Muistaako joku, kuuluuko neuvolakäynnit työaikaan?
Itellä on muisti vähän hatara. Oliko se nyt niin, että äitiysneuvolakäynnit ei kuulu työaikaan, mutta lastenneuvolakäynnit kuuluvat?
Kommentit (13)
Ja ei, en väitä että ap olettaa että niiden pitäisi kuulua. Kunhan kysyin kun moni tuntuu olevan sitä mieltä.
Joo. Koskee varmaan etenkin näitä mammoja, jotka raahaavat nuhaisia lapsiaan joka toinen päivä vuorotellen terkkariin ja vuorotellen yksityiselle, ja sitten valittavat kun ei nuhaan saanut antibioottia ja sitten taas menevät yksityiselle...
Joo ei todellakaan kuulu lasten lääkärikäynnit työaikaan. Käynnit on periaatteessa työnantajan järjestettävä " vapaaksi" , mutta ne tunnit on tehtävä takaisin. Eri asia sitten jos työnantaja haluaa tällaisessa asiassa joustaa.
Äidin ja sikiön terveyden kannalta on tärkeää seurata raskautta jollain tavalla. Todella harvoin neuvolassa on antaa aikoja työajan ulkopuolelle. Olisi jotenkin kohtuutonta olettaa odottavan äidin kökkivän sitten työpaikalla lisätunteja sen vuoksi, että haluaa huolehtia itsestään ja lapsestaan raskausaikana. Ihan hyvä minusta, että yhteiskunta tulee tällaisessa asiassa vastaan.
Kysymykseen " miksi pitäisi kuulua?" vastaan, että jos kaikki muutkin terveydenhoitokäynnit saa hoitaa työajalla, niin miksei äitiysneuvolaa?
Vierailija:
Joo. Koskee varmaan etenkin näitä mammoja, jotka raahaavat nuhaisia lapsiaan joka toinen päivä vuorotellen terkkariin ja vuorotellen yksityiselle, ja sitten valittavat kun ei nuhaan saanut antibioottia ja sitten taas menevät yksityiselle...Joo ei todellakaan kuulu lasten lääkärikäynnit työaikaan. Käynnit on periaatteessa työnantajan järjestettävä " vapaaksi" , mutta ne tunnit on tehtävä takaisin. Eri asia sitten jos työnantaja haluaa tällaisessa asiassa joustaa.
No kyllä taatusti kuulu työajaksi lapsen äkkinäinen sairastuminen. Maksaahan työnantaja myös sairaan lapsen hoitamisesta kotona se 3-4 päivää täyden palkan. Kaikissa työpaikoissa missä olen ollut töissä, niin olen voinnut mennä työaikana lapsen kanssa lääkäriin eikä niitä tunteja ole tarvnnut tehdä takaisin. Nykyisessä työssäni (metallialan työehtosopimus) lasten sairastuessa työaikana voi käydä lääkärissä eikä tunteja tehdä takaisin.
nimim. asiasta myös jotain tietävä
Kaikki omat lääkärikäynnit, hammaslääkärit, työterveys ja lääkärin lähetteellä tapahtuva fysioterapia jne. kuuluu virka-aikaan...
t.12
Eli 12: <tekstisi> ja t. 9
Mutta joo. Ehkä mun täytyy yrittää valtion hommiin ;)
t. 12 - se oikea :D
Ei vaan valtiolla ole tollasta. Olen yksityisellä töissä ja niin meilläkin saa olla. Eikä edes lähetettä tarvitse fysikaaliseen.
Jopa kampaajalla voimme käydä työaikana, eikä tarvitse tunteja mitenkään tehdä takaisin. Meillä ei ole edes työaikaa, kunhan hommat tehdään niin himaan voi lähteä. Eipä tällä joulun aikaan kauheasti jaksa olla.
Vierailija:
Eli 12: <tekstisi> ja t. 9Mutta joo. Ehkä mun täytyy yrittää valtion hommiin ;)
t. 12 - se oikea :D
t.9 :)
hammaslääkärit kuuluu työaikaan, mutta lasten neuvolassa käymiset yms. pitää järjestää omalla ajalla.
on tehtävä tunnit takaisin oli kyse sitten neuvolasta tai muusta lääkäristä, paitsi akuuteissa tapauksissa!
Aika sovitaan aamu- tai iltapäviään ja otetaan sitten työajanlyhennys siihen kohtaan.
Vierailija:
Äidin ja sikiön terveyden kannalta on tärkeää seurata raskautta jollain tavalla. Todella harvoin neuvolassa on antaa aikoja työajan ulkopuolelle. Olisi jotenkin kohtuutonta olettaa odottavan äidin kökkivän sitten työpaikalla lisätunteja sen vuoksi, että haluaa huolehtia itsestään ja lapsestaan raskausaikana. Ihan hyvä minusta, että yhteiskunta tulee tällaisessa asiassa vastaan.
Äitiysneuvolakäynnit voi tehdä työajalla, JOS niitä ei voida muulloin järjestää. Lastenneuvolakäynnit eivät kuulu työaikaan.
Terv. asioista oikeasti perillä oleva.