Tässäpä vinkki oksitosiinia synnytyksessä saaville!
Jos synnytys etenee niin, että sinulle annetaan epiduraalipuudute, niin laittavat siinä samalla oksitosiinitipan varmistamaan, että supistukset ovat tarpeeksi voimakkaita.
Innostunut hoitaja voi kääntää tipan liian nopeaksi! Vaadi silloin, jos kohtusi supistelee mieletäsi liian kivuliaasti tai yhtäjaksoisesti, hoitajaa laittamaan tippa kiinni tai pienemmälle.
Esim minä pyysin ensimmäisestä synnytyksestäni viisastuneena hoitajaa laittamaan tipan kokonaan kiinni, jos sille ei ole mitään estettä tai ainakin pienemmälle! Hoitaja laittoi kokonaan kiinni ja omilla supistuksillahan ja ilman repeämiä vauva syntyi ihan hyvin!
Liika supistelu voi jopa repiä kohdun, mikä on vaarallista! Kolmannessa synnytyksessä laittoivat myös tipan liian lujalle ja vaadin sen taas kokonaan pois!
Tuntuu, että tämä on oikein tapa (myös Lindalla toisessa ketjussa?)ja ehkäpä siksi välilihanleikkauksiakin ym toimenpiteitä tehdään liikaa, kun synnytys laitetaan etenemään luonnottoman kovalla vauhdilla!
Epiduraalipuudute sinällään on hyvä juttu, mutta siihen liittyvä oksitosiini ei aina ole!
Kommentit (65)
Ei helv***i mä en koskaan halua synnyttää. Selkeesti on sairaaloissa meno että sisään ja vauhdilla ulos, säästösyistä synnytyksen kesto max 2h. Ja mitä jos joutuu kutsuu lääkäräin..
Jokaisen raskaana olevan tulisi saada synnytysvalmennusta. Se auttaisi jo paljon. Itse halusin lapsia ja ovat ne ihania, mutta kyllä nämä vähäiset raskaudet ja synnytykset pitäisi hoitaa paremmin.
Synnytin Tyksissä, enkä ole saanut oksitosiinia epiduraali-, enkä myöskään käynnistetyssä synnytyksessä. Eli aika rauhallisin mielin voi olla, ei ne sitä automaationa tyrkkää, paitsi istukan syntymisen vauhdittamiseksi. Se pistos kai laitetaan kaikille. Oma oksitosiinituotanto pysyi hyvänä kun liikuin koko ajan, melkeinpä kävelin läpi synnytyksen, eikä sitäkään epiduraali estänyt. Kysykää ja puhukaa kätilöille huolistanne.
Vierailija kirjoitti:
Synnytin Tyksissä, enkä ole saanut oksitosiinia epiduraali-, enkä myöskään käynnistetyssä synnytyksessä. Eli aika rauhallisin mielin voi olla, ei ne sitä automaationa tyrkkää, paitsi istukan syntymisen vauhdittamiseksi. Se pistos kai laitetaan kaikille. Oma oksitosiinituotanto pysyi hyvänä kun liikuin koko ajan, melkeinpä kävelin läpi synnytyksen, eikä sitäkään epiduraali estänyt. Kysykää ja puhukaa kätilöille huolistanne.
Olisiko Tyksissä eri käytäntö kuin näissä joissain HUSin yksiköissä, joissa laitetaan helposti tippa, vaikka synnytys etenisikin. Jos on, niin erot mietityttää.
Ekaa synnytystä avustettiin oksitosiinilla, kun ei 2 vuorokaudessa ollut edennyt oikein mihinkään ja olin tosi kipeä. Sain myös epiduraalin. Hyvin meni.
Toinen synnytys alkoi spontaanisti, supistukset tuli ihan yhtäjaksoisena ilman taukoja jo ennen kuin ehdin edes sairaalaan. Kätilö ei meinannut uskoa että olisi vielä mitään kiirettä ennen kuin laittoi käyrille (oli muuten vaikea maata paikallaan), reilu tunti siitä vauva olikin syntynyt. En ehtinyt saada kuin ilokaasua.