Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässäpä vinkki oksitosiinia synnytyksessä saaville!

Vierailija
05.05.2010 |

Jos synnytys etenee niin, että sinulle annetaan epiduraalipuudute, niin laittavat siinä samalla oksitosiinitipan varmistamaan, että supistukset ovat tarpeeksi voimakkaita.

Innostunut hoitaja voi kääntää tipan liian nopeaksi! Vaadi silloin, jos kohtusi supistelee mieletäsi liian kivuliaasti tai yhtäjaksoisesti, hoitajaa laittamaan tippa kiinni tai pienemmälle.

Esim minä pyysin ensimmäisestä synnytyksestäni viisastuneena hoitajaa laittamaan tipan kokonaan kiinni, jos sille ei ole mitään estettä tai ainakin pienemmälle! Hoitaja laittoi kokonaan kiinni ja omilla supistuksillahan ja ilman repeämiä vauva syntyi ihan hyvin!

Liika supistelu voi jopa repiä kohdun, mikä on vaarallista! Kolmannessa synnytyksessä laittoivat myös tipan liian lujalle ja vaadin sen taas kokonaan pois!

Tuntuu, että tämä on oikein tapa (myös Lindalla toisessa ketjussa?)ja ehkäpä siksi välilihanleikkauksiakin ym toimenpiteitä tehdään liikaa, kun synnytys laitetaan etenemään luonnottoman kovalla vauhdilla!

Epiduraalipuudute sinällään on hyvä juttu, mutta siihen liittyvä oksitosiini ei aina ole!

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo käytäntö jotenkin sairaalakohtainen?

Laitetaanko jossain automaattisesti? Outoa...

Vierailija
22/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa kun ponnistusvaiheen supparit laantuivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko poikkeuksellisen herkkä tipan oksitosiinille vai onko muillakin vastaavia kokemuksia?

Ilman oksitosiinilisää ihan kivat synnytykset.

ap

Vierailija
24/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin riitti, kiitti. Epiduraaleista ym huolimatta.

Vierailija
25/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksästä sentistä joten oksitosiini laitettiin täysille ja epiduraalia ei enää annettu, kun tuumasivat että antavat kropalle mahdollisuuden runnoutua itekseen auki. kaksi tuntia meni, ei auennut enempää ja sit olinkin kivusta jo aika sekasin.. sektioon mentiin ja lopulta kaikki hyvin.

eiköhän tuo ole täysin tapauskohtaista paljonko ja kuinka usein annetaan niin epiduraalia kuin oksitosiiniakin...

Vierailija
26/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljästi ollu oksitosiinitipassa ja kolmesti saanu epiduraalin. Ainoastaan kerran kätilö ollu kuspää ja jättäny mun sanomiset kuuntelematta ja menny oman käsikirjotuksensa mukaan. Viimesimmässä synnytyksessä pari viikkoa sitten oli ihan huippu kätilö, epiduraalia odotellessa käänsi oma-alotteisesti oksitosiinitippaa pienemmälle jotta mulla olis helpompi olo puudutetta odotellessa. Ja kun puudute vaikutti niin laittoi taas hiljakseen isommalle.

Vierailija
27/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin oksitosiini menemään ja voi sitä supistusten määrää ja voimakkuutta. Tunti meni ja olin kokonaan auki, kun muuten ei synnytys tahtonut edistyä.

Vierailija
28/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tuo joku naistenklinikan oma käytäntö että laitetaan automaattisesti tarvetta sen kummemmin seuraamatta?

Itse olen synnyttänyt Tyksissä, epiduraalin olen aina saanut mutta en koskaan oksitosiinia. Omat supistukset olleet tiheitä ja voimakkaita.

Vierailija
29/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos supistukset heikkenee/loppuvat kokonaan tai niiden välit on liian pitkät.

Kyllähän minullekin tippa laitettiin epiduraalissa, mutta silloin siinä oli pelkkää suolaliuosta. Oksitosiini laitettiin tippumaan vasta kun supistuksia ei meinannut tulla ollenkaan.

Siis jos epiduraali laitetaan ei automaattisesti laiteta oksitosiinia.

Vierailija
30/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

avautumisvaihe ei edistynyt (auki vain yhdelle-kahdelle sormelle) 24 tuntiin kovista supistuksista ja lapsiveden menemisestä huolimatta. Sitten kärsin monta tuntia kovalla oksitosiinitipalla lisää, kun omat supistukseni olivat heikentyneet. Sitten tippa laitettiin seis ja alettiin miettimään, että miten minut saataisiin auki. Silloin aukesin ihan itsestään puolessa tunnissa! Siis kehoni halusi levätä ja aueta ilman enempiä supisteluita, mutta oksitosiinilla yritettiin vielä pitää supistuksia yllä ja ihan turhaan!

Seuraavissa synnytyksissä aukesin ilman oksitosiinitippaa heti kun epiduraali alkoi vaikuttamaan ja ponnistusvaihekin oli ohi puolen tunnin sisällä epiduraalin antamisesta. Suosin epiduraalia, koska se avaa minut!

ap

Vierailija
31/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksitosiinia jouduttiin laittamaan, kun omat supistukset eivät tullee tarpeeksi tiheään, mutta lopussa melkein yhtäkestoisia ja rukoilin, että laittaa pienemmälle tai antaa jotain puudutetta lisää niin ei antanut!! Ja synnytyksen jälkeenkin kivut oli kovat koska kukaan ei ollu katetroinut mua, mutta hoitaja vaan totesi, ettei sua voi sattua, kun tuli noin siisti haava. Annoin asiasta palautetta myöhemmässä keskustelussa, mutta aina alan hirveesti itkemään ja pahotan mieleni, kun edes ajattelen kokoasiaa. Kammottaa koko asia, enkä tod. oo menossa uudestaan synnyttään ja pelottaa harrastaa seksiä kortsun kanssakin, ettei vaan tule raskaaksi.. huoh.

No jotain hyvääkin tapahtui eli syntyi tyttö terveenä

Vierailija
32/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten se tippa liian nopealle. Kätilökin siinä ääneen ihmetteli että kylläpä supistelee tiheään mutta ei kuitenkaan tehnyt mitään. En itse siinä tilanteessa tajunnut että se vois siitä tipasta johtua, vasta myöhemmin rupesin miettimään.

Vierailija
33/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksitosiinin siivittämät supistukset oli ihan hirveitä epiduraalista huolimatta! Kahdessa ekassa synnytyksessä molemmat laitettiin, toisessa vielä liikaa oksitosiinia, niin että supistukset tuli yhtenä nauhana (mieheni repäisi lopulta masiinan seinästä, kun ei saatu kätilöä paikalle). Kolmas synnytys meni epiduraalilla ja omilla supistuksilla, eikä ollenkaan niin kivuliaita olleet supistukset.

Vierailija
34/65 |
05.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät siis halua päästää suppareita heikkenemään, pysähtymään ensin ja toimia vasta sitten vaan tippaa säädetään siten että vauhti pysyisi sopivana. Näin mulle ainakin selitettiin.

Vierailija
35/65 |
13.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei edes oksitosiinilla saatu kunnollisia supistuksia aikaan... Oli rankkaa synnyttää heikoilla ja lyhyillä supistuksilla

Vierailija
36/65 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sanottu, että oskitosiinia käytetään synnytyksissä rutiininomaisesti. Luulen, että tätä tarvitaan kokeellisessa mielessä.

Mielestäni synnyttäminen on liian medikalisoitu. Itse käytin kyllä ilokaasua ja sain paraservikaalipuudutteet, joiden vuoksi vauvan ulos putkahtaminen ei sattunut yhtään. Mutta eoiduraali kuulostaa liioittelulta... kamalan paksu metallipiikki selkään, saat enemmän oksitosiinia ja vauva on suuremmassa vaarassa, lisäksi toipuminen synnytyksestä kestää kauemmin kun olet "puolihalvaantunut".

Vierailija
37/65 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli kun olen ihan auki, luonnon apu loppuu siihen. Ekassa synnytyksessä kätilö yritti suorastaan pakolla laittaa oksitosiinitippaa, mutta sanoin, että voin työntää lapsen omin voimin ulos. Niin työnsinkin, mutta voi sitä jatkuvaa syyllistämistä ponnistusvaiheen aikana. "Mitä jos tähän joutuu pyytämään lääkärin, niin mitä se sit sanoo, kun ei ole oksitosiinitippaa" eli nähtävästi ei seurannut mun synnytystä vaan jotain päässään olevaa ohjekirjaa.

Vauva syntyi ilman supistuksia ja oksitosiinia.

Toiselle kerralla oli sama juttu, ei kunnon supistuksia ponnistusvaiheessa. Siltikään kätilö ei kertaakaan ehdottanut oksitosiinia, vaan sain ite ponnistella.

Ja nää on siis luomusynnytksiä molemmat, että epiduraali ei multa niitä suppareita vienyt.

Se on vähän niin, että vastuun välttäminen menee kaiken edelle rutiinin nimissä. Synnyttäjä joutuu ottamaan vastuuta.

Vierailija
38/65 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko tuo joku naistenklinikan oma käytäntö että laitetaan automaattisesti tarvetta sen kummemmin seuraamatta?

Itse olen synnyttänyt Tyksissä, epiduraalin olen aina saanut mutta en koskaan oksitosiinia. Omat supistukset olleet tiheitä ja voimakkaita.

Kai se riippuu laitoksesta. Tämä on hieman villiä aluetta...

Vierailija
39/65 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat puristetaan kemiallisesti vaikka väkisin. Maksaako sektio?

Vierailija
40/65 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

avautumisvaihe ei edistynyt (auki vain yhdelle-kahdelle sormelle) 24 tuntiin kovista supistuksista ja lapsiveden menemisestä huolimatta. Sitten kärsin monta tuntia kovalla oksitosiinitipalla lisää, kun omat supistukseni olivat heikentyneet. Sitten tippa laitettiin seis ja alettiin miettimään, että miten minut saataisiin auki. Silloin aukesin ihan itsestään puolessa tunnissa! Siis kehoni halusi levätä ja aueta ilman enempiä supisteluita, mutta oksitosiinilla yritettiin vielä pitää supistuksia yllä ja ihan turhaan!

Seuraavissa synnytyksissä aukesin ilman oksitosiinitippaa heti kun epiduraali alkoi vaikuttamaan ja ponnistusvaihekin oli ohi puolen tunnin sisällä epiduraalin antamisesta. Suosin epiduraalia, koska se avaa minut!

ap

NIMENOMAAN. Kehosi halusi hengähdystauon. Jotta mielesi voi rentoutua, ja vauva saa tulla.