Äärisaidan anopin ja appiukon käsitys joulusta , hoh hoi!
Luin kauheuksia anoppiloidenne jouluista...
meillä tälläistä:
Anoppi ja appiukko ovat erittäin hyvintoimeentulevia, mutta silti " ei ole varaa" ostaa edes joulukuusta torilta, vaan se " haetaan" erään yhdistyksen metsästä tai jostain sen liepeiltä (usein ilmeisesti liepeiltä).
Samoin meille ja toisen pojan perheelle.
Olen monena vuonna vedonnut mieheen, etten halua heidän tuomaa joulukuusta, koska tuo kuusten varastelu, jos mikä on karvahattutouhua! Joulumieli on siitä kaukana.
No, jouluna sama meno jatkuu niin, että anoppi ja appiukko pakkaavat kasapäin lahjoja, jotka ovat itse joskus saaneet ja joista eivät pidä (mainospaitoja, yms.).
Myös ne lahjat, joita he itse ostavat, ovat Tiimarista, Tarjoustalosta tai muista halpahalleista - kun halvalla sai. Usein esim. vääränkokoisia ja joka vuosi niitä esim. ah niin ihania anttilan miesten flanellipaitoja miehelle, joka ei niitä käytä. Viime vuonna mies sai myös jonkun soivan sarjakuvahahmosolmion - tyyliä vai EI! =D Sattui myös erehdyksissä sanomaan anopille, ettei se soinut ja anoppi siitä kiivastui, että hänpä vie takaisin kauppaan ja tuo soivan tilalle! Siinä vaiheessa teki mieli sanoa, että hän tekee kyllä palveluksen, kun vie solmion pois, mutta ei todellakaan tuo sellaista enää takaisin! Jos hän luulee, että mies sellaista käyttää, niin hoi, onko koskaan nähnyt kaulassa....
Minä sain myös " hienoja" lahjoja esim. kirkkaanvihreän 1l:n muovikannun ! Huimanruma, edes ulkokukkien kasteluun en kelpuuta.
Kun lahjat on tollaisia, niin ihmettelen, miksi niitä pitää antaa! Minusta olisi paljon parempi, jos he eivät ostaisi mitään tai ostaisivat esim. yhden kunnollisen lahjan / hlö, kymmenen Tiimarilahjan sijasta.
Itse en osta heille mitään.
Alkuvuosina ostin appiukolle hyvää konjakkia ja anopille laatusuklaata, kirjan, tmv. mutta totesin, että antaa olla. Toivoin, että he huomaisivat, etteivät saa minulta mitään ja täten eivät myöskään ostaisi minulle mitään. Olisi vähemmän tavaraa roskakoriin joulun jälkeen...
Oikeasti en ole näin kiittämätön, mutta tuo anopin ja appiukon touhu menee ihan yli ja todellakaan heillä ei ole rahasta kiinni .
Kommentit (19)
ne joulunviettoon. Yhden aaton olen siellä istunut avaamassa joululahjoja 5 tuntia, kun jokaisen lahja katsottiin yksitellen ja siitä kiitettiin hirveästi. Siis jokainen tiimarin kippo oli pakattu erikseen, jne. Lahjoja oli PALJON ja ne olivat kamalia.
Toista aattoa en siellä vietä. Sen tietää ja hyväksyy mieskin.
Appivanhemmat kyllä käyvät meillä aattona ja joulupäivänä käymme heillä. Siitä en kerta kaikkiaan kehtaa kieltäytyä... Lapsilla on myös oikeus isovanhempiin...
tässä tontin yhteydessä ja joka hemmetin joulun alla katoaa kuusia:( alue on myös aidattu koska meillä on lampaita, asutaan noin 5km kaupungin ulkopuolella ja aina se aitakin pitää rikkoa. hyvää joulua vaan kaikille kuusivarkaille, toivottavasti nautitte varastetusta kuusestanne.
että eikö olisi järkevämpää, ettei aikuisten kesken jaettaisi lahjoja lainkaan (miehesi kanssa voitte tietysti antaa kotona toisillenne lahjat, jos haluatte). Säästyneet rahat voi laittaa vaikka hyväntekeväisyyteen. Osta anopillesi vaikka vuohi joululahjaksi (http://www.kua.fi/suomi/toisenlainenlahja/?id=733 tai http://www.lahjaksilehma.fi/)
Joulun onni tulee sinulle siis ainoastaan laadukkaista kalliista lahjoista ja kalliista ostokuusesta? Ei varmaan, mutta siltä tuo kuullosti..
Oletko ajatellut seikkaa että jos apivanhemmat tietävät mitään kuusenhakureissullaan niin kuusen ottaminen suoraan metsästä voi jopa hyödyttää metsää metsänhoidollisesti. Lupa on tietty hyvä olla!
Viljelty kallis kuusi sen sijaan vain rehevöittää luontoa ja vesistöä koska sitä on lannoitettu kasvuaikana.
Ja jos lahjat eivät miellytä sinua niin ÄLÄ IHMEESSÄ niitä roskiin laita, ajattele miten paljon se vihreä muovikannukin kuormittaa luontoa jätteenä, vie tavarat vaikka spr.n kirpparille, teet samalla hyvän työn.
Mutta onhan totuus - se joka lahjansa pois antaa - se onnensa menettää.
Eli kyllä niistä lahjoista pitäisi olla kiitollinen vaikkeivat olekaan stockmannilta haluamiasi porsliineja, appivanhempasi tarkoitus on ilahduttaa.
Tee seuraavana vuonna selkeä lahjatoivomus, jospa appivanhemmat eivät tiedä mitä toivoisitte. Oma anoppinikin antaa minulle varmasti taas hajuvettä, vaikken voi astmaatikkona sitä käyttää, mutta onhan ajatus lämmin.. =)
Joulumieltä kaikille vaativille! ;)
hinnä se, että ostaa liudan lahjoja, joita ei itsekään haluaisi ja tietää varsin hyvin, ettei toinenkaan tarvitsisi.
Kirpparille olen myös vienyt heidän lahjojaan.
Hyvä, että sinulla on enemmän huumoria noiden joululahjojen suhteen! HYVÄÄ JOULUMIELTÄ kaikille! Ei minunkaan joulua nuo " kamalat" lahjat pilaa, mutta niin turhilta ne tuntuvat...
t.ap
Anoppi ostaa miehelle joka joulu(ja synttäri) liian isoja sukkia ja konvehteja. Sukan koosta ollaan monta kertaa sanottu, mutta ei sitten millään muista, että pojallaan on pieni jalka. Ja konvehteista ei kukaan miedän perheessä tykkää ja tämänkin anoppi tietää. Ja meidän lapsille ostetaan AINA monta kokoa liian suuria vaatteita. Poika kun oli 6kk anoppi osti 90cm villapuvun... 2v. puku oli vasta sopiva!
ä ostetaan halpaa krääsää läjäpäin. Minustakin se on tyhmää mutta joillekin se pakettikasa on tärkeämpi kuin niiden pakettien sisältö.
Vierailija:
Oletko ajatellut seikkaa että jos apivanhemmat tietävät mitään kuusenhakureissullaan niin kuusen ottaminen suoraan metsästä voi jopa hyödyttää metsää metsänhoidollisesti. Lupa on tietty hyvä olla!
Viljelty kallis kuusi sen sijaan vain rehevöittää luontoa ja vesistöä koska sitä on lannoitettu kasvuaikana.
LUPA EI OLE HYVÄ OLLA, VAAN SE ON OLTAVA! TOISTEN METSIÄ EI TODELLAKAAN MENNÄ OMIN NOKKINEEN " HOITAMAAN" ! TAIDAT OLLA ITSE NIITÄ KUUSEN VARASTAJIA.
varakkaat appivanhemmat - mutta ah, niin saidat! Tuntuu, että KAIKKI pitäisi saada ilmaiseksi ja kahmia omaan pussiin! Ihmetyttää, miten mun keskituloiset duunarivanhemmat ovat saaneet aikaan kauniin kodin ja säädyllisissä vaatteissa kuljetaan, mutta nää appivanhemmat kulkee kauhtuneissa päällysvaatteissa, ajaa hajoavalla autolla ja teettävät kaikki työt (siivous- ja remontti) pimeästi, ettei vaan maksa paljoa. Joulunakin muistuttavat, että ruuat olivat niin- ja niin-kalliita, että " nauttikaapas nytten" .
Miksi pitää yleensäkin pihistellä niin, että toisaalta tulee sitten kalliiksi, kun ostaa halpaa ja huonoa.....
man mielen mukaan yhden tai yhdeksän kappaletta...
Mutta jos lahjatoiveita ei kysytä, en tietenkään mene niitä itse esittämään.
Omat vanhempanikaan eivät ole köyhiä, vaikka elävät ns. normaalisti.
Voihan sitä vihjata, että tulisi tarpeeseen jne.?
Vai ettekö ole oikein läheisiä heidän kanssaan eikä siksi voi mainita lahjatoiveesta?
Sori kun vänkään asiasta, mutta tuntuu niin hassulta jos asiasta ei voi sanoa kun jo usean joulun lahjat olleet jo " ei sinne päinkään" .
=)
8&12
PS: Voisi se minua kuusenvarastajaksi haukkunut vaikka vähän pahoitella..? =)
a hyve, jos ei mene liiallisuuksiin, kuten appivanhemmilla!
Vierailija:
varakkaat appivanhemmat - mutta ah, niin saidat! Tuntuu, että KAIKKI pitäisi saada ilmaiseksi ja kahmia omaan pussiin! Ihmetyttää, miten mun keskituloiset duunarivanhemmat ovat saaneet aikaan kauniin kodin ja säädyllisissä vaatteissa kuljetaan, mutta nää appivanhemmat kulkee kauhtuneissa päällysvaatteissa, ajaa hajoavalla autolla ja teettävät kaikki työt (siivous- ja remontti) pimeästi, ettei vaan maksa paljoa. Joulunakin muistuttavat, että ruuat olivat niin- ja niin-kalliita, että " nauttikaapas nytten" .Miksi pitää yleensäkin pihistellä niin, että toisaalta tulee sitten kalliiksi, kun ostaa halpaa ja huonoa.....
heille asia ei ole niin iso - kokevat tekevänsä oikein, etenkin jos eivät itsekään oleta muunlaisia lahjoja. Tämän vuoksi suosittelen, että koitat vaan sietää moista käytöstä.
Tajusin tätä lukiessani, että isäni on juuri samanlainen. Jos ostaa lahjoja - ostaa juuri tuollaista pskaa. Mutta, eipä hän oleta saavansakaan lahjoja, ainakaan kummoisempia. Ja voin sanoa, että tuo ei ole se hänen huono puolensa, minkä vuoksi en häntä juuri jaksa tapailla.
Meidän naapurissa asuu helsinkiläisiä maalle muuttajia jotka luulevat että jokamiehen oikeuteen kuuluu joulukuusen kaataminen naapurin pihasta. Jokamiehen oikeuteen ei kuulu minkäänlaista puun kaatoa olman maan omistajan lupaa.
Ja anteeksi vaan, miksi ihmeessä menette anoppilaan jouluanne viettämään?