Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

niukka lapsiveden määrä?

20.12.2005 |

Moikka!

Kävin tänään vikassa lääkärineuvolassa (rv37+3). Lääkärin mielestä lapsivettä oli niukanlaisesti ja laittoi lähetteen Kättärille ultraan. Sieltä pitäisi tulla kutsu ihan pikimmiten. Jotenkin hämmennyin niin, että en huomannut kysyä, että mistä moinen johtuu ja mitä haittaa siitä vauvalle on. Lääkäri sanoi kyllä, että mikäli ultrassa todetaan liian vähäinen lapsiveden määrä, ei raskautta anneta mennä yliajalle (eli käynnistetään tarpeen vaatiessa jo aiemmin).

Onko tietoa/kokemusta asiasta?

terkuin,

tiramisu

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi naistenklinikalla, että jos vauva joutuu olemaan kovin pitkään hyvin vähäisessä vedessä, niin kehoon voi tulla painaumia. Ymmärsin niin, että esim. jalka voi painua " littuun" tms. Olen kuitenkin muualta kuullut, että nuo ovat palautuvia juttuja?

Muuten lapsivettä tarvitaan ainakin keuhkojen kehittymiseen -> vauvan pitää niellä sitä? Lisäksi vettä pitäisi olla riittävästi suojaamassa töyssyiltä.

Esittämääsi kysymykseen olisikin muuten kiva kuulla jonkun asiantuntijan kommentit :)

Vierailija
2/2 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla epäiltiin kanssa lääkärineuvolassa viikolla 33, että lapsivettä olisi niukasti. Lääkäri sanoi, että lapsiveden vähäinen määrä johtuu istukan huonosta toiminnasta. Silloinhan vauvan tuottamat kuona-aineet eivät poistu riittävän tehokkaasti, eikä vauva mahdollisesti saa riittävästi ravintoaineita ja happea. Se taas saattaa varsinkin raskauden alussa aiheuttaa epämuodostumia ja kehityshäiriöitä.

Apuna vaivaan on se että koittaa itse juoda mahdollisimman paljon ja tarkkailee vauvan liikkeitä, pysyykö ne samanlaisina.

Mutta oon lukenut jostain, että lapsiveden määrä vähenee raskauden lopussa jonkin verran, että sullahan kyse voi olla myös siitä.

Mulla itsellä äitipolilla todettiin, että lapsivettä on ihan riittävästi ja sanoivat, että neuvolan laitteilla ja lääkärien kokemuksella ei aina saada todenmukaisia vastauksia...

Toivottavasti pääset pian uuteen ultraan ja kaikki on ok!

T. Kohka 37+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla