Painonnousugalluppia:
Milloin painosi on alkanut nousta raskauden aikana? Mitkä on raskausviikot nyt ja paljon paino on noussut?
On varmaan ihan normaalia, ettei painoni ole vielä noussut, mutta jälleen esikoisen odottajana heti rupesi mietityttämään. Nyt on menossa rv15+1 ja paino on tippunut 2kg.
Kommentit (10)
Nyt kiloja on tullut n 3 kg ja viikkoja on nyt 16+2. Katsoin edellisen raskauden neuvolakorttia, ja suunnilleen samaa vauhtia paino on noussut, n 1 kg jäljessä nyt viikkojen suhteen.
Varmaankin yksilöllistä tuo painon nousu/lasku, ja varmaan riippuu lähtöpainosta. Itse olen normaalipainoinen (165/57 kg lähtöpaino)
Aluksi laihduin 3 kg ensimmäisten viikkojen aikana. Rv 20+0 on neuvolakortissa vieläkin lukema, joka on 3 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Sitte se onkin lähtenyt huimaan nousuun... Siis tuntuu itsestä yhtäkkiä huimalta. Rv 24+0 oli se 3 kg tullut takaisin ja nyt on meneilläänrv 26+5 ja painoa on tuosta ennen raskautta olevasta luvusta tullut n. 3-4kg. Tosin tuntuu, että koko ajan on nälkä, mutta pitäähän sitä syödäkin, jotta pikkuinen kasvaisi... :) Tuntuu huimalta, kun yhtäkkiä puntarin lukema kohoaa ja kohoaa, eikä loppua tunnu näkyvän... Kyllä neuvolan täti sanoikin mulle tuollloin rv 20 neuvolakäynnillä, että paino saisi ruveta nousemaan pikku hiljaa, mutta ei se " saarnannu" mulle. Sitten oonkin ruvennu syömään välipaloja ja tarkkaillu, ettei tuu pitkää taukoa syömisen kanssa...
Tinttu81
rv26+5
Muhkeita muotojani olen tässä ihmetellyt: aiemmin olen tottunut olemaan hoikkaa mallia, BMI 21 ennen raskautta, pituus 173, paino ennen 64 ja nyt 74!! kg.
Saapa nähdä mihin tähtitieteellisiin lukemiin päädyn.
ellu
ja veikkaisin et sellaiset 3-4 kg tullu lisää.
kauhee syöppö my_selene ja Remppa
Mulla oli lähtöpaino 48kg. Nyt rv 30+ painoa 68kg.
Ikinä en ole aiemmin painanut edes 50kg, joten voitte vaan kuvitella miltä tuntuu kun 70 lähestyy.. :D
Kun kaikki ruoka ällöttää, on vaan pakko yrittää tunkea edes jotain suuhunsa.
Painoa tullut lisää 6,7 kg lähtöpainoon. Sopivasti kai?
1. ja 2. neuvolakäynnin välillä paino oli tippunut puoli kiloa, mutta siitä lähtien on noussu tasaisesti noin 300 g/vko.
Ainut spurtti, mikä on ollut on viikkojen 18 ja 22 välillä, kun olen pulskistunut melkein 900 g/vko! Tosin juuri silloin vauvamasuni tuli näkyviin.
Vasta sen jälkeen varsinaisesti alkaa se painonnousun tarve, n. 500g viikko jos äiti normaalipainoinen.
Itselläni valitettavasti on kiloja tullut tähän mennessä (rv22+1) noin 3-4 kg, joista ensimmäinen kilo tuli viikolle 15 mennessä. Eli nyt seitsemässä viikossa on tullut 2-3 kiloa lisää, tosin tuntuu painottuneen kahteen viimeviikkoon. Saa kuitenkin nähdä mitä neuvolassa huomenna sanotaan kun olen alunperinkin ylipainoinen.
Toisaalta työkaveri (kätilö/sairaanhoidon opettaja) juuri sanoi, että painoni näyttää siirtyneen parempaan kohtaan :) Olen hyvässä huomassa töissä ;) No, sen olen myös huomannut että nyt alkaa olemaan todella nälkä iltapäivisin, ja terveelliselle välipalalle on tosi tarve. Kaippa se muruinen tietää, mitä tarvitsee tai mitä mamma tarvitsee ettei tuuperru verensokerin laskusta.
Mukavaa päivää!
Huliana ja mönkiäinen
Rv 32+5 oli painoa +1400g, tosin ekalla neuvolakäynnillä painoin 87.9kg ja paino laski tuostakin vielä 5-6kg, joten...
Napero ja masukki 32+5
Mulla paino on noussut pikkuhiljaa koko ajan, eniten ehkä rv20 jälkeen.
Viime neuvolassa rv27+5 oli painoa tullut +8,5kg.
NapNap rv28+6