Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukka ja masennus

Vierailija
03.10.2009 |

Onko täällä ketään, jolla hormonikierukka on aiheuttanut masennusta? Itselleni asetettiin kierukka puoli vuotta sitten, ja muutaman kuukauden ajan olen ollut tosi alavireiden ja masentuneen oloinen. Tilanne on pahentunut syyspimeiden tultua, eli en voi olla varma, onko tässä kyse kierukasta vai mistä.

Viime syksynä minulla oli masennusta, mutta se meni ohi, kun palasin töihin talvella. Nyt masentaa mukavista töistä, hyvästä perhetilanteesta ja parisuhteesta huolimatta.

Hormonikierukkako syynä? Onko kenelläkään mennyt hormonaalinen masennus ohi itsestään, vai onko ainoa keino ollut poistattaa kierukka?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laitettiin 1kk sitten Kyleena omasta pyynnöstä, kun menkat ovat olleet niin runsaita ja olen ajatellut, että ne vaikuttavat niin hurjan paljon mun mielialaan.

Kävikin niin, että vaikka tän laitosta on vasta kuukausi, olen ollut puolet tästä ajasta kuin harmaan verhon peitossa. Töissä taas tuntuu kuin eläisi yksin kuplassa ja kaikki tuntuu mahdottomalta asiakaspalvelutyössä. Kamala pahoinvointi sekä huimaus ja kaiken päälle sekavuus on iskenyt tämän laiton jälkeen. Olen ollut todella alakuloinen ja puolisonikin sen huomaa. Hän asian itseasiassa huomasi, että voisiko johtua siitä Kyleenasta kun en ole ollut näin alakuloinen ja ahdistunut ikinä.

Lisäksi otin tämän sitä varten, että auttaisi runsaisiin menkkoihin. Mutta nämähän vasta runsaat ovat olleet, ja olen joutunut koko pari vk syömään rautaa lisänä. Aivan hirveitä kipuja myös aiheuttanut.

Tiedän, että elimistön pitäisi antaa rauhassa tottua tähän. Elämä on vaan niin alamäessä mielen osalta vaikka muilla alueilla menee hyvin, että olisin valmis ottamaan tämän pois jo nyt.

Olen käyttänyt aikaisemmin yhdistelmäpillereitä sekä minipillereitä, ja molemmat aiheuttivat masennusjakson minulle. Mutta kumpikaan valmisteista ei näin pahaa kuin Kyleena.

Vierailija
42/58 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin hormonikierukka vähän ennen avioeroa. Vuoden sisällä uuvuin totaalisesti, on ollut mielialavaihteluita, alaselkäsärkyä, turvotusta ja jotenkin kokoajan semmonen olo. etten elä täysillä. En ole ennen ollut tämmöinen, mietin jo olenko masentunut. Kierukka on ollut 4v ja kohta se lähtee. Olen jo sen ikäinen, että vaihdevuodet on tulossa ja haluan nyt nähdä, miten kuukautiset jatkuu kierukan poistamisen jälkeen. Nyt pääsee siinä mielessä aika helpolla, mitä lie niagaraa on tulossa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ainakin siltä, että voisi hyvinkin olla vaikuttanut juurikin se kierukka varsinkin jos tuo alkoi heti laiton jälkeen ja lisänä oli ollut vielä isompi muutos elämässä.

Vierailija
44/58 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla Mirena laitettiin vasta 2 viikkoa sitten. Noin viikon verran mieliala on ollut alhaalla ja pää oudon sumuinen. Vähän aikaa vielä odotan ja jos tämä jatkuu, niin kierukka lähtee!

Vierailija
45/58 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin juuri mirenan ja samalla loppuivat rytmihäiriöt! En olisi ikinä osannut yhdistää siihen, mikäli en olisi poistanut ja jättänyt laittamatta uutta hormonikierukkaa tilalle. Alunperin menin siis kierukan vaihtoon, mutta ajattelin kokeilla hetken elämää ilman kierukkaa, joka todella kannatti. Rytmihäiriöihin mulla määrätty aikoinaan lääke, joka ei kunnolla auttanut. Aivan älytöntä, että noista sivuvaikutuksista ei ole enemmän mainintaa. Terveyskeskuslääkäri tuskin uskoo, vaikka aion ottaa yhteyttä ja kertoa hänelle, että mistä ne mun rytmihäiriöt oikein johtui. Ihan turhaan kärsinyt vuosia. Piti oikein googlettaa aiheesta ja löytyi tämä ketju.

Vierailija
46/58 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkauksen mukaan aiheuttaa joka 1/100 masennusta tuo keltarauhashormonikierukka.

Vierailija
47/58 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta suuri osa kommenteista on ihan kuin omasta elämästä!!

Aurallisesta migreenistä johtuen oon testannut jo kaikkea mahdollista ehkäisyä, mutta 11kk päätin vielä laittaa Mirena kierukan, kun niin moni kaveri sitä on kehunut (menkat jäänet kokonaan pois jne.)

Itsellä oli ensin jonkun aikaa 2viikkoa kestävät vuodot, nykyisin viikon verran tiputtelua, MUTTA mielialavaihtelut ja kivut ennen menkkoja hirveämmät kuin ilman hormonaalista ehkäisyä.

Kävin verikokeissakin alakuloisuuden, masentuneisuuden takia, mutta kaikki arvot olivat ns. Täydelliset. Salakavalasti kierukan aikana minulle on tullut vahvaa ahdistusta, viikottain paniikkihäiriöitä, joita ei koskaan aikaisemmin ole ollut sekä tuntuu että eläisin jossain "sumussa" enkä osaa nauttia elämästä vaikka kaikki on kunnossa. Paniikkihäiriöihin mulle määrättiin tarvittaessa otettavaksi Opamoxia.

Varasin ajan kierukan poistoon, nyt saa riittää tämä kun en tunnista enää itseäni. Outoa kun kahden terveydenhoitajan kanssa olen poistosta jutellut ja kyselevät onko mulla elämässä jotain muuta joka voisi oireet aiheuttaa. Sekä haluavat, että vielä ehkäisykapselin testaisin. Olen ilmoittanut että haluan kehon olla ilman mitään hormonaalista ehkäisyä.

Ainiin vielä unohtui, että välillä sydän hakkaa hulluna vaikkei mitään tekisikään. Jännä kun sekin tullut kierukan laiton jälkeen, tai sitten olen luulotautinen 😎

Vierailija
48/58 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla myös valitettavasti huonot kokemukset sekä Mirenasta että Kyleenasta. Kyleena aiheutti runsaan 4 vkon vuodon (hormonimäärä ei riittänyt pitämään vuotoa poissa). Poistettiin välittömästi. Mirena perään, oli noin vuoden ja se on ollut elämäni karmein vuosi. Minulla alkoivat paniikkikohtaukset, rytmihäiriöt, yövalvomiset, ruokahaluttomuus, alakulo, vetämättömyys... Kaiken lisäksi kierukan olisi pitänyt pitää menkat pois - minulla kierto ja kivut kulki koko ajan, joten en saanut mitään muuta "hyötyä" kuin hirveän olon. Kun kysyin näihin epätoivoisena neuvoja, sanottiin, että kyllä oireet väistyy kun hormonit tasoittuu. Niin ei koskaan käynyt. Kun Mirena poistettiin, katosivat sivuoireet.

Minulla valitettavasti näin. Monta tiedän, jotka ovat tyytyväisiä, mutta me olemme yksilöitä ja hormonivaikutukset täten yksilöllisiä. Minä olen hyvin herkkä lääkeaineille muutenkin, ja hormoneille nyt todistetusti herkkä myös.

Vierailija
49/58 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olipa "ihana" löytää samoista oireista kärsiviä!!

Mulle laitetiin Mirena-kierukka elokuun alussa ja nyt n. Kk ajan mulla on ollu iham hirveitä rytmihäiriöitä. Joka päivä tulee lisälyöntejä ja todella tiheästi. Saan muutenki herkästi eri lääkeaineista rytmihäiriöitä (esim ataraxista ja cipramilista), ja viikonloppuna tuli mieleen et voisko rytmihäiriöt johtua kierukasta!

Lääkäri kehotti pitämään kierukkaa vähintään 6kk, jotta nähään sopiiko se mulle, mutta en mä kyllä kestä oottaa vielä 4kk!

Mulle siis asennettiin Mirena runsaiden menkkojen takia, koska vuotoanemia on sen verta paha.

Taidan siis huomenna soittaa lääkärille ja pyytää kierukan poistoa.

Ja löytyy toki muitaki oireita: tiputtelua kestää 2vko menkkojen jälkeen, oon jatkuvasti älyttömän väsyny eikä mielialakaan hyvä ole. 3 lapsen äitinä seksihalut on vähän kortilla ja kierukka vie kyllä loputkin halut..

Vierailija
50/58 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
51/58 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ja hoitajat on kyllä uskomattoman aivopestyjä lobbaamaan sitä kierukkaa joka käänteessä. On loukkaavaa ja ihmeellistä, miten ihmisen omia tuntemuksia omasta kehostaan ei oteta vakavasti, kyllä perus fiksu, ehkä jo keski-ikään ehtinyt ihminen osaa arvioida, sopiiko joku lääkevalmiste itselle vai ei.

Päätös kierukan pois ottamisesta on jokaisen naisen oma, jokaisella on ilman vähättelyä oikeus tutkailla, onko oma vointi millainen kierukan kanssa ja sitä ilman. Ihmeellisen raivokkaasti lääkärit puolustavat sitä Pyhää Kierukkaa - se ei aiheuta sivuvaikutuksia, vaikutus on paikallinen, eikä sitä ole mitään syytä ottaa pois! Kaikki muu on luulotautisuutta ja hysteriaa!

Vierailija
52/58 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, tuputetaanko kierukkaa täällä niin innokkaan kritiikittömästi sen takia, että Mirena on alunperin suomalainen keskintö?

Lisäksi, mikä tahansa valmiste, joka potentiaalisesti lopettaa ovuloinnin, ei ole vain paikallinen vaikutukseltaan. Ovulaatioon, kuukautiskiertoon ja hormonitoimintaan kun liittyy muitakin elimiä kuin pelkkä kohtu, johon kierukka on asennettu. En ymmärrä, miten jotain lääkeainetta voidaan markkinoida niin harhaanjohtavasti täällä Suomessa, kun meillä on kaikki muu aina niin tarkkaan reguloitua.

Vierailija
53/58 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

52/52 | 

Tulee mieleen, tuputetaanko kierukkaa täällä niin innokkaan kritiikittömästi sen takia, että Mirena on alunperin suomalainen keskintö?"

Sama tuli minullekin yli kymmenen vuotta sitten mieleen, kun sain Mirenasta samanlaisia oireita kuin synnytyksen jälkeisessä masennuksessa ja lisäksi paniikkikohtauksia ja sydänoireita. Silloin ei löytynyt suomalaisilta sivuilta kuin yksi lääkärikommentti, jonka mukaan Mirena ei sovi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsineelle. Kaikki muu oli vain tämän oivan suomalaiskeksinnön kehumista. Ja toisilla kierukan hyvät puolet voivatkin toteutua. Vasta saksalaisilta sivuilta löytyi tässäkin ketjussa esillä olleita kokemuksia. Helpottavaa luettavaa silloin, koska tiesi, että oireet eivät olleet omaa kuvittelua.

Vierailija
54/58 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin neuvolaan ja kerroin epäileväni Mirenan aiheuttavan mulle rytmihäiriöitä, joita mulla esiintyy herkästi ennen menkkoja sekä joidenkin lääkkeaineiden takia. Terkkari epäili hyvin vahvasti tätä asiaa, hänen mielestään kierukka ei aiheuta sydämeen mitään. 

Painotin että multa on otettu erilaisia verikokeita vaikka kuinka paljon ja oon keväällä käyny kardiologilla sydäntutkimuksissa (perinnöllisen sydänvian mahdollisuuden vuoksi) eikä tuolloin lääkäri ole löytänyt sydämestä mitään vikaa. 

Sain kuitenkin lääkärille ajan, ja harkitaan kierukan poistoa. 

Myös migreeni on tullu takaisin, ja se oli pois liki 8v! Ennen kärsin pahasta migreenistä johon ei auttanu estolääkkeet (koska hormonaalinen migreeni). Eilinen ilta meni oksennellessa ja pimeässä huoneessa makamisessa, meidän 8v poika joitu huolehtia pikkusisaruksistaan ku ite en siihen pystyny :(

Sinänsä harmittaa, koska kierukka on tosiaan lopettanu mun menkat ja veriarvot alkaa normalisoitua. Ja oon saanu väriä kasvoihin! En oo enää valkonen lakana mustilla silmänympäryksillä. Mutta jos kierukka aiheuttaa rytmihäiriöitä ja migreeniä ni se on pakko poistattaa ja keksiä joku toinen keino menkkojen vähentämiseen/poistamiseen. 

Vierailija
55/58 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synteettinen  hormoni korvaa naisen kehon oman hormonaaliset toiminnot. Miksi annat kemiantuotteiden ohjata elämääsi?

Vierailija
56/58 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä ihmetellä millaisessa suomalaisessa diktatuurissa me naiset elämme!!! 

Kukaan gynekologi ei mukamas ole "koko pitkän ammattiuransa aikana  törmännyt Mirenan haittavaikutuksista kärsiviin naisiin! Täyttä puppua! Minulta meni koko elämä uusiksi Mirenan takia, myös liikuntakyky, jota olen aina vaalinut kalleimpana aarteenani! Asentaminen tehtiin vastoin tahtoani. Kierukan myynti haarovälistä käsin on todella alhainen, moraaliton teko! Mirena vaikuttaa vain "paikallisesti"? Mirenassa on niin vähän synteettistä hormonia, ettei se saa aikaan minkäänlaisia haittaoireita, allergia-reaktioista puhumattakaan? Mitä  sitten ovat Fimean saamat valitukset? Satujako?

Uskomatonta on, miten lääkärit puhdistavat itsensä vastuusta! He rikkovat vannomaansa lääkärivalaa. Heidät tulisi haastaa vastuuseen, heillä ei ole oikeutta sairastuttaa naisia. Lääkärit painostavat naisia niin kauan kun kierukka lopulta on kohdussa. He kiristävät ja pelottelevat. He myös vetoavat rahan avulla; "Nyt saat sen ilmaiseksikin". Kierukkaa kaupataan usein ensimmäistä kertaa gynekologin telineellä, jossa haarat levällään on puolustettava oikeuttaan olla ilman Mirenaa. EI-sanaa gynekologi EI YMMÄRRÄ!  Lääkäri on kuin "oven raosta" sisään päässyt kattokauppias. "Suoja" pitää ottaa, se on aivan ehdotonta muuten kehosi luut sanovat "niks-naks"(erään gynekologin uhkaus) Kierukka on asennettava olit sitten 12- tai 90- vuotias, ikä on vain hyvä syy asentaa kierukka. Lääkärille Mirena on elämäneliksiirin lähde, huikea innovaatio! Hyvää elämää ei voi olla ilman MIRENAA!

Naiset kärsivät Mirenan haittaoireista, joita esiintyy niin laajakirjoisesti, että lääkärin on todella helppo kiistää ne Mirenan aiheuttamiksi. MIRENA on Suomessa Fimean tilastoissa VALITETUIN lääke syöpälääkkeiden rinnalla. Lääkärien täytyy olla järjenköyhiä tai sitten Bayer on ostanut heidät myymään miljardibisneksensä jalokiveä, Mirenaa. Se todellakin voi repiä naisen mielen ja kehon hajalle. Hormonihoidot odottavat miehiäkin, mutta eivätkö he uskalla hormonaalisia kemian tuotteita käyttää? He tietänevät synteettisten hormonien kemiallisen rakenteen, koostumuksen ja syntyhistorian? Synteettisten mieshormonien haittavaikutukset julistetaan terveysartikkeleissa! 

Bayerin mainosmiehen mukaan, Suomi on "etulyöntiasemassa" Mirena-valloitusretkellään maailmalla. Muut maat eivät tiedä Mirenan valmistuksen ideaa! Toivottavasti tämä sairauksia aiheuttava "hoito" ymmärretään lopettaa naisilta, jotka eivät halua Mirenaa tai muitakaan hormonihoitoja!

Olin kuvitellut Suomea sivistysvaltioksi, jossa ihminen saa itse päättää kehostaan! 

Tapani Luukkainen, Mirenan luoja, liitelee jo pilvien päällä. Jospa hän kuulisi naisten kärsimykset ja pyynnöt; ole ystävällinen ja säästä meidät järkyttävältä "pakkohoidolta" ja "Mirena-helvetiltä"!

KIITOS

Vierailija
57/58 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistatin hormonikierukan 3 vuoden käytön jälkeen. Kierukan laiton jälkeen ajattelin alkuun kaiken menevän hyvin. Iho oli poikkeuksellisen hyvä. Turvotusta oli paljon, mutta ajattelin sen menevän ohi. Seksi ei kiinnostanut enää samalla tavalla, mutta uskottelin itselleni senkin helpottavan. Näinhän gynekologit sanoivat. Pikkuhiljaa psyykkinen vointi heikkeni. Puolen vuoden jälkeen aloin huomata oireita. Olin todella väsynyt, vaikka olin nukkunut hyvät yöunet. Edes kahden tunnin päiväunet eivät auttaneet. Mieli heitteli voimakkaasti. Päällimmäinen olotila oli vitutus, vaikka olen perusluonteeltani positiivinen ja iloinen. En tunnistanut itseäni ja myös mieheni huolestui. Kun huomasin toivomani kuolemaa, tulin lukemaan näitä keskustelupalstoja, ja silmäni avautuivat. Olin huomaamatta masentunut, vaikka elämässäni kaikki oli todella hyvin. Ihana mies, upeat lapset, ihania reissuja.

Kierukan poiston jälkeen väsymys loppui välittömästi. Enää en elä sumussa ja olen saanut iloisen itseni takaisin. Harmittaa, että uhrasin tähän 3 vuotta elämästäni. Onneksi en sen enempää. Myös voimakas turvotus loppui. Kierukan kanssa on kuin olisin ollut 4 kk raskaana. Nautin todella siitä, että alavatsa on taas litteä. 

Jos harkitset poistoa, tee se empimättä! Sen voi aina laitattaa takaisin, jos kaduttaa. Sumuisia vuosia elämästä ei kuitenkaan korvaa mikään.

Kiitos vielä kaikille teille, jotka avasitte kokemuksianne. Näitä ei valitettavasti kuule gynekologilta.

Vierailija
58/58 |
11.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miettikääs. Tollanen kierukka on täynnä  myrkkyjä eikä kuulu sun kehoon. Tietysti keho voi noista huonosti.