Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hormonikierukka ja masennus

Vierailija
03.10.2009 |

Onko täällä ketään, jolla hormonikierukka on aiheuttanut masennusta? Itselleni asetettiin kierukka puoli vuotta sitten, ja muutaman kuukauden ajan olen ollut tosi alavireiden ja masentuneen oloinen. Tilanne on pahentunut syyspimeiden tultua, eli en voi olla varma, onko tässä kyse kierukasta vai mistä.

Viime syksynä minulla oli masennusta, mutta se meni ohi, kun palasin töihin talvella. Nyt masentaa mukavista töistä, hyvästä perhetilanteesta ja parisuhteesta huolimatta.

Hormonikierukkako syynä? Onko kenelläkään mennyt hormonaalinen masennus ohi itsestään, vai onko ainoa keino ollut poistattaa kierukka?

Kommentit (58)

21/58 |
03.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistelmäpillerit ehkäisivät minulla jopa sukupuolitauteja.

Ei huvittanut edes hankkiutua tilanteisiin, joista sellaisen saisi...

Eli kyllä ne hormonit teettävät kaikennäköistä mielenliikehdintää.

Vierailija
22/58 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta kestin sitä hormonikierukka-helvettiä ja sitten poistatin kapistuksen.

Jokapäiväinen ärtymys, kiukku, masennus jne. "poistui" (normaali kk-kierto-pms-oireet tietysti jäi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta kestin sitä hormonikierukka-helvettiä ja sitten poistatin kapistuksen.

Jokapäiväinen ärtymys, kiukku, masennus jne. "poistui" (normaali kk-kierto-pms-oireet tietysti jäi).

...siis noin viikon, puolitoista kierrossaan, ei koko aikaa.

Vierailija
24/58 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja useaan otteeseen olen ajatellut, josko mielialani voi luokitella nykyään masentuneeksi. En tiedä, onko näillä asioilla yhteyttä. Elämä on suht rankkaa muista olosuhteista johtuen, silti olen taipuvainen uskomaan, että jonkinlaiset huiput ovat nyt tunnetiloista poissa.

Vierailija
25/58 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nainen 32 v ja ihan sama kokemus hormonikierukasta, hikoilupuuskia, kuumat aaltoja, äkillisiä paleluja, sydämen tykyttelyä, väsymystä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihtelua, masentuneisuutta ja aloitekyvyttömyyttä, sekä lonkka ja alavatsa kipuja, yöhikoilua, unihäiriöitä... lista on loputon! 

Lääkärini määräsi mielialalääkkeet jotka eivät auttaneet, sekä hormonikorvaushoitoa, mutta kun poistin kierukan, saatoin luopua kaikista lääkityksistä ja olo on ollut hyvä sen jälkeen. 

Vierailija
26/58 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin mirena 01/2014 ja tässä yhä koko ajan odotellaan, milloin alkaisi se helpompi aika jota kaikki tutut on hehkuttaneet.

Minulla on von Willebrandtin tauti, joten vereni ei hyydy normaalisti ja menkat on aina olleet todella runsaat ja kestäneet aina viikon kerrallaan. Söin vuosia minipill -ehkäisypillereitä ja ne sopivat mielestäni ihan hyvin, mutta toki vuotoa oli kerran kuukaudessa yhä 5-7vrk kipuineen. Kierukkaa siis suositeltiin vuodon vähentämiseksi ja toki siinä sain kaipaamani ehkäisyn samalla. Mirenan laiton jälkeen vuodin neljä viikkoa, ja kovia alavatsakipuja oli saman ajan. Kivut loppui sitten, mutta vuodot ei ole vähentyneet ainakaan tähän päivään mennessä, päinvastoin. Vuoto tulee tasan 28 päivän välein ja kestää kaksi viikkoa, eli puolet elämästäni menee tällä menolla vuotaessa. Great. No, tuon vielä kestäisin, mutta ne muut oireet.. Äsken juuri soitin naistentautien polille ja juttelin kätilön kanssa pitkään, joka sanoi ettei mirenasta voi tulla masennus- tai mitään muitakaan psyykkisiä oireita, mutta mitä mieltä te muut käyttäjät olette? Minulla on elämä kaikin puolin ihanan kunnossa ja kaikki on hyvin, mutta silti ahdistaa ja olen ärtyisä ja kiukkuinen, maailma näyttää ihan mustalta ja voisin kuristaa jokaisen vastaantulijan, ja nuo oireet pahimpana ennen kuukautisten alkamista. Eli PMS-oireita, mutta ne eivät kuukautisten alkamiseen kuitenkaan helpota. Välillä on toki parempia päiviä ja sitten taas mieliala heittelee rajusti ja nopeasti laidasta toiseen. Itkettää, itkettää ja itkettää. Onko kellään ollut samanlaisia oireita, ja voisiko nuo olla mirenan aikaan saannosta? Aikanaan minipillereistä ei ollut mielestäni mitään oirehdintaa tai vain lievät pms-oireet pari päivää ennen menkkoja, vaikka siinä oleva hormoni on sama kuin kierukassa. Ihomuutoksia ei sentään ole tullut, vaikka nuorena olin hyvin pahasti akneinen ja söin vielä aikuisenakin kaksi roaccutan-kuuria. Hulluksihan tässä näiden oireiden kanssa tulee.. Kertokaahan mitä mieltä olette ja onko kenelläkään vastaavaa!?!

N38

Vierailija
27/58 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut hormonikierukka nyt 3kk. Koko ajan enemmän tai vähemmän vuotoa. Kärttyisyyttä, itkuisuutta, masentuneisuutta ja seksihalut tiessään. Eilen jo puolisokin sanoi, että poistata se kierukka, kun susta on tullut aivan kauhea! Huomenna gynelle juttelemaan asiasta. Sterilisaatiota harkitsen.

Vierailija
28/58 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MOI

Minulla on ollut Mirena hormonikierukka nyt oli vuoden päivät. 1-2kk asennuksesta sain kaksi aurallista migreenikohtausta. Puolen vuoden päästä olin siinä tilanteessa, että jouduin aloittamaan migreeniä ehkäisevän lääkityksen sekä olen joutunut nyt rytmihäiriötutkimuksiin. Migreenit vain pahenevat koko ajan. Myös minulle selvisi, että kierukka on tehty silikonista, jolle olen allerginen. Jenkkisivuilla kerrotaan ihmisten kärsivän silikoni myrkytyksistä, joita kierukka siis aiheuttanut. 

Eli olen saanut migrenin ja rytmihäiriöt kaupanpäälle. Ensi viikolla varaan ajan gynekologille poistoon, koska terveyskeskus lääkäri ei usko kierukan aiheuttavan ongelmia.

Vierailija
29/58 |
04.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kärsinyt 9 kk Mirenaa.. Vuodot eivät loppuneet. Migreenit lisääntyneet kokoajan. Nyt mieli on siinä kunnossa, että pakko otattaa se pois. :( Alussa oli ihan mielettömät kivut. Paikoillaan on kuitenkin kauniisti!

Vierailija
30/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tänne kirjoittaa itsekin.

Minulle siis laitettiin hormonikierukka Jaydess n. 4 kk sitten, olin onnessani että sain ehkäisyn joka on helppo ja muutenkin asetus meni hyvin ja suht kivuttomasti. Sitten se helvetti kuitenkin alkoi enkä osannut heti yhdistää oireitani kierukkaan, koska en ole koskaan ollut allerginen millekään tai muutenkaan kärsinyt lääkkeiden sivuvaikutuksista, joten tottakai ajattelin heti sairastuneeni vakavasti johonkin tappavaan tautiin. Lääkärissä rampattu viimeiset 3kk, verikokeita ym otettu julkisella ja yksityisellä, olen ollut aivan täydessä ahdistuksessa ja paniikissa 24/7 ja mielialani on ollut TODELLA maassa.

Huomasin etten ole enää lainkaan oma itseni, itkukohtauksia pitkin päivää, myös töissä joka oli kiusallista koska olen asiakaspalvelija. Tiedän että osittain varmasti oireen ovat olleet ahdistuksen ja stressin aiheuttamia, mutta luulen että se ahdistus ja masennus johtui tuosta kierukasta. Se siis poistettiin eilen ja nyt jo huomaan olevani iloisempi kuin aikoihin.

Listaan tähän nyt vielä oireita joita olen läpikäynyt kierukan laiton jälkeen:

- yöhikoilu (sitä ei onneksi enää ole esiintynyt)

- masennus

- ahdistus

- järkyttävät alaselkäkivut vasemmalla puolella, säteili jalkaan asti

- huimaus

- ajoittainen päänsärky (jota tietysti säikähdin kun en siitä ole aiemmin kärsinyt)

- pahoinvointi

- emätintulehdus

- itkuherkkyys (missä vain, milloin vain ja oli syy mikä tahansa)

- mielialanvaihtelut

Olenkin ajatellut voiko tämä kaikki johtua kierukasta jolla pitäisi olla vain paikallinen vaikutus, mutta lukiessani muidenkin kokemuksia niin uskon kyllä että suurelta osin on johtunut siitä. Vieläkään minusta ei ole mitään ruumiillista vikaa löydetty. Päässä taitaa se vika suurimmaksi osaksi olla ja olenkin varmasti sairastunut luulotautisuuteen :D

Mutta tsemppiä kaikille tämän asian kanssa pähkäileville ja mukavaa syksyä! :)

Vierailija
31/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin poistatin keväällä Mirenan, oireina kaikki mitä tässäkin ketjussa on jo tullut esiin. Todella voimakas vastustus lääkäriltä ja hoitajilta poistoon, "Mirena ei missään tapauksessa aiheuta mitään pahaa"-mantraa hokivat kaikki. Mulla vielä irtos naru poistaessa, vaikka "narun irtoaminen ei ole mahdollista mitenkään"...

Hyvin on lobattu hormonikierukka hoitohenkilökunnalle.

Vierailija
32/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ihmettelen eikö kenelläkään ole muka hyviä kokemuksia Mirenasta? Mulla on toinen kierukka menossa (ikää 43v.) ja tämä on aivan taivaan lahja mielestäni :)

Omat kk-vuodot olivat jotain ihan hirveää, kaikki ne vuodet 12-vuotiaasta lähtien mutta varsinkin lasten jälkeen. Kun kierukka asennettiin tiputtelua kesti pari viikkoa plus päälle noin kuukauden karmeat hikoilut mutta sen jälkeen - mikä autuus, ei menkkoja (lainkaan!) joten saan elää täyttä elämää 30 päivää kuukaudessa! Painoa on tosin tullut, jotkut väittävät johtuvan kierukasta mutta kuten gyneni sanoi "ei sitä kierukkaa syödä" :D. En siis tiedä johtuuko siitä vai ei. Mielialaan ei mitään muutoksia, haluja ei niin kovin usein mutta sitäkään en kadu jos vaihtoehtona on viikon vuoto/kk ja pilalle menneet vaatteet :(

Vierailija
33/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli tutkimus, jonka mukaan hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa masennusta naisille. Laaja, yli miljoona tanskalaisnaista käsittänyt tutkimus. Etenkin nuorilla voi olla jopa 80% enemmän masennusta jos käyttävät hormoneja. Järkyttävää, ja tästäkään ei mitään juttua Suomen mediassa, vaikka koskee suoraan puolta väestöä ja epäsuorasti myös monen naisen puolisoa/isää/veljeä/muuta läheistä.

Guardianin juttu:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/03/pill-linked-depre…

Tutkimus kokonaisuudessaan: 

http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2552796

Vierailija
34/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ehkäisymuodot sopii toisille ja toiset toisille, mitään yleispätevää sääntöä ei ole. Itse söin pillereitä vuosikaudet, mutta lopetin, kun en jotenkin tuntenut oloani "minuksi" enää niiden kanssa. Olin jatkuvasti masentunut ja ahdistunut. Vaihdoin ehkäisykapseliin, jota siedin puolisen vuotta, mutta poistatin sen lopulta jatkuvan tiputtelun takia. Nyt olen käyttänyt hormonikierukkaa reilun vuoden ja se sopii minulle (ainakin toistaiseksi) kuin unelma. Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois ja mieliala on normaali ja suhteellisen tasainen. 

Sen verran kyllä sanon, että ei kannata ehkäisyn piikkiin niputtaa turhan herkästi omia mielialavaihteluita/masennuksia tms. Toki usein syy saattaa löytyä ehkäisystä, mutta kannattaa tarkastella omaa elämäntilannetta/parisuhdetta/työtilannetta laajemmin ja pohtia, löytyisikö ahdistuksen tai masennuksen syy omasta tyytymättömyydestä em. asioihin.

Vierailija
35/58 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa aiemmin kirjottelinkin ja pakko jatkaa vielä, tiedän että itseni kohdalla kyllä elämä ollut semmoista että vähemmästäkin masentuu, mutta kierukka asennettiin juuri niihin aikoihin kun tapahtui ja oli tapahtumassa iloisia ja hyviä asioita, joten alkoi vituttamaan kun en silloin pystynyt niistä asioista nauttimaan, en sitten yhtään. Olin vaan jossain kuoressa ja kuljin virran mukana ilman omia mielipiteitä tai mielihaluja mihinkään suuntaan.

Taustalla on siis ollut masentavia tekijöitä mutta koskaan en noin pohjalla ole ollut, ja toivonkin että alkaa tasoittumaan tämä mieli pikkuhiljaa.

Ja muiltakin olen kuullut tuota miten lääkärit puolustavat kierukkaa viimeiseen asti :D

Ehkäisyneuvolan puolella pääni käännytettiin kolme kertaa kun olin menossa poistamaan kyseistä kapistusta, "ensimmäinen olisit minun urani aikana jolle tulee tuollaisia oireita", mutta yksityisellä puolella lekuri sanoi että "tottakai oireesi voivat johtua kierukasta" ja että "hullua olisi lähteä tutkimaan enempää ennen kuin kierukka on poistettu". Ja en varmasti ole ensimmäinen oireileva kun haittavaikutuksissakin näitä on lueteltu ja mitä näiltä palstoilta olen lukenut.

Olisi kyllä varmasti ihan huippuvehje mutta minulle ei valitettavasti sopinut :(

Vierailija
36/58 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta pakko kommentoida. 2,5 kk sitten laitettiin mirena kierukka. Alkuun kovia supistuksia. Vuodon määrä kasvoi ja kuukausi sitten tuli ensimmäinen paniikkikohtaus. Nyt olen syönyt lääkettä ahdistukseen viikon ja eilen poistatin kierukan joka ei ollut edes paikallaan.

Mielenkiinnolla odottelen olon kohentumista.

Ihan kamalia nuo pelkotilat. :(

Vierailija
37/58 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit väittävät, että vaikutus on "paikallinen," en usko tähän. Kyllä se hormoni sieltä kulkeutuu koko kehoon.

Itselläni oli kierukka kolme vuotta, saman ajan taistelin suurien finnien kanssa, söin ab-kuurejakin niihin.

Ongelma poistui, kun kierukka poistettiin.

Vierailija
38/58 |
26.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni lähti Kyleena-kierukka poistoon kuukausi sitten, enkä halua enää koskaan ylimääräistä hormonia itseeni. Oireet alkoi salakavalasti, vaikka vuosi sitten kierukkaa asennettaessa luin aiheesta ja päätin tarkkailla oloani jatkossa.

Huomasin keväällä, että parin viikon välein oli jotenkin kevyempi olla ja jotenkin puolet kuusta menkkoja kohti mentäessä oli alakuloista. Tähän mennessä vuodot oli niukentuneet tiputteluksi, mutta kipuja ja ”supisteluja” tuli ovulaatiosta asti useampina päivinä.

Kesällä, noin 10kk kierukan laitosta ihmettelin kuinka mieli on maassa, ikään kuin katselin maailmaa harmaan verhon takaa, vaikka puitteet ja elämä muuten oli täysin kunnossa. Oon aina ollut suht iloinen ja eläväinen - nyt aloin töissäkin välttelemään lounasseuraa ja muutenkin sosiaalisia tilanteita. Asiat alkoi tuntua vaikeilta ja suoritettavilta.

Silti tää kaikki oli niin helppoa perustella työstressillä. Kuukausi tästä eteenpäin olo vaan paheni ja poikaystävänikin sanoi etten enää hymyile kuin ennen. Seksikään ei enää niin maistunut. Sumu pään sisällä kasvoi. Lopulta päädyin saikulle uupumuksen takia.

Päädyin tutkimaan kierukka-asiaa ja näitä keskusteluja ja moni kirjotus oli kuin omasta elämästä. Varasin heti ajan poistoon ja nyt noin kuukausi sitten kierukka poistettiin.

Heti jo seuraavana päivänä tunsin helpotuksen (olkoon sitten psykologista ei ei niin kuitenkin) ja seuraavan viikon aikana huomasin selvästi kuinka olin iloisempi, sosiaalisempi, luottavaisempi tulevaisuuteen ja kaiken kaikkiaan enemmän oma itteni. Ihanaa, että se synkkä verho on poissa.

Pahinta tässä on se, että lääkärit ja hoitajst kaikki toitottaa (myöskin sillä kertaa kun olin poistattamassa) että hormonikierukka on paikallisesti vaikuttava eikä aiheuta tällaista. Hoitaja melkein suivaantui kun itsepäisesti pyysin poistoa. Vetosi mahdolliseen kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka multa tutkittiin ja arvot normaalit. Tuli aika paska fiilis siitä kerrasta. Tuntuu et näin iso ongelma, jota ei oteta tosissaan - kuinka paljon naisia vetelee masennuslääkkeitä ja tietämättään elää keskellä helvettiä, yhen hormonihärvelin takia.

Kuparikierukan asennusta odotellessa.

Vierailija
39/58 |
03.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sulle joka viimeiseksi kirjoitit tuosta Kyleenasta. Onko muilla kokemuksia siitä?

Mulla vähän samantyyppinen tarina. Kyleena laitettiin 8,5 kk sitten. Sen jälkeen olen ollut tosi paljon kipeänä, monta keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelontulehdusta sekä uudenlaista selkäsärkyä ja niskasärkyä. Aikaisemmin olen ollut perusterve eli siis silloin tällöin kipeä eikä kuukausitolkulla sairaana keväällä ja syksyllä.

Viikko asennuksesta alkoi huimaus, joka kesti pari viikkoa. Lääkäri epäili että johtuu ehkä sairaanaolosta. Silloin itsellä kävi mielessä, että olisiko syynä kyleena. Mutta ei ollut sivuvaikutuslistassa, joten päätin unohtaa asian.

Viimeisen parin viikon aikana olen huomannut, että mielialani on selkeästi laskenut. On tapahtunut viime kuukausien aikana niin hitaasti, etten ole oikein huomannut sitä että jonkin asteinen masennus on iskenyt päälle. Olen ollut pitkään ärtynyt ja kiukkuinen. Parina päivänä on ahdistanut, ahdistusta minulla ei ole ollut koskaan aikaisemmin. Aikaisemmin olen ollut aina täynnä ideoita, suunnitelmia ja energiaa. Nyt se piirre minussa on poissa.

Varasin ajan ensi viikolla psykiatrille, koska ajattelin että haluan heti apua. Meillä on suvussa laajalti mielenterveysongelmia, joten ajattelin että nyt ne on sitten iskenyt vuorostani minuun.

Mieleeni palasi samalla myös Kyleena ja eilen kävin sen yksityisellä poistamassa. Varmuuden vuoksi. Saa nähdä johtuiko olotila siitä. Toki meillä on myös kaksi pientä lasta, kiirettä elämässä, jne., joten en tietenkään tiedä johtuuko oloni kyleenasta vai jostain muusta. Kai se masennus voi tulla mistä vaan kelle vaan. Mulle lääkäri ei sanonut juuta eikä Jaata poistattamisesta, sen kyllä sanoi kysyttäessä että olen eka asiakas joka poistattaa masennuksen takia. Saa nähdä miten käy!

Vierailija
40/58 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää hormonia mulle kirjoitti:

Kiitos sulle joka viimeiseksi kirjoitit tuosta Kyleenasta. Onko muilla kokemuksia siitä?

Mulla vähän samantyyppinen tarina. Kyleena laitettiin 8,5 kk sitten. Sen jälkeen olen ollut tosi paljon kipeänä, monta keuhkoputkentulehdusta ja poskiontelontulehdusta sekä uudenlaista selkäsärkyä ja niskasärkyä. Aikaisemmin olen ollut perusterve eli siis silloin tällöin kipeä eikä kuukausitolkulla sairaana keväällä ja syksyllä.

Viikko asennuksesta alkoi huimaus, joka kesti pari viikkoa. Lääkäri epäili että johtuu ehkä sairaanaolosta. Silloin itsellä kävi mielessä, että olisiko syynä kyleena. Mutta ei ollut sivuvaikutuslistassa, joten päätin unohtaa asian.

Viimeisen parin viikon aikana olen huomannut, että mielialani on selkeästi laskenut. On tapahtunut viime kuukausien aikana niin hitaasti, etten ole oikein huomannut sitä että jonkin asteinen masennus on iskenyt päälle. Olen ollut pitkään ärtynyt ja kiukkuinen. Parina päivänä on ahdistanut, ahdistusta minulla ei ole ollut koskaan aikaisemmin. Aikaisemmin olen ollut aina täynnä ideoita, suunnitelmia ja energiaa. Nyt se piirre minussa on poissa.

Varasin ajan ensi viikolla psykiatrille, koska ajattelin että haluan heti apua. Meillä on suvussa laajalti mielenterveysongelmia, joten ajattelin että nyt ne on sitten iskenyt vuorostani minuun.

Mieleeni palasi samalla myös Kyleena ja eilen kävin sen yksityisellä poistamassa. Varmuuden vuoksi. Saa nähdä johtuiko olotila siitä. Toki meillä on myös kaksi pientä lasta, kiirettä elämässä, jne., joten en tietenkään tiedä johtuuko oloni kyleenasta vai jostain muusta. Kai se masennus voi tulla mistä vaan kelle vaan. Mulle lääkäri ei sanonut juuta eikä Jaata poistattamisesta, sen kyllä sanoi kysyttäessä että olen eka asiakas joka poistattaa masennuksen takia. Saa nähdä miten käy!

Minkälaisia fiiliksiä ollut poiston jälkeen?

Olen itse menossa poistattaan Mirenan ensi viikolla, kun aloin miettiä johtuisiki jaytkuva alakulo siitä. Laitettu kesällä 2013 runsaisiin kuukautisiin ja hormoninäppyjä lukuunottamatta olen ollut tyytyväinen.