Hormonikierukka ja masennus
Onko täällä ketään, jolla hormonikierukka on aiheuttanut masennusta? Itselleni asetettiin kierukka puoli vuotta sitten, ja muutaman kuukauden ajan olen ollut tosi alavireiden ja masentuneen oloinen. Tilanne on pahentunut syyspimeiden tultua, eli en voi olla varma, onko tässä kyse kierukasta vai mistä.
Viime syksynä minulla oli masennusta, mutta se meni ohi, kun palasin töihin talvella. Nyt masentaa mukavista töistä, hyvästä perhetilanteesta ja parisuhteesta huolimatta.
Hormonikierukkako syynä? Onko kenelläkään mennyt hormonaalinen masennus ohi itsestään, vai onko ainoa keino ollut poistattaa kierukka?
Kommentit (58)
tuota masennusta ja muutenkin mielialan heittelyitä aiheuttaa yhdistelmäpillerit (samoin minipillerit, ja Nuvaring-rengas), olen kokoajan joko masentunut, tai vihainen, suorastaan raivoissani, ihan ilman mitään syytä :(
Pakko lopettaa nämäkin pillerit, enkä varmasti uskalla kokeilla kierukkaa, sitä ei sitten tuosta vaan otetakaan pois, kuten pillerit voi jättää ottamatta :(
Tosi kurjaa. Pakko varmasti kokeilla kuparikierukkaa..
No, meni nyt siis vähän asian vierestä, mutta kuitenkin sinnepäin ;)
Minulla jo kolmas hormonikierukka menossa. Tosi tyytyväinen olen ollut, ei lainkaan vuotoja! Mutta masentunut olen ollut jo pitkään. Lääkkeet (mielialalääkkeet siis) eivät auta. Ei ole tullut mieleenikään, että masennukseni johtuisi hormonikierukasta. Ei ole kukaan lääkärikään ottanut asiaa esille. Täytyy kysyä asiasta seuraavalla lääkärikäynnillä.
Kuparikierukka minulla oli vähän aikaa ensimmäisen lapsen jälkeen. En enää ikinä halua sitä - vuodot ja kivut aivan hirveät.
että vaikuttaa kyllä,terv. yksi masennuksen vuoksi hormonikierukan poistattanut
Olen 26-v ja 2 lapsen äiti. Käytin 2-v Mirena kierukkaa ja se oli kamala virhe! Hankin se kipeiden ja runsaiden kuukautisten takia. Alku olikin ihanaa, kolmen kk jälkeen kivut olivat poissa ja menkkoina vain pari mitätöntä tippaa. Huomasin jo alussa miten tunne-elämä jotenkin latistui ja aloin olemaan kärttyinen + olin täysin haluton. Sitten seuraavien 6-12 kk aikana alkoivat kummat oireet ja en ollenkaan osannut yhdistää niitä kierukkaa mm. Hikoilupuuskat, kuumat aallot, äkillisiä paleluja, sydämen tykyttelyä, väsymystä, ärtyneisyyttä, mielialan vaihtelua, masentuneisuutta ja aloitekyvyttömyyttä. Eli hormoonitoimintani oli täysin sekaisin kun aloin saamaan vaihdevuosioireita jo 26-vuotiaana!! Luulin että tulen hulluksi tai olen todella sairas.
No lääkärillä juostiin ja paljon. Onneksi syy yhteys kierukkaan selvisi ja kävin sen poistattamassa. Nyt 1kk ilman kierukkaa ja on jo paljon parempi olo.
Jos sinulle ei tunnu sopivan pillerit tai muut hormonaaliset valmisteet, niin älä myöskään ota hormonikierukkaa! Minulle sitä suositeltiin, vaikka pillerit ja muut hormonaaliset ehkäisyt eivät ole ikinä tuntuneet hyvältä.
En enään ikinä tunge mitään hormonaalista ehkäisyä kroppaani. Kuparikierukka seuraavaksi ja vaikka se saattaa lisätä vuodon määrää tai kipuja, niin se on mielestäni helpompi kestää kuin masennus / ahdistus tai että kroppa on ihan sekaisin.
Nimim. Kierukan takia helvetin läpikäynyt :(
Nainen 33v. Minulla oli Mirena 5 vuotta ja en tosiaan osannut yhdistää rytmihäiriöitä, huimausta, väsymystä, haluttomuutta, nivelsärkyä jne. kierukkaan, vaan etsin syitä stressistä, liikunnan ja ulkoilun vähäisyydestä, vauvasta ja pelkäsin jopa sydänvikaa. Ei sitä ole mitenkään todistettu että oireilla ja kierukalla olisii yhteys, mutta nyt kun olen ollut muutaman kuukauden ilman kierukkaa on olo ihan toinen. Olen itsevarmempi, halukkaampi ja tunnen oloni huomattavasti paremmaksi. Eli kannattaa olla kriittinen ehkäisyvaihtoehtoja kohtaan, kun on kyse omasta terveydestä.
Hyvä ketju! Minulle on suositeltu hormonikierukkaa, mutta olen ollut vähän epäilevä. Ja olen tästedeskin. Kaveri poistatti kierukkansa juuri masennuksen vuoksi, mieliala parani ja paino tippui 7 kiloa ilman mitään dieettejä.
Hyvä kun löysin tämän viestiketjun. Tänään viimeksi käynyt lääkärissä vointieni takia ja tulin jälleen lytätyksi ajatuksesta että hormonikierukka voisi olla oireideni takana. Vuoden ollut tämä kierukka ja neljä kuukautta yhtä helvettiä. Lääkärit vaan ottaneet kokeita ja sydänfilmejä ja syöttäneet ajatuksia sairauksista sen sijaan että tämä kierukka voisi muka aiheuttaa vatsa-, lonkka-,selkä-,päänsärkyä,pahoinvointia,huimausta,rintojen arkuutta, hikoiluja,tykytyksiä ym ym. Myös ovat vedonneet siihen, että olen kolmen lapsen yksinhuoltaja niin tuleehan niitä oloja jos mitäkin. Kiitos vaan heille mutta elämässä asenne ratkaisee eikä tuota yh-korttia tarvitse vetää minun kohdallani esiin. Huomenna marssin ja vaadin tämän poistoa, johan tuo kapistus voi aiheuttaa solumuutoksiakin näin pitkällä oireilulla. Kiitos tiedonjaosta teille.
Arvasin etten ole ainoa, kiitos tästä ketjusta. Mirenan haittavaikutusluettelossa masentuneisuus on yleinen sivuvaikutus, mutta yleinen tarkoittaa n 1/100 käyttäjää. Muistuttakaa lääkäreitänne tekemään haittavaikutusilmoituksen jos poistatatte kierukanne masentuneisuuden takia. Muuten sitä haittavaikutusluetteloa ei ikinä saada ajan tasalle.
t. nyt se kierukka lähtee
Täällä myös yksi, jonka elämä muuttunut helvetilliseksi mirenan laiton jälkeen. Vuodot nyt oikeastaan pienin ongelma, mutta tämä muuten selittämätön henkinen pahoinvointi. Mua ei huvita enää mikään.. kiukuttaa ja ärsyttää kaikki koko ajan. Mikään asia ei enää innosta enkä tunne iloa mistään, vaikka kaikki pitäisi oikeasti olla hyvin. Tässä alkaa mennä parisuhdekin alamäkeä. En osannut yhdistää mirenaan, mutta nyt kun kelasin asioita taaksepäin, niin asennuksen jälkeen tämä kaikki on alkanut.. Pakko kokeilla auttaako poistaminen!
Minä mietin e-pillereiden lopettamista masennuksen takia. Jospa pillerit olisikin syy jatkuvaan kiukkuisuuteen ja alakuloon.
Hei!
Olen 32-vuotias nainen, ei-synnyttänyt. Minulle laitettiin Mirena-hormonikierukka huhtikuussa ja mielialavaikutusten vuoksi poistatin sen tänään ja vaihdoin kuparikierukkaan. Sinänsä tykkäsin hormonikierukasta sen kätevyyden vuoksi, sillä menkat loppuivat 3-4 kk jatkuvan pienen tiputteluvuodon ja jonkinlaisen niukan kuukausittaisten 3-4 pvn "menkkojen" jälkeen kokonaan, niin että viimeiset 4kk tuli lähinnä satunnaista tiputtelua, usein yhdynnän jälkeen. Oli ihanaa kun ei ollut menkkoja eikä tarvinnut plärätä siteiden ja tamponien kanssa! Samoin kätevää, ei tarvinnut muistaa ottaa päivittäisiä pillereitä. Mutta tuo mielialavaikutus vei voiton hyödyistä; toivoin että se olisi tasaantunut samassa kuin nuo vuodotkin, mutta tosiaan koko 8kk ajan vaihtelevasti lisääntynyttä itkuherkkyyttä/surullisuutta/toivottomuuden tunnetta ym masentunutta mielialaa sekä toisaalta ärtymystä. Tämä ei ollut tasaista, vaan esiintyi usein n. 2 vk sykleissä mikä liittyy elimistön luontaiseen keltarauhashormonikiertoon. Seksihalujen vähentyminen kulki käsi kädessä tuon vaihtelun kanssa.
Taustalla minulla siis kokeiltuna yhdistelmäpillerit ja ehkäisyrengas, jotka eivät soveltuneet minulle juuri samaisen mielialavaikutuksen vuoksi; yhdistemäpillereiden kanssa tuo oli erityisen voimakasta. Hormonikierukkaan olin asennoitunut niin että hormonimäärä olisi niin pieni, ettei siitä voi tulla mielialavaikutusta. Itse olisin tässä käsityksessä pitäytynytkin, mutta kuukausien kuluessa mieskin alkoi huomauttamaan mielialasta ja halujen vähentymisestä niin päädyin etten vain kuvittele asiaa. :)
Nyt positiivisin toiveikkain mielin kuparikierukan kanssa, joka ei tosiaan ollut se ykkösvaihtoehto suhteellisen runsaan vuototaipumukseni takia (joillakin kuparikierukan sanotaan lisäävän vuotoja) mutta ajattelin että kokeillaan nyt kun hormoniehkäisyvaihtoehdot on mun osalta kokeiltu ja kortsujenkaan kanssa ei viitsi plärätä, niin eipä juuri muuta vaihtoehtoa jää. Eihän sitä tiedä kuin kokeilemalla :) Vuotojen kanssa aion kokeilla uutta tuttavuutta, kuukuppia, jonka käyttöä alan opettelemaan, kunhan vuodot palaavat takaisin hormonikierukan jäljiltä.
Eli kaikilta muilta osin sanoisin että hormonikierukka oli paras tähänastisista ehkäisymenetelmistä, ja voisin siinä mielessä sitä suositella, mutta itselleni tuo mielialavaikutus sattui olemaan sen verran harmillinen, että parempi luopua. Sitähän ei toki useimmille ollenkaan tule, yksilöllistä kun on. Selviää kokeilemalla. Ei siihen yleesä kuole ;) Ja jos vaikutusta tulee niin avuksi riittää pitkälle se, että on tietoinen että se voi johtua hormonikierukasta, ja tarpeeksi pitkän kokeilun (yli puoli vuotta) jälkeen vaikutus ei poistu niin sitten vaan vaihtamaan.
Minulla menossa toinen hormonikierukka, jonka menen poistamaan pe.
Olen havahtunut siihen,että en ole oma itseni enää.
Mielialat vaihtelevat surusta raivoon, eikä se ole lainkaan minun tapaista.Koko ajan joku "kiristää" tai masentaa.Seksihalut kadonneet kokonaan.
Uskon todella kun ihmiset kertovat kierukan vaikuttavan mielialoihin. Se ei ole luonnonmukaista.
kierukka poistettiin. Mulla on tullut masennusta myös minipillereistä ja e-pillereistä.
Tällä hetkellä käytössä on kuparikierukka, olen tyytyväinen!
kierukka poistettiin. Mulla on tullut masennusta myös minipillereistä ja e-pillereistä. Tällä hetkellä käytössä on kuparikierukka, olen tyytyväinen!
Miten vuodot, onko runsastuneet kuparikierukan myötä? Mulla ongelmana runsas kuukautisvuoto, jota hormonikierukka on lievittänyt.
Eli kahdessa ekassa kierrossa vuoto kesti kuusi päivää, sitten taas tavalliset neljä, joista kolme päivää reilu vuoto.
Tiedoksi, että ylipäänsä jos kuukautiset on runsaat, kannattaa käyttää Cyclocapron-nimistä lääkettä vuotopäivinä. Ei kannata vuodon antaa estää kuparikierukan käyttöä.
josko muilla olisi vielä kokemuksia.
vaikka en ole AP. Mullakin kierukka pari kuukautta sitten asennettu, ja mieli vetää pakkaselle. Tasaantuukohan tämä tästä vielä, vai onko edessä kierukan pois ottaminen?
vajaa kuukausi. Masentaa kyllä jonkin verran, mutta mulla on vielä enemmän sellaista kiukun tuntua. Välillä on melkein raivoisa olo. Pohdin myös,että pitäiskö kierukka poistaa.
vanhan keskustelun ja nostelen, kun aihe itsellekin ajankohtainen.
Kokemuksia?