Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä päivähoidon aloituksesta?

Vierailija
18.12.2005 |

Lapset aloittavat tammikuun alussa päivähoidon ja mulla olisi pari kysymystä.

Kuopus on nyt 1v9kk ja on " kuiva" . Osaa sanoa pissa ja mennä vessan suuntaan. Joten hän on sisällä olessa ilman vaippaa, mutta ulkoillessa ja unilla hänellä on vielä vaippa. Pissattavatko hoitajat automaattisesti lapsen tai siis, huomaavatko he, että lapsella on pissahätä? Vai sanonko heille, että he voivat pitää lapsella vaippaa koko ajan? Vienkö kokonaisen vaippapaketin hoitoon? Ilmoittavatko he, kun vaipat ovat loppumassa? Entäs sitten tutti. Lapsi käyttää nukkumaan mennessään tuttia (sylkee sen menlko pian nukahtamisen jälkeen pois ja muulloin hänellä ei ole tuttia suussa), vienkö hoitoon oman tutin ja annan sen olla siellä koko ajan vai tuonko tutin aina päivän jälkeen kotiin?

Entäs sitten esikoisen (3v7kk), hän ei nuku enää päiväunia. Eli pitääkö hänen nukkua hoidossa vai saako hän valvoa, kun muut nukkuvat? Kyse on siitä, että lapsi ei sitten nukahda ollenkaan illalla, jos sattuu nukkumaan päiväunet. Hän käy normaalisti nukkumaan klo 21 ja herää klo 8 aamulla, mutta jos hän nukkuu päivällä, niin hän nukahtaa illalla n. 23-24. Rytmi ei tule muuttumaan, koska minä menen töihin kello 9 ja päiväkoti on 100 metrin päässä, joten aamut eivät tule aikaistumaan mitenkään.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat pissattavat automaattisesti, eli voi olla sisällä ilman vaippaa, huomauta että haluat ulos ja päiväunille vaipan.

vien koko paketin vaippoja, omaan lokeroon tulee sinitarralla lappu vaipat loppumassa kun ovat vähissä (joskus jäljellä enää 1 vaippa, että melkein tarvitaan kotona ylimääräinen paketti että on viedä seuraavaksi päiväksi)

vie oma tutti hoitoon, sitä voidaan säilyttää vaikka hänen sängyssään, meillä myös unilelu aina tarhassa, kotona sitten toinen

vanhemmasta lapsesta en osaa sanoa, yleensä kait lepäillään ja saattaa nukahtaa, viimeisimmän tutkimuksen mukaan päiväunet eivät vaikuta yöuniin, vaikka useat vanhemmat ovat havainneet toisin

Vierailija
2/4 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista lapsiin liittyvistä kannattaa jutella jo etukäteen hoitopaikassa.Tarkoitushan on, että perheen toivomuksia kuunnellaan niin paljon kuin se suinkin toiminnan kannalta on mahdollista. Kuivaksi opettelussa siis pitäisi tukea kodin käytäntöä, samoin tutin ja päiväunien suhteen muutenkin. Päivälepo saattaa se kompastuskivi olla, kaikissa paikoissa hoitajat eivät millään suostuisi nukkumattomuuteen. Sellainen kompromissi monissa paikoissa onkin käytössä, että kaikki lapset tulevat satuhetken ajaksi lepohuoneeseen ja sen päätyttyä hereillä olevat tai ne joiden ei toivota nukkuvan, saavat poistua toiseen huoneeseen. Olen itse työskennellyt päiväkodissa ja tiedän, että välillä saattaa ristiriitatilanteita kodin ja pk:n käytäntöjen välillä olla. Itse toimisin oman lapsen kohdalla niin, että jo hoitopaikkaan tutustumisen yhteydessä kertoisin mahdollisimman hyvi perheen tavoista ja myös perusteluja niille, eli yöunien venymisestä mikäli päiväunet nukutaan. Varavaatteista sen verran, että yleensä yksi sisävaatekerta riittää, mutta vaipattomuusharjoittelussa kannattaa tuplata. Vaippoja kannattaa viedä koko paketti, kyllä niiden loppumisesta sitten ilmoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on monet, mutta tähän mennessä yhdet olisivat riittäneet, jospa viet aluksi 2-3 nuoremmalle ja vähennät sitten, jos niitä ei kulu, kannattaa ehkä viedä sellaiset " ei-kivat" vaatteet jos ne viikkotolkulla siellä lokerossa makaavat.

Vierailija
4/4 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kertoa tietty vain omista kokemuksista, lähinnä oman kaupunkini päiväkodeista, mutta hyvin monissa paikoissa on suurinpiirtein nämä tavat. kyllä itse ainakin tarkkailen lapsia jatkuvasti ja varsinkin niitä jotka vasta oppineet kuivaksi. ehdotan välillä vessaan menoa. merkit ovat yleensä selvät; alapään koskettelu, levottomuus. hyvä hoitaja näkee merkit ajoissa. toki ryhmässä joskus paljon lapsia, joten vahinkojakin voi sattua. itse voisin hoitajan ehdottaa että aluksi kunnes lapsi tottuu hoidossa oloon, voisi varmuudeksi olla vaippa mutta silti elettäisiin niin ettei vaippaa olisi. eli " pissatettaisi" normaalisti. ja lapsilla on myös tarkka rytmi kaikissa päivän tilanteissa, eli aina mennään pissalle aamupalan jälkeen, ennen uloslähtöä, sisälle tultua, ruuan jälkeen, päikkäreiden jälkeen. yleensä kannattaa viedä yksi paketti vaippoja kerrallaan, ei tarvitse sitten joka päivä muistaa niitä. kyllä on hoitajien tehtävä huomauttaa kun vaipat ovat lopussa. mistäs sinä sen voisit tietää.Vierailija:

voit viedä hoitoon oman tutin, sitä säilytetään lapsen omien tavaroiden joukossa. mutta lapsi voi oppia päiväkodissa ihan vahingossa helpostikin nukahtamaan ilman sitä. jos siis haluat sitä.

ikävä kyllä tähän nukkumiseen on vastattava että missän päiväkodissa jossa olen työskennellyt, ei ole onnistunut yhden tai muutaman lapsen valvominen toisten nukkuessa. syynä on aivan perusteltu asia. työntekijöitä on rajallinen määrä, aika pieni mielestäni... ja kun yksi nukuttaa, yksi menee ensin itse ruokailemaan ja sitten tekee askarteluiden valmisteluita ja paikasta riippuen myös siivousta, silitystä, yms. ja jos on kolme työntekijää, yksi onkin sitten luultavasti jo lähdösä kotiin aamuvuorosta. työntekijöiden on pakko varata sellaista aikaa jolloin saa rauhassa suunnitella, pitää kokouksia, toisten lasten kasvatuskesk. vanhempien kanssa ja muita juoksevia asioita. niitä on yllättävän paljon. meillä oli sellainen käytäntö, että kun oli luettu satu ja kuunneltu musiikkia ja kello tuli noin yksi, saivat hereillä olevat lapset nousta hiljaisiin hommiin. eli ketään ei väkisin nukutettu. olisi ihanaa tehdä joka asia vanhempien toiveiden mukaan, muta harva vanhempi ymmärtää että eihän se millään ole käytännössä mahdollista jos ryhmässä lapsia paljon. esim. 21 on normaali ryhmäkoko, jolloin vanhempia olisi jo 42... yhden mielestä on pakko saada lapsi nukahtamaan ja toisen mielestä ei missään nimessä saa nukahtaa...

mutta toki sinun kannattaa keskustella tästä niinkuin muistakin näistä sinua askarruttavista asioista juuri omassa päiväkodissasi. siellä kaikki voi olla toisin. yleislinjat ovat yleensä samat, mutta voihan eroja olla paljonkin.

terveisin lastenhoitaja riihimäeltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi