Imeväisen vesirokko
Meillä on 7 kk vanha poika ja nyt olisi mahdollisuus " saada" vesirokkotartunta serkuilta. Kaipailisin kokemuksia tuon ikäisten vesirokoista. Onko vauva selvinnyt taudista selkeästi vähemmällä? Imetän poikaa vielä ja olen kuullut että sekin edesauttaisi taudin pysymistä lievänä...itse olen sairastanut rokon lapsena. Minkälaisia oireita muilla vauvoilla on ollut ja miten olette selvinneet?
Kommentit (7)
Tytöillä juuri kuivumassa näppylät. Rakkuloita oli eniten päänahassa ja vaippa-alueella. Vaippaa piti vaihtaa heti tarpeiden tultua tai oli kauhiat tuskat. Huuhdoin joka kerta ennen vaipan laittoa ja voitelin Bebanthenella. Neidit kävivät kylvyssä joka kerta, kun mikään muu ei ollut hyvin, jopa kesken yötä. Se rauhoittaa ihmeesti. Meillä ei kestäneet vesirokkovoidetta, kuin ainoastaan rakkoihin, muuten oli jatkuva huuto. Onneksi nyt on jo voiton puolella, siis ruvelle kuivumassa. Ja rasvaa kuluu...
Aikuisenahan tuo sama virus aktivoituu yleensä vyöruusun muodossa. Olin itse 3kk ikäisenä taudissa, vielä ei ole moinen iskenyt (kop, kop!), sisareni sairasti vesirokon samaan aikaan, mutta oli 4 vuotta vanhempi. Ja sairasti vyöruusun viime vuonna.
sairasti vesirokon 4-kuisena. Kuumetta ei noussut lainkaan, näppyjä oli paljon, mutta ne ei kutisseet, eikä vauva ollut mitenkään kipeän oloinen. Ei meillä kyllä esikoinenkaan joka oli 3,5 vuotta ollut kovin sairas tai raapinut näppyjä pahasti, joten en tiedä oliko jotenkin heikko virus vai vain hyvää tuuria...
sairasti vesirolon ollessaan 5 kk. ei ollut kuumetta eikä meilläkään näpyt kutisseet. näppyjä oli tosi paljon, mutta vesirokosta selvitiin tosi hyvin. Meillä oli ainakin hyvä kun sen sairasti vauvana, ei jäänyt arpia näpäyistä, joita isompi lapsi olisi raapinut.
...että alle 1-vuotiaana sairastettu vesirokko ei kasvata vasta-aineita niin että kunnon vastustuskykyä tautiin syntyisi, ja niinpä se voi tulla uudelleen vanhempana.
ja oli sitten tooooooooooosi kipeä. Näppyjä oli ihan joka paikassa ja ne oli tosi kipeitä. Kuumetta 4vrk 39astetta. Pikkuinen oli niin tuskissaan, että kun otin syliin huusi suoraa huutoa koska kyljissä olevat vesikellot puhkesivat käsieni alla...
Ei toki osannut raapia näppyjä koska oli niin pieni, mutta kyllä se suoraan sanottujna yhtä hel..ttiä oli! Ataraxia ei saanut antaa, koska oli niin pieni vauva.
Sivelin Yliopiston apteekista saatavalla vesirokkovoiteella häntä sekä annoin suppoja ja kuumelääkettä reippaasti lääkärin ohjeen mukaan.Tulehtuneisiin näppyihin laitoin metyleenisineä. Oli kyllä aika täplikäs poika...
Ja jos tosiaan alle vuoden ikäisellä ei tule vastustuskykyä vesirokkoon niin johan nyt.... meillä ainakin oli niin raju tauti että en kyllä soisi poitsun sitä uudelleen sairastavan!
näppylöitä vaan tuli ja ne kutisi niin että pari yötä meni huutaessa... muistaakseni 4 päivän jälkeen puhkeamisesta alkoi helpottaa. apteekista saa vesirokko voidetta, mitä laitoin näppylöihin, se auttoi meillä.