Apua kiinteiden aloittamiseen!
Olen ihan sekaisin, kun kaikki tieto on niin ristiriidassa keskenään :-(
Tilanne tämä:
Olen täysimettänyt puolivuotiaaksi tyttöämme ja nyt olen aloittanut kiinteät.
Tyttö nukkuu yöt tosi huonosti. Viime yönäkin nukkui pisimmillään 2h putkeen ja aamuyöstä ei enää ollenkaan.
Päivisin syö 1h-2h välein.
Olen antanut kahtena päivänä kurpitsaa. Ensimmäisenä päivänä 1tl:n ja tänään 2tl.
Kuinka saisin tytön nukkumaan yöt paremmin? Neuvolassa sanottiin, että velliä saa jo antaa, mutta kun yritin googlettaa ohjeita kiinteiden aloittamiseen, niin joka paikassa sanottiin, että vellit ovat vain jauhoilla maustettua korviketta, joista ei ole kuin haittaa!
Mitä te olette tehneet ja mitä suosittelette meille? Alan olla tosi väsynyt ja siksi ei enää edes aivot toimi :-(
Kommentit (23)
Ettei ihan suoraan kurpitsasta puuroon kannata siirtyä? Ja millä puurolla on lapsen kannalta hyvä aloittaa?
-ap
Puuroa voi kokeilla puolesta vuodesta eteenpäin eikä tarvitse ensin käydä vihanneksia läpi. Kunhan nyt et heti mätä pienen mahaan täyttä lautasellista puuroa, aloita parista lusikallisesta ensin.
Helpoin puuro aloittaa on kaurapuuro, joka ei ärsytä ihan niin pahasti kuin muut viljat, vaikka siinäkin toki on gluteenia.
Ihan ihmisiähän ne vauvatkin ovat. Älä ap hermoile.
Meillä on myös aina aloitettu kiinteät 6kk iässä. Olen aloitellut kasviksilla, ja jossain vaiheessa olen alkanut tarjoamaan kaupan puuroja, koita ihmeessä niitä.
Tiedän, että se ei lohduta, mutta tuo aika ON lyhyt, jolloin nukutaan huonosti...
Tsemppiä!
Siis jos nyt aloitat kiinteiden antamisen, niin valmiit hedelmäsoseet ovat hyviä: ne jotenkin " luistavat" helposti vauvan kurkusta ja näin syömisestä tulee mukavaa. Heti kohta onkin jo helppo vaihtaa perunaan ym. ja puuroon (ihan tavallinen kaurapuuro, itse sekoitin aina
muutaman lusikallisen hed.sosetta sekaan). Perunaruokaankin voi sekoittaa vaikka kaupan porkkasosetta, porkkana luiskahtaa myös hyvin kurkusta, kun tuo peruna (siis itse keitetty) on vähän sellaista jauhoista ja saattaa tehdä ruokailusta hieman hankalaa.
Esim. Ruotsissa oikein neuvolat suosittavat antamaan vellejä, niiden lisättyjen ravintoaineiden takia.
Mutta vauvasi saa vallan mainiosti ravintoaineet äidinmaidostakin plus kiinteistä. Puuro tehdään veteen ja lisätään lypsettyä äidinmaitoa tai korviketta sen verran, että saat siitä sopivan paksuista (jäähdyttääkin nopeammin).
Jos ihan pari lusikkaa...olisikohan siitä mitään apuakaan; tuskin.
-ap
Muutama lusikallinen puuroa on ihan hyvä määrä. Pikkuhiljaa vain enemmän lusikallisia niin kohta menee jo kuunnon satsi. Vähän itseluottamusta nyt ap. Kyllä sinä selviydyt lapsesi ruokkimisesta!
Kokeile siis vaikka nyt heti!
Tällä vauvapalstallakin on tuolla kohdan ruoka&reseptit -alla vauvojen ravitsemuksesta.
Ja pyydä neuvolasta tuo vihkonen, se on Mannerheimin lastensuojeluliiton laatima ja oikein hyvä ja havainnollinen.
http://www.imetystukilista.net/faq/kiintea.php
Mutta älä huoli ap, selviät kyllä.
Ensin kasvikset - sitten hedelmät, marjat, rinnalla puuroja - viimeiseksi varsinaisesti viljat, liha ym. sitten kun edellisiin on totuttu.
En usko että illalla annettu puuro pystyisi öitä enää nykyisestä huonontamaan ;-)
Ootteko muut panneet merkille, miten ristiriitasia kaikki suositukset on?
Samassa artikkelissa sanotaan, että täysimetystä pitäisi jatkaa puolivuotiaaksi ja että puolivuotiaan ruokavalioon kuuluvat jo liha, muna, puurot, kasvikset yms.yms.
-ap
Vierailija:
...sitten hedelmät, marjat, rinnalla puuroja - viimeiseksi varsinaisesti viljat...
Ja usko pois, jos vauvasi saa mahareaktion puurosta, niin se ON hemmetin eri juttu kuin parin tunnin välein heräily. Mikset voisi antaa sitä puuroa nyt, niin ehditte selvitä mahdollisesta koliikista ennen yötä?
Viestissä 19 kirjoitit tuosta imetyssuosituksen ja kiinteiden antamisen ristiriitaisuudesta. Itse olen ihmetellyt samaa! Mua on neuvolan terkka kannustanut kauheesti, kun oon täysimettänyt pitkään ts. suositusten mukaisesti. Mutta viimeksi kun kävin neuvolassa sanoi, että nyt pitäis ruveta reilulla kädellä antamaan soseita, kun 6kk iässä pitäisi jo syödä lihaakin. Hiukan ristiriitaista. Ja kun meillä neiti on koko elämänsä ajan syönyt ympäri vuorokauden 3 tunnin välein ja hyvin kasvaa edelleen sillä. (Tiedän kyllä jo että esim rautaa pitää saada muualta nyt....plaa plaa)
No, nyt on vauva 6kk ja pari päivää ollaan maisteltu kasviksia ja mangososetta, joka kyllä uppoaa perunaa paremmin! Ajattelin, että opetellaan syömistä ensin " paremmin uppavalla" ruoalla ja sitten vasta siirryn hankamlimpiin.
Esikoisen kanssa meni meillä hyvin.Hän söi kaupan valmissoseita, kun sain niitä sillon tosi halvalla (10snt/prk). Ja parin päivän maistelun jälkeen alkoi mennä puoli purkkia. Nyt aion kyllä antaa kotitekoisia kasvissoseita ja keittelinkin niitä jo pakkaseen pieniksi annospaloiksi (jääpalarasialla on kätevä tehdä). Saa nähdä miten nuo omatekoiset soseet uppoaa vaaville. :)
Tsemppiä!!
käytettiin tossa tilanteessa valmista maissivelliä! Eli siinähän ei ole viljaa.
antaa perunaa johon tuttelia sekaan. Sen jälkeen porkkanaa ja kukkakaalia ym Pilttiruokia aina vähän tuttelia sekaan. Nyt on annettu riisivelliä, sekin valmista. Niin ja hedelmä soseita on annettu myös. Vauva on nyt 7kk. Syönti on ollut tosi huonoa, suu ei paljon aukea vaan vauva syö imemällä lusikasta. Eilen vauva söi eka kerran oikein suuta avaamalla ja annoskin oli jo ihan n. desilitra. Joten elä säikähdä jos vauvasi ei syö kunnolla vaan maistelee vain ja irvistelee. Olen huomannut että piltit menee paremmin kuin kotona tehty. Vauva voi itkeä myös hampaiden tuloa, meillä myös oli niitä " huonoja" öitä noihin aikoihin.
Sen vuoksi puolivuotiaan suosituksien yhteydessä lukee helposti että annetaan jo sitä sun tätä.
Unohda tämä.
Koska olet imettänyt hienosti 6kk, voit aloittaa kiinteät samassa järjestyksessä ed. jo neuvottu, mutta voit edetä nopeammassa tahdissa, koska vauvasi suolisto kestää jo sen.
Katso kaupasta puuroja, jotka on 4-6kk-> ja aloita niillä (maissi ym.)
Ja sen jälkeen menee hetki ennekuin alkaa vaikuttaa. Tosin ei niitä makuannoksia tarvii niin kovin kauaa pieninä pitää. Minä annoin aikoinani kolmena päivänä pienemmät makuannokset ja sitten jo reilumpi satsi.
Puuron opettelun jälkeen jaksaa yöt paremmin.