Milloin äitiysavustusta haetaan?
Neuvola olisi ensi viikolla, rv21+0. Jokohan tuolloin täytetään Kelan papereita, vai meneekö vasta seuraavaan käyntiin? Lähinnä mua tietysti kiinnostaa milloin äitiyspakkausta haetaan (Kelan sivuilla sanotaan että raskauden on pitänyt kestää 154 päivää, mistä se lasketaan ja mitä se tarkoittaa viikoissa...?)
Seuraava käyntihän taitaa olla sitten " vasta" rv 26 paikkeilla, vaikka kai se pakkaus ehtii perille ajoissa vielä silloinkin.. Tahtois vain päästä mahdollisimman pian vauvanvaatteita hypistelemään! :)
joanna rv21
Kommentit (4)
Siis tosiaan avustukset (pakkaus/raha, äitiysraha 105 pv ja lapsilisä) haetaan yleensä kaikki kolme samalla paperilla, aikaisintaan lähetettävissä kelaan kun 22 rv täynnä, ja viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa (lapsilisää voi hakea 6 kk takautuvastikin).
Jos äitiyspäivärahahakemuksesi kiertää palkkakonttorisi kautta (niinkuin monella tekee), niin muista viedä ne sinne jo muutama viikko aiemmin, jotta ovat sitten kelalla ajoissa.
Vähän tuota arvelinkin ettei rv21+0 vielä voi hakea. Tuossa " meille tulee vauva" -vihkosessa vaan sanottiin että 22 raskausviikolla voi jo hakea. Mutta 22 pitää siis olla täynnä.
joanna
Mä ainakin sain paprut rv21+0 neuvolakäynnillä, jopa sen todistuksenkin... Musta sikshän se käynti just tolla viikolla onkin, että saa ne paperit!! Mä lähetin omani vielä samalla viikolla palkkikseen ja sieltä lähtivät heti Kelaan, joten nyt vain odottelen pakkausta saapuvaksi... :)
Eli sillä lapulla minkä saat neuvolasta haet äitiys-ja vanhempainrahaa, äitiysavustusta ja lapsilisää!! ;)
Terkuin, Mellu rv 26+0
eli viikkoja täytyy olla 22täynnä, että saat neuvolasta todistuksen mikä sitten liitetään hakemukseen. Sitä en sitten tiedä et saatko ne seuraavalla käynnillä vasta, vai voitko käydä ne aikasemmin hakemassa.