Johtuuko cp-vamma kromosomihäiriöstä?
Kommentit (13)
Jopa kymmensormijärjestelmällä. Osaan puhua ja tarvittaessa huutaakin. Osaan myös laulaa jonkin verran. Osaan kävellä, juosta, uida, polkea polkupyörää, ratsastaa jne. Itse asiassa cp-vammaisuus ei ole estänyt minua mitenkään, eikä näy ulospäin juuri mitenkään. Toisessa jalassani vain lihakset ovat jäykempiä kuin toisessa.
Cp-vammoja on eri tyyppisiä ja joihinkin liittyy myös älyllistä jälkeenjääneisyyttä. Minun äo:ni on miltei 140, joten en ole kaikkein vajaimpia. :D
-2-
Kaksi lasta alakautta synnyttänyt. Että sillä tavalla. Kyllä me " vammaisetkin" osataan.
-2-
teksti vain tänne, niin luen sinulle. Sitten taputti kysyjää poskelle. Menipä kysyjä mykäksi :OD T: Se poliisi, joka sittenkin osaa sekä lukea, että kirjoittaa
Voinee viitata siihen, että on myös kromosomeissa. Tai sitten kaikki
vammautuvat samalla tavalla synnytyksessä.
Kuten hyvä ystäväni teki. Miksi pidät semmoista häpeällisenä?
Sanoin vain esimerkiksi, että alakautta olen synnyttänyt. Ettei vain kukaan luulisi, ettei sekin voisi olla mahdollista. En ole imettänyt joten tuntekaa muut ylemmyyttä sitten siitä ;)
-2-
Tuli mieleen yhdestä lastensairaalaohjelmasta, missä kerrottiin tytöstä, jolla oli juuri diplegia. Nyt tästä tytöstä oli Hesarissa kuulemma juttua ja harmitti, kun en pystynyt lukemaan tuota juttua, kun meille ei Hesaria tule.
Mutta se on valitettavasti totta: yhdessä perheessä on ollut useampi
lievä cp-vamma-tapaus
Ja oikeasti, te ette huomaa vammaani kadulla kävellessä. On monia ns. " normaaleja" , jotka kävelevät huonommin kuin minä.
Lievää spastisuutta minulla, lapsena ollut pareesi. 14 vuotta fysioterapiaa 3 kertaa viikossa.
Meidän talossa asuu yksi lapsi, joka kanssa kykenee kävelemään, mutta keppien avulla. Älyssä ei mitään vikaa. Eri asteisia vaikutuksia vammoilla. Mutta olisi kivaa, jos muistaisitte, ettei cp-vamma läheskään aina tarkoita vakavaa vammaa.
-2-
Tosin anoppi itse ei ole mikään järjen jättiläinen. Sanoi, kun näki eräällä pojalla olevan telkassa pakkoliikeitä, että ne ovat hulluuskohtauksia. Sanoin silloin takaisin ja anoppi meni hiljaiseksi.
täällä kans yks cp- vammainen jonka vamma happivajeesta johtuva. Oikea käteni ja jalkani ovat heikommat, kun vasemmat, mutta hyvin on mennyt. Avioliittoa takana " terveen" miehen kanssa 9 vuotta ja pojat 5 ja 8 vuotta.
vaikka iskusta päähän hoitopöydältä pudotessa?
Minä sain cp-vamman, koska synnytys venyi ja venyi ja kärsin happivajeesta. Minä olin siis se syntymässä oleva vauva. :D