Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuumeen mittaamisesta...Apua kaivataan!!

16.12.2005 |

Tai mittarin tulkitsemisesta paremminkin. Mittaan flunssaiselta vauvalta (5½kk )lämmön pyllystä, ja joku sanoo, että mittarilukemasta pitää vähentää 0,5 astetta ja joku toinen sanoo, että 1:n asteen. Sitten tulee oikea lämpötila. Kertokaa miten pitää tehdä?!

Jos mittari näyttää 37,6 niin onko se lämpöä vai normaalia?! Terveyskeskuksessa ollaan käyty ja korvat oli puhtaat. Lääkäri ei osannut sanoa oikein lämmönnoususta mitään?! Käsittämätöntä...

Kiitos jos vastaatte, sitä toivon -tietämätön Peppiina

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan maalaisjärkeä ja tietoutta muutenkin. Kiinnostuneet voivat lukea selkokielisiä artikkeleita mm.

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/051102_d.html

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=363/sprog=4/grp=2/menu=9/

http://www.lastenlaakari.com/

Pointtini oli lyhyesti se, että jos mittari kädessä miettii onkohan tämä kuumetta vai ei, kuumelääkkettä ei vielä siinä vaiheessa tarvitse antaa.

Vierailija
2/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu tietysti tyhmältä kysyä tallaisia asioita täällä palstalla, mutta ymmärtäkää toki, että jos vauva on todella kipeä ja erittäin huonovointinen, tuskin ehtisin odottamaan ensinnäkään hitaan tietokoneeni aukeamista, saati sitten näiden sivujen.. ja vielä kun en hallitse kymmensormijärjestelmää, niin tuskin äkillisessä voinnin huononemisessa ehtisin tänne kirjoitella!! Silloin osaisin hakea apua hieman muualta!!

Nyt vain on ollut täällä kaksistaan vauvan kanssa kotona aikaa miettiä asiaa, on ollut pakko seurata lämpöä lääkärin kehoituksesta, ihan ulkoilujenkin kannalta. En todellakaan oo tuskissani mitannut, että milloin nousee niinkuin joku " hienovaraisesti" edellisessä vihjasi..

Kiitos kuitenkin, toivottavasti flunssa helpottaa kotikonstein ja päästään rauhalliseen joulunviettoon..

-Peppiina ja Juhannusneiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Sitähän varten nämä palstat on että voi kysyä neuvoa.

Meidän neiti oli kuumeinen ja itkuinen kun teki hampaita, olin ensin huolissani, kun en tiennyt mikä on. Kun sitten hammas tuli oli jo seuraavalla kerralla helpompi tunnistaa oireet. Annoin supon ennen nukkumaan menoa kipuun.

Vierailija
4/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen ymmärtänyt, että sillon pitäisi lääkitä?!

Vierailija
5/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyllystä mitattuna, rajana.Eli jos vauvalla ollut yli 38,5 kuumetta oon antanut lääkettä. Oon käsittänyt et vauvoilla toi korkee kuume on ihan normaalia ja yleensä siis kun on kuumetta ni nouseekin lähelle 39 ellei ylikin eikä oo mitään vakavaa vielä! =)

Vierailija
6/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lämpö menee 38 niin voi alkaa lääkkeillä alentamaan.

Meidän tytön normaalilämpö pepusta on 37,3.

Eikös päivän tai kahden kuumeet ole ihan normaalia vauvoilla.

Näin olen itse ymmärtänyt =)

Vierailija
7/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..digitaalisen tavallisen kuumemittarin apteekista ja sen mukana on seuraavat ohjeet:

mittaus suusta:

mittausaika 60 sek.

normaali 35.7-37.3

mittaus peräsuolesta:

mittausaika 60 sek.

normaali 36.2-37.7

mittaus kainalosta:

mittausaika 5-10min

normaali 35.2-36.7

Lisäksi ovat korva- ja otsakuumemittarit, joilla on varmaan omat rajat.

eli lämmön normaalisuus vaihtelee sen mukaan mistä mitataan. Lisäksi itse mittarikin voi heittää, sillä ostamani mittarin ohjessa sanotaan että pitäisi kalibroida 2 vuoden välein.

Vierailija
8/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein voisi kysyä, että mitä merkitystä koko asialla?

Kuume kuuluu flunssaan lapsilla hyvin usein, paljon useammin kuin aikuisilla. Eikä se ole merkki bakteeritaudista, ei sen takia tarvitse lääkäriin rynniä eikä se ole antibiootin puutetta. Se on normaalia lapsen sairastamista. Sellaisen " lämmön" tai " kuumeen" jonka saa mittariin jatkuvalla mittaamisella pyydystettyä, ei ole minkään valtakunnan merkitystä ellei kuumetta ole niin paljon että se vaikuttaa lapsen vointiin. Ja senhän näkee silloin jo ilman mittareitakin, posket punoittavat, lapsi on hikinen ja väsynyt. Kuumelääkkeet ovat paikallaan vasta kuumeen näkyessä lapsen voinnissa. Muutenhan kuume on eduksi, elimistö tappaa flunnsapöpöjä lämpötilaa nostamalla.

Eli jatkuvan mittailun saa unohtaa, todellisen kuumeen näkee jo silmälle ja vasta silloin kaivetaan ne Panadolit esille...

Vierailija
9/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ikävä tapa kommentoida kun kysyy asiallista asiaa. :(

Itsellekin oli todella yllätys, että rajat ovat noinkin erilaiset. Olen pitänyt kuumeena, jos asteita on 37.0-> mistä tahansa mitattuna.

MUTTA jokaisella on oma normaali lämpönsä, jolloin toinen voi tuntea itsensä todella sairaaksi jo 37.5 asteessa ja toinen vasta 39.

Itse joudun mittaamaan, koska tyttö osallistuu tutkimukseen, jossa sitä tarvitaan.

Paranemisia AP:n vauvalle!

Vierailija
10/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan on pakko konmmentoida tuota mittaamista ja sen tarpeelisuutta. Jos puhutaan vauvoista, niin tuo yleistilan romahtaminen voipi tapahtua liiankin nopeasti.. ja voidaan jo tarvita muutakin kun panadolia.

Itse ainakin mittaan jotta tiedetään missä mennään. Ja ainakin alle 3 kk vauvoilla kuumeen ( pitäisi ) pistää hälytyskellot soimaan.

Pepusta mitattuna lämpö on yleensä 0.5 astetta korkeampi.

Vierailija
11/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi saattaa olla flunssasta johtuvaa, lievää lämmön nousua. peräsuolesta mitattuna 37.6 ei ole vielä " varsinaista kuumetta" . Itse lähtisin antamaan kuumesuppoa, jos lapsi on selvästi kuumeinen (yli 38.5) tai jos hän on muuten tosi kipeän oloinen. Oma flunssainen poikani rauhoittui aikanaan Panadol-supon saatuaan, vaikkei kuume ollut vielä kovinkaan korkeaksi noussut. Panadolin turvin sain hänet nukkumaan. Jos lapsi on kovasti nuhainen, voit helpottaa hänen oloaan keittosuolatipoilla. Yritä saada pienokaisesi ainakin juomaan riittävästi maitoa. Tavallinen virusflunssa menee kyllä itsestään ohi.

Vierailija
12/12 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairaalassa mitattiin lämpö ja mittari näytti juuri tuon 37,6 ja hoitaja sanoi että se on normaali. Yleensä rajana pidetään kuulema 37,5!