Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin NKL hoidossa olleet,kysymys?

16.12.2005 |

Minua harmittaa suunnattomasti se,että lapsettomuushoidoissa ollessani lääkärit ja muu hlö.kunta tuntuvat olevan hirveän pessimistisiä hoitojen onnistumisen suhteen.Jatkuvasti toitotetaan että alkioita tippuu matkan varrella pois kyydistä,kaikki eivät jakaudu,kaikkia ei voi siirtää,saa nähdä päästäänkö siirtoon lainkaan.Että ärsyttää,vaikka fakta-asioitahan nuo ovat,mutta miten tässä säilyttää positiivinen asenne (joka yksi hoidon onnistumisenkin edellytys) kun koko ajan muistutetaan kaikesta siitä,mikä voi pilata raskauden alkamisen.Kyllä nämä asiat käydään läpi jo hoidon suunnittelussa ja varmasti jokainen lapsettomuushoidoissa olija tietää nämä faktat.Ei sinä mitään jos sievästi pari kertaa muistutettaisiin,että kaikki alkiot eivät ole siirtokelpoisia,mutta jos joka kerta sitä toitotetaan niin kyllä tässä menee jo usko itseltäkin! Missä on kannustava ja positiivinen asenne?

Onko tämä vain minun kokemus,vai onko muilla vastaavaa kokemusta?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme hoidoissa Helsingin NKL:lla.

Suunnittelukäynti oli vuosi sitten marraskuussa ja hoidot päästiin aloittamaan viime toukokuussa. Jouduimme jonottamaan vuoden, mikä onkin ollut ainut negatiivinen kokemukseni NKL:n suhteen.

Olemme läpikäyneet tänä vuonna 2 IVF-hoitoa. Ensimmäinen hoito alkoi toukokuussa, josta punktio ja siirto kesäkuussa. Tuloksena nega. PAS olisi tehty heti elokuussa mutta silloin sulatetut 2 alkiota eivät selvinneet eikä uusia ehditty enää sulattamaan.

Joku meni sulattelemaan meidän alkioitamme sinne sunnuntaina ja silloin toinen alkioista oli ollut elossa ja vaikuttanut hyvältä mutta maanantaina kun siirron piti olla, selvisi ettei alkio ollutkaan jatkanut jakaantumista. Mielestäni kuitenkin hieno juttu, että niitä mentiin viikonloppuna ylipäätänsä sulattamaan!

Seuraavat PAS:t tehtiin 1.9. sekä 30.9. eli mielestäni nopealla aikataululla. Näistä tuloksena negaa.

Uusi IVF-hoito päästiin aloittamaan heti seuraavasta kierrosta eli 1.11.

Tästä siirto 1.12. joka päättyi plussaan tämän viikon tiistaina 13.12. :)

Olen ollut kaiken puolin tyytyväinen NKL:n. Tosin vertailukohtaa yksityisiltä klinikoilta ei ole.

Ajat ovat yleensä ajoissa, joskus max. 30 min myöhässä (ja kerran siirto jopa 20 min etuajassa). Plussaa on myös se, että ajat ovat aina olleet aamupäivisin klo 8.45-9.45 välisenä aikana (paitsi siirrot iltapäivisin). Puhelinaikoina olen aina päässyt läpi 10-15 min jälkeen.

Mielestäni lääkärit eivät ole olleet pessimistisiä vaan enemmänkin kannustavia. Itse olen kyllä ollut aina ' hymyssä suin' lääkärillä (olen luonteeltani aika positiivinen) ja ehkä se heijastuu myös heidän käytökseensä.

Toiminta on tietyllä tapaa " tehokasta" eli käynnit ovat yleensä lyhyitä; 10-15 min mutta aina olen kaiken tarpeellisen ehtinyt kysyä. Myös lääkärit vaihtuvat usein (itselläni ollut 6 eri lääkäriä) mutta itseäni se ei ole haitannut. Ja oikeastaan: on ainakin monta lääkäriä, jolta voi kysellä mielipiteitä :)

Tsemppiä hoitoihin!

Vierailija
2/2 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Olemme olleet hoidossa yksityisellä, mutta jonottaneet samaan aikaan julkiselle. Meillä oli juuri ensi käynti NKL:llä. Minulle oli tehty IVF, mutta tulos ei vielä ollut silloin selvillä (neg.). Lääkäri paasasi koko käynnin ajan siitä mitä kaikkia riskejä koeputkihedelmöitykseen sisältyy (ennenaikainen synnytys, keskenmeno yms.). Uskomattominta oli se, että lääkäri alkoi vielä vaahdota mahdollisista epämuodostumisista. En voinut kuin kuunnella silmät ymmyrkäisinä; minulle on juuri tehty ko. toimenpide ja nyt minun on kuunneltava puoli tuntia tuota naista...

Toinen NKL:lla ollut lääkäreistä on aina todella pessimistisen oloinen, olen nimittäin tavannut hänet aiemmin yksityisellä puolella.

No, nyt emme onneksi voi edes sirtyä julkisen puolen asiakkaiksi ennen kuin kaikki alkiot on käytetty. Ja toivottavasti sitten onnistuisi sitä kautta.

Tsemppiä kaikille hoitoihin ja todella hienoa, että jaksatte itse pysyä positiivisinä (minulla se puoli on ollut kovasti koetuksella...)

Hyvää ja rauhallista joulun odotusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla