Painon noususta -LOKAMAMMAT-
Mitenkä teillä on lähtenyt vauvan paino nousuun syntymä painosta?
Meillä poika painoi syntyessä (26.10) 3220g ja nyt painaa 7viikon iässä 3915g.
Olemmekin painon takia tarkkailussa, mutta korviketta ei vieläkään neuvolassa meille suositeltu annettavaksi. Koska paino nousee kuitenkin koko ajan vaikkakin hitaasti.
Pahoitin vaan mieleni aiemmin tänään, kun eräs tuttavani päätti kommentoida vauvani painon nousua!! Että olisi normaalia jos painaisi nyt jo noin 5kg. Mutta hänen vauvansa painoikin syntyessään 4,5kg!! Ja se on hyvin yksilöllistä...
Mutta kuitenkin olisi kiva tietää mitenkä teillä muilla menee?
T.Kaisa ja Niko 7vko+2p
Kommentit (3)
Vauvamme painoi syntyessä 4200g ja sairaalassa paino putosi 3958g,jnka kans kotiuduimme.Siitä paino aluksi näytti nousevan hitaasti ..oli noussut 4 pv iässä kun terkka kotona kävi noin 60g mutta sitten neuvolassa oli paino pudonnut taas 4000g.Eli oltiin taas alle syntymä painon.ja tietysti terkka tyrkytti heti että ei muuta kun korviketta antamaan.annettiin sitten 100 ml päivässä lisä maitoa noin 3 viikon ajan ja sitten alkoi paino vasta kunnolla nousemaan.
Itse olen sitä mieltä että jos lapsesi on muuten ok oloinen ja vaipat täyttyy normaalisti niin ei kai ole muusta kyse kun vaan siitä että vauvasi saa lisäpainoa vaan hitaammini kun muut.
Ja sellaiset kommentit jätä ihaan omaa arvoonsa kuin että pitäisi olla niin tai näin.
Lapset ovat erilaisia.Ja yksilöitä myös pituuten ja painon suhteen.Mutta kyllä tunnustan että itsellänikin oli huoli lapsen kasvusta ja maidon riittävyydestä sen kolmen viikon ajan.Vaikkakin mulla jo neljäs niin ei sitä vaan osa olla huolehdimatta.Kuuluu kai äitiyteen.
Tsemppia sinne ja kasvakaahan rauhassa.
Mulla oli esikko (nykyään 10 v normaali pituinen ja painoinen) 2 ,5 vuotiaana 86 cm pitkä joten ei ollut kans aivan normaali.
Eikä ole lyhytkasvuinen....sitten 6 vuooden iässä sai ihme kasvu pyrähduksen ja venyi noin 120 cm mittaiseksi.:)
ja 7 viikon neuvolassa painoi 4735g ja pituutta oli 57.5cm
Nyt 10 viikkoisena painaa n. 5500g ja pituutta on n. 60cm
Korvikkeilla on tyttö kasvanut....