Vauvan kanssa kauppaan?
Onko 3-viikkoinen vauva vielä liian pieni tulemaan mukaan citymarketin kaltaiseen kauppaan? Jos ei niin kannattaisiko mielummin kulkea vaunujen kanssa vai kantokopan??
Taas yksi tyhmä kysymys lisää...
Martina&poju
Kommentit (25)
...tuo yllämainittu rs-virus on muuten niin tarttuvaa, että tarttuu myös " kantajan" kautta, eli vaikka itse ei sitä sairastakaan niin voi tuoda viruksen mukanaan ja tartuttaa eteenpäin.
Mutta hyvä esimerkki siitä, että kotiin jääminen ei estä sairastumiselta, on omassa lähipiirissäni. Eli minulla ja ystävättärelläni on molemmilla tyttövauvat, ikäeroa 3 vkoa. Me olemme alusta asti käyneet vauvan kanssa kauppareissuilla, kyläilemässä jne. Ystäväni perhe ei ole käynyt kuin neuvolareissut, muuten ovat pysytelleet kotona. Ja kuinkas ollakaan, samaan aikaan molemmille tytöille tuli rsv. Nyt molemmat ovat jo parantuneet ja kumpikaan ei onneksi tarvinnut sairaalahoitoa.
Mutta käytännössä on joskus pakkokin mennä pienenkin vauvan kanssa kauppaan.
Me kävimme myös n. 3vk ikäisestä alkaen kaupassa. Meillä oli aina mukana meidän matkarattaat, mihin mahtui myös kantokoppa.
Ostin heti pienimmät matkarattaat mihin mahtui kantokoppa, ja niillä oikeastaan mentiin aina ja joka paikkaan. Myös talvella ja " kävelylenkeillä" jne.
Itse myös aina pesin kädet ennenkuin hoidin vauvaa osotoskeskuksissa tms. paikoissa.
Voi olla että oli sattumaa mutta ensimmäisen kerran kun vauva 6kk iässä oli ostoskärryjen istuimessa niin sai heti rota-virus tartunnan elioksennus- ja ripulitaudin. Sitä oli kyllä silloin paljon liikeella.
Mutta sen jälkeen meillä oli vuosikkaaksi asti aina omat matkarattaat mukana.
Me mentiin suoraan synnytyssairaalasta prismaan. Omassa kantokopassa vauva istui ostoskärryissä.Kyllä mun mielestä voi mennä, kunhan muistaa lämpimästi vauvalle vaatetta laittaa päälle kun kaupoissa on aika kylmä. Mutta jos epäilyttää niin ainahan voit laittaa omiin vaunuihin vauvan ja harson siihen eteen, niin ei pääse pöpöt vauvan kimppuun :) Mutta minun mielestä voit mennä ihan hyvin kauppaan vauvan kans!!
sekä omalla turvakaukalolla että vaunuilla, pian myös kaupan kärryjen kaukaloonkin. Kunhan tosiaan laittaa lämpösesti päälle, noista pöpöistä en ole koskaan oikein osannut olla huolissani, koska vstasyntyneillähän sanotaan olevan melko pitkäänkin sntymänsä jälkeen se " super-vastustuskyky" .
Meidän poju viihtyi heti syntymästään tosi tosi hyvin kaupoissa, ei ollut varmaan kuin vkon tai kaksi, kun vietimme 6h Sellossa shopailemassa (kehtaako edes kertoa ; )
nyt on todella paljon pahaa flunssa virusta nimelt' rsv liikkeellä ja se on helposti tarttuva. suosittelisin välttämään kauppoja ja ihmisröykkiöitä. oikamme (11kk) oli nyt 3pv laitoshoidossa tämän takia ja siellä vielä sanottiin että tämä virus saattaa olla hengenvaarallinen pienille vauvoille kuten sinunkin vielä on.siinä menevät niin röörit tukkoon ja kova kuume että itse hengittäminen on miltein mahdotonta pienellä ja syöminenkin. noin pienet kuulma aina joutuvat hengityskoneeseen ja nenämahaletkulle jos tämän saavat. eristyshuoneessa jouduimme olemaan ja he sanoivat että sitä on nyt poikkeuksellisen paljon liikkeellä.