Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kanssa kauppaan?

16.12.2005 |

Onko 3-viikkoinen vauva vielä liian pieni tulemaan mukaan citymarketin kaltaiseen kauppaan? Jos ei niin kannattaisiko mielummin kulkea vaunujen kanssa vai kantokopan??

Taas yksi tyhmä kysymys lisää...

Martina&poju

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaakkimaa:

Ja oikeasti olen kyllä sitä miltä, että takuu varmasti vauva kohtaa pöpöjä on enemmän cittari reissulla kun vaunu lenkillä koti kujilla.

Eli eihän se lapsen suojaaminen turhilta infektioriskeiltä mökkihöperöksi voi ajaa.

Ja äitikö sitten näkee nälkää jos ei kauppaan voi mennä kun vauva voi sieltä pöpöjä saada :)?

Eli me tosiaan pienestä pitäen käyty, kun ei paljon oo muita mahdollisuuksia ruokaa hankkia kun pojan kanssa kauppaan mennä, eihän sitä voi yksin kotiinkaan jättää :O.

Täytyy myöntää että mekin jo siinä reilun kuukauden iässä oltiin isossa omenassa ja sellossakin shoppailemassa tuntikaupalla :). Ja nyt joulun alla on sellossa useammankin kerran shoppailtu :), ens viikolla vielä mentävä vikat ostokset tekemään.

Poika ollut sekä vaunuilla että kaukalolla liikenteessä, mut jos pidempään ollaan ni silloin aina otan vaunut mukaan vaikka mentäis autolla. Ja aina omaa kaukaloa käytän enkä niitä kaupan, meillä myös Gracon autobaby jalustalla, niin on helppo käyttää. Vaikka täytyy sanoa, että esimerkix sellossa huonot kärryt, kun niissä se " rahastin" sillai että täytyy kaukalo laittaa kärryjen pohjalle kun ei mahdu siihen ylös niinku monissa muissa kaupoissa, eli siihen lasten istumisosaston ja työntöaisan päälle.

Vierailija
2/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun alussahan kysymys oli asetettu " citymarketin " kaltaisessa kaupassa. Minulla ainakin tälläinen cittari vertaus nimen omaa tarkoittaa jotain isoimpaa myymälää.

Ja siten vinkkejä nälkä kuoleman välttämiseksi pari viikkoa synnytyksen jälkeen.

A ) Osta / tee pakkaseen valmiiksi ruokaa B ) isän tai muu n läheisen voi pyytää käymään ostoksilla C ) kunnon rotinat kunniaan. D ) jos kauppaan on päästävä,käy pikkukaupassa vauva omassa vaunuissa kopan suojassa maaten.

Ja äitikö sitten näkee nälkää jos ei kauppaan voi mennä kun vauva voi sieltä pöpöjä saada :)?

Eli me tosiaan pienestä pitäen käyty, kun ei paljon oo muita mahdollisuuksia ruokaa hankkia kun pojan kanssa kauppaan mennä, eihän sitä voi yksin kotiinkaan jättää :O.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä Jaakkimaan kanssa tästä asiasta.

Meillä vauva oli taisi olla lähemmäs 1kk ennen kuin lähdettiin yhdessä isoon kauppaan. Vastasyntyneen vastustuskyky ei kaikista puheista huolimatta ole läpäisemätön.

Ja täytyy sanoa, että on kyllä aika avutonta porukkaa, jos nälkään kuolee tai tulee mökkihöperöksi viikossa tai parissa. Kannattaiskos tulostaa Jaakkimaan laittama vinkki-lista " näin et kuole nälkään" ja laittaa jääkaapin oveen. ;)

Anselmi

Vierailija
4/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisen vauva olikin sentään jo 3 viikkoinen. Se on jo vähän eri juttu kuin ihan juuri sairaalasta päässyt. Jouluna varsinkin on vaan niin paljon väkeä ja pöpöjä, että miettisin, onko tarpeellista.

Anselmi

Vierailija
5/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MariJo77 oli ihan oikeassa todetessaan, että ei kaikkia pöpöjä pysty välttämään, vaikka vauvaa vain kotona pitäisikin - kyllä ne kulkeutuvat myös kaupassakävijäiskän käsistä/vaatteista/kassista kotiinkin. Eli ei kotonakaan ole ihan " turvassa" . Turha on mielestäni pelätä hysteerisesti pöpöjä, toki on järkevää olla vierailematta sairaan ihmisen luona, jos sen voi jättää väliin. Ei nyt ihan ehdoin tahdoin tarvitse olla uhkarohkea :)

Olen lukenut netistä jonkun amerikkalaisen lapsi" asiantuntijan" suosituksista, että hänen mielestään vasta 3kk (!) vanhempaa vauvaa saisi kuljettaa julkisilla paikoilla... Kyllä siinä taitaa jo äitikin tulla aika mökkihöperöksi. Sitäpaitsi varsinaisia pöpöansojahan ovat junat, bussit, metrot - entäpä jos vauva sattuukin asumaan kaupungissa, jossa on pakko liikkua julkisilla liikennevälineillä. Tai ENTÄ jos isi/äiti saa jonkun pöpön!? Pakkohan sitä on elää vauvan kanssa normaalia arkea.

Me ollaan käyty ihan normaalisti kaupoissa -lähikaupoissa ja isoissa kaupoissa- vauvankin kanssa.

Vierailija
6/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on hienoa, jos pystyy välttämään julkisia paikkoja ja on aina joku muu, joka vaikka käy omasta puolesta ostoksilla. Ei siinäkään ole mitään pahaa, että varoo vauvaansa! Olen ihan varma, että jos oma vauva olisi ollut pahasti kipeänä, olisin minäkin enemmän huolissani hänen sairastumisen vaaroistaan!

Vierailija
7/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä riski saada jokin pöpö on miljoona kertaa suurempi kuin saada se jostain lähikaupasta, joskin se voi sieltäkin aivan hyvin tulla. Kuten myös meidän vanhempien mukana, sisarusten, vieraiden tms. mutta en turhaan riskeeraisi. Mökkihöperöksi en minä ainakaan tule muutaman viikon aikana. Ja äidinmaito ei todellakaan suojaa vauvaa välttämättä tartunnoilta. Tässä uskossa elin, mutta ainakin meidän 4kk ikäinen vauva on käytännössä koko tämän lyhyen elinaikansa ollut koko ajan pienessä nuhassa. Esikoinen kantaa kaikki bakteerit kerhosta kotiin. Mukavaa ei ole pientä potilasta hoidella, saati sitten jos kyseessä olisi jokin paljon vakavampi esim. juuri se rs-virus. Varsinkin näin talvisaikaan, pahimpaan flunssa-aikaan välttelisin tarpeetonta liikkumista ihmismassoissa. Toki tärkeät asiat täytyy hoitaa, mutta en omaksi huvikseni lähtisi minnekään pienen vastasyntyneen kanssa. Tämä siis oma mielipiteeni. Kukin tyylillään, enkä lähde ketään siitä tuomitsemaan.

Vierailija
8/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli se alku semmoista mylläkkää (tyttömme oli siis tehohoidossa ja äidillä mieli mustana) että ei kyllä ollut oma syöminen edes päällimmäisenä mielessä. Mies oli tosiaan jatkuvasti töissä enkä osannut apuakaan pyytää. Ja tosiaan ruokaa oli minunkin saatava joten kauppaan oli mentävä. En siis ollut osannut varata etukäteen mitään ruokia. Avuttomuutta tai ei mutta näin oli näppylät :)

Oli asiat miten hyvänsä niin minä en usko että lapseni saa kaupasta kun kaupasta sen enempää niitä pöpöjä kuin esim. vieraista ihmisistä. Kävihän meillä esim. rotinavieraitakin. Päivääkään meillä ei ole sairasteltu (koputtaa puuta KERTAA SATA!) ja ihan normaalisti olen vaavelini kanssa liikkunut. Ikää nyt jo tosin 9kk.

Mutta kukin uskoo mitä haluaa ja toimii sen mukaisesti. Rauhaisaa joulua kaikille keskusteluun osallistuneille!

Toivottaa rauhanpiippua tarjoava Nasulina

Vierailija
9/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä on tiukan sävyistä tekstiä tämäkin aihe aiheuttanut =( Tosiaan vähän nuo joululahja ostokset jäi sattuneesta syystä tekemättä(liikkuminen oli viimeisten viikkojen aikana aivan tuskaa) ja niitä olin aatellu mennä vielä nopeasti tekemään(mies kun ei osaa niitä ostaa)mutta taitaapa jäädä ystävät nyt ilman, en kyllä taida uskaltaa riskeerata poikamme terveyttä. Lähikaupoissa ollaan toki käyty mutta nyt kyseessä olisi ollut tosiaan isompi, keskisen " kyläkauppa" .

Vierailija
10/25 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se asia nyt vaan on niin että ei se kotio hautautuminen aina pelasta : meillä edellisen syntyessä 3 vanhempaa kantoi pöpöt koulusta, kerhosta ja eskarista että pieni vauvamme sai 2 viikkosena RS-viruksen, joka hoidettiin totaalisen väärin. Sitähän tässä ei kysytty tuota hoitamista..... joten ei siitä sen enempää... Mutta voin sanoo tietäväni mitä on olla pienen astmaatikon äitinä yli 3 vuotta.

Eikä me kyllä käyty missään kaupoissa ei yhtään missään ja silti mikäs on seuraus tuosta kotonaolosta ? Infektioastma, joka vaihtui myöhemmin krooniseksi keuhkoastmaksi juuri tuon ko. RS -viruksen ansiosta !!!

Anteeksi paasaus, mutta joskus tuntuu sille että tekipä niin tai näin niin aina tekee kaiken väärinpäin..... Ja jos nyt ei oikeen päästä vieraita räplää vauvaa niin ei kai ne pöpöt siihen vauvaan iske ja tän vauvan kanssa olenkin ollut ylihuolehtivainen : ulkoiltu ollaan tasan 3 kertaa, kaupassa sentään käyty (prismassa) 3 kertaa ja mamman & papan luona tasan 3 kertaa (asuvat tien toisella puolella)..... ja kun siskoni tulivat käymään niin hyvä etten päälle käynyt että uskalsivat tulla " tartuttaa" vauvaan pöpöjä....

No, tää on viides, en imetä, isoja siskoja on 4, sairastin itse keuhkokuumeen synnytyksen aikaan ja vauvan ollessa alle 1kk:tta, isi oli kuumeessa ja hoiti vauvaa jne.... silti ollaan terveenä.... *koputtaa puuta.

Joten ei kun kauppaan jos siltä tuntuu ja käsien pesuun kotio tultua, ja jos kaupas joutuu syöttää niin huolehtikaa et kädet puhtaat.... En vaan jaksa uskoo että kaikki ois niin yksoikosta että jos teet sitä ja tätä niin varmaan siitä seuraa sitä ja tätä....

Hyvää joulunodotusta kaikille ja ei sit herneitä nenuun tästä ;o).

Rapuäiti ja katras sekä neiti vajaa 5 viikkoa.

11/25 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:lle sen verran, että jos susta tuntuu että uskallat lähtä niin mene, jos tuntuu ettet uskalla niin jää kotiin tai jätä vauva miehelle siksi aikaa. Mutta jos vauvan omiin vaunuihinki laitat, ja harson vaikka siihen aukon eteen, niin tokkopa tuo sen enempää pöpöjä saa ku siitäkää että sinä yksin kävisit kaupassa ja toisit ne samat pöpöt sieltä kaupasta. Tai että mies kävis kaupassa. Tosi asiahan se on ettei pöpöiltä voi välttyä. Eikä se rs virus kaikille tuu automaattisesti jos kaupassa käyt. Useampi siltä välttyy ku siihen sairastuu!!

Vierailija
12/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikallisessa Siwassa ja vaunujen kanssa mentiin. Oli niin vähän ostettavaa että tavarat mahtu vaunujen tavaratilaan. Poika nukku koko ajan tyytyväisenä. Mitään pöpöjä en pelännyt, hiljokseen kun aletaan varta vasten hakeutua ihmisten ilmoille ettei vain kotiin hautauduta!

Kitty ja poika 3vk +1pv

Vierailija
13/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en kyllä voi suositella isoja kauppakeskuksia, ja nimen omaan pöpöjen kannalta. Sanotaan toki, että imetettävillä ja vastasyntyneillä olisi vasstustuskykyä riittämiin, mutta kai tuo ns lapsivuodeaika on vauvankin suojaksi tarkoitettu.

Meillä oltiin 6 viikon ikäisenä sairaalaassa sydän/ hengitys tarkkailussa ja antbiootti tipa vauvan päähän kiinnitettynä sepsiksen takia. Ei siinä paljoa naurattanut.. Ja aikasta monta alle 3 kk ikäistä vauvaa siellä silloinkin oli.

Eilen olimme osastolla taaperon kanssa ja taas oli tupa myös vauvoja täynnä. Pikkuisten vauvojen räkätaudit ( ja tällähekekkllä kuulema jyllää myös vatsaflunssa ) kun muuttuvat turhan usein vaarallisiksi yleisinfektioiksi.

Mutta tietysti jokainen päättää tykönänsä mitä touhuaa, mutta itse en usko " vauvojen superhyvän vastustuskyvyn " kattavan ostoskeskusten jouluruuhkia.

Vierailija
14/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä autoillen että vaunuilla. Meillä oli sellainen Gracon autobaby kaukalo joka irroitetaan alustasta. Kaukalo siis vain kärreihin ja menoksi. Nyt neiti 9kk ja tykkää tosi paljon kauppareissuista! Ja saahan siinä oma pääkin tuuletusta kun pääsee kotioloista ehkes sinne ruokakauppaan :)

Minun vissi mielipide on että jos niitä pöpöjä pelkää saavansa ruokakaupasta niin ei ole kotonta mihinkään lähtemistä. Ei minusta ole ainakaan neljän seinän sisällä kököttäjäksi. Mutta kukin tyylillään tässäkin asiassa :)

Vierailija
15/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se kaupan ostoskori mahtuu vaunun kopan ja niiden työntöaisojen väliin ainakin meillä juuri sopivasti. Jos ei mitään kovin suuria ostoksia ole, niin näin sujuu kätevästi kauppareissu, eikä vaavia tarvitse liikutella turhaan ees taas. (Tosin kun vauva tulee isommaksi, niin ainakin meillä viihtyy paremmin kaupan kaukalossa, kun siitä näkee ympärille paremmin)

Vierailija
16/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mentiin isoon kauppakeskukseen jossa vauva oli vaunuissaan.

Vierailija
17/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppaan ostamaan ruokaa ja muuta sellaista. eipä tullut mieleenikään pelätä mitää pöpöjä. poika on nyt 5,5 kk eikä ole sairastanut ku yhden tosi pienen nuhan, ja siitäkin selvittiin keittosuolatipoilla.

eli kyllä mun mielestä voi mennä kauppaan pienen vauvan kanssa. meilläkin oli gracon autobaby kaukalo missä poika nukkui koko matkan.

Vierailija
18/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

neijän seinän sisällä infektio-osastollakaan. Puhumattakaan mikä oli vauvan tuntemukset kun neljännen kerran tukkaa leikattiin ja tippaa pistettiin.

Pikkuinen rs- virus vauva on kyllä sellainen näky, ettei kenenkään äidin toivoisi sitä kohtaavan. Ja oikeasti olen kyllä sitä miltä, että takuu varmasti vauva kohtaa pöpöjä on enemmän cittari reissulla kun vaunu lenkillä koti kujilla.

Eli eihän se lapsen suojaaminen turhilta infektioriskeiltä mökkihöperöksi voi ajaa.

Vierailija
19/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän syntyi keväällä ja joutui infektion takia olemaan lastenosastolla viikon antibiootti hoidossa. Kotiin pääsyn jälkeen oltiin vielä viikko sisällä koska en halunnut yhtään riskeerata että sairastuisi uudelleen. (Sairaalan neuvo) Myös itse olin leikkauksen jälkeen niin kipeä että aikaisemmin en olisi jaksanut vaunuja työnnellä. Kotona olo aikana mies huolehti kaupassa käynnit niin ettei minulla ollut tarvettakaan kauppaan.

Vierailija
20/25 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehohoidossa. Olihan tuo itselleenkin tosi rankkaa aikaa. Ei siitä sen enempää.

Mutta.....meillä lähdettiin silti kauppaan kun oltiin oltu neljä päivää kotona. Syykin oli aika selvä, ruokaa oli saatava! :) Mies oli töissä silloin aina koko viikon, viikonloput kotona.

Mielipiteeni on se että minä haluan käydä lapseni kanssa myös mummoilla ja muilla sukulaisilla. Eli ihan samalla tavalla käyn myös kaupassa. Kuka tahansa vastaantuleva ihminen voi olla se pöpön kantaja. Jos näitä alkaa varomaan niin todellakin saa olla VAIN kotona! Mutta en viitsi asiasta suotta enää " kinata" , kuten jo aiemmin totesin jokainen tyylillään. Mutta kun joskus sinne kauppaan on vain pakkokin mennä :)