Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla istukka ei ole irronnut

16.12.2005 |

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä istukka jouduttiin kiireellisesti irroittamaan käsin koska oli erittäin tiukasti kiinni ja kärsin todella voimakkaasta verenvuodosta (tuli myös valtimoon repeämä). Vauva vielä pieni mutta olen alkanut miettiä jos joskus tulen uudelleen raskaaksi miten synnytys sitten. Jos teillä istukka ei ole irronnut, onko niin käynyt kaikissa synnytyksissä? Oletteko vaatineen keisarinleikkausta tämän vuoksi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä vuodin noin 2500ml, kun istukka jäi sisään ja se irroitettiin kiireellisessä nukutuksessa. Toisessa istukka irtosi hyvin, mutta kohtu lähti supistumaan vasta, kun sain tripla-annoksen supistavia lääkeitä. Silti itselläni ei vuodot ole olleet koko verivolyymia, joten mitään kohdun supistusheikkoutta ei ole diagnosoitu, eikä estettä uusille raskauksille ole.

Istukan irtoamista ei voi etukäteen mitenkään ennustaa, mutta en usko, että se on mikään syy elektiviseen sektioon. Sektiohaavakin arpikudoksineen on nimittäin aina pieni riski seuraavissa mahdollisissa alatiesynnytyksissä sille, ettei istukka kunnolla irtoa.

Todella harvoin istukka jää kahdesti peräkkäin sisään ilman jotain kunnon selittävää tekijää, kuten esimerkiksi mahdollista aikaisempaa leikkaushaavaa.

Vierailija
2/8 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tosiaan Minulla on kahdessa synnytyksessä ollut ongelmia ja Äidilläni on neljässä synnytyksessä viidestä ollut ongelmia istukan irtoamisen kanssa. Ja luulen/pelkään että minullakin mahdollisissa seuraavissa synnytyksissä tulee olemaan ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekassa synnytyksessä istukka irrotettiin käsin, kun ei muuten irronnut. verta meni hukkaan 2500ml, eli aika paljon.

tokassa synnytyksessä samaan varauduttiin, mutta istukka irtosi itsekseen ilman mitään ongelmia. raskauden lopulla siitä oli äitiyspolin lääkärin kanssa (kävin tosin muusta syystä) puhetta, että istukan irtoamista ei kovin kauaa salissa odotella. vaan lähdetään herkemmin leikkuriin.

mutta siis hyvin meni mulla ainakin.

Vierailija
4/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosiaan tuli verta yli 5000ml ja välillä tila oli muuta kuin

hyvä, siksi huolestuttaa mahdollinen tuleva. Kiva kuulla että toisella kertaa varautuivat asiaan :)

Vierailija
5/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä synnytyksessä (03) istukka ei irronnut ja vuotoa oli paljon ja olo heikko.

Nyt toisella kerralla sitä jännitettiin (kuukausi sitten), mutta kaikki meni hyvin ja istukka irtosi ja tuli ulos pienen suostuttelun jälkeen muistaaksi n. 15minuutissa. Minulle myös ensimmäisen synnytyksen jälkeen sanottiin, että toisella kerralla lähdetään nopeammin irrotukseen ja kätilönkin kanssa siitä vielä saliin tullessa puhuttiin.

Vierailija
6/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensimmäisessä synnytyksessä istukka ei irronnut ja irrotettiin käsin. Verenvuotoa saman verran kuin jede77:llä, eli 2500 ml ja toisessa synnytyksessä oli varauduttu samaan käsin irrotukseen, mutta ei onneksi tarvinnut. Istukka irtosi itse helposti..

Vierailija
7/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekkaan ajatellut tuota asiaa sen tarkemmin kun ekassa synnytyksessä tosiaankin nukutettiin ja irrotettiin istukka käsin. Veren vuoto tosin oli ihan normaalia! Nyt ollaan jo 34 rv:lla ja saas nähdä miten nyt käy! Varauduttu on jo muutenkin leikkaukseen synnytyksen käynnistyessä koska napanuora näyttää lyhyeltä, Mutta toivotaan että kaikki menee hyvin!

Vierailija
8/8 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä istukka ei irronnut ollenkaan, sitä odoteltiin n.tunti ja sitten tehtiin käsinirrotus nukutuksessa. Toisessa synnytyksessä istukka irtosi n.kymmenen minuutin päästä synnytyksestä, mut siinä oli pieni repeämä, josta kätilö ei ollut varma oliko se täydellinen. Sairaalassaoloaikana tuli vuodon mukana klönttejä ja olin varma, että se palanen on vieläkin siellä. viikon päästä synnytyksestä mulla tuli vatsakipuja ja silloin vasta suostuivat ultraamaan kohdun ja siellähän oli vielä palanen istukkaa. Ja taas nukutuksessa käsinirrotus. Olin siis vaatinut synnytysvuodeosastolla, että ultraisivat kohdun, mutta eivät ultranneet. Kohta on kolmas synnytys edessä ja vähän jännittää, mitä tuleman pitää. Myös äidilläni ja siskollani on ollut samanlaisia ongelmia, äidilläni jouduttiin koko kohtu poistamaan viimeisen synnytyksen jälkeen, koska istukka oli kasvanut kohtuun kiinni eikä sitä olisi muuten saatu irti.

Niin ja vielä:Äidilläni oli tehty istukan käsinirrotus ilman nukutusta joskus 70-luvun lopussa. Ei kuulemma synnytykset (vaikeita) vedä mitenkään vertoja tälle kokemukselle. Oli ollut kaksi päivää ihan shokissa tämän kokemuksen jälkeen.