Loppu hyvin, kaiki hyvin? Katsekontakti ja hymy hukassa
Moikka
Kysyn teiltä kokeneemmilta, jotka jo osaatte vastata pidemmältä aikaväliltä kysymykseeni. Toivottavasti joku osaisi auttaa...
Meidän poika syntyi rv36+1. Nyt ikää on 6,5viikkoa ja kovasti mieltäni askarruttaa sellainen että lapsi ei juurikaan ota meihin kontaktia. Ei käännä päätään helistimen kuullessaan, mutta saattaa kääntää satunnaisesti äänemme kuuleessaan. Kuulo vaikuttaa olevan ihan normaali. Ainakin koville äänille hätkähtää. Katsekontaktia ottaa harvakseltaan. Kun itse haluaa ja vireystila on sopiva. Monesti tuijottelee vain jonnekin tyhjyyteen tai seurailee ympärilleen, katsoo hieman ohi puhujasta. Refleksihymyjä tulee, mutta sosiaalisia ei. Refleksihymyjä tulee kerran-pari päivässä.
En kaipaa nyt mitään piruiluja vastaukseksi sillä huoleni on ihan oikea. Olisiko pieni ennenaikaisuus selittävä tekijä? Lapsivesi oli vihreätä, eli ainakin lyhytaikainen hapenpuute kohdussa on ollut...
Miten teillä muilla on ollut kontaktin kanssa? Onko myöhäänheränneitä joilla kuitenkin kaikki on ollut lopulta ihan kunnossa?
Kommentit (5)
Meidän tyttöä myös pienenä kiinnosti enemmän ympäristö "omissa maailmoissa oleminen" kuin ihmiset. Itse olin huolissani että ei vaan ole autismia(ensinmäinen lapsi myös), mutta nyt 10kk ja erittäin sosiaalinen ja tykkää edellen ihastella vaikka puun latvoja. Ei ole mikään sylissä viihtyvä mutta tahtoo aina varmistaa että halin saa jos tarvii.
Nuo refleksi hymyt voivat myös olla oikeita, ehkä hänellä on hyvä olla. Ei meidän tyttö myöskään hymyillyt aina kasvoille tuossa iässä, mutta muuten kyllä.
En usko että on huolta, niin kuin minullekin sanottiin että ehkä vauvan mielestä seinä on kiinnostavampi kuin vanhemmat :)
vielä sellainen että omalta osaltani voin kertoa että ensimmäiset 6kk oli aika taivalta oppia tuntemaan itsensä äitinä (ja tietenkin vauva). Olin huolissani kaikista "oireista" mutta uskon nyt että se oli äidin vaisto joka kehittyi ja kehittyy edelleen.
Mutta jos huolesi on kova eikä hellitä, niin ei ole ikinä väärin soittaa lääkärille ja tarkista asia.
Enpä usko että on syytä huoleen. Lapsellasihan on ns. korjattua ikää vasta pari viikkoa. Kyllä niitä hymyjä vielä ehtii tulla!
Kiitos kirjoituksistanne. Lisää mielipiteitä otetaan vastaan..
Mä en ole niinkään huolissani hymyilemättömyydestä kuin kontaktin puuttumisesta. Sosiaalinen hymy ei kait voi tulla ennen kuin kontakti ja yhteys on löytynyt.
Siskollani oli eri reilut viisi vuotta sitten tilanne, että vauva oli syntynyt neljä viikkoa ennen laskettua aikaa. Ensimmäiset 8 viikkoa menivät niin, ettei lapsi ottanut juuri mitään kontaktia. Oli siis aivan poikkeuksellisen omissa oloissaan. Nukkui myös todella paljon.
Nyt on uskomattoman reipas 5-vuotias, joka on kaikessa suhteessa täysin normaali - solmii kaverisuhteita ja pärjää hyvin sosiaalisesti. Oppi juuri lukemaankin.
Vauvasi on vasta kovin pieni! Meillä ainakin esikko oli 3kk ikään asti aika lailla vain omissa maailmoisaan. Siis todella kuvaileva sana tuo omissa maailmoissa. Nyt on siis jo yli 4v ja täysin normaali ja erittäin sosiaalinen. Kakkonen otti sitten aikaisemmin kontaktia, mutta on muutenkin aktiivisempi luonne. Minusta noin pienen vauvan ollessa kyseessä ja varsinkin ennenaikaisesti syntyneen kanssa voit rehellisesti olla ihan huoleti! Vauva varsinkin ennenaikaisesti syntynyt jatkaa sitä ns kohtuelämää hetken eli nukkuu enimmäkseen ja on omissa maailmoissaan. Luonteetkin ovat erilaisia niin kuin meidän lapsilla selvästi eron näki.
Nauti lapsestasi ja koeta olla murehtimatta.