Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ruokien pakastus,neuvokaa kokematonta

15.12.2005 |

Tässä näitä kiinteitä on perunan verran aloitettu. Pikkasen kerrallaan kun annan niin mietin, että oletteko kaikkea pakastaneet? Ajattelin tehdä suurimman osan itse ja sitten kun on isommista määristä kyse niin niitähän voi säilöä itsekin pilttipurkkeihin, mutta vielä niin pitkällä ei tosiaan olla.

Jos ostan kaupasta niin voikos niitä hedelmäsoseitakin pakastaa, vai menevätkö hassuiksi? Kun en itse viitsisi joka kerta itse syödä loppuun, kalliitakin kun ovat vaikkakin hyvän makuisia.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pakastanut peruna aihan sellaisenaan (myös aikuisille) ja ihan hyvää on ollut! Mitä perunalle pitäisi pakkasessa tapahtua?

Vierailija
2/5 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kuulemma kokkareiseksi. no eikös sen saa sileäksi kun käyttää haarukkaa tms.

kaupan valmiita soseita voi myös pakastaa pieniin jääpalakuutioihin, niin ei tarvii heittää purkkia roskiin varsinkin alussa kun ei mene kuin teelusikka ja kaks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luin täältä hyvänä vinkkinä ostaa kaupasta sitä oollannin valmiiksi keitettyä ja murskattua perunaa(ihan aitoa perunaa, ei lisäaineita eikä muitakaan aineita). Siitä on hyvä aina ottaa pieninä annoksia. Maksaa alle pari euroa ja meillä riittää ainakin viikoksi. Muutenhan keitetty peruna menee kuulemma pahanmakuiseksi pakastamisen yhteydessä. Tuo oollaannin muusi on jotenkin kypsennetty ja raastettu sitten muotoonsa. Hyvää ainakin on.

Sitten teen aina kahden viikon välein satsin pakastimeen valmiiksi erilaisia kasvissoseita. Esim kukkakaali, parsakaali ja lihasoseita(kala,kana,jauheliha,porsas). Maustan lihat ja osan kasviksista tillillä ja sipulijauheella tai tavallisella kypsennetyllä sipulisilpulla(ripaus) ja survon ja laitan sitten jääpalakuutiastiaan ja kun ovat jäätyneet irrotan ja laitan pakasterasioihin. on tosi kätevää oottaa sitten pakkaseta erilaisia kokoonpanoja jääpalakuutioina ihanan värisiä ruokia.

Koko hommaan menee noin 2tuntia ja sinulla on kahden viikon ruuat vauvalle.

Purkkimarjasoseita en ole pakastanut, mutta marjasoseita annan pakastetuista marjoista keräten ihanan annoksen ja survon ja laitan hedelmäsokeria hiukan ja nan kun on hyvää. Jos sinulla ei ole syksyn satoa pakkasessa(kuten minulla ei ole) niin ostan kaupan pakastealtaasta mustikoita, mansikoita ja samaten kätevisä pakastepusseista nappasen marjoja.

Nämä toimitukset eivät todellakaan vie aikaa suuresti verrattuna purkkiruokiin ja meidän poika ei edes enää huoli purkkiruokia kun ovat kaikki samanmakuisia sössöjä.

Marjasoseisiin lisäilen vielä banaania ja omenaakin survoten niin niistäkin saa herkullisia sekotuksia myöskin.

Toivottavasti tästä tuli joitakin vinkkejä:)

Vierailija
4/5 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

säilyvät avaamisen jälkeen jääkaapissa ainakin 3vuorokautta. Lukee purkin takana!

Vierailija
5/5 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tein annoksia jääpalakuutioihin ja irrottelin ne siitä pakastuspussiin. Näin pakastin erikseen esim. parsakaalia ja kukkakaalia pieninä aloitteluannoksina. Perunaa voi pakastaa, jos siihen sekottaa jotain muuta. Laitoin esim. peruna-porkkanaa ja peruna-bataattia pieniin minigrip-pusseihin.

Nyt kun tyttö on isompi, niin jotain laitan vieläkin noihin jääpalakuutioihin, esim. maissisosetta ja parsakaalia oon vielä tehnyt niihin, niin saa ottaa kuution vaikkapa riisin lisukkeeksi (eli tuota riisiä saa silloin kun me miehen kanssa sitä syödään, niin tuo parsakaali on tosi hyvää sen kanssa kun pelkkä riisi olisi niin kuivaa). Lisäksi lihat pakastan yhä edelleen kuutioina, koska niin on mun mielestä helpompi aina ottaa se yksi kuutio lounaaseen ja päivälliseen.

Nyt oon sit muuten tehnyt kasvismössöjä minigrip-pusseihin 1,5 dl:n annoksina. Niissä on sekalaisia kasviksia, myös pakastekasviksia, pohjana perunaa, bataattia ja/tai porkkanaa. Lisäks niissä on myös mausteita, ihan pussimausteita + sipulia. Rypsiöljyä lisään soseeseen hieman keitinveteen + vielä pikkasen tarjoillessa.

Luumusosetta olen tehnyt pakastimeen ja välillä Lidlissä on mangoa alessa, joten laitan sitäkin hieman pakastimeen, mut sehän ei kai kovin kauan säily ilman sokeria (?), joten yhen mangon kerrallaan keittelen ja pakastan ja syötän sen vauvalle noin parissa viikossa. Muuten annan hedelmiä tuoreeltaan. Raastan tai mössään haarukalla banaania, omenaa, päärynää... Vähän on nyt huonot hedelmävalikoimat tällä hetkellä. Marjoja on pakastimessa, niitä annan sellaisenaan tai kiisselinä. Pyrin välttämään liikaa sokeria.

Jostain noin 8 kk eteenpäin tyttö on saanu aika paljon ihan samaa ruokaa kuin mekin, tosin lihakuution nappaan yleensä yhä aina erikseen pakastimesta. Höyrytysosa kattilan päällä on tosi kätevä, siinä saa kypsytettyä kätsysti vihanneksia niin vanhemmille kuin lapsellekin samalla kun keittää riisiä/makaronia/perunaa ja sit kun vähän surauttaa sauvasekottimella vauvan annosta niin nopsaan saa vauvalle liki samaa ruokaa kuin meille, jos ei halua aina pakastimesta ottaa.