Koska mies mukaan neuvolaan?
Elikkä mulla on sellainen käsitys, että vain ultriin voi ottaa / tavataan ottaa mieskin mukaan. Entä ensimmäinen neuvolakäynti? Yksin vai yhdessä? Meen jo viikolla 8 alussa ensikäynnille. Eli eipä kait siellä vielä sydänääniä kuunnella yms.? Mitä ekalla käynnillä muuten tehdään?
Kommentit (14)
Varmaan on vähän makuasia, haluaako itse ottaa miehen matkaan tai haluaako hän itse ylipäätään mukaan tulla. Meillä isukki on ollut mukana tavallisissa neuvoloissa, ja aina on neuvolan täti ystävällisesti toivottanut myös isukin tervetulleeksi.
Ekalla kerralla ei yleensä kuunnella sydänääniä, sillä ne hyvin harvoin silloin vielä kuuluvat. Meillä oli kiva tuuri, kun täti itse ehdotti, että niitäkin voidaan kyllä kokeilla. Tosin ääniä ei silloin vielä saatu kuuluviin (rv 8+1), seuraavalla kerralla viikolla 10+6 kuuluivat jo hyvin.
Eka kerralla tarkastetaan kaikkia mahdollisia sairauksia, joita esiintyy omassa tai miehen lähisuvussa. Niihin voi miehen olla helpompi omalta kohdaltaan vastata, jos mukaan tulee. Lisäksi otetaan verikoe (tarkastetaan veriryhmä ja tiettyjä sairauksia, kuten HIV), punnitaan, mitataan verenpaine ja tarkastetaan pissa (onko verta tai valkuaista). Lisäksi saa melkoisen nivaskan luettavaa kotiin.
Meillä mies on kyllä ihan tykännyt tulla mukaan, sillä onhan sitä hänenkin kiva kuulla sydänääniä (sitten myöhemmillä kerroilla) ja pysyypä konkreettisempana se vauvan tulo hänellekin. En ole häntä mukaan pakottanut, kysynyt vain, että haluatko tulla? Lääkärineuvolaan en miestä kuitenkaan mielellään itse ottaisi mukaan, kun tehdään sisätutkimus. Sekin lienee kuitenkin makuasia. Molemmissa ultrissa isi on ehdottomasti halunnut olla mukana.
Iloista odotusta teille!
Kissankello rv 24+0
Olisikohan ollut kertaakaan, ultrissa kyllä.
Nyt mies haluaisi tulla tuohon toiseen jossa kuuluu jo sydänäänetkin. Eka kerta on aika hassu miehen kannalta kun siellä vain keskustellaan ja otetaan äidilta veri ja pisukokeet. Tokalle kerralle suosittelen menemään, kuuntelemaan " pellin pauketta" , siltä minusta sydänäänet kuulostavat :)
töiden takia vaan aina ei ole päässyt. ekaan neuvolaan hän ei päässyt ja heti neuvolan täti sanoi että saa se mieskin tulla!
neuvolalääkärissäkin mies ollu mukana (vaikka sisätutkimus tehdään) näkeepähän livenä mitä me joudutaan kärsiin ;)
molemmat ultrat ollaan yhdessä koettu.
meppe81 ja ruoto20rv
Eli meillä nyt esikoista odottaessa mies on ollut mukana kaikilla neuvola- ja ultrakäynneillä paria lukuun ottamatta. Mä luulen, että näin hänkin on päässyt paremmin mukaan odotukseen ja on sitten saanut neuvolassa esittää terkalle kysymyksiä jne. Ja varsinkin ekalla kerralla oli kiva, että mies oli mukana, vaikka se olikin pääasiassa sellaista paperien täyttämistä, mutta kun siellä esimerkiksi käytiin ne molempien sukujen sairaudet läpi ja meillä kuunneltiin myös sydänäänet ihan varmuuden vuoksi, vaikka niiden ei niin aikaisin olisi välttämättä pitänyt kuuluakaan ja ilo olikin sitten suuri, kun ne sydänäänet sieltä yllättäen kuuluivatkin! Eikä sellaista sanoinkuvaamatonta fiilistä olisi saanut välitettyä toiselle kertomalla! Joten mies mukaan vaan aina kun vain on mahdollista! =)
Piippa79
Tai ehkä ekalla käynnillä, kun kysellään suvun sairauksista, yms. Mutta tavallisella neuvolakäynnillä minä ainakaan en ole miestäni kaivannut. Se on MINUN ja terkkarin yhteistä aikaa, jolloin MINÄ saan kertoa tuntemuksistani ja ajatuksistani ihan rehellisesti, myös mahdollisista negatiivisista tuntemuksistani miestäni kohtaan (minähän raskaana olen eikä mies, eikä mies näinollen voi ymmärtää miltä minusta tuntuu). Sitäpaitsi, mun mielestä esim. verenpaineen mittaus tai punnitus ei ole niin tärkeitä juttuja että miehenkin pitäisi niitä päästä todistamaan :)
Ultrassa mies oli joka kerta mukana kun odotin esikoista, nyt tässä toisessa raskaudessa ei ole ollut, koska on ollut kotona esikoisen kanssa. Esikoista en ole halunnut mukaan ultraan, koska omasta keskittymisestäni ei silloin tule mitään, kun vilkas taapero säheltää ympärillä. Esikoinen oli kerran mukana, ja silloin en muistanut kysyä lääkäriltä mitään, vaikka kysymyksiä olisi ollut vaikka kuinka.
Mutta saahan se mies olla mukana vaikka jokaisella neuvolakäynnillä, jos molemmat niin haluavat.
..paitsi lääkärikäynneillä, joissa on tehty vain sisätutkimus. Niin kuin jo aikaisemmin on todettu, tämä juttu taitaa olla aika paljon perheestä kiinni - me ajattelemme tosi vahvasti odottavamme tätä vauvaa yhdessä - vaikka fyysisesti tottakai minä vauvaa kannan, niin en missään nimessä koe, että tämä on minun juttuni ja minun raskauteni, vaan meidän yhteinen juttumme, meidän vauvamme ja meidän odotuksemme. Mies haluaa osallistua kaikella mahdollisella tavalla ja minusta se on aivan ihanaa. On tosi kiva huomata, että esim jonkun uuden oireen iskiessä mies saattaa muistaa jotain mitä neuvolassa on kyseisestä aiheesta puhuttu, vaikka itse olen ehtinyt koko homman jo unohtaa. Olemme tietenkin onnellisessa asemassa myös siinä mielessä, että miehen on työnpuolesta mahdollista osallistua neuvolakäynteihin suht koht helposti.
Mutta siis jokainen tyylillään ja itselleen sopivalla tavalla:). Mukavia neuvolakäyntejä ja onnellista odotusta itse kullekin :).
muistaa paremmin kuin yksi. Meillä mies on ollut mukana muutaman kerran neuvolassa ja tietysti molemmissa ultrissa.
ottaa ekalle kerralle mukaan jos mies vain haluaa yhtää lähteä, sehän se kaikkein odotetuin käynti on. Meillä kuunneltii sydänäänetkin jo silloin ja ne kyllä kuuluivatkin sillon rv 8. Meillä mies joka kerta ollut nyt mukana ja haluaa jatkossakin lähteä.
Toi eka neuvolakerta on miehelle aivan turha. Voihan sitä itse kysäistä mieheltä, onko lähisuvussa (vanhemmilla tai sisaruksilla) noita sairauksia (sokeritautia, verenpainetta, sydänvikoja tms).
Meillä ainaan ei mieheltä ekassa neuvolassa kysytty miheltä kuin kaksi kysymystä: sairauksista ja alkoholin käytöstä (täti kurtisteli kulmiaan parin saunakaljan/viikko vuoksi). Molempiin olisin itsekin osannut vastata, sillä olin niitä tiedustellut aiemmin (tosin olemme olleet yli 11v yhdessäkin...). Mutta siis...Lopun reilun tunnin äijä istuskeli huoneen nurkassa orpona. Elikkäs todella turha käynti miehelle oli.. ei se konkretisoinut vauvan odotusta miehelle yhtään sen enempää. Vaikka kuinka toitotetaan, että on siellä tulevalle isällekin paljon asiaa, niin toteanpa tuohon vain: paskat ole =/.
Tuosta kerrasta sitten tuli keskenmeno, eikä mies tällä uudemmalla kerralla ensimmäiseen neuvolaan mukaan tullut. Molempien mielestä oli ihan ok mennä sinne yksin. Tällä kertaa mies lähtee mukaan vain ultriin ja synnytykseen (jollei mitään kummempaa ole tiedossa). Yhteinen päätös = hyvä päätös :)
Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni.
Meijän äijä oli mukana ekasta neuvolakäynnistä synnytykseen. Ekalla käynnillä (rv9) meiltä vaan kyseltiin asioita: " Oletteko onnellisia uutisesta" , kuukautiskierron pituus, allergiat, alkoholinkäyttö ym kaikkea sellasta " yleistietoa" . Tutustuttiin neuvolatätiin ja saatiin infoa tulevasta. Ekalla kerralla kyllä jo heti katottiin pissa (siihen kerkeet jo kyllästymään kun kokoajan saa pissata purkkiin!).Saatiin vihkosia mukaan lähtiessä.
Paljon onnea odotukselle!
ainakin tähän mennessä. Tulee jos töiltään ehtii. Itsellä on niin harva pää, että mies sitten muistaa mitä se täti siellä sanoi. Se meidän neuvolatäti on muutenkin niin mukava, ei jätä ulkopuolelle keskustelusta vaan mieskin viihtyy ja sydänääniä tykkää kuunnella. Lääkärineuvolaan menen kuitenkin mielummin yksin.
Tottakai sinne neuvolaan tuleva isäkin voi tulla mukaan, jos hän itse niin haluaa. Mikäs sen parempi, jos mies tosiaan haluaa olla ihan alusta asti mukana! Täytyy vain muistaa, että mikään ei ole niin kamalaa, kuin noloina nurkassa notkuvat miehet, jotka on kotona pakotettu mukaan neuvolakäynnille kun " tää on yhteinen raskaus" jne. Useimmat miehet kuitenkin kypsyvät isyyteen vasta sitten kun saavat konkreettisesti sen vauvan syliinsä, siihen asti ei kannattaisi innokkaimpienkaan mammojen liikaa odottaa.
Poikkeuksen näissä mukaan hinkuvissa isissä muodostavat tällaiset normaalia dominoivammat tapaukset, jotka haluavat pakkomielteisesti kontrolloida kaikkia naisen tekemisiä ja menemisiä ja neuvolaankaan ei saa mennä ilman miestä. Näitä ei tietenkään hirveästi ole, mutta jonkin verran kuitenkin, ja sen vuoksi minusta ainakin yksi neuvolakäynti per raskaus pitäisi ihan neuvolan säännöissä olla sellainen, johon kukaan mies ei SAA tulla mukaan. Näin saataisiin edes yksi mahdollisuus kahdenkeskiseen keskusteluun esim. pahoinpideltyjen naisten kanssa raskauden aikana.
Meillä mies oli eka raskaudessa neuvolassa ensikäynnillä ja siitä oli paljon hyöty, kun en olisi itse tiennyt /muistanut heidän sukunsa sairaushistoriaa. Mies sai itsekin piikin samalla, kun tuli puheeksi että tetanut mennyt vanhaksi. Sittemmin oli mukana vain ultrissa, kun yksityisyrittäjänä oli vaikea päästä neuvolakäynneille mukaan. Nyt kun odotan toista, mies mukana vain ultrissa...
oli mun mies neuvolakäynneillä mukana ekaa oottaessa. toisen kans sitten ei tainnu tulla kertaakaan mukaan (paitsi ultrassa)