Pakko pitää nimiäiset kun ei löydy kummeja lapselle?!
Meillä on nyt tilanne, ettei lapselle löydy kahta kummia sellaisista ihmisistä, jotka " kelpuuttaisimme" kummeiksi! Ei me mitään muita erityisvaatimuksia esitetä, kuin että ihmisen pitäisi olla tarpeeksi läheinen meidän perheelle ja omata samantyylinen arvomaailma. Mutta ongelma onkin siinä, että kirkko vaatii, että kummien pitää olla evlut uskossa. Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset. Yksi kummi löytyy, toista ei. Meidän on kai pakko jättää lapsi kastamatta ja järjestää nimiäiset!!
Kommentit (45)
Minun lapsillani oli nimet heti syntyessään. Nimet olivat läheisimpiemme tiedossa jo ennen lasten syntymää. En voisi kuvitella, että perheessäni olisi nimetön ihminen. Niin kuin joku kissanpentu.
Kaste liittää henkilön seurakuntaan. Se ei ole nimenantotilaisuus. Ihmisellä pitää olla nimi heti syntyessään.
Muuten olen suomalaisten kansanperinteiden vankka kannattaja, mutta en usko tähän taikauskoon, että paholainen vie lapsen, jos lapsella on nimi jo ennen kastetta.
Tää on taas niin hassu juttu, tänä aikana. Nuoret naiset vastustaa kirkkoa ja uskontoa niin maan perusteellisesti, mutta KUMMIT, ne on lapselle saatava, vaikka kummius perustuu nimenomaan kristillisiin perinteisiin.
Vaikka itse kuuluisi kirkkoon, niin lasta ei ole pakko kastaa.
Kummius on vaan nyt niin tärkeätä, kun ollaan niin tärkeänä siitä omasta lapsesta ja omasta äitiydestään, ja siitä kenet kelpuuttaa näin tärkeään juttuun kuin mun lapseni kummiksi!!!!
Siksi hehkutetaan kummiutta ja valkataan ja valikoidaan ja pidetään maailman suurimpana juttuna. Kummi valitaan sen perusteella, kuinka paljon hän tulee sitten antamaan lapselle lahjoja ja kuinka arvokkaita.
Minua pyydettiin kerran kummiksi, jo kauan sitten, ja lupauduin kyllä, mutta sanoin silloin heti, että tulen sitten antamaan sille lapselle aina lahjaksi vain ja ainoastaan kirjoja. Koska itse olen lukuihmisiä ja työnikin on kirjojen ja kirjoittamisen parissa olemista, niin arvostan sitä, että lapsille hankitaan hyviä kirjoja ja niitä hänelle myös luetaan ja lapsen on hyvä oppia lukemaan ja arvostamaan kirjoja.
Vauvan äiti näytti pettyneeltä ja hetken päästä sanoikin, että oikeastaan heillä on jo kummit, että unohdetaan tää sun osalta. Kyllähän minä heti tiesin, mistä kiikasti. Hymyilin sisäänpäin.
Minulla on neljä kummilasta, joille olen kyllä hankkinut kirjoja lahjoiksi, mutta toki olen muistanut muutenkin. Koska ollaan miehen kanssa lapsettomia, ollaan ajateltu testamenttiakin yhdelle heistä, mutta se ei ehkä ole vielä ajankohtaista. Ainoastaan rahavaroista, ei kiinteästä omaisuudesta, joka se menee ihan muualle, tai sitten sitä ei enää olekaan enää.
Nostan ketjua. Tiedättekö tapauksia, joissa lapsi on jäänyt kastamatta, kun ei ole löytynyt kummeja?
Tämä juttuhan on jo vanha, mutta silti edelleen ihmettelen, että miten niin ei hyväksytty avoparia kummeiksi?
Eihän pappi voi tietää, ovatko ne kaksi ihmistä avopari vai ei. Vai pitikö mennä oikein taiposalla tahallaan korostamaan, että me ollaan sitten avopari!!!! Olisihan sitä voinut vaan esittää olevansa kumpikin vaan lapsen vanhempien ystäviä.
Eikä mun mielestä pappi oikein voi tuolla perusteella diskata kummiutta, kun eihän avopari ole muuta kuin kaksi erillistä ihmistä. Ja kaksi ihmistä riittää kummiksi. Entäs kelpaisiko papille seurusteleva pari? Saako kummit tuntea toisensa ja jos saa, niin miten? Olisikohan lesbo-avopari hyväksytty?
Itse asiassa epäilen, että tuo kirjoitus ei ole totta. Kummius voidaan evätä vain, jos se kummiehdokas ei kuulu kirkkoon. Muussa tapauksessa papin ei tarvitse tietää, mitä ne kummit toisilleen ovat.