Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko pitää nimiäiset kun ei löydy kummeja lapselle?!

Vierailija
05.07.2007 |

Meillä on nyt tilanne, ettei lapselle löydy kahta kummia sellaisista ihmisistä, jotka " kelpuuttaisimme" kummeiksi! Ei me mitään muita erityisvaatimuksia esitetä, kuin että ihmisen pitäisi olla tarpeeksi läheinen meidän perheelle ja omata samantyylinen arvomaailma. Mutta ongelma onkin siinä, että kirkko vaatii, että kummien pitää olla evlut uskossa. Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset. Yksi kummi löytyy, toista ei. Meidän on kai pakko jättää lapsi kastamatta ja järjestää nimiäiset!!

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiseksi kummiksi... suostuisiko kukaan niistä joka jo on jonkun lapsenne kummi? Tai joku muu, kaveripiiristä tai sukulaisista vaikka vähän epäsopivampi mielestänne.

Näin ainakin lapsellanne olisi kummit.

Vierailija
22/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lasta ole pakko kastaa?

Vierailija
24/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
25/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopari on yksi kummi

Avopari kaksi kummia

Voihan kiesus mitä lahopääidiotteja täällä on!

Ollaan miehen kanssa kummeja yhdelle lapselle. Eikä hänellä muita kummeja ole. Eli siis on KAKSI kummia. Muutenhan ei olisi oltu voitu edes kastaa, jos laskettaisiin noin, kun joku idari luulee!

Vierailija
26/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikanaan konfirmoitu, mutta sittemin eronnut kirkosta, voisi olla " virallinen" kummi.

Eikös jossakin lue, että täytyy olla kirkkoon kuuluva?

Vierailija
27/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kummi on katolilainen. Kannattaa jutella papin kanssa.

Vierailija
28/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kyllä aukko yleissivistyksessä, kun olen aina luullut, että jos kuulutaan kirkkoon niin sitten pitää pitää ristiäiset. Mua jotenkin tökkii ne kaikki virrenveisuut ynnä muut.

t. Se joka kyseli että eikö lasta ole pakko kastaa

Vierailija
29/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulla on ollut kyllä aukko yleissivistyksessä, kun olen aina luullut, että jos kuulutaan kirkkoon niin sitten pitää pitää ristiäiset. Mua jotenkin tökkii ne kaikki virrenveisuut ynnä muut.

t. Se joka kyseli että eikö lasta ole pakko kastaa

Vierailija
30/45 |
05.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh...

Vierailija
31/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma. Pattitilanne.. 

Vierailija
32/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimiäiset vaan ja maalliset kummit lapselle. Netistä löytyy vamiita kummitodistuksiakin tällaisille kummeille.

Ei se mitenkään eroa kirkon "virallisista" kummeista. Jopa uskossa voi olla ilman kirkkoa, jos se on teille kummissa tärkeää.

Vierailija
33/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimiäiset vaan ja maalliset kummit lapselle. Netistä löytyy vamiita kummitodistuksiakin tällaisille kummeille.

Ei se mitenkään eroa kirkon "virallisista" kummeista. Jopa uskossa voi olla ilman kirkkoa, jos se on teille kummissa tärkeää.

Itse vierastan ajatusta epävirallisista kummeista. Kummius on kirkon juttu. Ei ole siis yhdelläkään lapsista kummeja. Nykyään kummit tuntuvat olevan lahja-automaatteja. Ei se perimmäinen ajatus ole muutenkaan enää mitenkään tärkeä eli mitä väliä sillä edes on, kuuluvatko kummit kirkkoon.

Vierailija
34/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kummi?

Vierailija
35/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hienoa että teillä on oikein vaatimuksia kummeille.

Miten olette aikoneet maksaa kummeille heidän vaivannäöstään?

Itse olen kieltäytynyt kummiudesta, kun pariskunta viivytti pyyntöään viimetippaan, ja ilmoitti iloisesti ettei haittaa vaikka emme pääse osallistumaan ristiäisiin! Ei meitä kaivattu osallistumaan kihlajaisiin eikä häihinkään, ja yllättyneisyys oli suurta kun kieltäydyimme.

Myöhemmin kuulimme että hätä ei ollut tämännäköinen. Lapselle oli haalittu peräti 5 kummia, joista kukaan ei päässyt ristäisiin, joihin oli siinä vaiheessa noin 4 päivää aikaa. Mutta se ei tietenkään haitannut, ristiäislahjat kuulemma tuotiin sitten jälkeenpäin.

Vierailija
36/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen siskon kaikkien 3 lapsen kummi.

Vierailija
37/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomen laissa sellaista määräystä ole. Ev.-lut. kirkon jäseneksi liittämiseen kaiketi kaste kyllä edelleen edellytetään.

Vierailija
38/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma. Nettiin naputtelemaan kirkkoon liittyminen, sitten kummiksi, ja  sen jälkeen taas naputtelemaan eroilmoitus kirkosta. Näin on moni tehnyt.

Vierailija
39/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt tilanne, ettei lapselle löydy kahta kummia sellaisista ihmisistä, jotka " kelpuuttaisimme" kummeiksi! Ei me mitään muita erityisvaatimuksia esitetä, kuin että ihmisen pitäisi olla tarpeeksi läheinen meidän perheelle ja omata samantyylinen arvomaailma. Mutta ongelma onkin siinä, että kirkko vaatii, että kummien pitää olla evlut uskossa. Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset. Yksi kummi löytyy, toista ei. Meidän on kai pakko jättää lapsi kastamatta ja järjestää nimiäiset!!

Ei tietääkseni kirkko mitään uskossa oloa kummeilta vaadi; riittää, että on ev-lut seurakunnan (tai jonkin muun kirkon erikseen hyväksymän kirkkokunnan) jäsen.

Vierailija
40/45 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko pitää minkäänlaista nimenantoseremoniaa.  Paperityö riittää. Kaikki juhlat ja tilaisuudet ovat vapaaehtoisia  niin kastajaisissa kuin avioliittoon vihkimisessäkin.  Hautauskin sujuu ilman saattoväkeä, 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän