Pakko pitää nimiäiset kun ei löydy kummeja lapselle?!
Meillä on nyt tilanne, ettei lapselle löydy kahta kummia sellaisista ihmisistä, jotka " kelpuuttaisimme" kummeiksi! Ei me mitään muita erityisvaatimuksia esitetä, kuin että ihmisen pitäisi olla tarpeeksi läheinen meidän perheelle ja omata samantyylinen arvomaailma. Mutta ongelma onkin siinä, että kirkko vaatii, että kummien pitää olla evlut uskossa. Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset. Yksi kummi löytyy, toista ei. Meidän on kai pakko jättää lapsi kastamatta ja järjestää nimiäiset!!
Kommentit (45)
Vierailija:
Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset.
Vierailija:
Eikö lasta ole pakko kastaa?
Aviopari on yksi kummi
Avopari kaksi kummia
Voihan kiesus mitä lahopääidiotteja täällä on!
Ollaan miehen kanssa kummeja yhdelle lapselle. Eikä hänellä muita kummeja ole. Eli siis on KAKSI kummia. Muutenhan ei olisi oltu voitu edes kastaa, jos laskettaisiin noin, kun joku idari luulee!
että aikanaan konfirmoitu, mutta sittemin eronnut kirkosta, voisi olla " virallinen" kummi.
Eikös jossakin lue, että täytyy olla kirkkoon kuuluva?
Toinen kummi on katolilainen. Kannattaa jutella papin kanssa.
Mulla on ollut kyllä aukko yleissivistyksessä, kun olen aina luullut, että jos kuulutaan kirkkoon niin sitten pitää pitää ristiäiset. Mua jotenkin tökkii ne kaikki virrenveisuut ynnä muut.
t. Se joka kyseli että eikö lasta ole pakko kastaa
Vierailija:
Mulla on ollut kyllä aukko yleissivistyksessä, kun olen aina luullut, että jos kuulutaan kirkkoon niin sitten pitää pitää ristiäiset. Mua jotenkin tökkii ne kaikki virrenveisuut ynnä muut.t. Se joka kyseli että eikö lasta ole pakko kastaa
Nimiäiset vaan ja maalliset kummit lapselle. Netistä löytyy vamiita kummitodistuksiakin tällaisille kummeille.
Ei se mitenkään eroa kirkon "virallisista" kummeista. Jopa uskossa voi olla ilman kirkkoa, jos se on teille kummissa tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Nimiäiset vaan ja maalliset kummit lapselle. Netistä löytyy vamiita kummitodistuksiakin tällaisille kummeille.
Ei se mitenkään eroa kirkon "virallisista" kummeista. Jopa uskossa voi olla ilman kirkkoa, jos se on teille kummissa tärkeää.
Itse vierastan ajatusta epävirallisista kummeista. Kummius on kirkon juttu. Ei ole siis yhdelläkään lapsista kummeja. Nykyään kummit tuntuvat olevan lahja-automaatteja. Ei se perimmäinen ajatus ole muutenkaan enää mitenkään tärkeä eli mitä väliä sillä edes on, kuuluvatko kummit kirkkoon.
On se hienoa että teillä on oikein vaatimuksia kummeille.
Miten olette aikoneet maksaa kummeille heidän vaivannäöstään?
Itse olen kieltäytynyt kummiudesta, kun pariskunta viivytti pyyntöään viimetippaan, ja ilmoitti iloisesti ettei haittaa vaikka emme pääse osallistumaan ristiäisiin! Ei meitä kaivattu osallistumaan kihlajaisiin eikä häihinkään, ja yllättyneisyys oli suurta kun kieltäydyimme.
Myöhemmin kuulimme että hätä ei ollut tämännäköinen. Lapselle oli haalittu peräti 5 kummia, joista kukaan ei päässyt ristäisiin, joihin oli siinä vaiheessa noin 4 päivää aikaa. Mutta se ei tietenkään haitannut, ristiäislahjat kuulemma tuotiin sitten jälkeenpäin.
Mä olen siskon kaikkien 3 lapsen kummi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasta ole pakko kastaa?
Ei Suomen laissa sellaista määräystä ole. Ev.-lut. kirkon jäseneksi liittämiseen kaiketi kaste kyllä edelleen edellytetään.
Helppo homma. Nettiin naputtelemaan kirkkoon liittyminen, sitten kummiksi, ja sen jälkeen taas naputtelemaan eroilmoitus kirkosta. Näin on moni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt tilanne, ettei lapselle löydy kahta kummia sellaisista ihmisistä, jotka " kelpuuttaisimme" kummeiksi! Ei me mitään muita erityisvaatimuksia esitetä, kuin että ihmisen pitäisi olla tarpeeksi läheinen meidän perheelle ja omata samantyylinen arvomaailma. Mutta ongelma onkin siinä, että kirkko vaatii, että kummien pitää olla evlut uskossa. Puolet suvusta on " vääräuskoisia" ja suurin osa ystävistämme on eronnut kirkosta. Edelliset lapset ovat jo käyttäneet kaikki kummeiksi kelpaavat ihmiset. Yksi kummi löytyy, toista ei. Meidän on kai pakko jättää lapsi kastamatta ja järjestää nimiäiset!!
Ei tietääkseni kirkko mitään uskossa oloa kummeilta vaadi; riittää, että on ev-lut seurakunnan (tai jonkin muun kirkon erikseen hyväksymän kirkkokunnan) jäsen.
Ei ole pakko pitää minkäänlaista nimenantoseremoniaa. Paperityö riittää. Kaikki juhlat ja tilaisuudet ovat vapaaehtoisia niin kastajaisissa kuin avioliittoon vihkimisessäkin. Hautauskin sujuu ilman saattoväkeä,
Ja toiseksi kummiksi... suostuisiko kukaan niistä joka jo on jonkun lapsenne kummi? Tai joku muu, kaveripiiristä tai sukulaisista vaikka vähän epäsopivampi mielestänne.
Näin ainakin lapsellanne olisi kummit.