Heinäkuisten -05 äitien joulutouhu kuulumiset;)
Aina vaan lasten kuulumisia kirjotellaan, joten kyselläänpä nyt vähän miten ne muksujen äipät jakselee?? Onko joulukiireitä? ja joko ootte kunnolla palautunu synnytyksestä?
Tämän talouden äiti on hiukan väsynyt hampaiden tulon takia, joka valvottaa oikein mukavasti tai oikeastaan herättää sen seittemän kertaa per yö. Kauankohan lie kestää et hammas kunnolla puhkeaa ja lopettaa valvottamasta? Toivon niin kovin että kun jouluksi mummulaan lähetään, hampit (2 alahammasta) ois puhennu ja yöt paranis.
Joululahjat on jo ostettu- huonon rahatilanteen takia ei montaa lahjaa oo tullu ostettua joten ne oli äkkiä hommattu. Ja se surettaa, kun niin nauttisin kauniiden pakettien laittamisesta ja ihmisten ilahduttamisesta niillä!
Piparit ja piparitalot on leivottu jo aikapäiviä sitte, eikä muutoinkaa ole mitään jouluressiä kun mummulaan valmiille mennään.
Niin..synnytyksestä ei muistuta enää muu kuin raskausarvet ja hiukan löysä vatsa. Ylipainoa kun oli jo ennen raskautta, joten nuo löysät makkarat oli entuudestaan. Raskausaikana tulleet kilot on lähteny, mutta kauhulla odotan näitä joulun ja suklaan tuomia kiloja- pitää tammikuussa kyllä alkaa kunnon laihutus kuuri :) niinhän sitä aina puhutaan. Mutta tosiaan, olo on oikein pirteä ja energinenkin jos on saanu etes suhteellisen hyvin nukuttua. Suklaa (ja seksi;)) maistuu ja muutenki on seesteistä elämää pienen ihmisen alun kanssa kotona.
Kertokaahan kuulumisia. ja rauhallista joulua kaikille!
Kommentit (12)
Hyvin ollaan synnytyksestä toivuttu ja raskauskilotki saatu pois. Raskausarpia mulla tuli reisiin ja ne pikkuhiljaa alkaa vaaleneen..Mulla on tuo imetysaika ollu kummallakki vähän liianki tehokas laihduttaja mut jospa nyt joulun aikaan sais taas vähän lihaa luitten päälle.Meinaan mieluummin ottasin vähän ylipainoa ku olisin tällanen ruikku:) Tätä vauvaa on kyl saanu kannellakkin siihen malliin että seki on kyllä varmaan vaikuttanu tähän laihtumiseen..Pikkuhiljaa alkaa meillä mahavaivat helpottaa. Saa nähä joko pian pukkaa hammasta tulemaan ku siihen malliin on kyl kuolattu jo jonku aikaa. Neiti oppinu kääntyyn mahalleen mut selälleen ei viel osaa sit mennä takas. Jouluhommia ois vielä kovasti tehtävänä mut onneks joululahjat on jo hankittu hyvissä ajoin:) Pipareita esikoisen kanssa aateltiin tässä joku päivä leipoa. Jouluks mennään mummilaan mutta pitäähän se kinkku ja muut jouluherkut kotiakki hommata. Kuusen iskä hakee tänään tuohon pihalle jo valmiiks ja toivotaan että sieltä tulee vähän kauniimpi yksilö ku mitä viime vuonna:) Sit aattona päästään esikoisen kanssa koristelemaan se. Ihana ku esikoinen on jo 5-vuotias ja oottaa niin innoissaan just sitä kuusen koristelua. PikkuNeitikin saa sitten lisää kiinnostavaa kateltavaa. Meillä vielä tissillä mennään ja jonki aikaa annettu illalla hieman lisämaitoa mutta tuntuu että pian vois kiinteitäki alkaa maistaa ku nuo yötkin on niin katkonaisia. Katsotaan miten pikkuneidin vatsa sitten reagoi. Mutta hyvää joulua kaikille!!!
Me täällä poikien kanssa odotetaan jo kovin suurta juhlaa.Piparitalo ja piparit tehty, joululaatikot pakkasessa..paketit ostettu.Kuukausi sitten vannoin ostavani pojille parit paketit, mutta mopo taisi jälleen kerran lähteä hanskasta.En mitään krääsää ole ostannu, mutta ihania henkka maukka vaatteita pojille.
rasmus-vauvalle on juuri nyt puhjennut kaksi hammasta alas, ihanaa jospa yöt nyt rauhottuisivat.Omassa sängyssä ukko ei millään malta nukkua, aina haluaa äitin tykö nukkumaan.Mutta en viitsi niin suloista pientä ihmistä loukata sillä etten ottaisi viekkuun..ja vielä joulun alla.Kaipa se ohi menee.Ollaan edelleen täys imetyksellä, 22.12 siis 5 kk.Vellejä ajattelin joulun jälkeen alkaa kokeilemaan, katotaan nyt jospa yöt paranisivat vaikka ilman lisäruokia..jospa kitinät johtuvat vain hampaista.
Vimkki:www.taajuus.fi. Tulee koko ajan joulumusiikkia, jos vaikka joulumieltä haluaa nostattaa..
Oikein iloista joulua kaikille ja onnellista uutta vuotta..Nauttikaa te joilla ensimmäinen lapsi, onhan joulu lasten juhla!!
T jamio+ rasmus 4,5kk ja jami 1v10kk
että kaikille kuuluu hyvää.
Ja ihanaa seurata kun esikoinen lähti viikko sitten ryömimään. Paitsi että sitä harjoitetaan sitten yölläkin omassa sängyssä :(.
Poika nukkuu muuten koko yöt noin 9h syömättä ja kitisemättä. Hampaita ei ole vielä. Että äiti nukkuu nyt ainakin niihin asti makoisasti :D Päivälläkin prinssi kuorsaa 4-5h putkeen. Hyvin on ehditty joululeivonnaiset ja -valmistelut tehdä.
Poika juttelee ja nauraa paljon. Viihtyy lelujensa kimpussa lattialla jos ei syö tai nuku.
Huomenna on meillä 5kk neuvola ja saadaan stategiset mitat taas tarkistettua.
Itse taistelen vielä 10 ylimääräisen (raskaus) kilon kanssa ja olen päättänyt että ennen joulua en ota asiasta mitään stressiä. Tammikuusta eteenpäin yritetään sitten sovittaa taas omia vaatteita päälle.
Muumu ja ukki tulee Espanjasta meille joulunviettoon ja taitaa tuo esikoinen, meidän kaikkien silmäterä, olla se joulupukin suosikki tänä vuonna. Saas nähdä vierastaako kun ei olla kesän jälkeen nähty. Eilen kävi Isin täti kylässä ja silloin poju päästi porun kun ei tuntenut moista :D
Joulunodotusta kaikille!
Asunnon etsintä on pitänyt kiireisenä. No se löyty ja nyt sitten on pakkausta. Ja jouluksi kissojenhoitajan etsintää, kun joulu menee mummilassa. Muutto on vuoden lopussa. Omassa kodissa ei joulua siis juuri laitella. Ensi jouluna toivottavasti sitten ja mummi ja pappakin meille. Joululahjoja ostetaan vauvalle kai vaan yksi, kun niitä tulee muilta. Syöttötuoli olis seuraavaksi ostoslistalla, joka sitten ainakin joulurahoilla ostetaan. Trip trap, trip trap, tripe, tripe, trip trap... :)Tyttö on reilut 5kk ja täysimetyksellä kasvaa vielä hyvin, mutta pianpa tuolia sitten tarvii.
Minä jaksan ihan hyvin, vaikka tyttö onkin jo jonkin aikaa herätellyt öisin tosi usein, olisiko 2h välein yleensä. Pianhan se 6kk tulee täyteen, niin odotan siihen asti kiinteiden kanssa. Eihän ne aina edes takaa parempaa yötä. Hampaita on tulossa alapuolella 2kpl.
Hyvin olen palautunut ja kiloja on jäänyt kai 1 ja masussa taitaa olla viiva edelleen. Jälkitarkastuksessa sain vihreää valoa seuraavalle raskautumiselle, joka saa tapahtua koska vaan. 30v lähentyy, mitä tässä odottelemaan :)
Päivisin saan kivasti tehtyä, kun tyttö nukkuu n. 4h unet (joskus 4,5h), 3kk:een ei aluksi nukkunut päiväunia paljoa, joten nyt on mukavaa.
Isi huutelee syömään, joten joulunodotusta teille!
täällä on raskauskiloja jäljellä pari vielä mutta imetän pääasiallisesti vielä joten ei kai niitä kiloja ainakaan vielä takaisin tule.. toivottavasti:)
Ehdin käydä pari kuukautta jumpassakin mutta sitten yht´äkkiä poika kieltäytyi syömästä pullosta pumppaamaani maitoa ja ei syö kun tissistä. Joten nyt on tämä mamma ollut pari viikkoa menemättä mihinkään ilman poikaa. Jotenkin tuntuu että on tullut kilo tai kaksi sen takia takaisin..
Ollaan ihan tyhmänä ostettu pojalle kaikennäköisiä lahjoja vaikkei tämä melk. 5 kk ikäisenä tajua niiden päälle mitään.. On vaatteita ja leluja ym. Ja tulossa sukulaisiltakin paljon lahjoja joten taitaa olla poika ihmeissään:)
No mutta jaksamisia joulun laittoon kaikille heinä-mammoille!
t:Minna + poika 4kk 3vko
Meidän neidillä on tullut hurja sylihimo, ei malttaisi pötkötellä lainkaan lattialla. Kääntyminen käy jo hyvin selältä masulleen, mutta kun sitten ei pääsekään eteenpäin, niin raivothan siitä tulee. Ja kaikkein mieluiten keijulainen vain istuisi, mutta kun ei itse vielä pysy pystyssä niin istuu sitten minun sylissä. Niinpä neidin ollessa hereillä olen miltei koko ajan sen kanssa. Se on oikeestaan aika mukavaa jos ei ota stressiä kaikesta muusta mitä pitäisi tehdä. Loppujen lopuksi en ole sitten keksinytkään mitään tärkeämpää kuin lattialla loikoilun ja sylittelyn.
Omassa mahassa on muutama auringon lailla säteilevä raskausarpi, muuten on mahakauden jäljet ravisseet. Paitsi että sääristä taisi lähteä viimeisetkin muodot turvotuksen myötä, kun nesteet lähti synnytyksen jälkeen niin mukana meni kaikki muukin tavara. joulustressiä en suostu ottamaan, me ei olla joulua kotona, joten mitään valmisteluja ei tartte tehdä. Silti toin kuusen sisään jo kuun alussa, se kun on niin nätti ja hyvän tuoksuinen. Ja kynttilöitä olen polttanut hullun lailla, vähän nimittäin epäilen että ensi vuonna ei siihen ole niin mahdollisuutta kun neiti on jo nyt kovin kiinnostunut tulesta...
En ole ostanut lahjoja kun olen enempi itse tekemisen fiiliksissä. Nyt olen kutonut villavaippahousuja omalle neidille, taitaa jäädä muut vallan ilman lahjoja. Tänään olen kirjoitellut joulukortteja, huomenna täytyy sitten taistella vaunujen kanssa postiin.
JAMIO, käärösi on saman ikäinen kuin minun, päivälleen. 22.12. tulee 5kk täyteen, sopivasti alkaa päiväkin pidentyä siitä kevääseen päin.
-inka ja maikku 4,5kk
... että heinäkuiset ovat aktivoituneet kirjoittelemaan =)
Joulumieli on kovasti valloillaan täälläkin. Jopa niin, että innostuin leikkimään kodinhengetärtä ja tekemään itse laatikoita. Mutta eipä maksa vaivaa, ainakaan miun keittotaidoilla, vie hurjasti aikaa eivätkä juuri parempia ole kuin mitä kaupasta saa - ja asunto haisee vieläkin keitetyltä lantulta =) Jatkossa ostan valmiita ja keskityn piparien paistoon!
Vaa' alla ei ole tullut käytyä aikoihin. Liki kaikki vanhat vaatteet kyllä taas mahtuvat päälle, vaikka ovat kyllä vähän turhan pinkeitä. No, noita kiloja ehtii sitten murehtia joulun jälkeen.
Mukavasti on ollut omaa aikaa, päiväunia neiti nukkuu nykyään 2x2,5 h, siinä ehtii kummasti touhuta, ellei takana ole levottomampi yö ja nuku itsekin päikkäreitä. Nyt on pienellä kova yskä ja on tavallista enemmän sylin tarvetta ja nukkuminen levottomampaa (etenkin äidillä joka sydän syrjällään kuuntelee yskäkohtauksia¿) Joululahjat odottavat vielä ostajaansa, kun ei pientä köhijää viitsi lähteä kauppoihin retuuttamaan.
Näin porskutetaan eteenpäin, nyt on aika taas mennä mennä iltapuuhiin. Ihanaa joulunodotuksen jatkoa kaikille!
Amelie72 & emppu 4,5kk
Pitkän aikaa on vauvan alaikenessä tuntunut " kumpuna" 2 hampaanalkua ja pilkottanut pikkuisen sieltä ikenen alta. Eilen illalla sormeen hammas tuntui selvästi terävänä reunana :) Ei kai tuosta nyt enää kestä kauaa sen kunnon puhkeaminen?! Jotenkin niin söpöä nämä hammasjutut.
...appivanhempien luona, joten ei tarvitse täällä onneksi kauheasti stressata. Muutamat jouluvalot on ikkunoissa ja torttuja sekä joulukakun leivoin kerran. Kortit on lähetetty, totta kai oman tontun kuvalla, hukkui sitten muiden tonttujen joukkoon tai ei. Muutamat lahjat ostettu enkä enempää osta. Vauvallekin varmaan pitäisi jotain keksiä, vaikka vastustankin tavaratulvaa.
No, matkalle lähdetään varhain sunnuntaiaamuna, joten siinä on sitten omat valmistelunsa. Hesari on jo peruutettu, pakattuna ei ole mitään. Joitakin suomalaisia ruokia (lue: kalaa) pitäisi viedä mukana, täytynee pakata ne parin kylmäkallen kanssa pussiin.
Kivaa lähteä muualle, mutta aatto tulee taas olemaan outo, kun silloinhan ei Englannissa tapahdu muuta kuin perinteisesti vedetään työkavereiden kanssa pää täyteen pubissa. Ja yön aikana pukki tuo lahjat savupiipusta sukkaan jne... Joulu alkaa oikeastaan vasta joulupäivänä. Kalkkuna on hyvää ja perinteiset brittiläiset seuraleikit kivoja.
Synnytyksestä olen toipunut, vaikka ei olisi ikinä uskonut, että nekin imukuppisynnytyksen episiotomiatikit joskus katoaa. Raskausarvet ilmaantuivat vasta viikkoa ennen laskettua aikaa ja ahkerasta rasvaamisesta huolimatta, mutta aika " komeat" ovat alavatsassa. Imetin vain kaksi kuukautta, mutta silti rinnat ovat aika läpyskät ;( erityisesti verrattuna lähtötilanteeseen. Mahakin roikkuu hieman, vaikka olen kävellyt ja jumpannut. Kaikki 18 raskauskiloa on kyllä lähteneet ja vähän ylikin, kun ei täällä kotona jaksa/ehdi päivisin paljon syödä; ennen söin sentään kaksi lämmintä ateriaa päivässä, sekä töissä että kotona...
Kaiken kaikkiaan nyt vasta olen oikeastaan oppinut tämän kotona ja lapsen kanssa rauhassa olemisen, enkä aiokaan palata töihin kuin elokuussa.
Hyvää joulunodotusta ja joulua kaikille!
Anoppi haluaa, että kun heillä vietetään joulua, vietetään se kokonaan Enkkuperintein, eli jouluaatto ei ole vauvallekaan mitään. Sehän sopii, mutta sitten on Suomessa sama meno, vain toisin päin. Tämä joulu siis ollaan Suomessa. (Minua taas karmii mieheni perheen ja suvun " kokeentapaiset" tietovisailut, joita pidetään koko päivä! Itse tykkään jouluna rentoutua ennen kaikkea, kuin vaivata päätän koko päivän:)
Minulla on jatkuva univelka. Poikamme, vaikka muuten ihana onkin, on ollut koko 5 kk huono nukkuja. Rauhallisinkin yö on ollut kahdella syötöllä. Muutama kuukausi sitten jaksoin jo itsekin käydä ahkerasti jumpalla mutta nyt en kerta kaikkiaan jaksa. Pojan " aiheuttaman" univelan lisäksi minulla on ollut 2 kk sisään kaksi flunssaa ja yksi mahatauti sekä nukahtamisvaikeuksia iltaisin jatkuvasti. Olen jo vakavissani harkinnut lääkäristä nukahtamislääkkeiden hakemista. Poika kun nukkuu alkuyöstä pisimmän unipätkänsä (joskus jopa 5 tuntia, käy nukkumaan noin klo 21) niin olisi kiva nukkua silloin itsekin, mutta ei, unta saan aikaisintaan puolilta öin. Raskauskilot ovat onneksi hävinneet, painan itseasiassa jopa vähemmän kuin ennen raskautta. Mutta mahan ympärillä löysää kyllä löytyy.
Joulun vietämme sisarustemme ja äitiemme kanssa meillä. Muita jouluvalmisteluja en vielä ole tehnyt kuin hankkinut lahjat. Ruokien valmistus on onneksi jaettu tulijoiden kanssa. Joulusiivouksen meillä tänä vuonna tarjoaa anoppi ja meille tulee ensi maanantaina ihan oikeat siivoojat taloon. Jippii!
Kirjotan tytöstä tuonne neuvola-pinoon, kun eilen käytiin neuvolassa. Mutta nyt " omista asioistani" .
Joululahjoja olen ostanut yli varojen, vaikka en paljoakaan, mutta kun rahaa ei ole ja noita lähisukulaisia on niin hirmu monta., niin nyt eletään sitten loppukuu tiukoilla. Piparkakkutalo pitäisi tehdä, olen ollut tosi aikaansaamaton sen suhteen. Kerran on tortut ja piparit leivottu, mutta ne on syötetty jo vieraille. Synnytyksestä ei nyt ole toivuttu niin kivasti kun ois voinu. Muistoksi on jäänyt kamalat raskausarvet mahassa ja lauma peräpukamia, jotka kiusaa toooodella pahasti. yksi on tullut epparin " päälle" ja kakkiminen tekee tosi kipeetä. TK:ssa meillä on ulkomaalainen (mies) omalääkäri, eli sinne en mene =). Lapsellista, jep! No joo. Miehen kanssa nyt menee välillä hyvin, välillä huonosti. Hän kun ei tunnu ymmärtävän että kotona lapsen kanssa oleminen ei todellakaan ole mitään lomailua. Seksiä ei ole harrastettu yli puoleen vuoteen, tekee kipeetä. Ja ehkä nuo ei-niin-hyvät-välit ei auta asiaan kovinkaan paljoa. Mutta olkoon mies selibaatissa, niin ehkä rupee kotityöt ja lapsenhoito jossain vaiheessa kiinnostamaan. Mutta muuten meillä ihan mukavasti. Nyt kiukku-Iitan kanssa pesulle.
Mari ja Fanni