G: minkä verran lahjoja lapselle on mielestäsi jo liikaa?
Jokos paketit on paketoitu ja montako niitä kertyi :-)? Minä paketoin lasten paketteja eilen ja siinä samalla pohdin missä vaiheessa lahjoja tulee liikaa? vai voiko niitä tulla liikaa?? pienenähän lapset olisi helppo totuttaa siihen ettei lahjoja tarvitse saada paljon? Mitä olette mieltä?
Kommentit (24)
Mä tykkään ostella hirveesti lahjoja ja mun mielestä on ihanaa katsoa lasta, kun hän aukoo niitä lahjoja jouluaattona ja joulupäivänä. Meillä lapsi tosiaan aukaisee lahjoja kahtena päivänä. Aattona minun vanhempien luona ja sit joulupäivänä toisten isovanhempien luona. Näin molemmat isovanhemmat pääsevät osalliseksi siitä lapsen riemusta, kun hän aukoo joululahjojaan. Minusta lahjat kuuluu jouluun ja niitä pitää olla paljon. Itsekin olen saanut lapsena paljon lahjoja, mutta kyllä ne sitten iän mukana on aina vähentynyt eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa.
Tähän asti se on pitänyt , mutta tänä jouluna sorrun ja molemmille on kaksi pakettia sekä pari yhteistä. Toki lahjat on isompia, noin viiden kympin arvoinen toinen ja toinen vajaa pari kymppiä. Sen lisäksi lapset ehkä saavat kummeilta paketit, pari kappaletta molemmille yhteensä. Isovanhemmilta harvemmin tulee mitää. Näin ollen lahjojen kappalemäärä on ehkä 6 per lapsi ja mun mielestä se on paljon. Haluaisin ostaa yhtä ja toista lapsille, mutta koitan hillitä.
Suurempi ilo mielestäni lapsille on pari tarkoin harkittua lahjaa ison kasan sijaan. Esimerkkinä kerron vanhimmaisen ekan joulu, ikää kylläkin vasta puolitoista. Pienelle lapselle lahjakasa oli aika suuri ja siinä oli monta varmasti mieluista lahjaa. Lapsi nappasi kasasta pienen hiekkalapion ja leikki sillä koko joulun...
Pikkujoululahjaksi (järjestetyt sellaiset lasten kutsut, jossa pukki vieraili), ostin lapsille kunnon lahjat. Mihinkään askeesiinkan en halua vaipua, oten tällä koitan jakaa lahjailoa pidempään. Niistä pikkujoululahoista oli varmasti sinä ajankohtana enemmän iloa kuin joulun tavarapaljoudessa.
Vastaukseni siis on n. 4-6 lahjaa per lapsi. ; )
Me ollaan miehen kans sovittu että yks lahja riittä meiltä. Lisäksi lapset saa kummeilta ja mummeilta kasapäin paketteja. Tietysti jos jotain todella tarpeellista ilmenee niin voisin sen pakettiin pyöräistä. Itse en ole tänä jouluna vielä omia paketteja edes ostanu.
paketit oon melkein kaikki paketoinut ja niitä oli kyllä monta kummallekin,kymmenkunta.Meidän lapset eivät saa muualta niin montaa pakettia,mutta joka vuosi olen sitä mieltä ettei osteta niin paljoa,mutta kuiteski niitä näkyy tulevan.Meillä ei osteta kalliita lahjoja,kallein on varmaan pojalle lego-juttu noin 30 euroa ja loput ovat paljon halvempia.Pienimmälle ei itse osteta kuin yksi lahja koska ei vielä 1-vuotiaana ymmärrä niiden päälle ja synttäritkin ovat 21.12.
Mutta kukin taaplaa tyylillään!
-Danella-
Me olemme sillä linjalla, että lapsi saa vain muutaman paketin jouluksi - ettei pienestä pitäen totu siihen, että lahjoja tulee kasamäärin. Ei tarvitse sitten vanhempana erikseen " opettaa" siihen, että lahjoja tuleekin vain pari. (Kenties vain yksi " isompi" ). Meillä poika - 1,5 v - saa yhden kovan ja yhden pehmeän paketin (tarvetta vaatteelle on...) vanhemmiltaan. Lahjat eivät kyllä jää tuohon kahteen - lisäksi saa kummeilta + isovanhemmilta + meidän kummipojan vanhemmilta lahjan - ja tämä riittää hyvin. Nytkin paketteja sitten kertyy enemmän kuin mitä " laki" sallii, mutta eihän sitä sukua oikein voi kieltääkään ostamasta - kunhan lahjoja ei tule kuin yksi/antaja.
Meillä on kyllä puhuttu, ettei montaa lahjaa/lapsi hommata, lähinnä kuitenkin rahanmenon takia. Kun joulukuussa tahtoo mennä melkoisesti rahaa jo muutenkin ja jotenkin kaikki isot laskut tuntuu sattuvan just joulukuulle.. Mutta siis omille lapsille on ostettu kaksi lahjaa molemmille ja yks yhteinen. Lisäks tulee paketteja mummoilta ja kummeilta, ehkä molemmille kertyy näin n.7 tai 8 lahjaa. Minusta se on kuitenkin sopiva määrä, ei vielä liikaa. Nautin kuitenkin jouluna suunnattomasti kun muksut innoissaan aukaisevat paketteja. Lahjatoiveitahan lapsilla on pitkät listat, mutta olen puhunut siitä, että toivoa saa mitä vaan, mutta kaikkea ei kuitenkaan voi saada, mutta varmasti kivoja lahjoja tulee.. Ehkäpä lasten kasvaessa lahjamäärät pienenee, mutta minun mielestä paketteja saa vielä olla ihan reilusti, alle 10 kuitenkin.
Vaikka meillä olikin rahallisesti todella tiukkaa koko lapsuuteni ajan. Edelleen näin aikuisena meillä on lapsuudenperheen kanssa tapana ostaa mieluummin " pieniä" lahjoja useampia kuin esim. yksi arvokas lahja. Ollaan kaikki niin jouluhulluja, että tykkäämme paketoidan kauniita paketteja, antaa ja saada niitä. Sisällöllä ei ole niin kovasti väliä vaan ajatuksella, tunnelmalla ja antamisella yleensä.
Omille lapsillemme emme ole vielä kovin montaa lahjaa per joulu hankkineet. Vauva nyt ei mitään ymmärräkään ja tuo taapero taas tulee saamaan kasapäin lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta joka tapauksessa.
Minusta kyllä lahjat ovat olennainen osa lapsen joulua ja joulumieltä (en silti tarkoita että se olisi se tärkein tai ainoa). Niin se vaan on - vaikka moni kovasti haluaisi ylevästi toisin ajatella. Mutta minusta taas lahjojen ei tarvitse olla mitään arvokkaita tai suuria sijoituksia. Ihan varmasti lapsikin nauttii paljon enemmän monista pienistä paketeista, joiden availussa aikakin mukavasti kuluu kuin yhdestä kalliista, jonka arvoa ei edes tajua. En halua totuttaa lapsiani siihen, että kaiken saa mitä osaa pyytää, mutta minusta jouluun ei kuitenkaan kuulu askeettisuus - ei edes lahjojen kohdalla.
Mutta nämä ovat varmasti niitä asioita, joista kaikilla on oma näkemyksensä. Ja yleensä varmasti omaan lapsuuteen ja kokemuksiin perustuva.
" Liian suuri" lahjamäärä riippuu lapsen iästäkin. Pikkulapselle parikymmentä on aika maksimi, että kiinnostus säilyy loppuun saakka. Isommalle lapselle ja koululaiselle lahjamäärä olisi minusta max. 50 pakettia.
Isommalle lapselle ja koululaiselle max. 30 pakettia.
Helmi_ja_Hippu:
" Liian suuri" lahjamäärä riippuu lapsen iästäkin. Pikkulapselle parikymmentä on aika maksimi, että kiinnostus säilyy loppuun saakka. Isommalle lapselle ja koululaiselle lahjamäärä olisi minusta max. 50 pakettia.
Eilen tosiaankin lahjoja paketoidessa huomasin että onpas näitä taas kertynyt! ajatuksena oli, että tänä vuonna lahjoja ei laitettaisi kovin paljon. Minulla kun on kuitenkin tapana hankkia lahjoja ympäri vuoden, ostelen aina milloin mitäkin sattuu vastaan tai esim. kirjakerhosta pistän kirjoja jemmaan.... Kolmevuotiaalle esikoiselle lahjoja oli kertynyt kymmenisen pakettia ja siksi heräsin miettimään että hetkinen, mites näitä nyt näin paljon on! paketteja kun tulee kuitenkin myös sukulaisilta ja isovanhemmilta. Mutta toisaalta: lahjat tekevät lapselle joulun. Ja onneksi näistä hankinnoista suurin osa on ihan tarpeellista tavaraa/vaatetta.
Mukavaa joulun odotusta kaikille :-)
tuoksu, tonttujen tiirailu, joulu sauna ja hyvä ruoka.
en siis nyt tarkoittanut " mollata" ketään tai kenenkään sanomisia!!!! :)
meillä poika sai ekana joulunaan , 8kk vanhana, 8pakettia. ja se oli mielestäni sopiva määrä. ekana jouluna ei itse ostettu mitään pojalle.
nyt poika on 1v8kk ja saa mielestäni jo liikaa paketteja!
kummeilta, isovanhemmilta ja meiltä yhteensä n 12 pakettia! lisäksi tiedän että muutama ns hyvänpäivän tuttu ovat ostaneet myös pojalle jotain.
itse olen ostanut kummipojalleni kaksi pakettia, kummitytölleni myös kaksi pakettia.. muuta en ostakkaan. miehen tai vanhempiemme kanssa ei olla vaihdettu lahjoja enään pitkään aikaan. päätettiin että tehdään mieluummin niillä rahoilla kerran vuoteen yhteinen kylpylä/lapin tms lomamatka. ( ja keväällä olisikin tarkoitus lähteä viikoksi lappiin)
Kylläpä täällä annetaan paljon lahjoja! Itse en halua totuttaa lapsiamme ainakaan ihan heti suuriin lahjamääriin. Olin kerran tuttavaperheessä joulunvietossa ja heidän kolme lastaan saivat kukin ison kasan lahjoja. Jotenkin jäi mieleen, kun lapset repäisivät paperista kulman auki, kurkkasivat hätäisesti, mitä paketti pitää sisällään ja siirtyivät taas pikapikaa seuraavan kimppuun. Oli siis jotenkin konemaista koko touhu eikä mitään antamisen ja saamisen iloa. Omat lapsemme saavat meiltä 4 (2,5 v) ja 3 pakettia (10 kk). Isovanhemmilta, tädiltä jne. varmasti vielä pari lisää. Luultavasti lasten vanhetessa lahjamäärät kasvavat, mutta ehkäpä joku tolkku säilyy, jos lähtötaso on aisoissa.
yhden lahjan ja sekin on joku pieni, varastossa on yksi toivottu kirja ja palapeli, katsotaan nyt kumpi niistä pakettiin pääsee. Tämä siksi, että vasta 2,5 vuotias lapsemme saa ihan liikaa paketteja muilta: hänellä on kahdet isovanhemmat, neljä kummia ja parin muunkin sukulaisen tai kaverin tiedän paketin meille kiikuttavan. Tuosta tulee helposti jo kymmenisen pakettia, mikä mun mielestä on ihan maksimi. Toivoisin, että lapseni saa muutaman lahjan, joista tosiaan pitää ja muuten joulussa keskityttäisiin muihin arvoihin kuin lahjoihin.
Ainakin poika tuntuu odottavan tiedossaan olevia äidin muutamia joululomapäiviä sen verran innokkaasti (" Äiti, joko tänään ollaan kotona?" ), että oliskohan hänelle sittenkin paras joululahja se, että hän saa olla viikon verran kotona ja parina päivänä isovanhempienkien hemmoteltavana!
Itse sain ainoana lapsena paljonkin lahjoja, ihan liikaa oikeasti. Vähemmän on musta parempi, mutta saavat kyllä sitten kanssa olla ns. oikeita lahjoja, eli jotain kivaa ja toivottua, ei pelkästään tarpeellista (tyyliin kalsareita ja sukkia). Pehmeet paketit tietysti kuuluu asiaan, mutta on kurjaa kun joillain ihmisillä tuntuu olevan tapana tyrkätä ne välttämättömät hankinnat lahjapakettiin ettei tarvitsisi hankkia joululahjoja (tai muitakaan lahjoja) erikseen välttämättömyyksien lisäksi :P
hankkia. Mummit ja kummit ostavat kuitenkin oman osansa, vaikka olenkin yrittänyt sanoa, ettei yhden ihmisen tarvitse ostaa montaa lahjaa. En kuitenkaan henno käydä sukulaisilta lahjojen ostoa varsinaisesti kieltämäänkään, omille vanhemmilleni tämä on eka lapsenlapsi, jota kyllä sitten halutaan hemmotella ja paapoa. Viime jouluna tyttö oli 1-vuotias ja siitä ainakin jäi mieleen valtava naurunremakka, kun tyttö sai leikkiä vaarin kanssa uudella lelulla. Uskoisin siis, että lapset arvostavat sitä yhdessäoloakin, eikä pelkästään niitä paketteja.
En kuitenkaan haluaisi lasta nyt ihan lahjoihin hukuttaakaan, kun eipä tuo vielä 2-vuotiaanakaan osaa mitään valtavaa lahjavuorta olla toivomassa. Kyllähän ne lahjat jouluun kuuluu, mutta itse pitäisin ehkä n. 10 pakettia maksimina. Saapa nähdä, miten käy...
Kuudessa paketissakin voi tuon ikäiselle olla vähän liikaa.
Meillä pikkuneiti (1,5v) saa meiltä kolme pakettia ja kummeilta, minun siskoiltani ja isovanhemmilta lisää niin että yhteensä on jotain reilut 10 pakettia. Isoveli (4v) saa meiltä itseltään jo ainakin 10 pakettia, joista ei tietenkään kaikki ole kalliita, yksi kalliimpi ja sitten tulee tusseja, muovailuvahaa, euron pikkuauto jne. Minusta lahjoja ja avattavaa pitää olla paljon! :-) Ja kuten Helmi&Hippu totesi, niin niin paljon kuin me haluttais että joulu tulee lapsille tunnelmasta ja kynttilöistä niin muistan itse ainakin lapsuudesta, että kyllä se oli se lahjojen saanti parasta ihan takuulla. Päälle plussana tietysti koristeet, tunnelma, leipomukset, tuoksut ja kynttilät. Ne kuuluvat ihanasti jouluun, mutta kyllä se lahjavuori teki minulle joulumielen ja nytkin annan mielelläni lapsillemme paljon lahjoja siitä huolimatta, että meillä muistetaan joka päivä, että joulu on Jeesuksen synttäripäivä.
Nykyisin tuntuu, että pelätessämme lastemme muuttuvan liian hemmotelluiksi, me eväämme heiltä tieten tahtoen aivan kaiken ylimääräisen hömpötyksen pois kuten keksinmurusenkin syönnin ennen kuin täyttävät viisi vuotta ja niin edelleen. Olemmeko menneet vapaasta kasvatuksesta toiseen äärilaitaan - askeettisuuteen ja siihen, että vimmalla varmistamme lastemme tottuvan pelkkään arkeen? Mene ja tiedä, mutta meillä ei ajatella niin, että " vuoden ikäinen ei tajua lahjoista mitään" vaan hänelle ostetaan myös ihania lahjoja kuten iso bernhardilaispehmolelu jota hän varmasti halii seuraavaan aamuun asti. Isovelikin nauttii siitä, että pikkusisko saa ihania paketteja!
En mitenkään halua toki olla sitä vastaan, että ollaan järkeviä ja säästeliäitä ja ns. totutetaan lapset vaatimattomaan lahjamäärään ja ennen kaikkea järkeviin paketteihin kuten yöpaitoihin. Mutta oikeesti: moniko lapsi oikeasti haluaisi villasukkia sen sijaan, että saisi jonkun ison ihanan duplopaketin, jossa on rakentamista puoleksi vuodeksi tai pikkupoika upean traktorin??
No, kukin perhe tietysti tavallaan. Meillä joulua varten säästetään ja osa lahjoista ostetaan jo lokakuussa. Emme rajoita mitenkään myöskään tuttujemme ostamista etteivätkö saisi ostaa useamman kuin yhden lahjan per lapsi - antaa lahjojen virrata vaan aattona vaikka se olisikin sekamelskaa ja sitä, että hamutaan lahja toisensa perään auki eikä leikitä heti sievästi ja joulun rauhaa mielessä pitäen. Rauhallisen leikin aika on sitten joulupäivänä ja tapanina kun aamulla jo muistaa, että ai niin, mulla oli sekin ja sekin...
Ystävällisin joulumiettein
Tuoksuvadelma
Meidän tyttönen, 1v3kk, saa meiltä vanhemmilta kaksi pakettia. Lisäksi kummeilta tulee pari ja isovanhemmilta ja kavereilta muutama. Arvelisin, että kymmenkunta pakettia tulee ja se onkin minusta riittävä määrä oli lapsi sitten minkä ikäinen tahansa. Olen sitä mieltä, että 10-15 uutta tavaraa/vaatetta on lapselle iso määrä eikä niitä paketteja tarvitse viittäkymmentä, jotta lapsi voi iloita lahjojen määrästä ja joulun tunnelmasta.
Kun lapsi tuosta kasvaa hän saa toivoa joululahjaksi hiukan kalliimpia ja " parempia" lahjoja. Mielummin satsaan yhteen-kahteen kalliimpaan lahjaan, kuin ostan kaksikymmentä pikkupakettia. Mutta kukin tavallaan :)
Iloista joulumieltä kaikille!
Vauvalle on pari lelua kummeilta ja meiltä ja loput vaatteita. Taaperolle suurimmaksi osaksi legoja, junaradan osia, kirjoja ja pari vaatetta. Joulu on lasten juhla ja voin jo kuvitella miten lapseni silmät kirkastuu kun hän saa toivomansa legopaketin. Tiedän että hän nauttii ihan yhtä paljon joulupukista, jouluaaton yhteisestä saunasta, yhdessäolosta, kuusen koristelusta, jouluherkuista ym. kuin noista paketeista, joten miksi heille ei saisi suoda sitä pakettien aukaisun iloa kaiken muun ilon päälle. Kun vielä isommaksi kasvavat, pakettien määrä varmaan kasvaa...
Meillä kotona saatiin aina paljon pieniä paketteja vaikka rahaa ei ollut paljon. Tottakai se joulu tulee muustakin kuin lahjoista mutta kyllä niitä paketteja oli kiva availla! Ja kovasti jännitti, onko se pukki muistanut, mitä toiveissa oli :).
Meillä leikki-ikäset (3- ja 5-v) saa meiltä itseltämme noin 20 pakettia, teinit ( 10-, 13-, 17- ja 18-v) kymmenisen, pikkikirppu 1-v saa myös noin 10 lahjaa. Tähän päälle kummien ja mummien paketit...
Tavaramäärä on hirmuinen, mutta niin on lasten ilokin. Ja iloisin taitaa olla mude, myönnän olevani ihan hervoton lahjojen antamiseen suhteen, mutta kun on niin paljon kaikkea kivaa mitä vielä voisi hankkia!
Mielestäni ei ole mitään oikeaa tai väärää lahjamäärää, jokainen tekee perheessään niin kuin parhaaksi näkee!
Kyllä meillä joulu on muutakin kuin suuri lahjasäkki, meillä syödään ihan hirveästi hyvää ruokaa ja suklaata, pelataan uusia ja vanhoja pelejä, katsotaan videoita, käydään kirkossa ja haudoilla, kyläillään mummoloissa ja serkkuloissa...
Tämä lahjamääräkysymys vain jostainsyystä aina nousee palstoilla esiin... miksiköhän????