G: minkä verran lahjoja lapselle on mielestäsi jo liikaa?
Jokos paketit on paketoitu ja montako niitä kertyi :-)? Minä paketoin lasten paketteja eilen ja siinä samalla pohdin missä vaiheessa lahjoja tulee liikaa? vai voiko niitä tulla liikaa?? pienenähän lapset olisi helppo totuttaa siihen ettei lahjoja tarvitse saada paljon? Mitä olette mieltä?
Kommentit (24)
Sanoisin että 15 pakettia ehdoton maksimi!!Pojan isällä 6 sisarusta,mummot,papat ja kummit päälle,joten lahjoja tulee ihan liikaa!!!Sitä pelkäänki että ku poika tosta kasvaa,vaatii vaa lisää ja lisää..Mut minkäs teet ku o paljo sukulaisii..
Musta on ihanaa ostaa lapsille lahjoja ja katsella kun aattona aukovat niitä. Eikä se lahjakasa ollenkaan pilaa muuta joulutunnelmaa. Enkä usko että lapset " oppivat" siihen, että aina pitää saada enemmän ja enemmän, meillä isommat lapset saavat vähemmän mutta vastaavasti useimmiten kalliimpia, jotain mitä ovat itse toivoneet. Ja lisäksi niitä " tylsiä" , joita tulisi muutenkin ostettua. Samoin kuin suksia, luistimia yms. löytyy joka joulu jonkun paketista. Meillä lapset saavat kyllä kaikki (2v, 11v ja 13v) yli kymmenen pakettia, pienin varmaan likemmäs 20. Osa tulee meiltä ja osa mummoilta, kummeilta yms. joita on PALJON.
Meillä on lapset melkein 4v ja 1.5v.
En halua laskea paketteja, en laskenut niitä pienenäkään, sillä mielestäni se oli tyhmää, ja on edelleen:). Paljon niitä lahjoja tuli, mutta arvoltaan ei olleet kummempia. Tykkäsin availla paketteja, ja ennen kaikkea paketoida lahjoja. Äitini tiesi, että joulukuussa kaikki mitä hän minulle ostaa, haluan menevän pakettiin. Niin sukat kuin sarjakuvalehdetkin. Ja vain yksi pari sukkia yhteen pakettiin:)!
Minulla on oikeastyaan vähän sama periaate nytkin. Lapset saavat paketissa kaikenlaista tarpeellista, joka olisi ostettava joka tapauksessa. Ostelen lahjoja pitkin syksyä, esim vaatteita lapsille syysalesta, jotka sitten laitan pakettiin. Nytkin kuopus saa tyynyn ja oman potan joululahjaksi, jotka hänelle olisi ostettu joka tapauksessa. Vaikka sain pienenä paljon lahjoja siitä huolimatta, että perheemme ei ollut mikään rikas, lahjat eivät olleet minulle se tärkein juttu joulussa. Ja haluan sen siirtää myös lapsillenei. Esikoinen on sitä mieltä että joulukinkku ja pulkkamäki ovat joulussa parasta, ei hän ole vielä lahjojen perään, hyvä jos toiveitaan on osannut sanoa. Itse olen niin jouluihminen, että uskon ja toivon sen siirtyvän tytöillekin. Että jouluun kuuluu niin paljon kaikkea muuta kuin lahjat. Leivomme, teemme piparitalon, koristelemme kotia, käymme Kauneimmissa Joululauluissa, kuuntelemme joulumusiikkia, teemme lumilyhtyjä, jouluruokia, kinkun paisto jne. Näistä kaikista sitten lahjojen ohella koostuu joulu.
Miehen kanssa saamme myös itse joululahjoja, ja ostamme niitä muille. Minusta on kivaa antaa lahjoja ihmisille, ei välttämättä rahallisesti kovin arvokkaita, mutta että muistaa, ja ostaa lahjan harkitusti sille tietylle henkilölle. Joku varmaan sanoisi, että lapsemme saavat liikaa lahjoja. Kuten alussa sanoin, en halua laskea paketteja tai ennekaikkea opettaa lapsia laskemaan niitä ja vertailemaan kuinka monta pakettia kukin saa. Tosiaan jollain voi olla yksi " arvokkaampi" ja toisella sen tilalla pari " pienempää" . Meillä lapset eivät saa leluja muulloin kuin jouluna ja synttäreillä, joten heille mielestäni lahjat suotakoon. Emme käy lelukaupassa pitkin vuotta kuten jotkut tuttavaperheet. Haluan erottaa arjen juhlasta, ehkä tästä syystä lapsemme eivät edes ymmärrä kaupassa pyytää mitään tavaroita.
Esikoiselle olemme ostaneet 5 lahjaa ja kuopukselle 4. Mummot ja kummit ostelevat sitten lisää. Mutta kysyen mitä tarvitaan. Yleensä esikoinen on saanut joululahjaksi mummolta uuden ulkoilupuvun. Vanhempamme auttavat tällä tavalla siis meitä myös taloudellisesti kun ostavat kaikkea hyödyllistä. (Esim vuodevaatteita, kenkiä, ulkovaatteita jne.)
Mielestäni yli 20 pakettia esim. 2-3v. on jo liikaa.