Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meni oikeesti hermot neuvolan toimintaan!

13.12.2005 |

Olin tänään rutiiniinomaisessa lääkärintarkastuksessa normaalineuvolassa. Lääkäri ei juuri ollut tietoja katsellut. Tuijotti korttia, johon on selkeästi merkitty kahden sikiön mitat yms....Piti mulle ainoastaan lyhyen litanian : Raskaudessa on edelleen ne 3 lääkärintarkastusta; alku-keski-ja loppuraskaudessa. Ole hyvä ja kuunnellaan sydänäänet.

Rupesin sitten itse sanomaan,että mulla on luultavasti edelleen kaksi sikiötä. Siihen lekuri ihan ihmeissään " ai jaa, onko suvussa kaksosia?" " Ei oo, olen käynyt hoidoissa" . " Jaa" .

Sitten menin laverille makaamaan ja sydänäänet alkoivat nakuttaa heti kun sai laitteen mahan päälle. Kauempaa löytyi myös toiset äänet, joskin sehän ei ole varmaa, että onko sama sikiö kääntynyt, mutta vaikutti kuitenkin eri sikiön aiheuttamilta.

Raskausviikot kirjoitti väärin, samoin kuin neuvolan th aikanaan. Ei auta, vaikka klinikan lääkäri oli jo määrittänyt lasketun ajankin ja laittanut raskausviikot. Kun ei mene jakeluun, että minun tilanteessani raskauden kestoa ei määritellä kuukautisten mukaan, niin se ei näköjään mene vaikka sen kuinka selittäisi.

Ei otettu virtsanäytettä, ei verenpainetta. Kun kysyin sitten tästä tuplaraskauden erikoisseurannasta, niin venakkolääkäri oli sitä mieltä, että " ei varmaan tartte mitään erikoista käyntiä minnekään, jos ei ole mitään komplikaatioita" . " Just joo" . Näkemiin

Soitin itkien Kättärille, että mikä meininki oikein on nykyään on. Kätilö oli ihan ihmeissään ja sanoi,että tottakai tulet äitiyspolin seurantaan, vaikkei sen kummempaa komplikaatioita tulisikaan, mutta jos on kaksosraskaus. Sieltä onneksi hoitavat mulle sitten rutiininomaisesti ajat.

Että tämmöstä asiantuntemusta meillä Helsingissä....

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on aina tylsä tunne kun ei olla YHTÄÄN perehdytty papereihin/neuvolakorttiin. On ymmärrettävää että kaikkea ei siinä ennen potilaan tuloa ehdi lukea mutta kyllähän tuplista pitää tietää ilman että asiakas niistä kertoo. Ja noi paineet+pissat on kyllä tärkeät joka kerralla vaikka löytyy toki äitejä ketkä taas sanovat että hitto kun ne pitää joka kerta ottaa....mutta arvokasta tietoa antavat varsinkin kun jokin on pielessä.

Tottakai sinä olet normaalissa sairaalan äitipoliseurannassa. Ja riippuen miten niitä sitten loppujen lopuksi tulee niitä polikäyntejä niin voit vähentää neuvolakäyntejä jos siltä tuntuu että et saa sieltä edes rutiinitarkastuksia. Mulla aikoinaan oli polikäynnit niin tiuhaan että en käynnyt neuvolassa kun 5 kertaa koko raskaudessa. Mutta seurannat tulee siis yksilöllisesti ja tarpeen mukaan.

Oikein hyvää vointia sinulle ja masuasukeille!!!! Paljonko sulla on jo viikkoja kasassa? Ihanaa joulun odotusta!

t.midwife ja tuplat (melkein) 2v.

Vierailija
2/2 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että lääkärintarkastukset tehdään polikäyntien yhteydessä ja näinollen et tarvitse mennä neuvolalääkärille laisinkaan. Mutta sekin on siis tapauskohtaista. Itse olin siihen tyytyväinen sillä meillä neuvolassa yleislääkäri ja polilla kuitenkin erikoislääkäri. Kohdunsuun tutkimiset ym on kuitenkin mun mielestä aina kuulunut kätilöille ja gynekologeille.

Varsinkin kun kyseessä on tuplaraskaus.Ettei kukaan nyt ota hernettä nenään niin painotan sitä että yleislääkäri kyl sen hommansa siinä osaa mutta jos on mahdollisuus erikoislääkärin tutkimiseen niin suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi