!!!TURVOTUS!!! LOPPURASKAUDESSA=(
Onko jotain muita keinoja turvotuksen vähentämiseksi kuin Ananas?? Tuntuu että jalkapöytä niin sanotusti ja nilkka on ihan tasapaksu:(
Kengät ei sovi jalkaan, muuta ku änkeämällä, ei siis kannata edes kokeilla ku sattuu...*huokaus* Tosi inhottavan tuntuista, ei oo ikinä vielä ollu vastaavaa...onneks huomenna on lääkäri... muita samassa tilanteessa olevia...?=) Rianna 36 ja vähän päälle...
Kommentit (11)
Vettä kannattaa myös juoda tosi paljon ja vältellä suolaista.
Jos ei aiheuta huonoa oloa tai muuta vastaavaa. Toiset joutuvat lopettamaan selällään olon jo aika aikaisessa vaiheessa ja toiset voivat olla raskauden loppuun asti. Oma vointi kyllä kertoo totuuden.
tepa_s:
Tuosta selällään makaamisesta.Mulle ei ole koskaan sanonut kukaan että selällään EI saa maata.Odotan nyt kolmatta eikä selällään olo tee lainkaan pahaa,ei edellisissäkään raskauksissa,tosin kovalla alustalla pitempään makaaminen ei tuntunut kivalta.
ole tarjota turvotuksen poistamiseen. Itsekin ottaisin hyviä neuvoja vastaan mielelläni. Neuvolassa eivät ainakaan oikein osanneet mitään konsteja kertoa, että kai sen on vaan kärsittävä.
Kengät ei mene jalkaan ja naamakin näyttää pallolta. Kaikki sukat kiristää kauheesti, säären ja jalkaterän iho kiristää ja särkee... Eikä mikään auta. Neuvolassa sanoivat, että niin kauan kuin turvotukseen ei liity muita oireita (verenpaineen nousu, proteiini pissassa, päänsärky...), se on vaan epämukavaa, ei siis vaarallista. Jotkut vaan kerää nestettä enmmän kuin toiset.
Ja mulla ainakin vauvan laskeutuminen (ja siis koko mahan) painaa jalkoihin menevän nestekierron tukkoon, josta seurauksena on mahtavat turvotukset. Eikä tavalliset konstit tepsi raskauden aiheuttamiin turvotuksiin juurikaan. Siis nämä ananakset yms. Liikuntakin mulla vaan lisää turvotuksia. Joten ainoa " lääke" on synnytys :) Sitä odotellessa...
mshr 38+4
joutui syömään suolatonta ruokaa monta kuukautta. Heti synnytyksen jälkeen sai vihdoin metvurstileivän, joka ei ole koskaan ollut kuulemma niin hyvää.
Sitruuna on yksi keino. Eli kuten muutenkin turvotukseen kannattaa juoda vettä, mutta parantaa tätä vielä puristamalla joukkoon sitruunamehua. Toivottavasti pidätte happamasta! Itsellä tämä oli ihan miellyttävä juttu kesähelteellä, nyt tosin se helle on kaukana..
Onpa mukava kuulla että on muitakin samassa tilanteessa olevia, ts.samasta vaivasta kärsiviä... tai tätä ei kyllä kenellekkään toivo, ku on niin tympiää. Just tuntuu siltä niinku jalasta nahkat repiää ku on niin pingottunu...:( No onneksi tämä ei ole ikuista...
Yleisesti turvotukseen auttaa se, että pitää jalkoja mahdollisimman paljon koholla ja kävellessä pitää tukisukkia. Ne edistää verenkiertoa jaloissa ja ehkäisee turvotusta. Sitten tietysti ananas ja mansikat ovat hyviä nesteenpoistajia.
Noi on varmaan tosiaan niitä keinoja, mitä yleisesti turvotukseen neuvotaan, mutta eivät välttämättä auta tässä tilanteessa. Istuessa jalkoja ei voi pitää koholla, koska vatsa painaa nivusiin niin paljon, että ennemmin turvotus vaan lisääntyy. Selällään taas ei edes saa maata ja tuskin moni pystyykään, siitä tulee sen verran huono olo. Ainoa asento jalkojen kohottamiseen on mennä kyljelleen ja yrittää siitä sitten jalkoja ylös.
Itse en vaan millään konstilla saa turvotuksia pois, joten jos jollain muulla on sama ongelma, niin ei pidä huolestua :) Tukisukkia käytin aiemmin, jos jouduin olemaan paljon jaloillani päivällä. Mutta nyt näihin elefanttijalkoihin on niitäkään turha yrittää kiskoa, koska jalat ovat aamusta saakka jo valmiiksi turvoksissa :/
Joo, eipä siihen mikään auttanu, paitsi synnytys. Synnytyksen jälkeen lähtikin semmoset 15 kg parissa viikossa pois joista puolet ainakin oli turvotusta..
Kyllä näyttää taas nilkat kaposilta vaikka ei mulla normaalistikkaan mitkään balettitanssijan jalat ole mutta siis siihen norsutantta lookiin verrattuna ne melkein jopa näyttää semmosilta.. ;)
Koittakaa kestää!
Tuosta selällään makaamisesta.Mulle ei ole koskaan sanonut kukaan että selällään EI saa maata.Odotan nyt kolmatta eikä selällään olo tee lainkaan pahaa,ei edellisissäkään raskauksissa,tosin kovalla alustalla pitempään makaaminen ei tuntunut kivalta.Mutta ihmetyttää toi että oikeen sanotaan että ei saa maata.Ymmärränhän toki sen että vauva painaa silloin johonki tai jotain vastaavaa mut en usko että nyt ihan hengestä olis kysymys kun ei oo asiasta koskaan varoiteltu.Eihän sitä tarvi kuin hetken kerrallaan pitkin päivää maata selällään ja nostaa jalat ylös, voi auttaa turvoksiin,itsellä ainakin olo tuntui jaloissa paremmaltta kun käy välillä pitkällään sen kymmenen minuuttia jalat koholleen nostettuna.
Eli turvotuksesta kärsivät sinne! Itsellä sama ongelma ja kävin piruuttani kokeilemassa ja toimi! Ainakin hetkeksi... Eli hoito on sellaista kevyttä hierontaa joka auttaa nesteiden poistoon, ja sopii erityisesti raskaana oleville. Mulle ei neuvolassa sanottu mitään esteitä hoidolle, mutta kannattaa aina varmistaa neuvolasta ennen hoitoon menoa. Ainoana esteenä on siis jotkut sairaudet. Kävin hoidossa kaksi kertaa ja ekan kerran jälkeen paino oli tippunut seuraavana aamuna 1,5 kg! Hoitokertojen tarvittava määrä vaihtelee aina ihmisestä riippuen. Ainoa huono puoli hoidossa oli se hinta, eli 40e/kerta. Mutta jos alkaa olemaan sellaiset kaasupullot noi sääret (ja sormet) niin kuin mulla niin kannattaa kokeilla! Hoitoja tehdään yksityisissä sairaaloissa ja luontaishoitoloissa.
J78 & mussukka 39+4