Menogon vs. Menopur vs. Gonal F ?
Ollaan toivottavasti alkuvuodesta aloittamassa hoidot kotimaassamme Suomen ulkopuolella. On käyty keskustelemassa erilaisista vaihtoehdoista klinikallamme. Paljon on sellaista, mikä meidän tulee itse päättää hoitojen edetessä, ja kun näistä ei vielä ole juteltu tarkemmin, mietityttää. Esim. nyt tämä pistosasia.
Eli klinikkamme suosittelee, että paras stimulaatiopiikki olisi tuo Gonal F, mutta en ole varma, miksi. Ainakin se olisi kallein. Tuosta ilmeisesti seuraavaksi paras olisi Menopur, ja jotenkin " huonoin" Menogon. Menogonin ja Menopurin ero kuulemma olisi siinä, että Menopur on " puhtaampaa" ja pistetään itse rasvakudokseen (niinkuin kai tuo Gonal F:kin), kun taas Menogon on jonkun muun pistettävä lihakseen?
Minulle kun ratkaisevin näkyvä ero näitten välillä näkyy hinnoissa... Menogonhoito on halvin, Menopur maksaisi 370 euroa ekstraa ja Gonal F maksaisi 740 euroa ekstraa... Mietin siis, että onkohan hoitojen kannalta oikeasti mitään väliä, mitä merkkiä pistelee, vai onko tässä nyt kyseessä vain rahastus, että suosittelevat kalleinta?
Kommentit (9)
Itse olen käyttänyt menogonia ja menopuria, samanlailla pistin kumpaakin vatsanahkaan ja muniksia tuli melkein sama määrä, menogonit täälä suomessa ainakin vajaa 20 euroa kalliimpaia kuin menopur.
Itse olen käyttänyt menogonia ja menopuria, samanlailla pistin kumpaakin vatsanahkaan ja muniksia tuli melkein sama määrä, menogonit täälä suomessa ainakin vajaa 20 euroa kalliimpaia kuin menopur.
Oho, hassua, että täällä on sitten näin iso hintaero toiseen suuntaan!
Joo, meidän on tosiaan vielä ennen hoitoja tarkoitus tarkemminkin jutella kaikista eri valinnoista hoitavan lääkärin kanssa. Kaikenlaisia muitakin on, mm. ottaako lisämaksusta nukutus munasolujen keräämisen ajaksi jne. Niin että ehdin vielä kysellä sielläkin tarkemmin. Noin mututuntumalta ajateltiin, että otettaisiin se Menogon, kun hintaero on noinkin iso. Sitten jos ei sillä toimi, niin voisi kokeilla muuta.
Eli ero näkyy sitten yksilöllisessä vasteessa. Mulla käytetiin insseissä menogonia ja menopurea molempia ihonalaiskudokseen itse pistäen. Gonal-F käytin nyt IVF:ssä, mutta sitten jouduin kuitenkin turvautumaan loppumetreillä menogoniin ja menopureen kun tarvitsin LH:ta vielä herättelemään munasarjoja rankan " menopaussin" jälkeen. Tämä yhdistelmä sittn toimi halutusti ja saimme riittävästi munarakkuloita ja ne olivat riittävän kokoisia.
Ilmeisesti ainakin " iäkkäämmillä" naisilla Menogon/Menopur on toiminut hyvin. Mulla on ikää 38 ja 4 ivf:ää tehtiin Puregonilla, mikä on neljäs vaihtoehtoinen hormoni. Seuraavaan hoitoon mulla kokeillaan Menopuria.
Menogon on pitkään käytössä ollut luontainen hormoni. Menopur on uusi vastaava tuote, mutta synteettinen hormoni. Suomessa Menogon poistui Kelakorvauksen piiristä, joten täällä käytettäneen jatkossa enemmän tuota uutta valmistetta. Itse varmaan valitsisin halvimman hormonin eli Menogonin, jos sitä siellä vielä saa.
Onnea hoitoon!
Niin minähän jo 40v täyttänyt ja diagnoosina selittämätön lapsettomuus, joten en saa kela-korvauksia mistään lääkkeestä. Sen takia minulle tuo menopur edullisempi.
Nurmikota - meidän klinikalla tehdään aina kevyt nukutus punktion yhteydessä... mun lääkäri on sitä mieltä, että on hyvä, että naiselle ei jää mitään " traumoja" toimenpiteestä... ekalla klinikalla olin jonkinlaisessa lääkityksessä, että hyvin meni sekin, olin itse asiassa vihainen hoitsulle, joka meinasi laittaa automaattisesti lisää kipulääkitystä (lääkärikin ihan pelästyi " ärähtämistäni" , ja laittoi vipinää keräykseen... ;-)
Kamu2 - onko Menopur tosiaan synteettinen... mä olen ollut siinä uskossa, että se on myös " ihmisperäinen" , niin kuin tuo Menogonkin, mutta jotenkin tehty vaan " puhtaammaksi" (tuotekehitystä)...
- Muistelen, että jossain yliopistollisessa sairaalassa tehtiin tutkimus Gonal-F vs. Menogon (vai olikohan se Menopur?), ja tuo Menoxxx päihitti Gonal-F:n - raskausprosentit oli huomattavasti suuremmat sitä käytettäessä (n. 300 tapausta tutkimuksessa)... meidänkin klinikka on " testannut" montaa lääkettä, ja havainneet parhaimmaksi tuon Menopurin, jota käyttävät kaikille!
Meillä muuten itsellä on hoito siirtymässä joulukuulta jopa helmikuulle (kaikki kaupungin urologit lomailee välipäivät, lapra remontissa tammikuun!), että täällä vähän hampaita kiristellään...
Eemeli
Eemeli: En minä oikeasti tiedä onko Menopur synteettinen valmiste, jotenkin vain kuvittelin sen olevan. Toivottavasti joku muu tietää kuinka asia oikeasti on.
Kerranviel: Oletko selvittänyt saisitko jostain muualta lääkkeitä halvemmalla? Muistelen täältä palstalta lukeneeni joskus, että hormonit olisivat Virossa halvempia (jos ei saa Kelakorvausta). Ongelma oli kyllä siinä, että suomalainen resepti ei käy vaan pitäisi käydä hakemassa myös resepti virolaiselta lääkäriltä. Taisipa täällä olla silloin linkkikin jollekin virolaiselle lapsettomuusklinikalle.
Olen ollut 4 kertaa punktiossa ja hyvin on normaali lääkitys riittänyt eli en ole kaivannut nukutusta.
Enpä tiennyt että Virosta saisi halvemmalla. Joulun jälkeen ollaan tosin menossa Viroon. Syyskuun keskenmeno vielä kaivertaa mieltä. Vielä en ole suunnitellut uutta hoitoa, jospa mieli muuttuu ensi vuoden puolella, mene ja tiedä.
Vaikea sanoa tuohon, mikä on paras ja miksi. Yksi lääke toimii toisella, toinen toisella.
Itselleni tehtiin marraskuussa ensimmäinen IVF-hoito ja pistoksena oli Menopur suhteellisen isolla annoksella (6 x 300 iu ja 6 x 374 iu). Hoito ei päättynyt toivottuun tulokseen eli raskautta ei saatu aikaan. Se ei kuitenkaan tainnut olla Menopurin vika...
Nyt odotan mielenkiinnolla toista hoitoa joka on tammikuun alussa, koska piikityslääkkeeksi valittiin Gonal-F ja muutenkin lääkityssysteemi tulee olemaan erilainen verrattuna ensimmäiseen; lyhyempikestoinen (2 viikkoa) ja sumut jätetään kokonaan nyt pois. Ensimmäisen hoitoni sain julkiselta puolelta, nyt toinen tulee VL:n kautta.
Toivottavasti ne, jotka ovat läpikäyneet useammankin hoitoyrityksen, antavat myös vastauksia sulle. Heillä voi olla enempi kokemusta eri lääkevaihtoehdoista.
Tsemppiä jatkoon!