Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi peijoooooooni!!!!!!!!! Tietääkö joku, millä KELA jakaa vuoden työtulon?

12.12.2005 |

Tarkoitan siis päivien määrää tms.

En löytänyt KELAn sivuilta tai muualtakaan mitään laskukaavaa tms.

Pakko olis saada tarkistettua miten ihmeessä tämä on näin saatu laskettua...

Soitin jo KELAan ja tätä asiaani selvittelin, mutta en huomannut tuota laskukaavaa kysyä. Enkä heti kehtaisi soittaa takaisin. Josko täältä löytyisi joku auttava ja tietävä ihminen!

Kiitos kuulkaas jo etukäteen!

T: kiukusta punainen Puupyykkipoika

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös päivärahoja mutta eri lakiin perustuvia), vuosiansiot jaetaan 360 päivällä, josta tulee päivärahan suuruus päivää kohti...

Vierailija
2/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näyttäisi olevan jotakin enemmän tämä KELAn jakaja.

Kun jaoin minulla nyt KELAn huomioiman työtulon 360, tuli päiväraha nelisen euroa paremmaksi kuin se nyt on... Eli jotenkin toisella tapaa KELAssa laskevat tämän, kuin sinä työssäsi. Tai sitten minun päivärahani on vielä enempi päin seiniä, kuin itse huomasinkaan...

Kiitos kuitenkin avustasi!!

Tietäisiköhän joku muu vielä muita vinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

KELA ei varsinaisesti jaa vuosituloa millään. KELAlle ilmoitetusta vuositulosta (siis koko Sinun palkkasi ja lomakorvaukset yms.) vähennetään ns. tulonhankkimiskulut, kuten työmatkavähennykset, liiton jäsenmaksut sekä tulonhankkimisvähennys (muistaakseni n. 700 ¿ tänä vuonna). Sitten tästä euromäärästä lasketaan päivärahan suuruus laskukaavan avulla. Ilmeisesti edellisen kirjoittajan linkki vie suoraan tuohon laskentaan. Laskennassa hyvätuloiset saavat prosentuaalisesti hieman pienempituloisia huonompaa päivärahaa. Ja jostain KELAn sivuilta olen laskukaavankin löytänyt.

Saatua päivärahaa maksetaan vain arkipäiviltä eli ma-la.

Toivottavasti tämä selvensi edes vähän.

Vierailija
5/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta juuri sitä Kelan laskukaavaa kaipailisinkin. Se on jotain niin mystistä, etten pääse millään päin laskemalla siihen kiinni.

Kelan laskurissa ei huomioi esim. matkakuluja, jotka mulla nyt aiheuttavat sen, että puolen vuoden tuloni jäävät hitusen alle 20%. Siis että todellisuudessa tuloni ovat varmaan 30 % paremmat kuin vuonna 2003 tai vuonna 2004, mutta nuo työmatkakustannukset kun vähennetäänkin sitten siitä vuositulosta, niin tulot jäävätkin pari sataa euroa vajaa 20% paremmiksi kuin valmistuneessa verotuksessa. Vaikeasti selostettu, kun en oikein itsekään ole tästä kärryillä. Siis että en suinkaan olisi saamassa viimeisen puolen vuoden mukaan äitiyspäivärahaa vaan edellisen verotuksen mukaan.

Haluaisin tarkistaa ja varmistaa, että mitä nuo matkakustannukset (joiden summa on iso, on sen verran työmatkaa) tässä nyt sitten oikeasti minun äitiyspäivärahaani vaikuttavat. Eli että paljonko äitiyspäivärahani olisi " oikeasti" , siis ilman mitään ihmeellisiä työmatkakulujen vähennyksiä.

Verotuksessa työmatkojani (siis kodin ja työpaikan välillä, ei mitään kilometrikorvauksia tms.) ei ole vielä mitenkään huomioitu, vaan ne minun pitäisi ilmoittaa seuraavassa veroehdotuksessa. Mitenköhän paljon niistä tosiasiassa korvataan... En usko että tosiaankaan tulen saamaan sitä samaa summaa, mitä KELA nyt on vuosituloistani vähentänyt. Olisi aika paukku kerralla kyllä se...

Sekava homma koko työmatkan huomiointi...

En kertakaikkiaan löydä netistä mistään sitä laskukaavaa. Olisikohan täällä tähän aikaan ihmisiä, jotka tietäisivät vielä tästä jotain...? Olisin vähän vahvemmilla, kun menen KELAan tätä selvittämään.

Vierailija
6/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulisi siis laskukaava päivärahaan (tai linkki siihen):

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280302122630EH?openDocument

Ja laskukaavassa olevalla vuosityötulolla tarkoitetaan juuri sitä tuloa, josta on vähennetty ne tulonhankkimiskustannukset ym.

Itse en laittanut työmatkakustannuksiin mitään merkintää äitiyspäivärahan hakukaavakkeeseen (vaikka toki minulla kustannuksia on), sillä niistä en ole oikeutettu palautuksia saamaan. Ilmeisesti Sinulla on kuitenkin niin isot matkakustannukset, että saat niistä myös palautuksia?

Toivottavasti saat selvyyden KELAn tukiviidakossa ;)

Vierailija
7/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli juuri se, mikä jelppasi!!!

Erona ilman työmatkakustannusten vähennystä tai vähennysten kanssa minulla tulee näköjään yli 200 e kuussa. Siis kuussa!!! Enkä todellakaan ole mikään hirveän hyvätuloinen ihminen, kuuluin tässäkin näköjään tuohon " toiseen kastiin" eli että laskukaava oli 0,7 * vuositulot / 300.

Toivottavasti tässä olisi vielä jotain tehtävissä. Josko vaikka tulevaisuudessa tämä vaikuttaisi tätäkin seuraavaan äitiyspäivärahaan, eihän sitä koskaan tiedä miten elämä menee... Kun pikkuisenko kismittää, jos joka ikinen kuukausi tulee mieleen, että jos asuisin samalla paikkakunnalla työpaikan kanssa saisin yli 200 enemmän kuussa...

Kamalaa touhua.

Vierailija
8/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilometrejä kodin ja työpaikan välillä on yhteensuuntaan alle 30. Kuljen ne omalla autolla, kun muuta vaihtoehtoa ei täällä päin Suomea ole tarjolla.

Olen aivan varma, että meikäläisen kilometrit on vielä paljon vähemmän kuin monella monella muulla.

Toivottavasti tässä saisi vielä tälle asialle jotain, vaikka tottakai tajuan että pykälät on mitä on ja rajat on mitä on, eikä tässä olla missään neuvotteluissa joissa voitaisiin joustella tarvittaessa. Mutta pakko mun on yrittää tätä jotenkin selvittää vielä, muuten harmittaa.

Vierailija
9/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla harmitti tooooosi paljon pari vuotta sitten, kun sain Kelan päivärahapäätöksen. Olin valmistautunut saamaan paljon enemmän kuussa kuin mitä sitten sain. Ja juuri nuo työmatkakustannukset vähensivät sitä äippärahaa. Eli vuosityötuloistani vähennettiin.... olikohan se nyt 5000e ensin ja sitten vasta laskettiin paljon sitä päivärahaa tuleekaan... Ajattelin ja harmittelin myös silloin, et kunpa asuisin samalla paikkakunnalla työpaikan kans niin tulis äippärahaa paljon enemmän kuussa! Ja mietin sitäkin, et joka päivähän auto kuluu, veroihin ja bensaan menee paljon rahaa. Ja sit vielä rankaistaan sillä et äippärahasta vähennetään :( ..... Ja ei se matkakorvaus kovin kummoinen summa ole per kuu.

Nyt sitten tänä vuonna en ole ilmoittanut verottajallekaan matkakulujani, olen kulkenut omin kustannuksin . Ja nyt sit äitiysraha on isompi :) ja lask aika tammikuussa (en ole jaksanut pinoutua tammimasuihin :) ). En ymmärrä miksi ne matkakustannukset pitää vähentää äitiyspäivärahasta :O????????!!!!!!!!

Vierailija
10/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskin sulla vielä suurempi se matkakulumäärä. Muuten tekstisi olisi voinut olla kokonaan minun kirjoittamani, jopa la...

Aivan kertakaikkiaan hämärä homma tämä matkakorvausjuttu. Kun eihän verottaja todellakaan korvaa sitä suoraan tuommoisena.

KELA kai sen ajattelee niin, että kun on kotona niin sitten " säästää" nämä matkakulut. Aivan ihmeellinen ajattelutapa. Uskomatonta, että tuolle ei ole tehty mitään, kun nyt muuten äitiyspväraha-asiaa muutettiin. Eikä tämmöinen tullut mulle mieleenkään, kun tyhmänä ja rehellisenä kilometrini kirjasin äprahahakemukseen.

Itse toivon myös, että voisin vielä jotenkin puhumalla saada peruutetuksi koko matkakustannusten huomioimisen. Näitä matkakuluja ei minulla ole vielä huomioitu verotuksessa mitenkään, eli olemme muuttaneet sitten viime verotuksen. Tämähän tarkoittaisi samalla sitä, että en voisi ilmoittaa niitä verottajallekaan. Mutta " tienaan" muutamassa kuussa takaisin sen mitä nyt KELA on merkinnyt matkakuluiksi. Saati sitten, jos tällä samalla äprahalla olisin ehkä tuleviakin äitiyslomia poissa töistä...

Ei kertakaikkiaan. Tähän asti olen ollut ihan positiivinen KELAn kanssa, mutta nyt kyllä tökkii. Ja pahasti. Ja kun ei edes voi olla kenellekään ihmisille suoraan kiukuissaan, vaan byrokratian pykälille.