Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon teidän pienet syövät kasviksia jne.??

Vierailija
12.12.2005 |

Mä olen yrittänyt tehdä mahdollisimman monipuolista ruokaa meidän pienille(2 ja 3vuotiaat) ja hyvin syövät kasviksia yms. Mutta nyt olen alkanut miettimään että onko se sittenkään riittävästi.

Eli meillä syödään 2lämmintä ateriaa päivässä(+aamu ja iltapuurot) ja jokaisella ruoalla pyrin tarjoamaan tuoresalaattia eli keräsalaattia tai kiinankaalia jossa on kurkkua, tomaattia, ananasta, fetaa, raejuustoa, paprikaa yms. jos tarjoan vihanneksi niin ne on yleensä sekavihanneksi, porkkanoita, tai wok vihanneksia.

Siis kysymykseni kuuluu että riittääkö se että 2kertaa päivässä lapset syö ruoan kanssa noin 1dl salaattia tai vihanneksia! Ja onko ne pakaste vihanneksi/wokit yhtä hyviä kuin olisi tuoreet vihannekset?? Valmistan ne siis wokkaamalla öljyssä tai mikrossa. Joskus pannulla voissa.

Hedelmiä lapset syövät paljon kanssa ja kesäisin marjoja..

Vinkkejä kasvisruokiin jne.?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi 3-vuotias ja syö jonkin verran kasviksia. Tyypillisesti aamupalalla esim. kurkkua ja paprikaa leivän ja puuron seurana. Toisella ruualla tuoretta salaattia ja toisella lämpimiä (pakaste) vihanneksia. Arvioisin, että syö päivässä määrältään max 1-2 dl. Lisäksi syö yhden hedelmän. Olen pitänyt määrää ihan sopivana.

Vierailija
2/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan asialliselta tuo kuullostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheutat nyt aika monelle taaperon ja leikki-ikäisen äidille traumoja...

en tiedä yhtään perhettä, joss tuon ikäiset söisivät noinkaan paljon vihanneksia päivässä! Meillä poika, 1v 7kk, ei syö kuin kurkkua!! Silloin tällöin jotain hedelmää, banskua, omppua, ananasta, persikkaa.

Enkä ole moisesta painetta ottanut. Tyrkyttää en ala, jos ei kerran maistu.

Kyllä ne lapset pärjää. Monet on kuule kasvanu pelkällä makaronilla kouluikään asti ja ihan jopa terveenä!

t.allekirjoittanut

Vierailija
4/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus saattaa syödä enemmän, mutte yleensä taitaa jäädä tuohon 1 dl pintaan

Vierailija
5/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

äin tarjolla, mutta se menee kyllä huonommin kaupaksi kuin esim. lämpimät porkkanat tai punajuuriviipaleet.

Vierailija
6/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ruokavaliolla pohjustetaan terveys tulevaa elämää varten. Jos siis kouluikään mennessä on pysynyt terveenä pelkällä makaronilla, niin ei se takaa sitä, että kaikki on kunnossa ja esim. nuoruusiän diabetes ei huonon ruokavalion seurauksena puhkeaisi.

Meillä ei syödä makaronia eikä perunaa, vaan syödään niiden sijaan kasviksia eri tavoin valmistettuna. Meillä syödään varmasti keskimääräistä enemmän kasviksia. Jokainen kuitenkin tehköön niin kuin parhaaksi näkee. Mun mielestä on parasta opettaa lapset pienestä pitäen siihen, että ruoka on jotain muuta kuin vehnäjauhomössöä (lue pastaa) tai ravinneköyhää perunaa.

Vierailija
7/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos tulisit sitten vaikka tänne meille ja opettaisit mun pojan syömään niitä kasviksia, minä kun en ole siihen kyennyt näinä kuukausina, kun poika on kiinteillä ollut!

Kyse ei ole siitä, etteikö niitä tarjottaisi ja etteikö vaihtoehtoja olisi. Jos poika ei syö, se ei syö enkä pakottamaan ala.

On olemassa myös monivitaaminit kuten sana sol, jolla minä olen saanut kaikki tarvitsemani vitamiinit ja hivenaineet elimistööni.

Vierailija
8/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä välitä..täällä taas ne täydelliset kotiäidit riehuu

Vierailija
9/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi meillä ainakin ÄITI päättää mitä syödään, ei lapset. Silloin syödään kun on ruoka-aika ja syödään mitä tarjotaan. Tai sitten ollaan ilman. Kuka teillä on talon herra, sinä vai lapsi???

T. 7

Vierailija
10/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tarkoittaa sen verran kasviksia kuin mahtuu kahteen kouralliseen.Lapsella määrä on pienempi,pienemmät kourat=) Näin olen ymmärtänyt.

Vierailija
11/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten vaikea syöttää vielä tässä vaiheessa mitään. Odottelen 3-vuotispäiviä, jolloin useimmat ruoka-aineallergiat häviävät kuin itsestään.

Vierailija
12/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai sä tuputat lapsillesikin tätä atkins-hömpötystä?

peruna sisältää mm. c-vitamiinia, B6-vitamiinia, niasiinia, pyridoksiinia,folaattia jne. Kaikki nämä ovat tärkeitä elimistölle. Että repi sinä sun kasviksista iloa ja jätä vaan se peruna sinne kauppaan.

Vierailija
13/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan iisisti, hyvä rouva täydellisyys.

Vierailija
14/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on ihan NORMAALIA äiteyttä! Se, että välittää lapsistaan ja niiden tulevaisuudesta...

Vierailija
15/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka täällä riehuu? Puhutaan vaan siitä että miten tarjota kasviksia jne. Jos sä et tarjoa sun lapsilles kasviksia niin sun asia!

Vierailija
16/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasviksia. Eli olemme äiti ja lapset kasvissyöjiä. Isi syö lihaa töissä ja joskus kotona. Mä en usko tota, ettei lapset muka söisi kasviksia. Te ette vaan anna niille niitä. Lapset eivät tapa itteään nälkään.

Meillä kaikki ateriat ovat siis kasvista ja sitten 3-4 hedelmää päivässä. Lapset nyt 6-, 5-, ja 3- vuotiaita.

Vierailija
17/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatusasioissa. Tietenkin joo.

Kyllä meillä syödään kuule ihan terveellisesti: täysjyväpastaa, perunaa, riisiä, ruisleipää, täyslihaa ja kalaa, maitoa, viiliä, hedelmiä.

Joten älä huoli. Tiedän kyllä asiasta (ravitsemuksesta) ehkäpä jopa enemmän kuin sinä, numero 7.

Meidän perheessä ruokahetki on tehty mukavaksi ja rauhalliseksi. En ala traumatisoimaan lastani pakottamalla syömään jotakin hänen mielestään epämiellytävää ruokaa. tarjoan kyllä, mutten pakota. Pöydästä en poista sen takia, ettei poikani suostu syömään valmistamaani kukkakaalipataa.

tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet lapseni kyllä saa ja hän, jos kuka onkin terveyden esikuva.

Tuskimpa on myöskään kyse ruoanlaittotaidoistani, vaikken mikään gourmet-kokki olekaan.

Meitä nyt vaan sattuu olemaan moneen junaan. En itse syö edelleenkään esim. silliä, vaikka sitä on minulle monesti kyllä tarjottu. uskon myös siihen, että kaikki tulee aikanaan, myös kasvikset alkavat varmasti maistua lapselleni, kun ikää tulee lisää.

Pointtini olikin se, ettei Suomessa lapsia kuole siihen, etteivät he syö kahta desiä kasviksia päivittäin.

t. allekirjoittanut

Vierailija
18/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pitäisi syödä 6X oman nyrkkinsä kokoinen annos kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä.

Meillä 3,5-vuotias syö ehkä puolet tuosta määrästä, mutta kokoajan lisätään.

Vierailija
19/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kelpaavat hyvin. Näin pienille ei kovia porkkanoita ym. suositellakaan tukehtumisvaaran vuoksi. Eiköhän se kasvisten syönti ala tästä ja vähitellen varmaan tuoreetkin vihannekset kelpaavat. Olen samaa mieltä sitä, että ravitsemuksellisesti tämä aika on tärkeintä elämässä hyvän terveyden ja ruokailutottumusten rakentamisessa. Jos kouluikään asti elää ilman kasviksia, tuskinpa niistä sitten enää innostuu. Ihan samat ravitsemussuositukset ne on pienillekin. On vaan lapselle vielä tärkeämpää saada riittävästi vitamiineja ym. ruoasta kuin aikuisille.

Vierailija
20/29 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lapset kuin aikuiset. KOhtuus kaikessa on meidän motto.

Normaalipainoisia ollaan kaikki ja harvoin sairastamme.

Yks päivä syödään kasviksia ja hedelmiä enemmän kuin toinen päivä, joku päivä syödään sitten marjoja joku toinen päivä ei. Yks päivä ei syödä kuin roskaruokaa ja sitten voi mennä taas kuukausia, että ei yhtää hampurilaist tai pizzaa syödä.

Ottakaa relammin. Allekirjoittanut on ihan oikeassa. Ei kukaan Suomessa tänä päivänä kuole nälkään!!!