millainen pulkka 1-vuotiaalle?
Siinäpä se kysymys olikin eli millaista pulkkaa olette käyttäneet 1-vuotiaalla? Tykkääkö he vaan vetämisestä eli turvapulkassa istumisesta vai uskaltaako jo iskän kanssa pieneen mäkeen? Innokas Iskä meinasi 2-paikkaista laskupulkkaa mutta siinä ei kyllä pysy vetäessä. Vai tarvitaanko pulkkia kaksi, yksi mäkeen siirtymiseen ja toinen laskemiseen (turvapulkkanhan ei iskä mahdu...)?
Kommentit (7)
eli kun aikuinen laittaa omia jalkoja vähän koukkuun. Kolmestaan emme sentään mahdu laskemaan... :)
Meidän neiti täytti tosin jo juuri 1.5v., mutta hyvin pärjätään ihan tavallisella peruspulkalla. Pysyy oikein hyvin siinä istumassa vaikkei rukkasissaan mistään kiinni saa. Välillä tykkää makoilla vatsallaan tai selällään ja mäkeen täytyy toki päästä. Laskettiin muutaman kerran jo viime talvena.
Tavallisessa laskettiin mäkiä (tykkäsi kyllä jo 1-vuotiaana) yhdessä, ja toisella vedettiin ja laskettiin sellaisia olemattoman puoleisia mäkiä.
Nyt 2-vuotiaanaki vielä tykkää istua vauvapulkassa kun vedetään, ja pysyy paremmin siinä vieläkin. Ja mäenlasku tapahtuu taas yhä sillä toisella. Mutta saa jouluksi myös rattikelkan, jolla voi sitten vedellä ainakin tasaisella, jos ei laskemaan vielä uskalla päästää. Mutta ei se vauvapulkka niin lyhytikäinen silti ole. Pari vuotta menee siis hienosti ainakin.
Onneksi maltoin mieleni vuosi sitten ja ostin pulkan vasta tänä talvena. Turhaan sen vuosi sitten olisin ostanutkaan, kun poika on lokakuussa syntynyt. Silloin olin sitä mieltä kuitenkin, että pitää ostaa se vauvapulkka..olin monessa asiassa sitä mieltä, että jos jossakin tarvikkeessa on perusmalli ja vauvamalli, pitää ostaa se vauvamalli.
Mutta mies sen onneksi tajusi nyt, että tavallinen pulkka on paras, jos meinaa laskea mäkeä - koska pitää istua lapsen kanssa pulkassa, tavalliseen mahtuu paremmin. Ja hyvin siinä pysyy istualtaankin sitten taapero. Cittarista alle 9e ja suosittelen!
Meille ostettiin poikaa varten ihan tavallinen ahkio - siihen mahtuu hyvin aikuinenkin mukaan mäen laskuun. Vauva-pulkkaa en edes harkinnut. Pojalla ikää kyllä " jo" 1,5 v, hyvin istuu siinä itsekseenkin. Samoin viikonloppuna vastaavassa, mutta äidin lapsuudesta peräisin olevassa " ahkiossa" . (Ahkio nimellähän tuo pulkka on kaupoissa myynnissa).
Ja ihan ihan pienestä mäestä laski poika jo itsekseenkin viikonloppuna. Ja voi niitä riemun kiljahduksia " kovasta" vauhdista :-) (oli niin pieni mäki, että vaikka olisi itse lähtenyt kesken pulkasta pois ei olisi sattunut - ei kyllä edes harkinnut - niin kivaa oli...)
Meillä se otettiin käyttöön 1-vuotistalvena, 2-vuotias mahtui siihen ja yllätyksekseni jopa 3-vuotias (ei pieni) poikakin. Se on hyvin tasapainoitettu, joten pysyy mukavasti pystyssä. Taakse mahtuu ostoksia tai muuta " kannettavaa" . Löytyy todennäköisesti Cittarista.
http://www.hamax.com/Engelsk/home.asp
1-vuotistalvena meillä ei muuta tarvittukaan, mutta tietysti voi ostaa tavallisen pulkan mäenlaskua varten. Siihen suosittelen ehdottomasti Etolan teräsjalaksista Orthexin peruspulkkaa. Kstää vuosia.
1-vuotiaalle, koska sen käyttöikä on varsin lyhyt ja ainakin viime talvena minun oma tammikuussa 1v. täyttänyt lapsi pysyi snowracen kyydissä eli toivottavasti toi nimi oli oikea eli pulkka, jossa vähän selkänojaa ja hiukan normaalia leveämpi pulkka, muotoiltu siten, että sivuilla pohjassa ns. jalasten tapaiset leveät kohdat. Tosi vaikea selittää... yleensä kaupoissa kolmenlaisia, tavallisia, vauvapullkia ja kuvailemani laisia.
Meillä ei olla aivan jättikokoisia eli sekä minä, että isä on mahduttu laskemaan lapsen kanssa kyseisellä pulkalla, kun lsittss omis jslkojs vähän koukkuun.