Kuinka yleinen tulirokko on Suomessa. Meillä oli juuri täällä Belgiassa.
Kommentit (16)
Itselläni oli muutama vuosi sitten, työskentelin silloin lastensuojelulaitoksessa jossa lapset sairasti. Kuullostaa kamalammalta kuin on,antibiooteilla selvitään. Toki tilanne kehitysmaissa on erilainen, tautiinhan myös kuolee jos ei saa asianmukaista hoitoa.
Juu, penisilliinit on lapsilla päällä. Mutta lääkäri sanoi, että kysessä on se sama streptokokki kuin angiinatapauksissa. Eli ensimmäisellä kerralla ihminen saa sen tulirokkona. Toisella kerralla se on jo lievempi muoto, eli angiina.
En ole koskaan Suomessa kuullut tällaista.
Itse sairastaneena tiedän että voi olla vaan JUMALATON kurkkukipu. Nieluviljelystä se ilmi tulikin. niin, kamala väsymys oli mulla myös, kuumetta tosin vain 38.
Angiina ja tuhkarokko taas ovat saman bakteerin aiheuttamia
ensinnäkin vesirokkoa eikä tuhkarokkoa ei aiheuta bakteeri, eihän?
Meille sanottiin, että jokin virus voi aiheuttaa myös tulirokon oireita. Penisilliinikuurin hän sai, joten ymmärsin, että se ei ollut varsinainen tulirokko, mutta oireet olivat samanlaiset:)
Vierailija:
Juu, penisilliinit on lapsilla päällä. Mutta lääkäri sanoi, että kysessä on se sama streptokokki kuin angiinatapauksissa. Eli ensimmäisellä kerralla ihminen saa sen tulirokkona. Toisella kerralla se on jo lievempi muoto, eli angiina.
En ole koskaan Suomessa kuullut tällaista.
Meilläkin siis oli puhetta nielutulehduksesta ja että sama virus aiheuttaisi oireet. Tajusin siis, että kyse ei ole tulirokosta, vaikka oireet ovat samanlaiset.
Meillekin lääkäri sanoi, että on olemassa 50 virusta, jotka aiheuttaa vastaavia oireita. Mutta sen takia otettiin nieluviljely, varmistettiin, että tarvitaanko penisilliinit vai ei.
ap
Vierailija:
Meillekin lääkäri sanoi, että on olemassa 50 virusta, jotka aiheuttaa vastaavia oireita. Mutta sen takia otettiin nieluviljely, varmistettiin, että tarvitaanko penisilliinit vai ei.ap
Nieluviljelyllä meilläkin ratkaistiin hoito eli sen jälkeen lapsi sai lääkekuurin.
minulla todettiin nieluviljelystä ja samalla lääkäri sanoi että sama streptokokki aiheuttaa vyöruusuakin. Näin sanoi,muuta en asiasta tiedä.
Terv.keskuksessa tehtiin nieluviljelmä, ja streptokokki löytyi. Sain antibioottikuurin.
Oireina minulla oli vain lievä, mutta pitkään jatkuva kuume (yli viikon), ja noin viikon kuluttua kuumeen alkamisesta tuli hentoa ihottumaa lähes koko keholle.
pojalla todettiin vyöruusu 4-kuisena. Tällöin lääkäri sanoi (pari vuotta sitten), että sama virus aiheuttaa VESIROKON ja vyöruusun. Tähän samaan tietoon kohtasin pari viikkoa sitten, kun juttelin, että otattaisin lapsille vesirokkorokotteen. Poika ei siis vesirokkorokotetta tarvitse, koska hänelle tuli vyöruususta tarvittavat vasta-aineet.
En kyllä usko, että tulirokko olisi vielä siinä samassa. Olisikohan sun lääkäri erehtynyt rokosta???
ja kävin juuri lukemassa lääkärikirjaa. Sen mukaan vyöruusu ja vesirokko kuuluvat yhteen. Ja ruusu ja tulirokko. Sitä en enää lukenut, mitä eroa on ruusulla ja vyöruusulla.
Vesirokon aiheuttaa Varicella zoster -virus, joka voi aiheuttaa myös vyöruusua.
Myös kaikki muut rokkotaudit (siis tulirokkoa lukuunottamatta) ovat eri viruksien aiheuttamia.
Tulirokko ei ole varsinainen rokkotauti, koska sen aiheuttaa streptokokki A -bakteeri, joka tosiaan aiheuttaa myös angiinaa. En ole koskaan kuullut sen aiheuttavan vyöruusua.
Itse olen sairastanut vyöruusun ja se on siis tosiaankin vesirokkoviruksen aiheuttama tauti. Sitä sairastava voi tartuttaa vesirokon selllaiseen, jolla ei vesirokkoa ole vielä ollut. Vyöruusu on vyömäinen rakkulaihottuma. Isäni sairasti keväällä streptokokin aiheuttaman ruusun. Se oli tulehdus jalassa. Koko jalka oli punainen pökkelö ja todella kipeä. Hän sai hoidoksi antibioottia suoraan suoneen.
(korjatkaa jos oon ihan väärässä! :))