Vanhemmat on tainneet käydä täällä lukemassa lähiönimistä kun
antoivat nyt tyttärelleen nimeksi Helmi Kaarina ja poika on Jere Joni Jessemias, kaukana ovat toisistaan nuo nimet.
Kommentit (41)
eivät olisi sosiaalisesti hyväksyttyjä nimiä. Ovathan ne sitä mitä suurimmassa määrin. Pointti vaan on siinä, ettei niitä yleisesti pidetä niin tyylikkäinä ja hienoina, kuin nimien antajat luulevat.
Samoin omakotialueilla. Nimiä on myös laidasta laidaan kaikilla kansankerroksilla. MILLÄ perusteella siis voi määritellä lähiönimen? Tähän en ole saanut vastausta. Onko Nico omakotitalossa asuvalle työläiselle lähiönimi? Millä perusteella, jos ei asu lähiössä? Entäs onko Lauri lähiössä asuvalle akateemiselle lähiönimi? Jos ei ole niin millä perusteella, kun perhe asuu lähiössä? Onko lähiössä asuvan työläisen nimi Kaapo lähiönimi? Jos on, olisiko se myös akateemiselle perheelle? Ja millä perusteella. Entäs jos toinen vanhemmista on akateeminen ja toisella esim koulutason tutkinto? Miten määräytyy tässä tapauksessa esim nimi Joonas? Ja onko tässä tapauksessa merkitystä sillä asuuko perhe lähiössä vai lähiön vieressä????
Onko oikeesti niin et täällä jotkut 30-40v koulutetut, arvostetussa asemassa olevat, hyvin tienaavat " fiksut" äidit ovat päättäneet mitkä on lähiönimiä ja mitkä eivät?!? Ja väittävät tosissaan että nimi kertoo jotain nimenantajasta tai sen kantajasta.
Eikö teillä ole parempaa tekemistä tai fiksumpia juttuja? Musta tämä lähiönimien listailu kertoo ihmisestä enemmän kun se itse nimi. Musta se on aika naurettavaa.
Mua ei ainakaan kiinnosta yhtään miten joku nimi täällä luokitellaan. Jos itse siitä tykkään, niin varmasti annan sen lapselleni vaikka asuisimme minkälaisessa talossa tai kaupunginosassa, minä itse en ymmärrä miksi ja miten se vaikuttaa ihmisen nimeen.
Kuten joku jo tuolla sanoi, kyllä sen intuitiivisesti tietää tasan mikä on lähiönimi ja mikä ei.
Joskus nimi yksinään ei ole lähiönimi, mutta kun siihen liitetään toinen ja kolmas samantyyppinen nimi, niin johan siitä sellainen tulee.
Ja kyllä niitä lähiönimiä annetaan paremmissakin piireissä, ei siinä mitään. Mutta jos käy vaikka lukasemassa tuolta " nuoret äidit " palstalta millaisia nimiä nämä Itä-Helsingin nuoret yh:t lapsilleen antaa, niin saa aika hyvän käsityksen lähiönimistä.
Nuo " periaatteet" ovat yleistyksiä, eli tottakai joku kouluttautunut keskustassa asuvakin on varmaan antanut lapselleen nimeksi Nico, mutta se on silti lähiönimi! Se ei vähennä nimen kantajan eikä antajan ihmisarvoa.
32 kiteytti pointin hyvin!
Haluan vastauksen kysymykseen millä perusteella joku nimi on lähiönimi? Jos minä päätän, että Martta on lähiönimi, niin onko se siis sellainen? Ja miten omakotitalossa asuvalla Nicolla voi olla lähiönimi?
Ja se ei tietty estä mua osallistumasta tähän keskusteluun mitenkään... =D
Eli olin ajatellut antaa tuleville lapsilleni nimiksi Aabraham, Saara, Jondalar, Piia, Terttu, Zeus ja Cro-Magnon. Tullaankohan lapsiani nyt sitten nimien perusteella haukkumaan lähiö-penskoiksi? Vai kauko-rakkaitako he ovat?
No, joka tapauksessa äärettömän mielenkiintoisia keskusteluja täällä aaveellä - lisää näitä!!!!!
Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla
Jos tämä teidän vihaamanne lähiönimet voitaisiinkin poistaa kokonaan, ei niiden mukana kuole " lähiömammat" . Miksi siis yrittää poistaa jotakin, mikä on vääjäämättä osa yhteiskuntaamme?
Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan...rentukoidenkin :D
Ihminen joka luulee voivansa oman mielipiteensä perusteella luokitella etunimiä esim lähiö- ja eilähiönimiin on lapsellinen, sivistymätön ja suoraan sanottuna tyhmä. Koulutuksesta riippumatta.
Vierailija:
muutenkin parempiosainen, sitä vaan intuitiivisesti tietää, mikä nimi on lähiönimi ja mikä ei. Ja sekös lähiöihmisiä harmittaa.
Vierailija:
tiedossa olevia kriteerejä, niin jotain asiaa ei voi olla olemassa? Vähänpä tiedät, 24.
Ajattelitko, ettei sinua ymmärretä.
selkeästi välillä " lähiö" ja " keskusta" .
Jos on olemassa " parempiosaiset" , oletettavasti sivistyneet, oletettavasti " keskustassa" tai ainakin ei-lähiössä asuvat parempiosaiset, luulisi heidän mielipiteensä olevan kuitenkin määrällisen vähemmistön mielipide. Varsinkin jos vastassa on " lähiössä asuva, ei-koulutettu, ei-sivistynyt kansa" .
Eli siis oletetusti pienen vähemmistön mielestä tietyt nimet eivät ole tyylikkäitä. Missä vaiheessa he sitten muodostavat tämän " yleisen" mielipiteen? Ilmeisesti " oikean" mielipiteen.
Tässä olisi tietysti sellainen analyysin paikka siitä, että millainen on ihminen, joka automaattisesti pitää kansanomaista rahvaanomaisena, siten ei-suotavana.
joku joka ei tavallisesti pääse älynlahjoillaan pätemään, on keksinyt ottaa vierasperäisiltä kuulostavat nimet silmätikuiksi: " Ooh! nyt voisin vaikuttaa tyylitietoiselta, kun leimaan nuo Jessicat! Vahinko kiertämään, hävetkööt sen nimiset itseään niin kuin minä olen joutunut häpeämään!"
Juttu on vain käynyt vanhaksi. Nykyään ne, jotka eivät suvaitse joitain tiettyjä nimiä, antavat itsestään todella hönön kuvan. Kuva viisas ihminen ylipäätään naureskelee toisten valinnoille?
Mitä sanaan " lähiönimi" tulee... Hienostoalueetkin ovat lähiöitä, joten tuo nimitys ei sinänsä kerro yhtään mitään. Itse asiassa omakotitalueet ovat juuri niitä, joista lähiö-sana juontaa (suburb), ja omakotialueillahan asuu tunnetusti ylempää keskiluokkaa tai ainakin varakkaampaa väkeä kuin kerrostalolähiöissä. Ehdotus: jos joku haluaa uskottavasti käyttää jotain nimitystä köyhempien ihmisten nimivalinnoille, käyttäkööt sitten termiä " (kaupungin) kerrostalolähiönimi" .
Ja loppuhuomautuksena, älykkäitä ihmisiä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista eikä nimi pahenna miestä. Annetaan älyllisesti köyhien pitää hupinsa, jos välttämättä haluavat alleviivata tyhmyyttään haukkumalla tietyntyylistä nimistöä.
Naurettavaa väittää, että vaadittaisiin joku erityinen koulutus, että osaa antaa lapselleen Top 10 tusinanimen. Hupaisaa, kun 90% mammoista polleana leuhkii antaneensa lapselleen suomalaisen nimen, ikään kuin se osoittaisi jotain harvinaista sivistyneisyyttä, vaikka se kertoo vain, että ollaan helposti muotivirtausten vietävissä.
Antaako joku oikeasti lapselle nimen sen perusteella, että nimi on tyylikäs ja hieno - muiden mielestä? Eiköhän ainakin suurin osa ihmisistä valitse lapselleen nimen, jota pitää itse hyvänä.
Vierailija:
Ei kukaan ole väittänyt, että lähiönimet eivät olisi sosiaalisesti hyväksyttyjä nimiä. Ovathan ne sitä mitä suurimmassa määrin. Pointti vaan on siinä, ettei niitä yleisesti pidetä niin tyylikkäinä ja hienoina, kuin nimien antajat luulevat.
Hullujahan te olette jos luulette voivanne tietää mikä nimi kenellekin on paras.