Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Kuinka voimakkaasti monikulttuurisuus vaikuttaa elämässäsi?

10.12.2005 |

Itselläni kun monikulttuurisuus, rasismin vastainen toiminta, ylipäätään kaikenlainen osallistuminen, kuuluvat ihan jokapäiväiseen arkeeni, ajattelin tehdä pikku kyselyn kaikille muille :)

Haluatko vaikuttaa asioihin, vai riittävätkö sinulle pelkästään ne oman perheen asiat? Entä onko lähipiirinne monikulttuurinen vai pyörittekö lähinnä suomalaisten parissa? Oletteko omassa elinpiirissänne ne ainoat " erilaiset" ?

Kuulutko esim. johonkin moku-järjestöön? Kiinnostaako sinua yleisiin asenteisiin vaikuttaminen? Huolestuttavatko esim. viimeisimmät uutiset nuorison tiukentuneista asenteista maahanmuuttajia kohtaan?

Löytyykö sukulaisistasi, ystävistäsi, tuttavistasi, naapureistasi, työkavereistasi jne. aktiiveja, jotka haluavat vaikuttaa maahanmuuttajiin liittyvissä asioissa?

Onko työ-/opiskeluyhteisösi monikulttuurinen vaiko vain kantaväestöstä koostuva? Millainen on työnantajasi/työkavereittesi asenne maahanmuuttajiin? Entäpä sinuun ja valtaväestöstä eroaviin valintoihisi?

Jos puolisoasi, lapsiasi tai itseäsi kohdellaan asiattomasti tai jopa rasistisesti esim. virastoissa, palvelualalla, vapaa-ajanharrastuksissa jne. nielettekö hiljaa kaiken vai nousetteko puolustamaan oikeuksianne?

jne. jne. kysymyksiä voisi listata loputtomiin... katsotaas mitä kullekin näistä herää mieleen :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko vaikuttaa asioihin, vai riittävätkö sinulle pelkästään ne oman perheen asiat? Entä onko lähipiirinne monikulttuurinen vai pyörittekö lähinnä suomalaisten parissa? Oletteko omassa elinpiirissänne ne ainoat " erilaiset" ?

Tällä hetkellä omat ongelmat on etusijalla. Myöhemmin haluaisin auttaa myös muita.

Mun ystäväpiiri on ihan suomalainen. Miehen ystävät onkin sitten kuka mistäkin. Miehen ystävistä löytyy monia pareja, joilla on eri maiden passit..

Kuulutko esim. johonkin moku-järjestöön? Kiinnostaako sinua yleisiin asenteisiin vaikuttaminen? Huolestuttavatko esim. viimeisimmät uutiset nuorison tiukentuneista asenteista maahanmuuttajia kohtaan?

En kuulu, mutta olen kiinnostunut sitten kun oma elämä on vähän selvemmillä vesillä. Nyt ei voimia riitä oikein muuhun. Olen huolestunut noista asenteista, totta kai, vaikuttavathan ne meidän (ja tulevien lastemme) elämään.

Löytyykö sukulaisistasi, ystävistäsi, tuttavistasi, naapureistasi, työkavereistasi jne. aktiiveja, jotka haluavat vaikuttaa maahanmuuttajiin liittyvissä asioissa?

Äitini on kiinnostunut maahanmuutajien asioista ja seuraa aktiivisesti uutisia ja lehtiä. Hän saattaisi olla kiinnostunutkin vaikuttamisesta. (Äiti usein kadehtii lapsuuden/nuoruuden ystäviään, jotka käyvät mielenosoituksissa ym. Isäni tietynlainen konservatiivisuus rajoittaa äidin toimintaa jossain määrin.)

Onko työ-/opiskeluyhteisösi monikulttuurinen vaiko vain kantaväestöstä koostuva? Millainen on työnantajasi/työkavereittesi asenne maahanmuuttajiin? Entäpä sinuun ja valtaväestöstä eroaviin valintoihisi?

koulussani on myös maahanmuuttajia, tosin ammattikoulun puolella (itse opiskelen ammattikorkeassa, koulurakennus on yhteinen). Lähinnä somalialaisia tyttöjä, joitakin venäläisiäkin. Luokastani varmaankin kaikki tietävät mieheni olevan " ulkomaalainen" . Päin naamaa kukaan ei ainakaan ole uskaltanut mitään sanoa :)

Jos puolisoasi, lapsiasi tai itseäsi kohdellaan asiattomasti tai jopa rasistisesti esim. virastoissa, palvelualalla, vapaa-ajanharrastuksissa jne. nielettekö hiljaa kaiken vai nousetteko puolustamaan oikeuksianne?

Ei oikeastaan ole tullut tälläistä eteen. Luultavasti en osaisi olla hiljaa vaan puolustaisin " omaani" .

Vierailija
2/13 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kiinnostunut tekemään ja osallistumaan enemmänkin, mutta viime aikoina omien asioiden hoitaminen on vienyt kaiken ajan ja energian ;)...Lähes kaikilla ystävilläni on ulkomaalainen puoliso tai lapsia, myös monet ystävistäni ovat maahanmuuttajia.

Olen ainoastaan Amnestyn jäsen.. Totta kai asenteet Suomessa ja maailmalla muutenkin huolestuttavat ihan lasten tulevaisuuden takia.

Monet sukulaisistani eivät ole koskaan edes tavanneet lapsiani,joten kertoo jotain asenteista...

Työpaikkani on kansainvälinen, myös työntekijöiden osalta, sieltä löytyy vaikka minkä maalaista, eikä kaikki edes hallitse sitä niin " monesti vaadittua" ;) suomen kieltä... Myös koulussani on monia eri kansallisuuksia, eikä se ole koskaan mitään hämminkiä aiheuttanut.

Monet työkaverit/koulukaverit tietävät tietyt asiat minusta &perheestäni ja se on vain ollut positiivinen asia heille, koska monet heistä ulkomaalaisia eikä kaikilla ole kovin hyviä kokemuksia suomalaisista tai elämästä täällä. Mutta myös esim. koulussa ovat olleet hyvin ymmärtäväisiä poissaoloilleni, koska tietävät jonkin verran tilanteestani jne.

Hiljaa en ainakaan pysy. ;) Viime aikoina on alkanut " hieman" tehdä mieli nousta vastaan kovemmin tiettyjä viranomaisiamme kohtaan!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kyllä vaikuttaa aisoihin, mutta tällä hetkellä se jää oman perheen asioiden hoitamisee, sekä omassa työssä tietyllä tavalla yrittämällä vaikuttaa juuri tähän nuorisoomme.

Lähipiiriimme kuulu monenlaisia moku- sekä suomalaisia perheitä. Emme ole naapurustossame kovinkaan erikoisia, muitakin moku-perheitä löytyy, vaikkakaan alueemme ei ole maahanmuuttajavoittoinen.

En kuulu mihinkään järjestöön, mutta haluan kyllä vaikuttaa asenteisiin suvaisevuuden puolesta. Ja näen näitä nuorison asenteita päivittäin, yrittäen " muokata" asenteista myönteisempiä.

Ei taida lähipiiristä valitettavasti löytyä näitä aktiiveja...

Työympäristöni on monikulttuurinen, sekä työntekijöiden että " asiakkaittemme" osalta. Valitettavasti negatiivisia asenteita on puolin ja toisin... Mutta tämä monikulttuurisuus on työpaikkani ja -alueen rikkaus ja vahvuus, eikä esim. työntekijöiden valintaan ole vaikuttanut negatiivisesti maahanmuuttajuus tai maahanmuuttajakontaktit, päinvastoin. Minä esim. sain työpaikkani ehkäpä juuri siitä syystä, että olen ollut tekemisissä maahanmuuttajien kanssa jo pitkästi toistakymmentä vuotta. Tästä onkin tehtävissäni suuri etu, kuten myös muiden uskontojen tuntemisesta ja hyväksymisestä.

Kaikkea ei tarvitse hyväksyä, mutta eipä ole onneksi pahemmin rasismia (avointa) tullut vastaan.

Vierailija
4/13 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Itselläni kun monikulttuurisuus, rasismin vastainen toiminta, ylipäätään kaikenlainen osallistuminen, kuuluvat ihan jokapäiväiseen arkeeni, ajattelin tehdä pikku kyselyn kaikille muille :)

Alkuun pitää sanoa, että olen aina sopeutunut hyvin vallitseviin olosuhteisiin, ja monikulttuurisuus käsitteenä on tullut tutuksi vasta Suomessa. Olen aina ollut huono lokeroimaan ihmisiä oikeastaan minkään mukaan - kulttuuri mukaanlukien. Ainoa mikä erottaa ihmiset toisistaan minun näkökulmastani, on se, tulenko toimeen heidän kanssaan vai en. Aika egosentrinen maailmankatsomus... ;)

Haluan vaikuttaa, mutta en nimenomaisesti hae niitä tilanteita. Vaikutan jotenkin harmaana eminenssinä. Lähipiirissä on kaikenlaisia ihmisiä ja lähimpänä tietysti sukulaiset, jotka minun puoleltani ovat kaikki tylsästi suomalaisia ja siipan puolelta samoalaisia. Tosin samoalainen elämänmeno peittoaa monet saippuaoopperatkin, joten jos sieltä tulisi vielä jotain " erilaisia" vaikutteita, niin eipä varmaan maalaistyttö sitä menoa kestäisi... :) Emme ole täällä oikeastaan mitenkään erilaisia. Pikkukaupungissa toleranssi tavisperheellisiä kohtaan on riittävän korkea.

Kuulutko esim. johonkin moku-järjestöön? Kiinnostaako sinua yleisiin asenteisiin vaikuttaminen? Huolestuttavatko esim. viimeisimmät uutiset nuorison tiukentuneista asenteista maahanmuuttajia kohtaan?[i/]

Kuulun Amnestyyn ja Tyynenmeren saarten ystävyysseuraan. Amnestyssä tulee tuettua työtä kirjein ja tietysti rahalahjoituksin ja PIFSissä osallistumme niin paljon kun aikaa riittää. Viime kesänä suurin ponnistus oli elokuiset Tyynenmeren saarten festarit.

Löytyykö sukulaisistasi, ystävistäsi, tuttavistasi, naapureistasi, työkavereistasi jne. aktiiveja, jotka haluavat vaikuttaa maahanmuuttajiin liittyvissä asioissa?[i/]

Halua varmaan olisi, mutta arki on imenyt mehut.

Työskentelen monikansallisessa yrityksessä. Työyhteisön suhtautuminen on ollut samanlaista kuin normissa supisuomalaisessa tapauksessakin. Minua sattuneesta syystä kunnioitetaan työyhteisössäni.

Kyllä nousisin, jos niin kävisi. Minä vaan satun olemaan henkilö, jolle ei - anteeksi kaikki herkkänahkaiset - vittuilla. Niinpä meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia koskaan. Ensimmäisistä UVIn kontakteista paikallispoliisiin asti palvelu on aina pelannut ja olenkin kokenut suomalaisen viranomaistyöskentelyn todella juoheana. Tiedän kyllä, että kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita.

Vierailija
5/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleispäätelmänä vois tähän astisista todeta ainakin sen, että jos oma elämäntilanne rassaa liikaa, yleisiin asioihin ei jaksa (eikä ole kyllä aikaakaan) enää paneutua. Tiedän tunteen myös omasta elämästäni :(

zkelvin:

Kyllä nousisin, jos niin kävisi. Minä vaan satun olemaan henkilö, jolle ei - anteeksi kaikki herkkänahkaiset - vittuilla. Niinpä meillä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia koskaan. Ensimmäisistä UVIn kontakteista paikallispoliisiin asti palvelu on aina pelannut ja olenkin kokenut suomalaisen viranomaistyöskentelyn todella juoheana. Tiedän kyllä, että kaikki eivät ole olleet yhtä onnekkaita.

Pakko " lainata" tuota sinun v-alkuista verbiäsi ;) minä kun satun olemaan samantyyppinen henkilö kuin sinäkin zkelvin :) Epäonneksemme kuitenkin mieheni ei ole kotoisin hiukan harvinaisemmalta suomi-puoliso-alueelta noin niinkuin uvin näkökulmasta nähtynä vaan sieltä ***tanan Afrikan mantereelta ja sieltäkin siitä yhdestä pahimmista huijarimaista ;) Ovat kyllä uvissakin nyt lakanneet yrittämästäkään ***tuilla, mutta vetkuttelevat kylläkin ;)

Vierailija
6/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Monikulttuurisuus on osa meidän arkeamme, mutta ei sitä tule ajatelleeksi, sillä tällainen elämä on meille sitä tavallista elämää. Olemme kahden maan kansalaisia, ja jostakin syystä juuri tällainen elämä sopii minulle ja perheelleni mainiosti. Myös muut kulttuurit kiinnostavat, ja siksi matkustamme niin paljon kuin mahdollista.

Haluan vaikuttaa moniin asioihin sekä tässä yhteiskunnassa, että siinä toisessa, jossa elän. Lähipiirimme on monikulttuurinen ja täynnä niin monenkirjavaa sakkia, että emme koe olevamme yhtään " erilaisia" .

Kuulutko esim. johonkin moku-järjestöön? Kiinnostaako sinua yleisiin asenteisiin vaikuttaminen? Huolestuttavatko esim. viimeisimmät uutiset nuorison tiukentuneista asenteista maahanmuuttajia kohtaan?[i/]

En kuulu järjestöihin, mutta teoillani, valinnoillani ja puheillani vaikutan ympäristööni jatkuvasti. Olen erittäin huolestunut nuorison asenteista maahanmuuttajia kohtaan ja pidän jatkuvasti ääntä moniarvoisuuden ja monikulttuurisuuden puolesta.

Löytyykö sukulaisistasi, ystävistäsi, tuttavistasi, naapureistasi, työkavereistasi jne. aktiiveja, jotka haluavat vaikuttaa maahanmuuttajiin liittyvissä asioissa?[i/]

Perheessäni on paljonkin tällaisia ruohonjuuritasolla toimivia vaikuttajia. Monen tuttavan ennakkoluulot ovat oienneet.

Olen toimittaja ja työskentelen ulkomailla omassa yrityksessämme. Siellä toisaalla asenne minua kohtaan on huomattavasti positiivisempi kuin täällä Suomessa asenne miestäni kohtaan. Se joskus surettaa... Siellä ollaan äärimmäisen sallivia ja ymmärtäväisiä minun erilaista elämäntyyliäni, kulttuuriani ja elämänkatsomustani kohtaan.

Olen todellinen naarasleijona, jos läheisiäni uhataan, loukataan tai panetellaan. Raatelen vaikka paljain hampain, jos niikseen tulee. Eli ei kannata ryppyillä. :)

zkelvin

Tuo oli niin loistava kommentti zkelviniltä, että lähetän hälle terveisiä! *vilkutus*

Vierailija
7/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

jne. jne. kysymyksiä voisi listata loputtomiin... katsotaas mitä kullekin näistä herää mieleen :)

Vierailija
8/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, äsken karkasi juttu käsistä...:) Siispä:

Olen tehnyt mm. vapaaehtoistyötä maahamuuttajien parissa sekä kuulun erääseen suomalaiseen järjestöön, joka ajaa monikulttuuristen lasten etuja ja asioita täällä Suomen maassa. Opiskeluissani olen haalinut kaikki mahdolliset monikulttuurisuutta käsittelevät opinnot ja projektit, mutta paras " opettaja" on kuitenkin ollut käytäntö eli se arkielämä.

Löytyykö sukulaisistasi, ystävistäsi, tuttavistasi, naapureistasi, työkavereistasi jne. aktiiveja, jotka haluavat vaikuttaa maahanmuuttajiin liittyvissä asioissa

Ystäväpiirini on ollut aivan nuoresta asti hyvin kansainvälinen, joten välillä olen aivan sokaistunut sille, jos joku puhuu monikulttuurisuudesta ja erilaisuudesta, sillä itse on tullut jotenkin " väri- ja kulttuuri" sokeaksi eikä aina todellakaan tiedosta tietyllä tasolla että kumppani ei ole ihonväriltään lähellekään samaa kuin itse tai että ystävä puhuu " hassusti" suomen kieltä ennen kuin joku siitä muistuttaa.

Silloin nuorempana oli vaan " meidän jengi" , joka koostui itselle tärkeistä ihmisistä eikä eroa tehty minkä värinen iho kelläkin on tai mitä kieltä puhuu äidinkielenään. Jos joku ulkopuolinen alkoi jotakuta " jengin" jäsentä mollaamaan syntyperän takia niin kaikki " hyökkäsivät vastaan" ja minä olin yksi innokkaimmista rääväsuista jos rakkaita ihmisiäni loukataan ja olen vieläkin.

Olen myös puuttunut aivan ulkopuolisenakin tilanteisiin, missä olen kuullut rasismia olevan. Paras ystäväni (ja valtaosa ystävistäni yleensäkin) on maahanmuuttaja, samoin ex-miesystäväni sekä työ-ja opiskeluympäristöt ovat suhteellisen monikulttuuriset.

Ehdottomasti nousen puolustuskannalle..Tämän kaltaiset asiattomuudet saavat tämän tytön muuten tyynen ja ujohkonkin mielen muuttumaan hurrikaaniksi..

Vierailija
9/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina vähän vierastanut tuota " monikulttuurinen" -sanaa, vaikka se joissakin yhteyksissä on ihan OK ja parempaa on vaikea keksiä. Mutta esim. meidän perheessämme ei ole kuin kaksi kulttuuria emmekä me miellä itseämme niin kovin erilaisiksi. Meille meidän elämämme on tavallista.

Mä olen ollut nuoresta pitäen, jo ennen kuin mieheni tapasin, kiinnostunut pakolais- ja ulkomaalaiskysymyksistä. Kuulun erääseen ystävyysseuraan ja olen sitä kautta mukana kehitysyhteistyössä, mutta tuen myös ympäristönsuojelua ja keskosvanhempia :) Moku-aktiiveja tunnen lähinnä järjestötyön kautta.

Lähipiirimme ei ole kovinkaan monikulttuurinen, koska pyörimme lähinnä vietnamilaisten ja suomalaisten kanssa. Tunnemme muita moku-pareja, mutta emme ole varsinaisesti sydänystäviä. Samankaltaisuus tässä mielessä ei riitä ystävyyden perustaksi. Erilainenkin on erilaista.

Työyhteisöni, yliopisto, on aika lailla monikulttuurinen. Mutta ei se koulutus ihmistä välttämättä fiksuksi tee, kyllä joidenkin työkavereiden asenteissa on parantamisen varaa. Mun valintoja ei olla arvosteltu, enemmän ihmiset ovat vilpittömästi kiinnostuneita.

Asiatonta kohtelua en siedä, mutta sellaista hiljaista rasismia ja syrjintää on usein vaikea todistaa. Vaikka kokee tulleensa kohdelluksi asiattomasti, on turha odottaa, että jossain olisi hyvitysautomaatti. Oikeutta ei aina saa. Ei saa jäädä tuleen makaamaan vaan pitää unohtaa katkeruus ja nostaa pää pinnalle.

Vierailija
10/13 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miellä elämääni erityisen " monikulttuuriseksi" , joskin olen kiinnostunut monikulttuurisuudesta ja aktiivinen näin nettipalstoilla puuta heinää asiasta jauhaen. ;o) Arkinen elämäni on hyvin tavallista, suomalaista arkea. Kaksi kulttuuria perheessämme on meillä tuikitavallista, enkä osaa juurikaan kielen lisäksi erotella miten meidän perhe konkreettisesti eroaa valtaväestöstä. Ok, miehelläni on musta tukka ja hän on kotoisin Albaniasta, mutta muuten hän on minusta aivan kuin esimerkiksi isäni: samanlaiset arvot, samanlainen elämäntyyli. Elämäni ei siis eroa juurikaan siitä millaista elämäni oli lapsuudessani ennen mieheni tapaamista.

Minulle riittävät ne oman perheen asiat. Seuraan monikulttuurisuutta koskevia asioita ja ihmisten negatiivisemmaksi muuttuvat asenteet huolestuttavat. En kuitenkaan kuulu järjestöihin, enkä ole " vaikuttava ihminen" - laiska pikemminkin, oma kotisohva houkuttaa vaikuttamista enemmän. ;o) Keskustelen asioista " ruohonjuuritasolla" : ystävien, mieheni ja sukuni kanssa.

Monikulttuurisuudesta ja sen kehityksestä Suomessa olen viime aikaisista uutisista huolimatta melko positiivisella mielellä. Luultavasti siitä syystä, että esimerkiksi rasismi ei kosketa perhettämme: mieheni on ollut helppo sopeutua yhteiskuntaan ja tyttäremme ei eroa ulkonäöllisesti tai muutenkaan valtaväestöstä. Silloin tällöin kuulemme ikävän huutelun " ählyhuorasta" jos toisenkin, mutta ne ovat heittoja, jotka menevät saman tien mielestä pois... Huutelijan mielenvika, ei minun. ;o)

Olisin luultavasti huomattavasti aktiivisempi (ja huolestuneempi), jos monikulttuurisuuden nurjapuoli koskettaisi elämääni henkilökohtaisemmin. Olen nopea tiuskaisemaan vastaan, jos koen tulleeni kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, joten jos ikäviä tilanteita tulisi vastaan, en nielisi asiaa hiljaa vaan nostaisin äläkän.

Ympäristömme on pääasissa suomalaista. Ystäväpiirissä on muita suomi-albania-pariskuntia sekä kosovolaisperheitä ja naapurustossa asuu ulkomaalaisia, mutta meidän molempien koulu- ja työympäristöt ovat suomalaisia, samoin pääosa ystävistä. Lähiympäristömme suhtautuu hyvin " erilaiseen valintamme" - nyt kun suhteemme on vakaa, kestänyt pitkään ja mieheni tutuksi tullut. Alussa meillä oli ongelmia, pääasiassa minun suvun asenteiden kanssa.

Vierailija
11/13 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

emme ole ainoat " erilaiset " , tosin olemme tällä hetkellä tuttavapiirissämme ainoa nimenomaan suomi- somaliapari. haluan kyllä vaikuttaa asioihin, mutta tälllä hetkellä elämä pyörii aika pitkälti oman kodin ympärillä, toki vaikutan sanallisesti ja sanon mielipiteeni.

minun kaverini ovat vain suomalaisia ja mieheni kaverit eri afrikan maista ja muista maista...mutta olen kyllä tekemisissä miehen kavereiden kans ja heidän vaimojensa kans.

kyllä huolestuttaa ja aina huolehdin, jos mieheni liikkuu yksin pimeällä. viimeaikoina mieheeni on kohdistunut sanallista rasismia ja uhkailua. se huolestuttaa tottakai. toivottavasti kuitenkin jääkin sanalliseksi.

kiinnostaa kyllä yleisiin asenteisiin asenteisiin vaikuttaminen, mutta en kuulu mihinkään järjestöön.

ei.

en ole tällä hetkellä työssä, enkä opiskele.

mutta aiemmin töissä helsingissä suhtautuminen oli hyvi vaihtelevaa. ennakkoluulojakin kyllä riitti. ja kun helsingistä oli kyse, niin juurikin siksi, koska mieheni on somalialainen.

riippuu tilanteesta.

Vierailija
12/13 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen nyt toista kymmentä vuotta ulkomailla ja lapseni ovat jo niin paikallistuneet että meidän perheessä se ' kolmas' kulttuuri on suomalaisuus jota yritetään ylläpitää.

Mieheni piti suomi lomastaan niin paljon että välillä tuntuu että hän on se suomi hullu meidän perheessä.

Asiatonta kohtelua en ole koskaan saanut. Mihinkään järjestoihin en kuulu. Tyopaikallani on monta ulkomaalaista.

Vierailija
13/13 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mrs_O:

Kyllä ihan mielelläni vaikutan asioihin, mutta saamattomuuttani olen tällä hetkellä keskittynyt ainoastaan oman perheeni asioihin. Lähipiirini täällä Suomessa on pääosin ihan suomalainen, tosin kaksi hyvää ystävääni on naimisissa afrikkalaisen miehen kanssa. Ulkomailla asuessani ystäväpiirini oli todella monikulttuurinen ja moneen heistä on yhä läheiset välit.

En kuulu mihinkään järjestöön, toisaalta se voisi olla rikastuttavaa ja mielenkiintoista. Olen kyllä jokseenkin huolissani nuorison, ja muidenkin asenteesta maahanmuuttajia kohtaan. Olisi hyvä ymmärtää, että paluuta entiseen ei ole ja nyt olisi vain sopeuduttava puolin ja toisin. Sen sijaan että keskityttäisiin miettimään kuinka saada ulkomaalaiset pois Suomesta (sehän ei tule missään nimessä tapahtumaan) pitäisi miettiä kuinka saada tilanne nykyistä paremmaksi ja maahanmuuttajat sopeutumaan yhteiskuntaamme.

Yhden lapsuudenkaverini perhe toimii aktiivisesti pakolaisten ja maahanmuuttajien parissa. Heidän kauttaan sain jo pienenä kontaktia Suomessa asuviin ulkomaalaisiin. Muita aktiiveja en tunne.

Opiskeluyhteisöni oli Suomessa pääosin kantaväestöstöstä koostuva, vaihtariystäviä lukuunottamatta, ja ulkomailla erittäin monikulttuurinen. Nykyisessä työpaikassani minulla on muutama ulkomaalainen työkaveri, mutta todellakin valtaosa on suomalaisia. Työkaverini suhtautuvat myönteisesti maahanmuuttajiin yhtä lukuunottamatta. Ja hupaisaa kyllä tämä työkaverini ei ole suomalainen :)

En yksinkertaisesti suvaitse vääryyttä!! Meillä ei ole lapsia, mutta jos olisi niin puolustaisin heidän oikeuksiaan kynsin ja hampain. Jos koen että minua tai miestäni (tai jotakuta muuta) syrjitään tai kohdellaan asiattomasti niin puutun välittömästi asiaan. Noh humalaisten huutelemat rasistiset kommentit tms jättäisin omaan arvoonsa mutta noin muuten kyllä nousen puolustamaan oikeutta. Pari kertaa olenkin tehnyt valituksen asiattomasta kohtelusta mutta muuten olemee toistaiseksi selvinneet vähällä rasismilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi