Päiväkotimaksuista kysymys
Tietääkö joku kuinka monen päivän poissaolo/kk vaikuttaa alentavasti päivähoitomaksuun, vai vaikuttaako lainkaan? Lapsemme on nyt joulukuussa 4 päivää pois, mahd. myös 5:nnen. Hänellä on kokopäiväpaikka.
Vaikuttaako etukäteen ilmoitetut poissaolot lainkaan kuukausimaksuun, periaatteessa meillä kun on siis tuo kokopäiväpaikka? Itse vaan olen luullut että jos tulee etukäteen ilmoitettuja poissaoloja useammaksi päiväksi niin se heijastuu myös jollakin tasolla kuukausimaksuun.
Kommentit (7)
Olen itse osittaisella hoitovapaalla ja perjantait poissa. Se ei vaikuta hoitomaksuun millään tavalla. Lisäksi olen nyt joulukuussa lomalla ja lapselle tulee hoitopäiviä vain 11, mutta ei siis vaikuta maksuun millään tapaa. Harmillista.
Onko teillä säännöllisesti lapsella perjantait vapaapäiviä? Jos on niin silloin ne vaikuttaa mun mielestäni maksuun. Säännölliset jatkuvat vapaapäivät jotka on kirjattu hoitoaikasopimukseen vaikuttavat hoitomaksuun alentavasti.
ei vaikuta ainakaan meillä, pitää olla enintään 13 hoitopv/kk että vaikuttaa:
Säännönmukaista lyhyemmän hoitoajan maksu
Jos lapsi on jatkuvasti poissa päivähoidosta osan kalenterikuukautta, peritään hoidosta tulojen mukaista alempaa hoitomaksua. Enintään 13 päivää kuukaudessa kestävästä päivähoidosta peritään 65 % koko kuukauden maksusta ja muulloin koko kuukauden maksu. Päivähoitotarpeen määrästä sovitaan aina etukäteen ja säännöllisen jakson tulee olla vähintään kolme kuukautta. Jos ennalta sovitut hoitopäivät ylittyvät 13 päivästä, niin peritään koko kuukauden maksu.
Aikoinaan kun noita hoitoaikasopimuksia tein vanhempien kanssa niin mielestäni jo vaikka 4vp/kk riitti alentamaan maksua, mutta en tiedä kuinka paljon. Ehkä se on sitten muuttunut tai mä muistan väärin.
munmuru:
Aikoinaan kun noita hoitoaikasopimuksia tein vanhempien kanssa niin mielestäni jo vaikka 4vp/kk riitti alentamaan maksua, mutta en tiedä kuinka paljon. Ehkä se on sitten muuttunut tai mä muistan väärin.
Meillä on kunnassa portaat 10-16 käyttöpäivää ja maksu sitten niiden mukainen. Vaan monesti osittainen hoitovapaa, jossa lapsi 1 pvä/vko kotona ei sitten riitäkään joka kuukausi pitämään tarvittavaa hoitopäivämäärää 16 tai sen alle. Näin kävi minulla esikoisen aikaan, joten jouduin tekemään ihan normaalin sopimuksen. Kunta nimittäin vaati vielä sopimukset 3 kk jaksoissa, eli 3 peräkkäistä kuukautta olisi pitänyt pystyä pitämään 16 pvä/kk tai alle, yksittäisistä kuukausista ei hyvitetty.
Niin minäkin ymmärsin kun kysyin omalle pojalle hoitopaikkaa ja hän olisi kolme päivää viikossa hoidossa eli 12 pv / kk niin minulle sanottiin, että tässä tapauksessa vaikuttaa alentavasti hoitomaksuun. Eli hoitopäivät jää riittävän alhaisiksi.
Valitettavasti tuossa asiassa on vähän tylyt säännöt :( Jotta poissaolo vaikuttaisi päivähoitomaksuun, pitäisi poissa olla koko kuukausi. Silloin maksettavaksi jäisi puolen kuun hoitomaksu. Myös siinä tapauksessa, että lapsi on sairaana 11 pvää tai enemmän yhden kuukauden aikana, hoitomaksu putoaa puoleen. Mutta vain siis sairauden takia. Mutta jos siis kokopäivähoidossa oleva lapsi on vaikka vain yhdenkin päivän hoidossa, maksetaan hoitomaksu koko kuukaudelta :(
Terkuin lto