Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sf-mitoista olisin kysellyt!

09.12.2005 |

Heips, olisin halunnut ihan vertaillun vuoksi kysellä mitä teillä onpi sf- mitat olleet milläkin viikoilla? Itseltäni ei kylläkään ole vasta otettu kuin kaksi kertaa elikkä viikoilla 20+6 oli 20,5 ja nyt 23+6 oli 24. Kummatkin mittaustulokset menevät yläkäyrien yläpuolella eli pientä paniikkia tässä ompi ollut, että kuinkahan isoksi tämä " pötkylä" meinaapi kasvaa. Tiedän kyllä, että mitat ovat aluksi vain suuntaa antavia ja saattavat poiketa myös mittaajasta riippuen, mutta pelottaa hieman kun olen itse pieni kokoinen... Kiitti jo etukäteen!:)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakin minulla oli niin, että rv 22 + 0 oli SF 20 eli ihan normaali, mut rv 26 oli SF oli pompsahtanut 29 cm. Kuitenkin tänään ultrattiin ja vauva on melko pienikokoinen vaikkakin SF on noinkin suuri. SF mittaan vaikuttaa lapsiveden määrä yms., joten se vain antaa suuntaa vauvan koosta. Mieheni ja minä olemme melko pienikokoisia, joten vauvammekin kasvaa omalla käyrällään ihan hyvin vaikkakin on melko pikkuruinen.

terveisin mine + piiperoinen 28 + 1

Vierailija
2/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin olen hoikka (bmi 20) ja ensisynnyttäjä. Tuo sf-mitta on mulla koko ajan mennyt aivan omaa käyräänsä, ylimmän käyrän yläpuolella. viikolla 20+6 se oli jo 23 cm! viikolla 26+0 se oli sitten kivunnut jo 27 cm:n...:) Joten olehan huoleti. Mulle läääkäri perusteli hyvin, mistä tuo korkea sf-mitta johtuu. Jotain sellaista sanoi, että kun tuo lapsi kasvaa vain tuossa mahan keskellä, ei siis ole levinnyt sivuille tms. Kuitenkin puhui niin vakuuttavasti, että ei jäänyt iso mitta huolettamaan. Ei yhtään edes uhkaillut että ois suuri vauva kyseessä :). (ja ultran mukaan vauva onkin vain 4 päivää edellä kehityksessä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että mitä ne sf-mitat oikein on? Itsellä menossa rv 21, enkä ole kuullutkaan moisesta asiasta.

Vierailija
4/10 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa kovin pientä toivoa :-) Itse olen 160 cm pitkä, joten masukin näyttää taas tosi isolta jo nyt.

Jaa, nuorempi kuulemma pissasi lattialle :-) täytynee lähteä siivoilemaan ja hoitamaan ipanat iltapalalle.

-Pikkis- rv 23+5

Vierailija
5/10 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisessä mittauksessa vk.38 mitta olikin sit 40. Juu maha oli ISO mutta minäkään en leviinnyt oikeastaan sivuille päin,eteen vain maha kasvoi. Tyttö oli syntyessään 4170g. Tuo sf-mittahan ei sinänsä kerro vauvan kokoa niin moni asia siihen vaikuttaa mm. lapsiveden määrä ja istukan sijainti. Minulla istukka oli edessä.

sf-mittahan on siis mitta(kohdunpohjan korkeus) minkä neuvolantäti mittaa mahan päältä mittanauhalla. jos sinulla viikkoja 21 niin jo varmasti ensi kerralla mitataan sinultakin. Neuvolakortissa on siellä takana sellainen taulukko mihin merkataan sitten miten maha kasvaa.

Vierailija
6/10 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf- mitalla tarkoitetaan kohdun pohjan korkeutta. Neuvolassa aina neuvolatäti mittaa sen mittanauhalla. Minulla ainakin sydänäänien kuuntelun yhteydessä... Sitten se merkitään neuvolakorttiin.

Vierailija
7/10 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 158 cm pitkä ja vatsa on kasvanut koko raskauden ajan suoraan eteenpäin leviämättä sivuille. raskausviikolla 30 sf-mitta oli 29. Itse olen pitänyt vatsaani aivan normaalin kokoisena vaikkakin isohkona kun yläkäyrillä mennään ja olen myös pelännyt sitä, kuinka iso vauva maailmaan tulee. Kiva kuulla, ettei sf suoraan kerro vauvan kokoa. Ikäviltä vaan on välillä tuntuneet ympäristön kommentit mahani koosta; viimeiset neljä kuukautta puolitutut ovat kommentoineet kokoani ja suureen ääneen ihmetellään " kuinka se vatsa taas on noin paljon kasvanut" . On kuulemma hyökkäävän näköinen ja nyt jo kysellään olenko viimeisilläni. Vain perheenjäsenet ja muutama satunnainen nainen on kehunut vatsaani kauniiksi. Väkisinkin vertaa itseään pienempiin naisiin ja olenpa välillä tuntenut suoranaista epäonnistumista raskaana olosta, kun en ole onnistunut pysymään pienempänä vaikkei painoa ole tullut kuitenkaan enempää kuin 11kg. Turvotusta tosin löytyy näin viikolla 33 aika paljon. Onneksi kotijoukot jaksavat kehua ja piristää. Omasta mielestäni vatsani on juuri täydellinen, vaikka välillä vähän itkettää. Voi näitä loppuraskauden autuuksia :) Oletteko muut saaneet kommentteja koostanne?

Vierailija
8/10 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rv 20+0 sf 17 ja rv24+0 mitta oli 19. Aika pieneltä kuulostaa, kun teidän lukuja kattoo. Olin keskiviikkona päivystyksessä ja siellä ultrattiin ja kaikki näytti ok:lta eikä lääkäri ainakaan maininnut mitään pienikokoisuudesta viikkoihin verrattuna...

Tinttu81

rv25+2

Vierailija
9/10 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole ollenkaan murheellinen masusi koosta. Minulla nyt 28 + 1 mitattu SF jo 31. Olen samanmittainen kuin sinä ja painoa nyt raskauden aikana tullut noin 8 kg tähän saakka, eli ihan oppikirjan mukaan mennään, noin 400 g viikolle, mikä suositellaankin tulevan ennestään hoikille odottajille. Ultrassa näkyi, että vauva melko lyhyt viikkoihin nähden, joten sekään ei selitä SF:ää. Istukka on edessä ja lapsivettä melko runsaasti sekä lantio kapea ja kohtu kasvaa vain eteenpäin, ei lantioon. Leveyssuunnassa en ole levinnyt ollenkaan. Kyllähän tuttavat ovat vähän huvittuneita tästä olomuodostani, mutta ihan hyvässä hengessä. Itsestäni on todella ihanaa, että masu on tällainen pallo. Tuttavallani oli SF-mitta 22, kun meni synnyttämään, joten onhan nuo minun luvut aivan eriluokkaa. Hän kuitenkin 10 cm minua pidempi ja leveälanteinen, joten vauva mahtui sisäänpäin kasvamaan melkoisesti. Ei paljoa näkynyt, että hän oli raskaana.

Tsemppiä vaan odotukseen!

terveisin mine + piiperoinen 28 + 3

Vierailija
10/10 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

19+3 sf 16

23+3 sf 23

27+5 sf 25

29+6 sf 30

33+6 sf 31

vauva laskeutui viikolla 31, jonka vuoksi sf-mitta melkein sama ku tuolloin 29+6.

nekkuli36+2