Kertokaahan: viikon ikäsen vauvan vatsavaivat..?
Niin eli meidän tyttö on viikon ikäinen ja sillä ilmeni jo 3pvän ikäisenä vatsavaivoja. Tai oikeammin ilmavaivoja. Esim. imettäessä ja muutoinkin oikein kuulee kun vauvan mahassa käy kamala kurina..? Vauva on silloin tällöin tosi tosi itkuinen ja vatkaa jalkojaan mahaa vasten.. Kakkaaminen on yhtä pörinää ja lörinää *kuulostaapas tosi kiehtovalta* ja mietityttää että kuuluuko sen olla noin vetelää ja noin " ilmalla höystettyä" niin sanotusti. Vauva puklaileekin paljon, röyhtäytettäessä tulee melkein aina puklu ylös.
Esikoinen on ja nämä vatsavaivat ja puklailu niin mietityttää..
Quarra ja tyttö 7vrk
Kommentit (7)
Meillä esikko aloitteli vatsavaivat tuossa ikää 6 vrk... Elimme seuraavat 6 kk puklussa niin, että matot poistettiin lopulta ja koira oli onnensa kukkuloilla " viilistä" . Peräpää pörisi ja massu kipristi. Apuna oli apteekin kuplato, mikä aiheuttaa kakkaan sitten sellaisia " kumi matoja" lisäksi hyväksi havaittiin ns. melassi mallas uute, jota saa kanssa apteekista ja sekoitetaan maitoon, omaan tai korvikkeeseen. Noista korvikkeista vain Nan sopi meidän pienelle, mutta tosi harvoin sitä tarvi. Se yleensä hieman kovettaa pienen massua.
Sitten se ikävä osuus. Ripulointi voi olla merkki myös maito allergiasta... Seurailkaa vointia pirteä vauva on hyvä merkki:-)
Joo ja syöttövälit kunniaan meil oli 2 kk 1,5-2 h hyviä unia teille
Lytte
Imetätkös? Tarkista, että tissi on ns. tiivis suuhun niin ei ilmaa mene ollenkaan niin paljon. Tai jos tutti aiheuttaa ongelmaa vaihda hörppyytykseen ... vaatii tosin hermoja
Meillä alkoi masuvaivat synnärillä ja siellä kätilöt olivat " onnensa kukkuloilla" hyssytellessään koko yön itkevää tyttöämme =). No, kaikki kikkakolmoset kokeiltu ja lopputulos tämä
-korvikkeista Tuttelin plus 1 sekä Semper käy, joskus Nannikin.
-kesken syötön röyhtäisy : ensin syötetään 60 ml. sitten röyhy ja loput 60 ml.
-käytämmme koliikkipulloja ja ilmaventtiili tutipulloja eli Mam, Pur....
-Jekovitista maailma repes, joten kokeilemme muuta valmistetta. (tämä ei teillä ajankohtainen vielä)
Ja meillä siis pullolapsi ja rintaruokitulle en osaa neuvoja valitettavasti antaa =(.
Ja tiedän että aika hermoja raastavaa on kuunnella pientä kun ei osaa auttaa... Voimia sinne.
T : Rapuäiti ja neiti-Töppönen vajaa 4 viikkoa.
Meillä ilmavaivat tosin johtuu keskosen ravintolisästä ja rautalääkityksestä, mutta Rela-tipat helpottaneet vauvan oloa todella paljon. Saa apteekista, hintaa 16 euroa. Rela-tipat sisältää siis maitohappobakteereita. Käytössä myös Cuplaton. Lisäksi hieron vauvan masua vaipan vaihdon yhteydessä mm. sokoksella myytävällä vauvan masuöljyllä.
Näillä konstein ilmavaivat helpottaneet, siten ettei ne häiritse vauvan oloa.
Rintamaitoa tyttö syö. Mulla näyttää tulevan aika ajoin suihkuamalla sitä maitoa, joten silloin tyttö ei tahdo ottaa millään kunnon otetta vaan vain makaa maitosuihkun alla ja ottaa osansa.. Joten kun sanoitte että se ote on tärkeä, oon sitten vähän lypsänyt maitoa pois ennen imetystä jos oikein suihkuaa tai sitten vain tuhanteen kertaan varmistanut että ottaa oikein kiinni. Ollaan myös kokeiltu cuplatonia, ja näyttäisi auttavan että kun illalla antoi kun oli maha niiiin kipee, yö ja aamu meni hyvin syöden ja nukkuen. Ei edes itkenyt herättyään ollenkaan.. :) Olla möllötti vain silmät ammollaan ja ähisi. Mutta turhaan en viitsi sitä antaa joten antaminen ajoittuukin nyt siihen kun on se hetki että sattuu sattuu. Oon miettinyt sitä että osasyy tietenkin voi olla mun ruokavalio, kuulemma limukasta tulevat hiilihapot aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle.. Tiedä häntä sitten.
Mutta nyt hetken aikaa taas parempi olotila. :) Mä varmasti tuun vielä kyselemään täällä vaikka minkälaisia kysymyksiä.. Tätä tää ensimmäisen hoito on, tuntuu että kaikki vauvanhoito jutut mitä oon aikanaan osannut ja tiennyt, on kadonneet kuin tuhka tuuleen. 8-)
Quarra ja nätisti nukkuva neiti
meillä vatsavaivoja helpotti kovasti, kun jätin kahvin pois. Kofeiinia on myös colajuomissa ja teessä, joten nekin voi aiheuttaa ilmavaivoja.
Aikamoista kuplintaa tää välillä silti on, esim. joulupiparit aiheutti meillä iltakiljuntaa :(, mutta yritän kuitenkin välttää jos huomaan jonkun ruuan vaivaavan.
Vauvan jalkojen jumppaaminenkin saattaa joskus helpottaa kuplintaa!
ja asiaan: aivan normaalia on tuo. Ei siis syytä huoleen, vauva voi hyvin :)