Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako käydä ultrassa jo viikolla 6? kokemuksia?

08.12.2005 |

Hei

Maanantaina 5.12. tuli se kauan odotettu plussa! Nyt mennään siis niinkin alussa kuin rv 4+4. (LA 14.8.)

Tänään varasin ekan neuvola-ajan ja sain sen joulukuun loppuun (rv 7+4). Neuvolassa taisivat hieman sekoilla, kun sanoivat ekan ultran (niskapussiultra) olevan vasta maaliskuussa. Omien laskujeni mukaan sen pitäisi kyllä olla jo helmikuussa. Nyt siis kiinnostaisi käydä yksityisellä ultrassa katsomassa, että kaikki on ok.

Miten on, kannattaako käydä ekassa ultrassa juuri ennen joulua (esim viikolla 6?). Olisi niin kiva tietää, että siellä on pieni sydän sykkimässä. Jouluaattona voisi sitten kertoa ainakin lähimmille, että vauvaa odotetaan. Vai voiko sitten käydä niin, ettei viikolla 6 vielä näy mitään ja sitten joutuu turhaan hermoilemaan joulun pyhät.

Kokemuksia?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussasta! Ymmärrän hyvin sen, että haluaisit käydä yksityisellä ultrassa varmistamassa, että kaikki on kunnossa. Itse plussasin 2.12. ja olen menossa alkuraskaudenultraan 16.12. Meidän kohdalla raskaus sai alkunsa inssissä, joten minun oli määrä " ilmoittautua" Ava-klinikalle plussan tullessa. Avalla tarjottiin ultraa ensi viikon loppuun tai seuraavan alkuun ja me mennään siis ensi viikon lopulla. Silloin taitaa olla rv 6+3 (jos osaan laskea viikot oikein). Joten eivät kai olisi Avalla tuota aikaa tarjonnet, jos se olisi ollut liian aikaista. Ainakin näin itse järkeilen.

En millään jaksaisi odottaa ensi viikon perjantaita, sillä silloin on tilaisuus saada varmuus tällä raskusasialle. En vielä liiemmin uskalla hehkuttaa, ennen kuin tiedän kaiken olevan kunnossa.

Miliko

Vierailija
2/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset sanoo, että kannattaa... kun on joillakin syke silloin jo näkynyt, mutta itse en enää menisi. Kävin ultrassa kun viikkoja oli 6+3 (tosin luultiin olevan jo 8+5) eikä mitään näkynyt vielä muuta kuin ruskuaispussi. Kova huoli sitten oli seuraavat kaksi viikkoa kun ei tiennyt onko raskaus tuulimuna vai onko siellä vauva. Ihana pieni vauvan alku sydämen sykkeellä varustettuna sieltä sitten löytyi, mutta meidän tapauksessa kyllä aiheutti vaan turhaa huolta kun oltiin niin aikaisin liikkeellä. Mutta kyllä toisilla tosiaan niillä viikoilla jo syke on näkynyt.

Onnea odotukseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosviikolla on vielä liian aikaista ja mieleen saattaa tosiaan vaan jäädä huoli ja harmitus. Eihän se ihan ilmaistakaan puuhaa ole, joten kannattaa mielestäni maksaa " kunnon näkymistä" .

Vierailija
4/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä taas täällä nettikeskusteluissa on käynyt ilmi, että lähes kaikilla näkyy jo noilla viikoilla jotain. Vaikka ei vielä sykettä, niin sikiökaiku..noilla viikoillahan sikiön pitäsi kuitenkin olla jo 5mm ja sen kokoisella sikiöllä kuuluu näkyä syke. Kaikilla ei tietysti ehkä näy, mutta tosi monilla, mitä olen täältä ja vauvat.netistä lukenut, on näkynyt. Itse kävin viikoilla 6+2, sikiö oli 5,4 mm pitkä ja syke näkyi selvästi:)

Vierailija
5/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Täällä vielä emmin, mitä tehdä. Joten kokemuksia kaivataan edelleen ;)

Yksityisellä ne tänään sanoivat, että alkuraskauden ultra on viikoilla 6-7. Näin ollen voisi olettaa, että sykkeenkin pitäisi silloin jo näkyä. Sen tosin tiedän, että lasku tulee käynnistä joka tapauksessa. Näkyy syke tai ei.

Vaikuttaako muuten oviksen oletettu aika raskausviikkojen laskuun? Tai laskettuun aikaan?

Itsellä kierto on se optimi eli 28 päivää, mutta oviksen olin bongaavinani kp18 (ei siis yleensä oletettava kp 15). Aivan tarkasti ei kai voi tietää oviksen päivää. Ovistikut näyttivät kuitenkin kp 15 negaa ja sitten kp 16 plussaa. Kivut olivat aivan selkeät ja lämpö nousi tuolloin kp 18. Hmmm, osaako joku kokeneempi kertoa?

Kaikkea sitä miettiikin, näin alkuraskaudesta...

Vierailija
6/9 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi itse vielä viikolla 6. 7 viikkoa kannattaa olla täynnä ettei tule turhia pettymyksiä ja huolta jos sykettä ei vielä näykään. Jotkut yksityisetkin lääkäriasemat ei edes ota ultraan ennen kuin 7 vk on täynnä juuri tästä syystä. Myös jos kierto on yhtään pitempi/epäsäännöllinen turhan pettymyksen riski on turhan suuri.

Vierailija
7/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun varasin tähän kolmanne raskauden ultraan aikaa, olisin halunnut tietyn viikon lopulle. Ke mulla vaihtuu viikot ja olisin halunnut ultran rv7+1 tai 7+2, eli to tai pe, SYYSTÄ, että mulla on sen viikon la pikkujoulut isolla kaveriporukalla. Olisin voinut kertoa siellä uutisen. Lääkärini ei kuitenkaan ole tuolla lääkäriasemalla kuin alkuviikosta, koska on myös sairaalassa synnytyslääkärinä, joten ajanvaraajan suositteli EHDOTTOMASTI ultran siirtoa seuraavan viikon alkuun, eli nyt se tehdään kierron mukaan rv7+6. Ei siis huolinut mua vielä rv6+6 sykkeiden takaamiseksi.

Eli kuten joku tuossa sanoi, kaikki asemat eivät välttämättä ota vastaan ihan alkuvaiheessa. Tosin olen ymmärtänyt, että esim. lapsettomuushoidoissa olleet ultrataan aiemminkin, näkyyhän siellä ruskuaispussi tms.

Toisaalta saahan maksava asiakas mennä vaikka heti rv4 ultraan jos mieli tekee ;-)

Ap, ymmärrän hyvin tuon sun halus varmistaa asia niin että voit kertoa jouluna. mulla sama fiilis noiden pikkujoulujen suhteen.

Vierailija
8/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin olet oikeasti vasta viikoilla 5+6 - 6+0. Joten aika aikaisin menee.

Itse voi päättää, että haluatko mahdollisesti sitten stressata joulun aikaan jos sykettä ei näykään...

Jos minä olisin sinä, odottaisin. Itselläni on epäsäännöllinen kierto ja menin ultraan 7+4 ja sikiön mitat vastasi 6+1, syke näkyi, pituutta tuo 5 mm.

Mutta tämä kaikki on yksilöllistä, eikä kukaan pysty lupaamaan sinulle, että syke näkyisi, vaikka kyseessä olisi ihan normaali raskaus.

Mitäs jos antaisitte asian olla vielä oma pikku salaisuutenne ja kertoisitte uutisesta uutena vuotena, eikö se olisi hyvä alku uudelle vuodelle??? =D " uusi vuosi ja uusi perheen jäsen" . Eikö olisikin kivaa kun lähimmäisesi toivottaisivat hyvää uutta vuotta ja tervetuloa uudelle tulokkaalle =D

Joulun jälkeen voisit olla varma että sykkeen pitää näkyä!

Vierailija
9/9 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Taitaa olla niin, että siirrämme ultraa joulun yli ja todennäköisesti se menee saman tien ensi vuoden puolelle. Lääkäriasema kun ei ole auki joulun välipäivinä. Eipä tarvitse sitten hermoilla jouluna, jos liian aikaisessa ultrassa ei syke vielä näy.

Jouluna vauva-projekti paljastuu joka tapauksessa. Pöydässä kun on niin paljon sellaisia herkkuja joista joutunee raskauden takia kieltäytymään. Viimeistään kalapöydän snapseista ja viinistä kieltäyminen taitaa paljastaa asian laidan :)

Toisaalta onhan se niin, että raskaana tässä ollaan ilman ultraakin. Joten voihan asiasta kertoa lähimmille. Ja jos jotain ikävää tapahtuisikin, niin tulisi sekin lähimmille kerrottua. Joten taidetaan aattona kertoa asiasta joka tapauksessa.