Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylipaino ja raskaus

08.12.2005 |

Hei,

Mitä on odotettavissa jos selkeästi ylipainoinen, mutta kuitenkin muutoin terve nainen tulee raskaaksi? Miten suhtaudutaan neuvolassa? Aiheuttaako se jotain erityisiä toimenpiteitä tai tarkkailua raskauden aikana?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ohjeistavat sinua että paino ei saisi nousta raskauden aikana. Sokerirasitustestiin joutuvat käsittääkseni kaikki kenellä painoindeksi on normaalia enemmän.

Vierailija
2/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni ylipainon vaikutus raskauteen on pitkälti kii sokeriarvoista. Eli korkea sokeriarvo vaikuttaa hormonitasapainoon ja raskautumiseen. Siis ennen raskautta. Raskauden aikana korkeat sokeriarvot ymmärtääkseni lisäävät raskausmyrkytyksen riskiä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Lisäksi ylipaino vaikuttaa niveliin (muutenkin kuin raskauden aikana) ja lisää suonikohjuriskiä.

Näin minä olen asian ymmärtänyt.

Sitä ylipainoa on itse kullakin... Ohjeista puhuminen on paljon helpompaa kuin ohjeiden noudattaminen. Minullakin painokäyrä on lähinnä nousujohteinen, vaikka toisinpäin pitäisi mennä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äideillä odotus aikana otetaan verikokeet ja sokeri otetaan tietääkseni nykyään melkein kaikilta vaikka ei ylipainoa olisikaan ja itse olen ylipainoinen ja silti olen normaalista tullut raskaaksi,erittäin helposti jopa,mutta kaikki on niin ihmisestä kiinni.

Sokeritauti raskausen eikana kasvattaa lapsen kokoa mahassa,ja siksi ultrassa saattaa joutua käymään useammin ainoarviossa kuin tavallisessa tapauksessa.

Eli ylipainoisilla äideillä otetaan laajempi verikoe kaikki muut jutut ovat samat kuin muilla.

Vierailija
4/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kertoa oman kokemukseni... kun aloin odottaa esikoista, minulla oli ylipainoa noin 25kg.

Varmaan neuvolan suhtautuminen riippuu ihan terkkarista! Meillä oli ihan asiallinen terkkari, kertoi mitä voi olla " vaarana" , mutta muuten ei sen kummempaa... Ainut " normaalista" poikkeava juttu on pakollinen sokerirasitus joskus raskauden puolen välin tietämissä (en muista tarkkaa aikaa). Näin ainakin meillä! Toki terkkari antoi ohjeita terveellisestä ruokavaliosta, jotta ei tulisi ongelmia noiden sokereiden kanssa.

Itselläni raskaus sujui mahdottoman hyvin :) olin " elämäni kunnossa" ! Paino ei noussut yhtään! Pojan syntymäpäivän aamuna synnärillä painoin saman verran kuin raskauden alussa... ja synnytin 3600g painavan pojan! En saanut yhtään raskausarpea tai suonikohjua tms...

Ylipaino voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista, meillä esikoista " yritettiin" hieman yli puoli vuotta... mutta tuo aikahan voi johtua muustakin kuin ylipainosta!

Ja nyt vain kuumeillaan kakkosta :) toivottavasti pian ilmoittaa tulostaan!

Vierailija
5/6 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tosiaan ei ole ollut mitään ongelmia koskaan sokeriarvojen kanssa.

Olisihan se toki kaikin puolin järkevää laihtua ensin ennen raskauden suunnittelua, mutta tosielämässä kun tilanne on helposti se, että jos kaiken ehdoksi laittaa laihtumisen niin moni asiaa jää vain suunnittelun asteelle.

Tietysti huolettaa se, ettei vauvalla vaan olisi jotenkin alkujaan huonommat lähtökohdat äidin ollessa ylipainoinen.

Kaikenlaista sitä ihminen murehtii...

Vierailija
6/6 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs minulla oli esikoista alkaessani odottaa painoa 79kg (olen 165cm pitkä) ja yritystä oli vain 3kiertoa..raskausaika meni hyvin ja edes sokerirasitusta ei tehty,lähetteen sain mutta en pystynyt sinne menemään pahoinvoinnin takia ja terkka hyväksyi kun ei pissanäytteissä ikinä ollut mitään..raskausaikana tuli rytmihäiriöitä mutta nekään ei johtunut/johdu raskaudesta..vaan mulla on fysiologinen sydämmen tykyttelytaipuvuus.Lapsi syntyi suunnitellulla sectiolla perätilan vuoksi,ja sectio meni hyvin,lapsi oli 3670g ja 49cm.

Toista lasta kun aloin odottamaan oli painoa 89kg ja se alkoi toisesta kierrosta..raskausaika meni hyvin ja ongelmia ei ollut..rv 40+4 syntyi terve 3910g ja 50.6cm poika.Ja sokeriarvoissa ei ollut nytkään mitään häikkää.

Ei se ylipaino anna huonoja lähtökohtia lapselle..samanlain voi laihoilla tai normaaleilla odottajilla olla lapsilla huonoja lähtökohtia..toki ylipainoraskauksissa on riskinsä mutta riskejähän on asiassa kuin asiassa.