Taaperon nukkuminen omassa huoneessa, help!
Poika siis 1,6 vuotta ja nyt on omaan huoneeseen siirrytty viikko sitten. Yöt on kyllä niin kauheita että tämä mamma on päivisin kyllä niin väsynyt! Menee suht. ok nukkumaan ilman kamalia kitinöitä jne. Mutta sitten kun itse menen nukkumaan toiseen huoneeseen alkaa puolen tunnin/ tunnin välein aivan kamalat kitinät ja huutamiset! Mikä tähän nyt oikeen auttaisi? Tietenkin heti nousen sängystä katsomaan onko jokin hätänä ja rauhoittelen takaisin uneen. Mutta kun itse olet saamassa unen päästä kiinni niin alkaa taas uusi rumba! Vinkkejä miten saisin pojan nukkumaan yöt ilman kitinöitä ja itkuja! :)
Kommentit (8)
- yövalo huoneen pistorasiaan, oranssin sävyinen niin ei häiritse unta
- iltarutiinit samalla tavalla omassa huoneessa joka ilta: puput nukkumaan, autot nukkumaan, kirjat nukkumaan ja iltasatu ja sänkyyn
- Välillä oli samaan kellonaikaan heräilyjä joka yö, mutta heräsin itse kellon kanssa hitusta ennen ja kävin vähän tönimässä lasta hereille, korjaamassa peittoa ja silittämässä tukkaa ja oppi nukkumaan näiden "läpi".
- Patja sängyn viereen lattialle, ole siinä joka yö vähän vähemmän aikaa, kerro lapselle mistä äiti löytyy kun herää keskellä yötä, ja odota kunnes lapsi on puoliunessa. Silitä tukkaa ja lähde huoneesta.
takaisin samaan huoneeseen vanhempien kanssa ei ole enään vaihto ehto.. eli pitää jotain keksiä että pystyy poika nukkumaan omassa huoneessa :)
lapsen sänky on vanhempien makuuhuoneessa ja aina samaan aikaan yöllä 10kk lapsi haluaa viereen nukkumaan. Ei auta, vaikka pinnasänky olisikin kiinni vanhempien sängyssä.
Illalla käy hyvillä mielin nukkumana omaan sänkyyn, mutta yöllä tulee hirmuinen paniikki-itku. Eikä rauhoitu mihinkään muualle kuin viereen.
Mikä siis neuvoksi?
Tuo teidän lapsihan on vielä vauva hyvänen aikaa.
Ap:lle jos tosiaan on pakko saada omaan sänkyyn ja huoneeseen niin sitten vaan onnea tuohon yritykseen.
Onko lapsella tutti?
Onko kotona hoidettavana?
Onko ollut omassa pedissä teidän huoneessa?
Vai jopa teidän välistä siirretty pois toiseen huoneeseen?
Syökö itse?
Juoko pullosta?
Mieti miten paljon lapselle on tullut viimeaikoina muutoksia, jokainen päivä on muutenkin uuden oppimista ja lapsella voi olla kasvukipuja.
Onko päivärytmissä tehty muutoksia? Nukkuuko samanlailla päiväunia kuin ennen?
Entä miten tuttu se oma huone lapselle on? Leikitäänkö ja vietetäänkö siinä päivällä aikaa?
Moni asia voi vaikuttaa hyvään uneen. Jopa se että onko lapsi vaikka kipeä ja korvat sairaana?
takaisin samaan huoneeseen vanhempien kanssa ei ole enään vaihto ehto.. eli pitää jotain keksiä että pystyy poika nukkumaan omassa huoneessa :)
Meillä vauvat nukkuneet ihan syntymästään saakka omissa sängyissään ja jopa omissa huoneissaan 2kk iästä eteenpäin. Nuorin nukkuukin jo iltakahdeksasta aamuyhdeksään yhtä soittoa.
Huone pitää olla tuttu ja turvallinen, sellainen mihin on kiva mennä. Meillä pojalle oli tärkeää jättää sängyn päädyt paikalleen, oli jotenkin turvallisempi kun ne pinnat löytyi yölläkin varpaita vasten. Sänkynä siis sellainen pinnis, josta etulaidan saa irti ja muut jää paikalleen (Brio Sleep).
Äidin tuoksuinen paita tyynyn alle. Unikavereita vaikka 20kpl viereen.
Ja sitä leikkiaikaa omassa huoneessa pitää olla tarpeeksi, muuten yöllä herätessä huone on pelottava.
jos ei niin sitten vaan rauhoitteluja ja kenties jäät lapsen viereen tai vaikka patjalle lattialle. Meillä siirrettiin kolmivuotiaana omaan huoneeseen mutta siirsin takaisin kun en jaksanut heräillä öisin tai sitäkään että vahingossa itse nukahtelin lapsen kapeaan sänkyyn. Siirtyköön omaan sänkyyn sitten kun siellä kitinöittä pärjää. Näin siis ajattelen ja arvaan, että pian tulee av:n haukkuryöpyt niskaan. Musta hyvä tehdä niin, että kaikki jaksaisivat hyvin. Jos teillä siirto on välttämätön niin sitten pitää keksiä jotkut selviämiskeinot.