Kuinka harvinaista on että kolesteroli on alle 2? Minulla on vähän päälle 1.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 22:33"]
Maksa sanoo riks raks poks. Otettiinko maksakokeita?
[/quote]
Eikö se ole enemmän yhteydessä sokeriin, fruktoosiin ja fruktoosi/glukoosisiirappiin tuo rasvamaksa?
Nostan vanhaa ketjua.
Minun kokonaiskolesteroli on myös hyvin matala ja laskee vain koko ajan. Olen normaalipainoinen nainen.
10v. sitten kokonaiskolesteroli oli tasan 3,0. 5v. sitten se oli 2,8.
Ja uusin mittaus vuosi sitten: kokonaiskolesterolini oli enää ainoastaan 2,4!
Hyvän ja pahan kolesterolin suhde on kuitenkin koko ajan ollut oikea ja hyvää tarpeeksi paljon.
Väkisin silti tulee mieleeni, että miksihän se on noin alhainen. Syön lihaa, mutta paljon myös soijaa, kasviksia, tofua jne. Käytän myös alkoholia kohtuullisesti silloin tällöin. Tupakoinnin lopetin 12v sitten.
En lukenut viestejä. Vastaan vaan että maksan toimintaan yleisesti liittyy noin matala kolesteroli. Vaadi lisätutkimuksia. Myös jotkut kasvaimet / syöpä voi vaikuttaa kolesteroliin. Leukemia esim.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2013 klo 22:28"]
Maksahan säätelee elimistön kolesterolitasoja tehokkaasti. Eli jos syöt paljon kolesterolia sisältävää ruokaa, elimistösi tuottaa sitä vähemmän. Jos kartat ko. ruokaa, elimistösi tuottaa sitä enemmän.
Mikä aiheuttaa tukoksia verisuoniin? Tukokset sisältävät myös kolesterolia, mutta myös kalkkia. Miksi näitä kertyy verisuonten seinämiin? Koska verisuonen seinämässä on jo vaurio. Kolesteroli pyrkii paikkaamaan tuon vaurion. Eli kolesteroli ei ole vaurion syy ja vaan jokin muu. Mikä?
Jos korkea kolesteroli aiheuttaisi sydänsairauksia, miksi kaikilla korkean kolesterolin omaavilla ei ole niitä? Entä miksi ihannearvot omaavilla puolestaan ilmenee myös sydänsairauksia?
Alhaisempi verenpaine jo yksinään riittää selittämään paremman sydänterveyden.
[/quote]
Minä en syö juuri koskaan mitään kolesterolipitoista ja kovaa rasvaa vältän kuin ruttoa mutta siitä huolimatta kokonaiskolesterolion yli 7. Kananmunia syön vain ruoan osana ja kananmunapitoista ruokaa syön todella harvoin. Minulla on sitten mitä ilmeisimmin pöljä elimistö joka ei ymmärrä pitää kolesteroliarvoja normaaleina.
Jos söisin joskus voilla leivottua pullaa johon olisi käytetty kananmunia niin voisi kyllä henki mennä siinä tempauksessa. Välillä ottaa todella paljon aivoon kun joutuu torjumaan kyläpaikan tarjoomuksia koska ne ovat järjestään kolesterolipitoisia.
Matalan kolesterolin omaava (2,4), ketjua nostanut vastaa: maksa-arvot (asat, alat, triglyt) normaalit. Eli ei kai voi silloin maksasta johtua?
Lähinnä itseä huolettaa juurikin joku syöpä tms. Mutta ei taida olla mitään yleispätevää verikoetta, jolla syöpää voisi testata... :/
Mulla on ollut vuosia kokonaiskolesteroli 3,1, samat arvot nyt ja 10 v sitten. Hdl, ldl ja trigyt esimerkillisessä suhteessa toisiinsa. Elän kohtuuterveellisesti (syön herkkuja jne,), alkoa kohtuudella ja en tupakoi. Taidan sitten olla Malesian aboriginaali ;-)