Lapseton pelkää lapsien tuomaa melua
Olen melkein 30-vuotias nainen avoliitossa. Häät ja lapset siintävät jo mielessä, mutta on yksi ongelma. Minulla on jo pari vuotta ollut tinnitus korvissa meluisan työn takia, ja se tuntuu vain pahenevan. Koitan käyttää töissä korvatulppia silloin kun voin, mutta olen huomannut, että jos en käytä, tinnitus pahenee. Olen alkanut pelkäämään melua.
Olemme muuttaneet uuteen asuntoon, ja kahdesta naapurista kuuluu todella paljon lasten kirkumista, rääkymistä ja muuta pauketta. Varsinkin toisessa asunnossa lapset tuntuvat huutavan ja paukkaavan aamusta iltaan. Tälläkin hetkellä kuuluu vaikka minkälaista kurkku suorana huutoa ja juoksemisesta tulevaa kolinaa.
Mitä sitten, kun meille tulee lapsia, joudunko käyttämään kuulosuojaimia tai korvatulppia 24/7? Pelkään todella kovasti lasten tuomaa mahdollista melua, koska tinnitus on jo nyt häiritsevää. Puhumattakaan että se pahentuu tai kuulo alkaa alenemaan. :( Mitä mieltä olette: tinnitus + lapsi = ?
Kommentit (12)
Ei niitä itkuisenkaan vauvan kanssa yleensä joudu pitämään sentään 24/7!
t. ed
Ehkä kaikki sitten sujuu ihan hyvin, kun niitä lapsia on... ja joskus tulpat korviin.
Minä olen kärsinyt tinnityksestä koko elämäni. En todellakaan muista, millaista hiljaisuus on, korvissa soi jatkuvasti.
Tinnityksen kanssa on vain yksinkertaisesti opittava elämään, ei siinä ole muita vaihtoehtoja. Äitini kärsi todella pahasta tinnityksestä, jotain siedätyshoitoja olisi kai ollut tarjolla, mutta ei mitään ratkaisevaa.
Opettele nyt, ennen lapsia, hyväksymään asia ja elämään tinnityksen kanssa, niin se ei ole ongelma jatkossakaan, kun lapset ovat ajankohtaisia. Mitä enemmän asiaan kiinnittää huomiota, niin sitä varmemmin se häiritsee!
mutta entä se fakta, että tinnitus pahenee (ainakin minun tinnitus) mitä enemmän olen melussa? :(
-Ap.
Tee vain yksi lapsi niin on pysyy koti aika hiljaisena. Kaksi lasta saa jo melun aikaiseksi.
Ensinnäkin vaikuttaa onko lapsi terve. Meillä on vauvoina itketty allergioita ja refluksia. Mutta ei tietenkään kokoaikaisesti ja silloin olisi voinut käyttää kuulosuojaimia huutokohtauksen aikana jos haluaa.
Meillä lapset on huutaneet pienempänä paljon ihan ilosta enkä ole sitä kieltänyt kun se ei minua haitannut (ja asutaan omakotitalossa niin ettei haittaa muitakaan).
Mutta kyllä ne lapset osaa olla huutamattakin (jos ovat normaaleja ja terveitä). Siis kasvatuksella saa paljon aikaan omien lasten kanssa. Meillä ei enää isoilta lapsilta (yli 4v) hyväksytä sisällä huutoleikkejä. Lasten kavereiden kanssa joutuu tehdä myös töitä jos ovat tottuneet huutamaan vapaasti kotonaan.
toinenkin, tee vain yksi lapsi. Kaksi lasta villitsevät toisensa, juoksevat, kiljuvat, huutavat... se on kauhea se meteli. Yksin lapsi keksii hiljaiset leikit.
Omani ei itkenyt vauvanakaan paljon ja on edelleen taaperona aika hiljainen ja uskoo, kun sanon että ei saa kiljua sisällä, kun naapurit häiriintyy. Omakotitalossa asuvan ystäväni lapset ovat sen sijaan todella meluisia eiätkä ole tottuneet ottamaan naapureita huomioon. Jatkuvaa huutoa, kiljuntaa ja mölinää. Olen ihan poikki parin tunnin jälkeen, en tajua miten vanhempansa jaksavat. Vanhemmat eiät edes yritä hillitä sitä ääntä, ovat niin tottuneet etteivät edes varmaan huomaa. Kasvatuksella voi vaikuttaa aikapaljon siis, väittäisin. Oma lapsi ei mene mukaan siihen huutamiseen, vaikka olisi "huutoseuraa", kun ei ole sellaiseen tottunut.
yksi lapsi tai isompi ikäero jos haluat kaksi lasta ja koti on hiljainen.
lisäksi, ylensä omien lasten äänet eivät kuulosta heidän vanhempiensa korviin melulta, vain toisten.
Moni ei edes kuule omien lastensa meteliä. Soitappa johonkin lapsiperheeseen niin taustalta kuuluu aina meteli. Muutakin meteliä on kuin itku tai huuto. Lasten leikeistä tulee jo ääntä. Nää puolustelijat ei vaan itse kuule omien lastensa meteliä tai yleensäkään kiinnitä huomiota siihen.
Tiedän todellakin mistä puhun ja minulla on jo koululaisia ja pienten lasten meteli ärsyttää ja sitä kuulee kaikkialla.
T. Se joka käski tehdä vain yhden lapsen ja joo en puhunut omien lasten pitämästä metelistä.
Jotenkin olisi vain hirveän surullista, jos ei ole sisaruksia. Itselläni on sisko, ja hän on yksi elämäni tärkeimmistä ihmisistä, jota ei voi verrata muihin. Pitää olla sisaruksia.
Hyvä vinkki muutoin. :)
Mikäli satut saamaan itkuisen vauvan tai riehuvan taaperon. Eivät kaikki lapset ole mölyapinoita...mun ensimmäinen lapsi huusi vauvana todella paljon ja taaperona ja leikki-ikäisenä on ollut meluisa. Toinen taas oli äärettömän helppo ja rauhallinen vauva. Itki vain selvästi huomattavasta syystä ja oli helposti tyynnyteltävä. Ja taaperonakin tosi hiljainen ja rauhallinen, vaikka on uhmaiässä. Uhmakohtauksia on, mutta volyymitaso on niidenkin aikana maltillinen.
Minulla on myös tinnitus, en ole huomannut sen kuitenkaan pahentuneen lasten saamisen jälkeen. No, sellaisina päivinä kyllä, kun tuo mölyävä esikoislapsi on ollut erityisen äänekäs, korvissa soi illalla enemmän.