Tekemistä/hommaa toimettomille ja yksinäisille - koulutuksesta viis! (Pitkä teksti!)
Niin kohderyhmänä kaikenikäiset halukkaat toimettomat, teinit, työttömät ja syrjäytyneet ja muut kynnelle kykenevät... TAUSTALLA AJATTELU YKSINÄISYYDEN POISTAMISESTA JA VANHUSTEN KANSSA TEKEMISESTÄ (osallistumisesta kukin kykynsä ja muiden mahdollisuuksiensa mukaan), mikä on myös osa heidän hoivaa ja sitä, että nähdään mikä heidän todellinen tilanteensa on... Ihan vain jotain brainstormingiä...
Puheenaiheet, Puheenvuorot ja Keskustelut...
Onko teillä mahdollisesti jotain viestintään ja kuviin liittyvää opetusta pelkkänä etäkurssina eli tietokoneen välityksellä suoritettavaa ja paikasta riippumattomasti.
Jos ei ole, niin voisitteko järjestää? Moni vanhempi, joka ei voi lähteä mihinkään sisäoppilaitokseen, voisi olla kiinnostunut. Monelle syrjäytyneellekin tulisi jotain mielekästä tekemisistä.
Keskustelupalstat ovat täynnä porukkaa, joiden kommunikaatiotaitoja voisi nostaa nyt kun elämme aikakautta, jolloin kaikki mitä haluaa sanoa, täytyy oikeastaan kirjoittaa.
On monia, jotka voisivat haluta pitää blogiakin, mutta taidot eivät riitä.
Uskon, että olemme menossa sellaisia aikoja kohti, että melkein kaiken tiedon on oltava saatavilla netissä kenelle tahansa joka sitä haluaa. Sitten mitä hän sillä tekee, onkin eri juttu. Uskon, että ne ajat, jolloin tieto oli valtaa ja sillä tehtiin rahaa ovat tulleet tiensä päähän. Nyt alkaa tieto tulla ilmaiseksi ihmisille, jotka sitä etsivät.
Nettikoulutus kannattaisi todellakin käynnistää. Sehän voisi toimia myös globaalisti ja siihen voisi osallistua kaikki, jotka haluavat käyttää suomen- ja ehkä ruotsinkieltä, enkuksi kirjoittaminenkin voisi olla hyvä juttu.
En olekaan aikaisemmin törmännyt keneenkään, joka antaisi viestintä (kirjallinen + kuva) alan koulutusta netin välityksellä Suomesta suomenkielisille. Jos on muista kielistä kyse, niin antakoot vastaavaa omilta kielialueiltaan.
Ja esimerkiksi ne blogit ja bloggarit / keskustelupalstat ja lehtien kommenttimahdollisuudet voisivat siis olla paikkoja, joissa nähtäisiin sitten näitä uusia "hyviä" kirjoittajia osallistumassa - mahdollisia kirjailijanalkuja.
Voisihan teilläkin olla ihan avoin joku vastaava kuin esim. "Gummeruksen kirjailijakoulu" tms... siis netin välityksellä.
No, eihän tätä koko juttua tässä juuri nyt voi loppuun asti kehitellä.
Minä olen jo näkevinäni kuinka tätä "hommaa" voitaisiin sitten hyödyntää noissa projekteissa, joissa yritetään hoitaa sellaisia asioita kuin "Yhdessä yli yksinäisyyden" (Aamulehti) ja sitten koko homma, jonka voisi laittaa otsikon "Hoitakaa itse vanhuksenne, syrjäytyneenne ja vammaisenne"! Oliskohan ihan kansallisen kampanjan aloittaminen kyseessä??? Nyt on vaan niin, että kaikenlainen kirjoittaminen on siinä tärkeää kaikkien kohdalla, että saadaan infoa kaikkialle ja kaikesta. Kuvat taas kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Kun oikeastaan kaikki tärkeä "puhe" joudutaan kirjoittamaan, niin kirjoitustaito ja selkokielen osaaminen ovat erittäin tärkeitä. On pysyttävä nuoren teinin, jonkun 12 vee tasolla teksteissä, jotta koko kansa ymmärtää.
Voisimme myös alkaa toimittaa paperilehteä, joka on suunnattu 80+ plus veeläisille. Se olisi selkokielinen lehti, jossa hyviä otsikoita ja referoitaisiin tärkeimmät asiat, jotka ovat tulleet muiden tietoisuuteen netin välityksellä. On väärin luulla, että 80+ veet enää pystyisivät itse käyttämään tietokoneita - monella on jo toimimattomat kädet ja liikaa muuta ongelmaa. Mutta hänelle toimitettu paperilehti (ilmainen tai tosi halpa) kertoisi pari kertaa viikossa tärkeimmät otsikot sekä heitä itseään koskevat asiat. Mistä vapaaehtoiset tekemään tämmöistä lehteä? Nämä vapaaehtoiset voisivat olla nuoria jonkun vanhemman johtamana.
Nuoriso voisi toimia tiedonvälittäjänä kaikenlaisten yksinäisten kanssa ja kirjoittaa näidenkin asioista nähtyään ensin, että miten näillä elämä hurisee. Paikanpäällä nähdään tarpeet ja lehden kautta voidaan sitten infota, että miten niitä ehdotetaan hoidettavaksi. Samalla he oppisivat paljon kaikenlaista elämään liittyvää, mutta myös, että miten heidän omille vanhemmilleen pitäisi asiat järjestää ja sitten lopulta heille itselleen.
Jospa Suomesta tulisikin maailman paras maa jossakin vähän muussa kuin pelkässä kouluasiassa. Itse asiassa tämmöisen voisi yhdistää koulun arkeen, mutta nyt on kyllä parasta, että tuota maailman parasta koulua ei enää yhdistetä yhtään mihinkään - eläkööt ihan omaa elämäänsä omassa politiikka- ja bisnesmaailmassaan.
Ja kukaan ei myöskään ole tullut ajatelleeksi, että voisimme laittaa kaikkien sairaiden ja vammaisten yms kodit viihtyisiksi yhteisvoimin. Kaikilla ei ole ollut siihen kykyä, voimia eikä rahaa. Voisimme käydä läpi itse kukin, mitä meillä on sellaista, jota emme tarvitse ja jota joku toinen voisi tarvita. Mutta vain siis jos asukas haluaa ja itse osallistuu laittaisimme hänen kotinsa viihtyisäksi ja myös toimivaksi. Sellaiseen kotiin on sitten ulkopuolistenkin kiva mennä. On mahdollista, että tästä syntyisi esim syrjäytyneille ja toimettomillekin jotakin tekemistä - pitäisi tehdä ehkä pikku remppaa, maalata tai pestä jotakin... Kaikenlaista tekemistä.
Ja yhdessä tekemisestä se yhteishenki syntyy. Siitä sitten syntyy myös toisista huolehtimisen tarve myös sen vuoksi, että tuntee ihmisen. Kukaan ei välitä jostain anonyymeistä. Nyt etsitään vain sitä ainoaa ja suurta rakkautta ja sen suhteen pitäisi siis olla se kantava ihmissuhde ihmiselle. Mutta eihän se sillä tavalla voi mennä. Perheen perustaminen kuuluu ikään kuin ryhmän sisälle, mutta sitä ennen on joku ryhmä, johon kuuluu ja jolla on tavoitteita - vaikka yhdessä hengissä pysyminen - joita kaikki pyrkivät toteuttamaan. Perhe on sitten sen ryhmän sisällä ja ryhmä on kansan sisällä. Nyt ei ole mitään tämmöistä näköjään ollut enää vuosikymmeniin ja pahemmaksi menee eli ihan tuntuu siltä, että kansa ei ole ainoastaan hajoamassa useampaan osaa vaan ihan kokonaisuudessaan.
Tarttis ihan laittaa tehtävälista, että mitä kaikkea tarttis nyt kaikenikäisten porukoiden tehdä ihan yhdessä ja ilman, että kukaan oikeastaan ajattelee mitään palkkiota (paitsi yksi halpa ja toimiva kännykkä, jos sellaista ei ole... sen voi saada....ottakaa vaikka rahaa niistä kirkon yhteisvastuukeräyksistä...tai muista tai laittakaa oma keräys pystyy...)
Jos teillä on jotain toteutettavissa olevia, konkreettisia ideoita ja haluatte kirjoittaa niistä jollekin, niin ainakin mulle voi kirjoittaa - olet minkä ikäinen tahansa. Kannattaa ajatella, että oma idea olisi sellainen, että sitä voisi itse ja lähikavereiden kanssa lähistöllä toteuttaa ja testata eli ei semmoista, että vaan ehdottaa, että joku muu taas tekisi jotain. Kannattaa myös miettiä, että mitä maksaisi tuon idean toteuttaminen (esim. joku vois tarvita bussirahaa, kahvitusrahaa jos pitää jonkun "ideointikokouksen" yms ja nyt tarttee olla rehellinen, ei mitään sellaista rahaa joka menee johonkin muuhun kuin mihin pyydetty eli kusetusta).
Laittakaa vaikka tänne palstalle info, jos joku on kiinnostunut ja jos sellaisia ilmestyy, niin mä laitain sitten jonkun sähköpostiosoitteen tänne, josta mut tavoittaa. Mä en ole mikään anonyymi taho, mulla on kyllä nimikin, mutta en nyt laita sitä tähän kun te kuitenkin vaan nauratte mun ideoilleni ja jutulle. Mutta naurakaa vaan, se pidentää ikää ja olihan se hyvä juttu saada taas jotkut naurut aikaan.
T. HölmöläinenKylähullu
P.S. Pissa-kakkasin nyt sit tämänkin hölmön jutun tänne palstalle ihan vain saadakseni niiiin niiiin kamalasti huomiota itselleni kuten provoilijoista sanotaan... Mutta oliko tämä nyt sitten joku oikea provo, vai... voi olla, että tämä olis eräs Saga från Borgåtrakterna...
Kommentit (2)
Ja ai kauhee kun oli raskaasti kirjoitettu teksti... niin, niin kauheeta... sä kuulutkin sitten varmaan niihin, jotka selviävät ihan omillaan ihan mistä vaan eli et kuulu kohderyhmään.
yhteisöllisyys ei kiinnosta mua pätkääkään, enkä lähde kenenkään sairaiden ja vanhusten ja syrjäytyneiden koteja laittamaan.