Onko lääkäri/terveyskeskus tehnyt mielestänne oikein tässä tapauksessa?
Kävin viime kesänä(eli melkein vuosi sitten) Valitettelemassa oireitani joka viittasi hiivaan, oli kuivat limakalvot, kutinaa ja kirvelyä ja jopa haavaumia. No lääkärin mielestä tarpeelliset testit tehtiin, katsottiin sukupuolitauteja, ei ollut hiivaakaan eikä virtsatietulehdusta yms. no oireet vaan jatkui ja lääkäri sanoi että osta apteekista jotain ph:ta tasapainoittavaa voidetta yms. no ostin, ei tehonnut, samat oireet jatkuneet siitä asti. vaihdellen. En ole viitsinyt enää ees soitella lääkäriin kun kerran mitään ei löytynyt eikä niitä tuntunut kiinnostavan oireeni. Silloinkin kun minua tutkittiin tuli sellainen olo että he haluavat minusta mahdollisimman nopeasti eroon, kauhea kiire ja hoppu. Noh mikä minulla voisi olla? olen nuori,, alle kolmekymppinen ja vaihdevuosi oireet. Pitääkö vaan uudestaan soitella sinne lääkäriin vaan tuhlata yksitellen apteekin eri tuotteisiin rahoja ja kokeilla lutrata niillä. ei tekis mieli ostella sitä sun tätä kun vaivaa ei tiedä.
Kommentit (20)
mennä. Yhtähyvin voit itse netistä lukea mikä auttaa ja mikä ei jos arvauskeskuksessa käyt. Kuitenkin avaavat opuksen ja niistä kattovat mikä mahtaisi olla soveltuva lääke kysymättä käyttääkö muita lääkkeitä etc.
Aikuiselle ihmiselle on varmaan turha sanoa, että jos hoitosuositus (se voide) ei toimi, niin ottaa yhteyttä uudelleen lääkäriin.
Vaikea on lääkärin mitään muuta tehdä tai edes laittaa lähetettä eteenpäin, jos ei potilas tule valittelemaan oireitaan.
terveyskeskuksessa on lääkäreillä monesti kiire. tuo olo tulee minullekin monesti, että haluataan potilaasta "nopeasti eroon". Yleensä silloin on esim. lääkärillä kahden lääkärin potilaat katsotavana, jos toinen lääkäri on esim. sairastunut. ei ole varmaan lääkäristäkään kivaa tehdä kiireessä töitä.
Yleensähän ensin tutkitaan, aloitetaan hoito ja seurataan mitä tapahtuu. Jos hoito ei ole riittävä, on tarkoitus, että jatketaan hoitoa muilla keinoin. Se taas vaatii uuden käynnin, että nähdään missä mennään. Varaa aika samalle lääkärille, jos mahdollista, pidempi hoitosuhde helpottaa molempia. Saman vaivan kanssa ei kannata yleensä juosta eri vastaanotoilla.
kävi näin terkkarissa: oli toistuvia virtsatieinfektioita ja kävin terveydenhoitajalla. (Kun eivät anna lääkäriaikaa vti:ssa) Se lopulta sanoi, että mene gynekologille. Minä sanoin, että eikös se terveyskeskuslääkäri voisi sitten katsoa. Hän sanoi, ettei se niistä niin tiedä, vaan gynelle kannattaa mennä. Sanoi vielä, että ensin menet gynelle. Ennen sitä ei kannata tänne tulla enää noita vti-vaivoja valittamaan.
Otin yhteyttä aluehallintovirastoon, joka valvoo terveyspalveluja. Siellä pidettiin lainvastaisena tuota, että todetaan gynetarve ja ei sitten laiteta lähetettä kunnalliselle gynelle.
On tutkittu, erityistä syytä ei löydetty vaan tulokset olivat normaalit ja siksi kehotettiin kokeilemaan tasapainottavaa voidetta.
On oma ongelmasi, jos sitten kärvistelet vaivan kanssa VUODEN, kun voide ei auttanutkaan. Jos hoito ei auta, pitää olla aktiivinen, soittaa ja pyytää uusi vastaanottoaika. Lääkäri varmasti on siinä uskossa, että olet jo aikaa sitten parantunut, kun et kerran ole ottanut yhteyttä.
ulkosynnyttimissä vai emättimessä?
no siis soitin tästä lääkärille myöhemmin uudestaan ja ne vaan suositteli voiteita. pitää kai mennä uudestaan mutta ärsyttää.
kai suurin syy on se että inhoan lääkärissä käyntiä
itselläni oli sama tilanne kuin sinulla ja se oli hiiva ja olin allerginen hiivalääkkeille. Ainut mikä auttaa on suunkautta otettava Fluconazol Orion 150mg, saa apteekista ilman reseptiä.
Suosittelen kokeilemaan tuota, et menetä siinä mitään.
Mulla oli samoja oireita kuin kuvailit, luulin että on hiivaa mutta hiivalääkkeet ei auttaneet, ei tabletit eikä emätinpuikot. Totesin sitten että ehkä johtuu ihan vaan limakalvojen kuivuudesta ja ostin apteekista kyseiseen vaivaan tarkoitettua voidetta, oliskohan ollut vagisan nimeltään. Nyt on vaivat hävinneet. Tuota laitetaan siis asettimella emättimeen ja voi sivellä myös ulkosynnyttimiin, mulla ainakin auttoi. Ennen tuota kokeilin perusvoiteita ja ceridal öljyä mutta ne eivät auttaneet kunnolla.
neuvoista siis
ostin tuollasita loquigel- geeliä ja tuntui hyvältä. se oli halvempaa kun tuo vagisal vai mikä se nyt oli. mutta odottelen vähän pidempään tuloksia
Mulla oli tuota monta vuotta, hiivaa ei löytynyt. myös suupielet halkeili. Loppui kun vajaatoiminta todettiin ja sain tyroksiinit.
Tavallisimpia syitä gynekologille hakeutumiseen ovat erilaisten ulkosynnyttimien vaivat. Ulkosynnyttimien kutinan ja kirvelyn taustalla voivat olla infektiot, tavallisimmin hiivainfektio, jonka oireena ovat äkillisesti alkanut kutina, kirvely ja kokkareinen valkovuoto. Oireisen hiivainfektion voi hoitaa itse apteekista saatavilla valmisteilla. Toistuvassa hiivatulehduksessa on syytä kääntyä lääkärin puoleen.
Limakalvojen kuivuus aiheuttaa usein kutinaa, kirvelyä ja alavatsakipuja. Se voi olla seurausta esimerkiksi ehkäisytablettien käytöstä, mekaanisesta hankauksesta (alusvaatteet, housut, toistuvat alapesut) tai vaihdevuosi-iän lähestyessä (kuten myös imetysaikana) estrogeenimäärän vähentymisestä. Limakalvojen kuivumista hoidetaan paikallisesti annosteltavalla estrogeenillä. Myös öljysuihkeet, emättimen limakalvoille suunnattujen laktobasillivalmisteiden käyttö ja esim. hyaluronihappoa sisältävät emätinpuikot auttavat limakalvojen kuivumisesta aiheutuviin vaivoihin.
Ulkosynnyttimien alueella voi olla ihottumia, joista tavallisimpia ovat lichen sclerosus (LSA) eli valkojäkälä, lichen planus eli punajäkälä sekä psoriaasi. Ulkosynnyttimien valkojäkälän syy on tuntematon. Yleisin sairastumisikä on 40–60 vuotta, mutta tautia tavataan myös hyvinkin nuorilla tytöillä. Valkojäkälää esiintyy naisilla häpyhuulten ja välilihan iholla. Valkojäkälään liittyy ihon oheneminen, keratinisoituminen ja ihon kimmoisuuden väheneminen ja se aiheuttaa helposti kutinaa, kirvelyä ja ärsytystä. Oireiden voimakkuus saattaa vaihdella. Ohuille ihoalueille voi ilmaantua verenpurkaumia ja jopa verisiä rakkuloita. Ihottuma kutisee usein voimakkaasti, ja raapimisen takia iho saattaa paksuntua. Taudin edetessä häpyhuulet saattavat surkastua ja emättimen aukko pienentyä. Lääkärin tutkimuksiin on syytä hakeutua, jos ulkosynnyttimissä on sitkeä, kutiseva, haavautuva ihottuma. Jos oireet ovat hankala tai ongelmana on huonosti parantuva haavauma, diagnoosi varmistetaan tähystystutkimuksella ja koepalalla. Punajäkälä esiintyy myös häpyhuulten iholla vaalean sinipunaisina, pinnalta kiiltävinä läiskinä. Sen erottaminen valkojäkälästä voi olla vaikeaa, jopa koepalassa. Hoidolla pyritään lievittämään oireita. Reseptillä saatavat vahvat kortikoidivoiteet auttavat yleensä melko hyvin, ja niitä pitää käyttää riittävän pitkä aika.
ei sillä lääkärillä ole kristallipalloa josta näkisi,että vaivasi jatkuvat edelleen,ehkä kannattaa soittaa ja varata uusi aika!
Täällä on keskustelua samantapaisesta jutusta
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781…
Ja itse aiheeseen, lääkäri ei ole toiminut mitenkään väärin. On aivan normaalia olettaa ensin yleisimmät syyt ja kokeilla eri hoitoja. Tosin kylläpä mullakin kävi niin, että itse mä itseni "diagnosoin" ja löysin hoidotkin.
En ehtinyt lukea ketjua kunnolla joten voi olla että tästä on jo puhuttukin... mutta et suinkaan käytä e-pillereitä?
ääh...pelästyin tota jäkälä juttua mistä sellainen voi tulla?
hukkaan menevät nekin rahat. Menkää kunnollisille lääkäreille / vaihtoehto hoitajille.
ääh...pelästyin tota jäkälä juttua mistä sellainen voi tulla?
mutta käsittääkseni ne on jonkin sortin autoimmuunitauteja, ei siis kai tarttuvia tai mitään. Vähän niin kuin psoriasis esim. Tuolla linkittämässäni ketjussa on yksi punajäkälästä kärsivä.
No niin siis kerrottakoon, että mulla on ollut parikymppisestä tähän neljänkympin ikään vastaavia oreita. Joskus on hiivalääkkeet helpottaneet, joskus lääkäri on kirjoittanut flagyl comp emätinpuikkoja ja joskus olen työntänyt sinne piimää ja se on auttanut. Mutta oireet palaavat aina, mitään ei missän löydy, ei auta vaikka oli yksityinen, siis yksityisiä, gynejä. Se vaiva palaa. Välillä pahaa hajua, enimmäkseen limakalvot on ulkosynnyttimissä aristavat ja osin kuivatkin. Yhdyntä onnistuu välillä ja välillä taas ei. Tätä siis kaksikymmentä vuotta. Eikä mitään apukeinoa ole löytynyt. Vagisania en ole vielä kokeillut, mutta liukasgeelit yms. joo. Eli mun pointtini oli tässä kirjoituksessa se, että ei sitä alapäätä saa kaikilla naisilla oireettomaksi. Sitä vaan pärjäillään jotenkin. Ja siis sokeriahan en syö lainkaan, olen laiha ja liikun. Ja silti. Ihan puppua, että kaikkiin vaivoihin löytyisi selitys ja apukeino.