Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita yksinhuoltajia, jotka tekevät vuorotyötä ja lapset

Vierailija
08.02.2013 |

vuoropäiväkodissa työaikojenne mukaisesti?

Oletteko tyytyväisiä asiaan vai aiotteko pyrkiä muuttamaan jotain?

Itse taas järkytyin, kun katsoin ensiviikkoa. Lapset ovat hoidossa ihan hirveän tuntimäärän. Toisaalta en kauheasti näe vaihtoehtojakaan.

Jäin viime keväänä täysin yllättäin yksinhuoltajaksi. Lapset 4v ja 1v. Mulla loppui äitiysloma elokuussa ja sinnittelin säästörahoilla, kunnes tammikuun alusta oli pakko palata töihin. Alallani ainakin 90% tekee vuorotyötä. Olen pari kertaa hakenut eri työpaikkaa, jossa olis helpommat työajat, mutta ei ole tärpännyt. Itse tykkään vuorotyöstä, mutta lapset..

Asumme kerrostalokolmiossa, jonka laina on nyt maksettu. Mulla ei ole tukiverkkoa täällä, äitini asuu 220km:n päässä ja tulee hyvin harvoin auttelemaan, pari kertaa vuodessa siis.

Ensiviikolla lapset ovat siis hoidossa 5 yötä!

Ma ja ti ollaan vapaalla. Mutta ke vien lapset välipalalle tarhaan, menen hakemaan to aamuna aamupalan aikaan, vien takaisin to välipalalle, haen pe-aamuna aamupalalta. Vien pe-iltana klo 18.50 tarhaan, haen lauantaina klo 15, vien taas takaisin klo 18.50, haen sunnuntaina klo 15, vien taas sunnuntaina klo 18.50 takaisin.

YMMÄRRÄN, että nuo on ihan liian pitkiä päiviä. Mutta en vain tiedä, mikä on vaihtoehto?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavuoro loppuu klo 22 ja mulla menee töistä n. 30 min ajaa päiväkodille. Siksi lapset jäävät yöksi (meillä päiväkodin säännöt sanovat, että lapset on haettava klo 22 mennessä tai sitten jäävät yöksi)

Tuo nyt on paha viikko, ei kaikki ole tuollaisia.

Lasten isä siis ei voi auttaa, se ei ole käytännössä mitenkään mahdollista. En halua tässä kertoa syytä, mutta siis se on täysin poissuljettu vaihtoehto.

Osittaista hoitovapaata olen miettinyt, että hakisin sitä vaikka puoleksi vuodeksi ensi kesäloman jälkeen. Siihen asti mulla on kyllä pakko tehdä täydet tunnit, että saan rahaa. Kuten sanottua, nuo muutama kotihoidontuella vietetty kuukausi söi kaikki säästöt.

Asunto saatiin maksettua miehellä olleen vakuutuksen turvin. Maksan yhtiövastiketta 374€/kk, lisäksi sähkö, vesi, vakuutukset, auto (on oltava, muuten mahdotonta kulkea töihin!), bensat, puhelin, ruuat ja muut päivittäiset menot. Saan käteen n. 1800€/kk ja pystyn siitä laittamaan pienen siivun joka kuukausi nyt säästöön, jotta voisin sitten olla osittaisella hoitovapaalla jonkin aikaa ja olla siis enemmän lasten kanssa.

Olen miettinyt, että voisin ehkä hakea lapset aiemmin hoidosta yövuoron jälkeen, mutta hoitopaikasta suositeltiin kunnon unia minulle, jotta jaksaisin paremmin.

Vierailija
2/19 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppäsin oravanpyörästä, otin siis loparit. Olin ehkä pari viikkoo työttömänä, menin sit puoli vuotta kestävälle kurssille.

Nyt olen 8-16 duunissa, luxusta!!!

Aiemmin tein ravintolassa hommia, en ole katunut pätkääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 8-vuotta ja täällä missä asumme saa 10-vuotias vielä olla vuoropäiväkodissa. Kyllähän se vaikeuttaa elämää,mutta näillä mennään.

Vierailija
4/19 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tekee taloudellisesti tiukkaa, mutta sitä varten on toimeentulotuki. Pärjäätte kyllä.

Vierailija
5/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa jo alkaa ajatella mitäs sitten kun esikoinen menee kouluun. Voisitko esim. lähteä opiskelemaan uutta ammattia ja siinä menisi vuosi/pari ja sitten päiväduuniin?

Mulla ei ollut aikoinaan onneksi öitä yhtään lapsi vuorohoidossa, iltaisin klo 21.40 saakka kyllä meni silloin tällöin.

Vierailija
6/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta opiskeleminen tuntuu taloudellisesti aika mahdottomalta ajatukselta..

ap

Vierailija
7/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi vain kaksivuoroja, niin ei öitä tarvitse hoidossa olla.

Opiskelen itse etänä kotoa käsin tradenomiksi, suosittelen, tosi helppoa on, kun luennot voi kuunnella jälkikäteen jne. Muitakin aloja varmasti löytyy.

Vierailija
8/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asuntolaina on maksettu, niin eikö äkkiseltään laskettuna kuussa jää ainakin 400-500 euroa "enemmän" käteen kuin normisti???

Vierailija
9/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet niin miksi?

Vierailija
10/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, että he toisinaan suunnilleen vain käyvät kääntymässä kotona! Anteeksi kun sanon näin suoraan, mutta olen aika järkyttynyt. Pystyisitkö yrittää vaihdella vuoroja muiden kanssa? Ja pitemmällä tähtäimellä ehdottaisin, että tekisit kaikkesi saadakseni päivätyötä, edes siksi aikaa, että lapset tajuaisivat, miksi heitä riepotellaan. Enta voisiko lasten isän kanssa sopia hoitoasioita jotenkin järkevästi?

Vierailija
11/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit varmasti tehdä osa-aikatyötä, helpottais vähän.

Vierailija
12/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapset reagoivat tuollaisiin hoitoputkiin? Etkö voisi vaihtaa alaa päivätöihin jollain tavoin? Teetkö hoitotyötä siis? Eikö löytyisi jotain muuta vaihtoehtoa tosiaan, vaikka huonompaakin? Kuulostaa tosi karulta lasten kannalta.

Vierailija
13/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne ja myötätuntoni sinulle, kyllä tuosta varsinkin 1 vuotias kärsii pahasti, sen verran olen lapsipsykologiaa lukenut.

Anteeksi mutta en ymmärrä mistä päästä sinulla on niin tiukkaa kun kerta asuntokin maksettu.

Itse olen myös yh ja aika pienellä rahalla pärjätään, ollaan vuokralla ei autoa jne.

Sinun tilanteessasi jäisin tuollaisesta työstä pois ja hakisin kotihoidontuelle. Töitä kerkeää tehdä koko loppuelämä, lapset ovat kerran pieniä ja nuorimmaisella elämän tärkeimpiä aikoja kehityksellisesti.

Vierailija
14/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu iltavuoro, miksi lapset on silloin yön päikkärissä?

Vierailija
15/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole turhaan ne suosituksetkaan että 1 yö per ikävuosi yhtämittaisesti hoidossa.

Vierailija
16/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tosiaan vielä päiväkoti-ikäisten kanssa onnistuu. Mutta mitä sitten, kun lapsi menee kouluun. Miten aiot selvitä? Todella varteen otettava vaihtoehto on lähteä opiskelemaan. Jos asuntokin on maksettu, niin taloudellisesti opiskelun ei pitäisi olla mikään kova taakka. Ja saisit lapset melko varmasti ilmaiseksi tai ainakin tosi edullisesti PÄIVÄhoitoon. Illat ja yöt voisitte olla kotona kaikki kolme.

Tsemppiä!

Vierailija
17/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin teen vuorotyötä.

Me tehtiin erilaine ratkaisu erotessa, mikä monia järkyttää vielä suuremmin kuin vuoropäiväkoti, 1,5 vuotias lapsemme jäi isälleen asumaan jolla ei ole vuorotyötä.

Monesti, niiiiin monesti olen halunnut hakea vuoropäiväkotipaikkaa lapsellemme ja ottaa luokseni asumaan. Onneksi sukulaiseni, exmieheni aina puhunut järkeä.. Lasta nään aina kun on vapaat tai aamuvuoro.

Tiedän että sulla ei ehkä ole samaan mahdollisuutta.

Haluan vain sanoa että tsemppiä! Ymmärrän tuskasi, stressisi ja turhautumisesi.

Rahaa kumminkin tarvitsee elääkseen. Töistä saa rahaa. Ja itselläni ainakin sekin, että rakastan työpaikkaani kaikilta osin. En haluaisi vaihtaa pois.. enkä vielä aiokaan.

Jaksamisia!

T. vuorotyö- ja etä-äiti

Vierailija
18/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 3-vuorotyötä ja nuorempi lapsista oli tuolloin vuorohoitopaikassa. Öitä oli siellä max 2/vk ja vastaavasti oli sitten mun vapaapäivinä kotona.

Vanhemman lapsen kanssa tehtiin niin, että lapsi meni mun äidin luo, joka asui n. 1,5 km päässä ja meni sieltä kouluun.

Ei noista traumoja ole lapsille jäänyt.

Sitä vaan en ymmärrä, että miksi sun lapset jäävät yöksi päiväkotiin, jos olet iltavuorossa? Ainakin tuosta kirjoituksesta ymmärsin, että ei nuo kaikki yöt sulla ole yövuoroja. Mikset hae niitä iltavuoron jälkeen kotiin ja vie takaisin ennen seuraavaa iltavuoroa. Tuo tuntuu kyllä kohtuuttomalta lapsia kohtaan. Itse hain lapsen aina iltaisin viimeistään klo 21.45 hoidosta iltavuoron jälkeen.

Vierailija
19/19 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu iltavuoro, miksi lapset on silloin yön päikkärissä?

mutta itselläni (olen sama kuin 14) iltavuoro loppuu joko 23 tai 24 päivästä riippuen. Lasta on turhaa (puhumattakaan että kaikista ei edes saa hakea) hakea siinä vaiheessa kotiin.