onko koirallasi eroahdistusta?
Kommentit (6)
ei ole saatu kuin vähenemään sitä...
Nyt sentään useimmiten jää aamuisin ihan ok herkkujen avulla, mutta en valitettavasti usko, että äivät ihan hyvin sujuu, eli varmasti haukkuu turhaan.
Ja kun kotiin tullaan, se hilluu täysillä, lähes sekoaa, ihan liian intona on :(
On nyt 2v ja ajateltiin ottaa sille kaveri, voisko se auttaa?
Ensimmäinen tämän rotuinen ja vasta nyt kun olen tutustunut paremmin muihin saman rotuisiin, olen tajunnut että tämä on yleistä tässä rodussa. Omistajat vain vähättelevät tai jopa pitävät suloisena, kun koira hinkuaa omistajansa perään... Edellinen koira oli tosi itsenäinen, vähän liikaakin, joten pentuna sosiaalistin tätä tosi hyvin ja opetin olemaan paljon kanssani. Otin koiran vielä kesälomalla. Loman jälkeen olinkin sitten pulassa... Jotenkin se silti oppi olemaan yksin kotona, mutta jos jätin vieraaseen paikkaan tai vaikka hihnassa kaverille (joka koiralle tuttu ihminen) ja lähdin kävelemään poispäin, niin alkoi kauhea kiljunta. Jos muut ihmiset jättävät koiran yksin vieraaseen paikkaan, niin ongelma ei ole läheskään näin iso.
Kesällä muutin uuteen asuntoon. Aluksi naapurit sanoivat koiran vinkumisesta, nyt eivät ole enää pitkään aikaan sanoneet. Olen nauhoittanut koiraa n. 10min pätkiä, jolloin on ekat 3-5min hiljaa, mutta sen jälkeen alkaa vinkumaan. En tiedä jatkaako tätä koko päivän, ei sentään onneksi enää huuda kurkku suorana niinkuin pentuna. Stressaa kuitenkin, minkä takia juo kupillisen vettä ollessaan yksin ja pissaa aina lattialle jos on yli 4-5 tuntia yksin kotona. Eli toisin sanottuna aina kun olen töissä.
En tiedä miten kouluttaisin, olen jopa kokeillut koiralle sellaista rauhoittavaa pantaa, muttei vaikutusta. Ruuat syö sentään aina yksin ollessa ja usein jätän luun tai kongin, jonka tyhjentää. Eli ei sentään ihan koko aikaa hypi oven takana. Muuten koira on ihana ja hyvin koulutettu (tottelevaisuuskokeista TK1). En muuten pääse tokossakaan etenemään, koska koira ei kestä paikallamakuussa minun piiloon menemistä.
Sille, joka mietti uuden koiran ottamista, niin älä ainakaan pentua ota! Oppii vaan samat tavat! Aikuinen koira, joka on varmasti rauhallinen yksinollessaan, voisi olla sopiva kaveri.
meillä on myös 5v koira joka on ollut kuin emo tälle pennulle,siksi ajattelinkin,ettei tällaista ongelmaa tulisi vaan tulipa.
Ollaan pitkään ihmetelty,että miksi koira ei ole sisäsiisti yksin ollessaan,mutta nyt osasin yhdistää asiat.
Naapuri kertoi jossakin vaiheessa,että pentu itkeskelee,luulin jo itkujen loppuneen,paitsi nyt on ruvennut paikkoja hajoamaan ja meidän kotona ollessa itkee ja on rauhaton aina kun joku perheenjäsenistä lähtee ovesta ulos--tämä on siis ihan uusi juttu.
No tänään käväsin kaupassa ja kotiin tullessa pentu oli ihan poissa tolaltaan,riehui ja läähätti valtavasti.
Vanhin poikani on ollut monta viikkoa kotona sairaana ja sitten kertoili,että tosiaan koira sekoaa aamuisin kun lähdetään töihin,haukkuu vimmatusti ja juoksentelee ikkunasta toiseen,helvetti kun ei ole sanonut aiemmin--saadaan varmaan kohta valitus naapureilta.
Mitä hittoa sitä nyt kannattaisi kokeilla?
ap
Mikä rotu sulla on, 4?
En viitsi tarkkaa rotua kertoa, koska antamillani tiedoilla vaihtoehdot voi rajata kolmeen koiraan enkä halua että minua tunnistetaan.
Tiedostan, että olen itse opettanut koiran pentuna huonosti yksinoloon. Olisin opettanut paremmin, jos olisin tiennyt tämän ongelman olevan näin yleistä. Useempi koirani sukulainen käyttäytyy samalla tavalla (ja ongelmana juuri tuo vinkuminen kun omistaja lähtee, eivät siis hauku tai riko paikkoja) ja myös muut rodun edustajat. Toki paljon poikkeuksiakin on ja jollain on eroahdistus lievempänä kuin toisilla. Taitaa kyllä olla yleistä seurakoirilla, koska kiintyvät vahvasti omistajiinsa...
t. 4
kun meille tulee joku täysin vieras ihminen, esim. tv korjaaja ja sitten koira saakin sen kohtauksen.
Meillä cockerspanieli, joka on saanut olla suurimman osan ajastaan muiden kanssa; ensin pystyin ottamaan sen töihin mukaan ja sitten olen ollut kotona lasten kanssa. Koira ei kestä oikein hyvin yksinoloa, se ulvoo ja on hädissään, ja istua napottaa eteisen oven edessä odottamassa meitä.
En ole enää yrittänytkään siedättää sitä mitenkään, koska se on niin vanha että varmaan ehtii kupsahtaa ennen kuin oppisi olemaan yksin, ja yksinolo on sille kuitenkin poikkeustapaus. Tuntuisi koiran kiusaamiselta tahallaan jättää sitä yksin, kun ei kerran ole pakko. Tämän koiran sisarusparvesta kaikilla on ollut enemmän tai vähemmän eroahdistusta, joten ajattelen sen olevan aika pitkälle myös geneettistä.