Opettaja, laitatko ikinä wilmaan mitään positiivista?
Onko lapseni aina hankala, ärsyttävä ja huolimaton? Vai jääkö ajanpuutteen vuoksi positiivinen palaute antamatta?
Kommentit (33)
Sillä vanhemmat ja lapsi ylpistyvät siitä ja kyllä ne ne positiiviset asiat itsekin huomaa. Negatiivisia vanhemmat ei huomaa itse sillä katsovat lastaan aina ruusunpunaisten lasien läpi. t. ope
piilee valitettavasti totuuden siemen...
Viime vuonna merkitsin paljon positiivisia kommentteja Wilmaan varsinkin sellaisille oppilaille, joilla oli paljon myös niitä negatiivisia. Ajattelin vähän niin kuin tasapainottaa tilannetta, ja yritin etsiä pieniäkin hyviä juttuja ja laittaa niistä merkintöjä.
Tämä osui valitettavasti minua omaan nilkkaan, kun todistukset oli jaettu ja vanhemmat ihmettelivät lapsensa huonoa käytöksen arvosanaa. Ihmeteltiin miksi sai huonon arvosanan, kun Wilmassa on paljon "ahkera" ja "hyvää tuntityöskentelyä"-merkintöjä. Ei huomattu niitä unohdukisia, myöhästymisiä ja häiriköintiä.
Nyt olen maltillisempi noiden Wilma-merkintöjen kanssa. Annan oppilaille mieluummin positiivisen palautteen suullisesti.
t. toinen ope
Minulla on kolme lasta, joista vanhimmat jo aikuisia ja nuorin lukiossa. Wilmassa ei ole koskaan ollut mitään henkilökohtaisia merkintöjä, vaikka lapset ovat olleet yhteensä neljässä eri koulussa. Todistusnumerot ovat olleet käytöstä myöten 9-10, joten merkintöjen puute ei kerro ainakaan ns. ongelmaoppilaista.
Toki olen kiitollinen lasteni hyvästä koulumenestyksestä, mutta olisihan joskus ollut kiva lukea jotain henkilökohtaista palautettakin.
myös opettajakohtaisesti voi vaihdella se mitä sinne merkitään. Eli ei kannata ihmetellä jos on erilaisia käytäntöjä.
Laitan wilmaan pääasiassa ikävät asiat, koska olen sanonut vanhemmille, että jos on mennyt hyvin, ei tule merkintöjä. Positiivinen tulee sitten jos on jotain todella poikkeavan hyvää käytöstä tms. Ja meillä muutkin opettajat toimivat samalla tavalla.
Opetan yläkoulussa ja annan päivittäin positiivista palautetta. Joskus se voi tulla viittaamisesta, joskus hyvin tehdystä kotitehtävästä, joskus kaverin auttamisesta, joskus reippaudesta jne.
Negatiivista palautetta en anna ihan joka päivä, mutta joka viikko kyllä. Jos on aikaa, laitan negatiivisen palautteen mieluummin viestinä vanhemmalle, lapselle itselleen ja luokanvalvojalle kuin merkintänä, joka jää koko lukuvuodeksi näkyviin.
Omat lapseni eivät ole koskaan saaneet alakoulusta kuin negatiivisia merkintöjä.
ja meillä laitetaan tuntimerkintöinä näkymään myös plussat eli jos tunti on ko. oppilaalla mennyt keskimääräistä paremmin tai hän on jotenkin loistanut, laitan plussan sen tunnin kohdalle. Joskus kirjoitan myös erikseen maininnan, mikä meni hyvin. Harmillista on vain se, että kukaan ei välttämättä kotona käy katsomassa niitä tuntimerkintöjä tai koko wilmaa ylipäätään. Suuri työ ja monesti ihan turhan takia. Pitämissäni vanhempainvarteissa kertoi noin kolmasosa vanhemmista olevansa täysin haluttomia katsomaan koskaan wilmaan. Ope
Kyllä jotkut katsoo niitä ja arvostaa. Ihailen teitä opet jotka jaksatte punnertaa vaikka vastassa on vaikka - ja - mitä. Tzemppiä!
opettajana yläkoulussa. Meillä on Wilmassa valmisvalikossa vain töppäykset, ei lainkaan positiivisia asioita. Perusoletushan on, että oppilas käyttäytyy hyvin, on tehnyt läksyt ja osallistuu aktiivisesti opetukseen. Jos jotain muuta tapahtuu, se merkitään vanhempien nähtäväksi. Jos siis mitään merkintöjä ei ole, vanhemmat voivat hyvillä mielin ajatella, että kaikki menee hyvin.
Itse olen kuitenkin joskus kirjoittanut positiivista palautetta erikseen. Oppilaalla on voinut esim. jäädä läksyt tekemättä ja on tullut siitä merkintä, mutta sama oppilas on sitten läksyntarkastuksen yhteydessä kuitenkin voinut viitata paljon ja osata asiat, vaikkei ollutkaan läksyä tehtynä. Joskus joku oppilas on osannut hoitaa hienosti jonkun poikkeavan tilanteen, jos hän on itse esim. töpännyt niin on oma-aloitteisesti hoitanut asian kuntoon. Tämmöisistä olen sitten kirjoittanut palautetta. Jos on joku häirikkö kyseessä, jolle tavallisesti joudun joka tunti laittamaan negatiivista merkintää, niin hyvänä päivänä hyvästä käytöksestä olen voinut kirjata, että tänään tunti sujui harvinaisen hyvin.
mutta minä kun luen wilmaa, niin kun siellä on pelkkää negatiivista, se antaa kuvan, että lapsen koulunkäynti on täynnä kaikkea negatiivista. Ei paljoa vaatisi laittaa sinne edes joku hymynaama joskus. Kun lapsella on ongelmia, tarvitaan joskus myös rohkaisua. Luulen ettei opettajat usein ymmärrä sitä, koska opettajien lapset lienevät useimmiten niitä kilttejä koululaisia, josta syntyy se "perusoletus".
Käytännössä no news is good news. Iso yläkoulu ja aineenopella joka tunti uusi ryhmä edessä. Kyllä se käytännössä jää kerran kuussa annettavaan yleispalautteeseen se positiivinen palaute.
Minun mielestäni positiivinen palaute vaatii muutakin kuin niiden hommien hoitamisen, jotka koululaiselle oletuksena kuuluu.
jolla on vaikeuksia. Kiitos tästä viestistä. Auttaa ymmärtämään, millaista porukkaa siellä on töissä.
Opettajalla siis käytännössä ei ole mitään hyvää sanottavaa oppilaalle, jolla on vaikeuksia. Kiitos tästä viestistä. Auttaa ymmärtämään, millaista porukkaa siellä on töissä.
Kukahan "fiksumpi" kasvatusasiantuntija kerran totesi, että "häirikköoppilaiden" vanhempien tyypillinen puolustautumismekanismi on just tämä, mikä ketjussa näkyy, ala-arvoisesta käytöksestä vaaditaan kehuja!!! Jos käyttäytyy huonosti, ei silloin kuulu kehua! ei ihme, että lapset kasvaa vinoon, kun vanehmmat on näin puusilmiä?
En tiedä, mikä sinulla on tapana, mutta jos mukulasi hajottaa naapurin ikkunan, niin onko sinulla tapana sanoa, että "tuo oli nyt harmillisen typerä temppu, mutta hieno juttu, että viime viikolla suostuit usemman kehotukseni jälkeen viedä roskapussin melkein perille asti..........
TÄTÄ SAMAAKO VAADIT WILMA-VIESTEILTÄ: "läksyt olivat tekemättä, mutta kiva, että Jamipetteri söi reippaasti ruokatunnilla!"
KASVATTAKAA JÄLKIKASVUNNE, niin ei tarvi lukea negaa Wilmasta! So simple as that!
Viestejä häirikkölasten vanhemmille:
* Myöhästyi tunnilta, mutta kiva, että Nico otti jo kolmannella kehotuksella kirjat esille.
* Tänään Jasminella kirosi ainoastaan Saatana, perkele jumalauta" viime viikosta parannusta, kun silloin mukana oli vielä V.... Edistystä!
* Ihanaa, tänään Marco otti jo neljännestä kehotuksesta pipon pois päästä luokkahuoneessa.
Tätäkö te huonosti käyttäytyvien lasten vanhemmat kaipaatte??
Ettekö te nyt tajua, että kyllä ne opet "kilttejä ja yhteistyökykyisiä mussukoitanne" kehuu päivän aikana, JOS aihetta on. Ei kaikkea "hienoa, että sinulla on kynä tänään mukana" voi kirjoittaa Vilmaan.
Kyllä kehun lapsia päivittäin ja paljon, mutta en kirjaa niitä Wilmaan. Oletan, että ne kehut ovat lapselle tärkeämmät kuin vanhemmille!
Vanhempainvarteissa kerron sitten vanhemmilla tarkemmin.
Saattaa siis tarkoittaa sitä, että sujuu huonosti, mutta tsemppasi tämän kerran tai sitten tarkoittaa, että sujuu hyvin, niin kuin aina...